Τα ψέματα που λέμε για τα βιβλία που δεν διαβάσαμε

Τα ψέματα που λέμε για τα βιβλία που δεν διαβάσαμε Facebook Twitter
48
Τα ψέματα που λέμε για τα βιβλία που δεν διαβάσαμε Facebook Twitter

«Μερικοί λένε ότι η ομορφιά είναι επιφανειακή. Μπορεί να είναι, αλλά τουλάχιστον δεν είναι τόσο επιφανειακή όσο η σκέψη», λέει ο Λόρδος Henry Wotton, ο ηδονιστής ήρωας του μυθιστορήματος «το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι». Και συμπληρώνει, λέγοντας «Μόνο οι ρηχοί άνθρωποι δεν κρίνουν με βάση τις εντυπώσεις.»

(To τρέιλερ της ταινίας του 1945)

Ζούμε στην δικτατορία της ομορφιάς, και το επόμενο καταφύγιο είναι η ευφυΐα. Αφού δεν μπορούμε να προσποιηθούμε τους όμορφους – όχι ότι δεν κάνουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες, πολλές εκ των οποίων καταλήγουν σε ντιβάνι ψυχιάτρου -προσπαθούμε να υποδυθούμε τους έξυπνους, αφού η εξυπνάδα, σε αντίθεση με την ομορφιά, δεν είναι αυταπόδεικτη.

Το εύκολο διαβατήριο για την ομάδα των έξυπνων είναι η ποσότητα των βιβλίων που έχουμε διαβάσει, ή μπορεί να είναι η υποψία των βιβλίων που μπορεί να έχουμε διαβάσει. Ένα ψεματάκι, μια υπερβολή, δεν είναι και τόσο κατάπτυστη πρακτική, είναι; Ο Στίβεν Φρίαρς, σκηνοθέτης, πιστεύει ότι δεν είναι:

«Το να λες συνέχεια την αλήθεια είναι μεγάλος βραχνάς. Οι άνθρωποι που λένε την αλήθεια όλη την ώρα είναι μεγάλος βραχνάς. Είμαι σίγουρος ότι έχω πει ψέματα για βιβλία που δεν έχω διαβάσει. Γιατί; Γιατί ο χαρακτήρας μου δεν είναι πολύ καλός. Δεν νομίζω ότι διάβασα τον «Οδυσσέα» μέχρι το τέλος, αλλά δεν θυμάμαι αν έχω πει ψέματα γι' αυτό το βιβλίο.»

 

Μια έρευνα που έχει κάνει την εμφάνισή της σε πολλά βρετανικά μέσα, δηλώνει ότι αποκαλύπτει τα πιο συχνά ψέματα για βιβλία που στην πραγματικότητα δεν έχουν διαβαστεί. Η περίφημη λίστα είναι η εξής:

1. "1984", George Orwell -- 26%
2. "War and Peace", Leo Tolstoy -- 19%
3. "Great Expectations", Charles Dickens -- 18%
4. "The Catcher in the Rye", J.D. Salinger -- 15%
5. "A Passage to India", E.M. Forster -- 12%
6. "Lord of the Rings", J.R.R. Tolkein -- 11%
7. "To Kill a Mockingbird", Harper Lee -- 10%
8. "Crime and Punishment", Fyodor Dostoyevsky -- 8%
9. "Pride and Prejudice", Jane Austen -- 8%
10. "Jane Eyre", Charlotte Brontë -- 5%

Με το χέρι στην καρδιά ομολογώ ότι δεν έχω διαβάσει το 2, το 5 και το 8. Για την ακρίβεια το 'Έγκλημα και Τιμωρία' δεν το τελείωσα γιατί αυτός ο αφελής πρωταγωνιστής μου προκαλούσε τεράστιο στρες. Μπορώ να φανταστώ γιατί λέγονται ψέματα γι' αυτά τα βιβλία, αλλά ακόμη περισσότερο έχω μια ιδέα γιατί το '1984' βρίσκεται πρώτο στη λίστα, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά: επειδή αναφέρεται τόσο συχνά ως παράδειγμα της σύγχρονης εποχής, που όλοι έχουν την εντύπωση ότι ξέρουν την υπόθεση. Άλλοι νομίζουν ότι περιγράφει τον καπιταλισμό, άλλοι τον κομμουνισμό, αλλά όλοι ξέρουν κάτι για ένα «ολοκληρωτικό καθεστώς» και για τον «Μεγάλο Αδελφό» που μας παρακολουθεί.

Τα ψέματα που λέμε για τα βιβλία που δεν διαβάσαμε Facebook Twitter
 

Εσείς, για ποια βιβλία έχετε πει ψέματα;

ΥΓ 1 : Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι οι γυναίκες λένε περισσότερα ψέματα για βιβλία, αλλά οι άντρες περισσότερα για τις σπουδές τους και τις επιδόσεις τους στη δουλειά. Επίσης, οι άντρες παραθέτουν συχνότερα αποφθέγματα και αποσπάσματα για να κάνουν εντύπωση, όπως έκανα εγώ στην πρώτη παράγραφο αυτού του ποστ.

ΥΓ 2 : Το βιβλίο που παραλίγο δεν μπήκε στην δεκάδα είναι η Βίβλος. Πολύ ενδιαφέρον...

Βιβλίο
48

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT

σχόλια

7 σχόλια
Η συζήτηση περί διαβάσματος πρέπει να λειτουργεί ως πυξίδα στον απέραντο κόσμο των βιβλίων και έναυσμα για ευρύτερες πνευματικές αναζητήσεις. Όταν γίνεται απλά γιατί είναι trendy, τότε πίνουμε γρήγορα τον καφέ ή το ποτό μας και αποχαιρετάμε ευγενικά, καθότι μετά θα ακολουθήσει η μόδα και η μπάλα... Το διάβασμα παίζει βασικό ρόλο στον ειρμό της σκέψης, τον τρόπο έκφρασης, την αντιληψη, το χιούμορ, την επιχειρηματολογία και την ικανότητα επεξεργασίας απόψεων και σύνθεσης ιδεών ενός ανθρώπου. Από αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί κάποιος να καταλάβει το επίπεδο του συνομιλητή του και δε χρειάζεται να ακούει λίστες με διαβασμένα (ή μη) βιβλία. Αν χρειάζεται, τότε μάλλον πρέπει να διαβάσει ο ίδιος περισσότερο.
Tώρα επεμβαίνω για κάτι όχι τόσο σχετικό, αλλά μίλησες για το πεδίο μου και θα το υπερασπιστώ. Η έκφραση "αποχαιρετάμε ευγενικά, καθότι μετά θα ακολουθήσει η μόδα και η μπάλα..." είναι υποτιμητική για ένα τόσο καλλιτεχνικά σφαιρικό πεδίο σαν τη μόδα. Θα ήταν σωστότερο ίσως αν έλεγες "βιτρίνες", όπως είπες "μπάλα" και όχι "αθλητισμός". Γενικά είναι εξοργιστικό να υποτιμούμε κλάδους όταν δεν τους γνωρίζουμε ή επειδή πήραμε τα λάθος μηνύματα γι' αυτούς εξαιτίας της χώρας στην οποία ζούμε. Η μόδα δεν είναι αυτό που προβάλλουν τα trash πρωινά ή τα κίτρινα περιοδικά, ας προσέχουμε λίγο πριν τσουβαλιάσουμε. Σαφώς "πιάνω" το τι θέλεις να πεις, αλλά μου ακούστηκε τόσο άσχημα/περίεργα όσο αν ελεγες "αρχιτετονική και μπάλα".
Ειλικρινά λυπάμαι nope που έθιξα το πεδίο σου και ευχαριστώ που μου υπέδειξες την ευρύτερη έννοια της μόδας. Έχεις δίκιο, η λέξη "βιτρίνες" είναι σαφώς ακριβέστερη για αυτό που εννοούσα, όπως και ο ίδιος αντιλήφθηκες. Ευχαριστώ και συγγνώμη για το τσουβάλιασμα.
Εξαιρετικό άρθρο πάνω σε ένα θέμα για το οποίο όλοι έχουμε μια εντικτώδη διαίσθηση αλλά τώρα επαληθεύεται με έρευνα. Στην Ελλάδα, μια κοινωνία στην οποία το εξυπνακισμός είναι της μόδας πιθανόν να λέγονται ακόμα περισσότερα ψέματα για το θέμα της ανάγνωσης των βιβλίων. Από την άλλη ο ακόμα σταθερός αν και αποδυναμωμένος παραδοσιακός χαρακτήρας της πολιτικής νομιμοποίησης της εξουσίας στην Ελλάδα, δεν απαιτούσε από τους προύχοντες να είναι ιδιαίτερα μορφωμένοι και σε ορισμένες περιπτώσεις η υπερβολική μόρφωση μπορούσε να εκληφθεί ως έλλειψη ανδρισμού ή υιοθέτηση αντεθνικών φρονημάτων(με τη Χρυσή Αυγή η λογική αυτή επανέρχεται στο προσκήνιο απενοχοποιημένα), ωστόσο είναι πάρα πολύ ζωντανή στο παραδοσιακό πολιτικό προσωπικό της Νέας Δημοκρατίας και του πατριωτικού Πασοκ. Οπότε διστάζω να εκφέρω άποψη-από τη μια ως εξυπνάκηδες οι Έλληνες πιθανόν να λένε ψέματα για τα βιβλία που έχουν να διαβάσει από την άλλη ως ακόμα παραδοσιακή κοινωνία στερούμενη αστικού διαφωτισμού, η μόρφωση δεν παίζει κανένα τρομακτικό ρόλο στη διαμόρφωση ηγετικού προφίλ οπότε γιατί να υποκριθείς ότι την έχεις αφού δεν θα αποκομίσεις απτά κοινωνικά οφέλη. Άλλωστε οι άνθρωποι που κέρδισαν την καρδιά του ελληνικού λαού- ο Καραμανλής ο πρεσβύτερος για παράδειγμα, δεν ήταν και τέρατα μόρφωσης. Ο Σημίτης που ήταν μορφωμένος με την κλασική δυτική έννοια δεν υπήρξε δημοφιλής. Σε ευρεία χρήση στην πιάτσα από τους παλαιότερους είναι ακόμα ο υποτιμητικός όρος "καλαμαράς" για τους μορφωμένους. Συνεπώς για να κλείσω, η πεποίθηση μου είναι ότι άλλο Ελλάδα και άλλο Αγγλία και ότι στην παραδοσιακή Ελλάδα δεν είναι ανάγκη να υποκριθείς ότι είσαι έξυπνος γιατί αυτό που μετράει είναι αν είσαι γενναίος, τι προγόνους είχες και πόσα χρήματα έχεις. Συνεπώς γιατί να υποκριθείς μια ιδιότητα που δεν σε "ανεβάζει" κοινωνικά- εκτός αν είσαι ΔΗΜΑΡ αλλά τα ποσοστά είναι μικρά....
Συμφωνώ απόλυτα με το θέμα του μοδάτου "εξυπνακισμού" αλλά θα διαφωνήσω με το μέγεθος της επιρροής της πολιτικοκοινωνικής "διαμόρφωσης ηγετικού προφίλ" που δίνεις, στο θέμα του "δείχνεσθαι" ενός ατόμου - όσον αφορά την εξυπνάδα και τη μόρφωση.Μπορεί "η μόρφωση να μην παίζει κανένα τρομακτικό ρόλο στη διαμόρφωση ηγετικού προφίλ" αλλά, σύμφωνα πάντα με την "εξυπνάκειο" θεωρία, αν υποκριθείς ότι την έχεις, θα αποκομίσεις απτά - καθημερινά - κοινωνικά οφέλη: αποδοχή, σεβασμό, ευυποληψία και ναι, κοινωνική "άνοδο". Τώρα το πόσοι γύρω μας ασπάζονται τη θεωρία αυτή και το κατά πόσο αυτό λειτουργεί και μας επηρρεάζει, είναι πάντα σχετικό με τον κοινωνικό κύκλο που επιλέγουμε και την ιδέα που ο καθένας έχει για τον εαυτό του.Η άποψή σου περί "διαμόρφωσης ηγετικού προφίλ" από πετυχημένες πολιτικοκοινωνικές μετριότητες, έχει μία σωστή βάση και σίγουρα επιδρά στην ψυχοσύνθεση όλων. Κατά τη γνώμη μου όμως δεν επηρρεάζει και πολύ τους πολλούς, στο θέμα της μόρφωσης/εξυπνάδας. Οι περισσότεροι θέλουμε να δείχνουμε έξυπνοι. Επίσης θεωρώ υπερβολικό τον περιορισμό που κάνεις, του φαινομένου του "εξυπνακισμού" και της στέρησης αστικού διαφωτισμού μόνο στην Ελλάδα. Και χωρίς να είμαι ειδήμων, δεν έχω προσέξει σε χώρες του εξωτερικού τίποτα εξέχουσες λογοτεχνικές μορφές, σοβαρούς φιλοσόφους και νομπελίστες επιστήμονες να είναι οι προύχοντες ή να ηγούνται των μεγάλων πολιτικών κομμάτων.
Θα συμφωνήσω με την τελευταία σου παράγραφο. Είπα για την Ελλάδα γιατί την Ελλάδα ξέρω. Η ιδέα που κυκλοφορεί είναι ότι στη Δυτική Ευρώπη και τη Βόρειο Αμερική η μόρφωση έχει κάποια μεγαλύτερη κοινωνική βαρύτητα αλλά πάλι μπορεί να μην είναι και έτσι.....
Προτείνεις μία γενίκευση (στην Ελλάδα η μόρφωση δεν είναι προσόν) η οποία δεν νομίζω ότι έχει ισχύ στην περίπτωσή μας. Αυτές οι κουβέντες είναι πιθανότερο να γίνονται μεταξύ ανθρώπων μέσου μορφωτικού επιπέδου και πάνω. Τέτοιοι όμως υπάρχουν σε όλες τις χώρες, της Ελλάδας συμπεριλαμβανομένης. Και οι μορφωμένοι θέλουν να είναι αρεστοί στους μορφωμένους (και με κριτήρια μορφωμένων, όχι γενικά).Από την άλλη δεν είμαι σίγουρος καν ότι στην Ελλάδα δεν εκτιμάται η μόρφωση. Σε ποια Ελλάδα; Διαχρονικά η ιδέα της μόρφωσης και της επιστημοσύνης έχουν πέραση, βλ. λογουχάρη τη λόξα με τις ανώτατες σπουδές. Η βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου και οι σπουδές ήταν τρόπος να αλλάξεις κοινωνικό στάτους και να ξεφύγεις από τη φτώχια.Δεν είναι αστικό το ζήτημα. Παλιά στα χωριά ο δάσκαλος ήταν εξέχουσα προσωπικότητα (κατ' αναλογία συμβαίνει ακόμη).Είναι πολύ πιο σύνθετο το πράγμα, γιατί η (ελληνική) κοινωνία δεν είναι κάτι ομοιογενές, ούτε συγχρονικά ούτε διαχρονικά.
Τα όσα λες έχουν βάση από την άλλη αναπόφευκτα όταν μιλάμε κάνουμε γενικεύσεις-έχεις δίκιο ότι η ελληνική κοινωνία δεν είναι κάτι ομοιογενές ωστόσο ίσως υπάρχει ένας ελάχιστος κοινός παρονομαστής που της προσδίδει μία κάποια ταυτότητα. Γενικά μιλώντας όταν μιλάμε για μεγάλους κοινωνικούς σχηματισμούς σε βάθος χρόνου υπάρχει μεγάλη ετερογένεια π.χ. άλλη η Γαλλία των Καθολικών άλλη η Γαλλία της Δημοκρατίας, άλλη η Γαλλία των εργατών άλλη η Γαλλία των αστών, αλλά όταν λέμε γαλλική κοινωνία συνειδητοποιούμε ότι εννοούμε κατι διαφορετικό από την Ινδική κοινωνία. Έτσι και με την Ελλάδα. Από την άλλη η μόρφωση ως μηχανισμός αλλαγής της μοίρας κάποιου ή κάποιων είναι σημαντική αλλά δεν ξέρω αν είναι εξίσου σημαντική με τον πλούτο ή την καταγωγή στην Ελλάδα τουλάχιστον, πολλές από τις μεγάλες μορφές του Γένους ήταν περισσότερο προύχοντες, πλούσιοι και ευεργέτες ή πολέμαρχοι παρά λόγιοι και διανοούμενοι-κατά την αξιολόγηση του στίχου για τα Γιάννενα, που είναι πρώτα στα άρματα, τα γρόσσια και τα γράμματα/τα γράμματα έρχονται τρίτα ως κριτήριο κοινωνικού κύρους αλλά πάλι αυτή είναι μία άποψη δεν επιμένω φανατικά απλώς θέλω να διατυπώσω την παρατήρηση ότι διαχρονικά, ιστορικά και στο πλαίσιο της όποιας εθνικής ζωής η μόρφωση-εξυπνάδα δεν είναι το παν, όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς εμπειρικά επισκοπώντας τον πάνθεον των πετυχημένων συμπατριωτών μας, πετυχημένων με συμβατικά όχι προσωπικά ή ηθικά κριτήρια-αυτά...
Δεν έχω πει ψέμματα για βιβλία που δεν διάβασα, έχω όμως... χμμμ... υπερβάλει κάπως για τις εντυπώσεις μου σχετικά με βιβλία που θεωρούνται ιερά τέρατα, καθώς δε θέλω να δώσω την εντύπωση ρηχού και επιπόλαιου πλάσματος σε συγκεκρμένους συν-αναγνώστες. (Το πέπλο της ανωνυμίας με καλύπτει, ορίστε λοιπόν: το "The catcher in the rye" με άφησε παγερά αδιάφορη, για να αναφέρω ένα παράδειγμα.)
Εμένα μου άρεσε μεν αλλά δε μπορώ να μη συμφωνήσω ότι... πώς να το πω, δεν ανταποκρινόταν στο hype που το περιέβαλε. Και πάλι πάντως, κρατάω μια πισινή. Μπορούν να υπάρχουν επίπεδα που εγώ απλώς αδυνατώ να διακρίνω.
"Το κοιμητήριο της Πράγας" του Εκο. Έκανα φιλότιμες προσπάθειες να το τελειώσω αλλα δεν "τσούλαγε" κ το παράτησα.(ποτέ δεν το παραδέχτηκα στο άτομο που μου το δάνεισε). Επίσης "Η μάσκα της Τροίας" του Gibbins.Το εκθείαζε ένας φίλος μου ,μου πρότεινε να το διαβάσω.Ποτε δεν το ολοκλήρωσα παρά τις ουκ ολίγες φορές που το πιάνα ξανά κ ξανά στα χέρια μου με σκοπό να καταλάβω μέσω της αναγνωσης τι ακριβώς τον είχε συνεπάρει σ'αυτο το βιβλιο τον φίλο μου..Φυσικά ποτέ δεν του το πα ότι δεν το διαβασα τελικά!