Το 2016 φαίνεται ότι θα κλείσει με την επικράτηση του Μαρκ Ζάκερμπεργκ σε ό,τι αφορά τα έσοδα του Facebook από την online διαφημιστική αγορά. Ήδη στο τρίτο τέταρτο του έτους, το Facebook έχει ήδη καταφέρει να τριπλασιάσει τα κέρδη του, να αποκτήσει το μεγαλύτερο μερίδιο της διαφήμισης και να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε τουλάχιστον 3 μεγάλα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που πλέον αντιμετωπίζουν το κοινωνικό δίκτυο ως εχθρό. 

 

Η νέα πραγματικότητα στην οποία καλούνται να ζήσουν πλέον εφημερίδες όπως ο Guardian, οι New York Times και η Daily Mail φαντάζει ακόμη πιο άβολη, όταν μιλούν οι αριθμοί: Από τη μία το Facebook μέσα σε λιγότερο από 3 χρόνια έχει καταγράψει μία απίστευτη αύξηση κερδών που αγγίζει το 59%. Μόνο το τρίμηνο Ιουλίου - Σεπτεμβρίου το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης είχε να παρουσιάσει κέρδη της τάξης των 2,3 δις δολαρίων, τη στιγμή που έναν χρόνο πίσω και για το ίδιο διάστημα είχε να παρουσιάσει 896 εκ. δολάρια.

 

Φυσικά, αυτή η εκτίναξη σημαίνει ότι την ίδια στιγμή, άλλα Μέσα κυριολεκτικά αιμορραγούν, προσπαθώντας να μείνουν στα πόδια τους και διεκδικώντας το ίδιο τους το παλιό κεκτημένο στη διαφημιστική αγορά. Ήδη οι τρεις πάλαι ποτέ κραταιοί εκδοτικοί κολοσσοί έχουν ήδη προαναγγείλει προσωρινές απολύσεις, σε μια προσπάθεια να περιστείλουν τις δαπάνες και να αναχαιτίσουν τη ζημιά που έχουν υποστεί στο κομμάτι των διαφημιστικών εσόδων το τελευταίο έτος.

 

Και φυσικά, και οι αμερικανικές εκλογές έχουν παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτού του κλίματος στην διαφημιστική αγορά και τα νέα μέσα, καθώς και στην αύξηση των κερδών του Facebook. Όσο ο Ζάκερμπεργκ δηλώνει περήφανος για τον νέο "κομβικό ρόλο" που το δίκτυο του έπαιξε καθ' όλη τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, οι αντίπαλοι του έχουν μόνο να του προσάψουν παιχνίδια με τον αλγόριθμο και να υποκινούν τις παλιές ιστορίες περί μη αντικειμενικών posts που εμφανίζονται στον τοίχο των χρηστών. 

 

Την ίδια στιγμή, το Facebook έχει καταφέρει να εδραιώσει την κυριαρχία του και στη διαφήμιση σε κινητά και tablets. Για την ακρίβεια έχει κατακτήσει το 84% της διαφημιστικής αγοράς σε αυτό το πεδίο, τη στιγμή που πέρσι τέτοιο διάστημα βρισκόταν στο 78%... Το αμέσως επόμενο διάστημα, σύμφωνα με τις μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες είναι κρίσιμο, κυρίως για τους τρόπους με τους οποίους θα επιλέξουν να αντιδράσουν κολοσσοί της ενημέρωσης που βλέπουν την όποια εξουσία τους σε επενδυτές και διαφημιζόμενους να εξατμίζεται, παρά τη στήριξη των αναγνωστών. 

 

Με στοιχεία από Guardian, BusinessInsider