ADVERTORIAL

Τα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη είναι ένα σχολείο με μεγάλη ιστορία και ένα από τα πρώτα στην Ελλάδα που αξιοποίησε τη τεχνολογία με τη χρήση tablets στην εκπαίδευση, καθιστώντας το έτσι έτοιμο να αντιμετωπίσει την πρόκληση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.


Η Γυμνασιάρχης των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη, κα Γεωργία Κρέτση, μας μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετώπισε το σχολείο την περίοδο που περάσαμε, τη σχέση εκπαίδευσης - τεχνολoγίας αλλά και την «επόμενη μέρα».

 

—Ζούμε μία πρωτόγνωρη κατάσταση όπου όλοι έχουμε κληθεί να ανταποκριθούμε γρήγορα σε ανάγκες που δεν φανταζόμασταν. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία για τα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη;
Η πιθανότητα να ζήσουμε μια πανδημία αυτής της έντασης έμοιαζε, πριν λίγους μήνες, με σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Όταν το σενάριο έγινε πραγματικότητα, πολλοί τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας έπρεπε να αναπροσαρμοστούν άμεσα, για να συνεχιστεί η ίδια η ζωή. Ένας τέτοιος τομέας είναι η εκπαίδευση. Αγαθό πολύτιμο, η στέρηση του οποίου φέρνει ανυπολόγιστες συνέπειες. Στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη επιστρατεύσαμε την τεχνογνωσία που εδώ και χρόνια διαθέταμε, και, από την πρώτη μέρα που διακόπηκε η λειτουργία των σχολείων, ξεκινήσαμε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες του σχολείου μας. Αρχικά με ασύγχρονο τρόπο, στη συνέχεια και με τηλεδιασκέψεις. Οι εκπαιδευτικοί μας αναθέτουν εργασίες στα παιδιά, τις διορθώνουν και μέσω των ψηφιακών τάξεων τα ενεργοποιούν έτσι ώστε η διδασκαλία της ύλης να προχωρά. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην προετοιμασία των μαθητών της Γ΄Λυκείου που συνέχισαν εντατικά την επανάληψη στα μαθήματα κατεύθυνσης, μέσω τηλεδιασκέψεων.

 

—Πού στοχεύει η εξ αποστάσεως διδασκαλία σε παιδιά μικρής ηλικίας;
Η διδασκαλία διαφέρει σε κάθε βαθμίδα, γιατί διαφέρουν και οι ανάγκες των μαθητών. Στο Νηπιαγωγείο, πρωταρχικός στόχος υπήρξε η διατήρηση της επαφής με το σχολείο, την Νηπιαγωγό και τους συμμαθητές και η συναισθηματική ενίσχυση των παιδιών για την ξαφνική κι απότομη αλλαγή της καθημερινότητάς τους. Ξεκινήσαμε με ασύγχρονη εκπαίδευση, όπου, μέσω εφαρμογής, οι μικροί μαθητές είχαν ως «αποστολές» προς ολοκλήρωση δραστηριότητες που προτείνονταν απ τη Νηπιαγωγό και κάλυπταν στόχους του προγράμματος (π.χ. Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες κλπ). Υπήρχε συνεχής ανατροφοδότηση από τη Νηπιαγωγό κι αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές. Στη συνέχεια, εντάξαμε και τη σύγχρονη εκπαίδευση, με τηλεσυναντήσεις της κάθε τάξης.


Στον Παιδικό Σταθμό έχοντας τον ίδιο βασικό στόχο της διατήρησης της επαφής με το σχολείο, χρησιμοποιήσαμε και πάλι εφαρμογή για εξ αποστάσεως «δράσεις» στοχευμένες στην αντίστοιχη ηλικία (ανάπτυξη λεπτής και αδρής κινητικότητας κ.λ.π.), όπου οι μαθητές αλληλεπιδρούν εξίσου με τη Νηπιαγωγό και τους συμμαθητές τους, ενώ παράλληλα περνούν δημιουργικό χρόνο με τους γονείς τους.

 

—Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν γρήγορα σε όλες τις βαθμίδες;
Μας βοήθησε πάρα πολύ το γεγονός πως χρησιμοποιούσαμε ήδη τέτοιες μεθόδους ως συμπληρωματικό μέσο εκπαίδευσης κι έτσι η μετάβαση έγινε πολύ γρήγορα, τόσο για τους μαθητές μας, όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Από το 2004, στο σχολείο μας αντιληφθήκαμε τη σημασία της υποστήριξης της μάθησης από απόσταση. Επιμορφώσαμε τους εκπαιδευτικούς μας, δημιουργήσαμε διαδραστικό υλικό σε κάθε μάθημα, οργανώσαμε πλατφόρμα για τα μαθησιακά αντικείμενα. Οι μαθητές μας χρησιμοποιούν εδώ και χρόνια tablets και ipads κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τους, καθώς και τις πλατφόρμες-αποθετήρια του εκπαιδευτικού υλικού που έχουμε δημιουργήσει. Είναι πολύ εξοικειωμένοι με το ψηφιακό περιβάλλον και γι΄αυτό δεν χρειάστηκαν χρόνο προσαρμογής στον τρόπο χρήσης όλων αυτών των μέσων. Το μόνο πρόβλημα που παρουσιάστηκε ήταν η κατάσταση του δικτύου σε κάποιες περιοχές.

 

Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη εν ώρα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Καίσαρη εν ώρα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

 

—Ποια ήταν τα σχόλια των γονέων του σχολείου;
Στην αρχή αγχώθηκαν, επειδή η δυναμική της τάξης έχει πάντα βαρύνουσα σημασία στα μαθησιακά αποτελέσματα. Όταν όμως διαπίστωσαν την ετοιμότητα και οργάνωση του σχολείου και κυρίως την αμεσότητα των εκπαιδευτικών που κρατούσαν συνεχή επαφή με τα παιδιά, ηρέμησαν και ένιωσαν ικανοποίηση.

 

—Μπορεί τελικά η τεχνολογία να υποκαταστήσει το σχολείο;
Η τεχνολογία μπορεί να υποστηρίξει και να συμπληρώσει σχολικές δράσεις. Η τηλε-εκπαίδευση είναι ένα σοβαρό εργαλείο για να αντιμετωπισθούν μαθησιακές ανάγκες. Όμως η αλληλεπίδραση των μελών της σχολικής κοινότητας είναι μοναδική και αναντικατάστατη. Ο ρόλος του δασκάλου και η διαπαιδαγώγηση που επιδιώκει μέσα από ένα ανθρωπιστικό σύστημα αξιών δεν μπορεί να αντικατασταθεί από καμιά τεχνολογική εξέλιξη.


—Υπήρξαν σχέδια τα οποία αναβάλλατε;
Εκ των πραγμάτων, αναγκαστήκαμε να ακυρώσουμε μια σειρά εκδηλώσεων, όπως το φετινό μας OpenDay, την εκδήλωση για τα 60 χρόνια λειτουργίας του σχολείου μας και τις θεατρικές παραστάσεις όλων των βαθμίδων. Με την ίδια λογική δεν πραγματοποιήθηκαν διαγωνισμοί, για τους οποίους είχαμε κάνει πολύ σοβαρή προετοιμασία, όπως ο διαγωνισμός Ρομποτικής, όπου η ομάδα μας διαπρέπει τα τελευταία χρόνια, ο διαγωνισμός forensics και πολλοί άλλοι. Τέλος, δυστυχώς δεν προβλέπεται να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός των ετήσιων υποτροφιών για μαθητές του σχολείου μας αλλά και παιδιά άλλων σχολείων, που αποτελούν μία ευκαιρία για οικονομική διευκόλυνση σε μαθητές που το αξίζουν.

 

—Πιστεύετε ότι τα παιδιά ενδέχεται να δυσκολευτούν λόγω του αναγκαστικού περιορισμού που βίωσαν; Υπάρχει κάποια ηλικιακή ομάδα στην οποία καλό θα ήταν να στρέψουμε την προσοχή μας;
Τα παιδιά βίωσαν μια πολύ δυσάρεστη κατάσταση κι ένιωσαν πολύ κοντά τους το τι σημαίνει κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή. Πολλά παιδιά πιέστηκαν ψυχολογικά από την στέρηση αγαπημένων προσώπων, ενώ άλλα ανέπτυξαν φοβίες. Κάθε ηλικία έχει τις δικές της ανάγκες και είναι σημαντικό να ακούμε τις αγωνίες τους, να τα ενημερώνουμε σωστά, χωρίς υπερβολές και πανικό και να τα καθησυχάζουμε, μεταφέροντάς τους την αισιοδοξία για την έκβαση του αγώνα που δίνει η επιστήμη. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να διατηρείται μια καθημερινή ρουτίνα κοντά στην παλιά τους καθημερινότητα, γι΄αυτό και προσφέρει πολύ σημαντική ψυχολογική στήριξη η λειτουργία του σχολείου, έστω και εξ αποστάσεως.

 

—Πώς μπορεί να ενημερωθεί κάποιος για τα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη, τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά;
Μπορεί το σχολείο να είναι κλειστό, αλλά αυτό μόνο αναφορικά με το κτήριο... Οι άνθρωποί μας είναι πάντα εδώ, διαθέσιμοι να συζητήσουν και να λύσουν κάθε απορία ακόμα και εξ αποστάσεως. Επιπλέον, μπορεί κάποιος να πάρει μία «γεύση» της ζωής στα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη μέσω της εικονικής ξενάγησης που έχουμε ετοιμάσει.

 

—Πώς φαντάζεστε την επόμενη μέρα στο σχολείο σας; Σάς έχει διδάξει κάτι αυτή η εμπειρία;
Η επόμενη μέρα πιστεύω πως, σε ατομικό επίπεδο, θα μας βρει όλους καλύτερους. Θα θυμηθούμε τις σημαντικές αξίες της ζωής και θα ιεραρχήσουμε πιο σωστά τις προτεραιότητές μας. Θα εκτιμήσουμε ξανά σημαντικά και απλά πράγματα που θεωρούμε δεδομένα, ενώ δεν είναι.


Σε ο,τι αφορά τα Εκπαιδευτήρια Καίσαρη, η επόμενη μέρα θα μας βρει να αξιολογούμε όλα αυτά που υλοποιήσαμε αυτό το διάστημα με στόχο να εμπλουτίσουμε τις εκπαιδευτικές μας πρακτικές και να βελτιώσουμε τα διαθέσιμα μέσα. Ελπίζω να μην ζήσουμε μια δεύτερη φάση με κλείσιμο σχολείων, αλλά, σε κάθε περίπτωση, εμείς θα είμαστε πανέτοιμοι.


Εύχομαι και σε επίπεδο πολιτείας, να οργανωθεί καλύτερα η ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση όλων των παιδιών. Η πανδημία του κορωνοϊού αποκάλυψε ότι η έννοια του δικαίου και της ισότητας στην Παιδεία αποτελεί μια θεωρητική προσέγγιση και αυτό θα πρέπει να αλλάξει.