Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
DESIGN

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

Η οπτική κληρονομιά του προπαγανδιστικού σχεδιασμού σε ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο

Παρά τo εφήμερο της φύσης τους, η ιστορία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι οι αφίσες είχαν σημαντική επίδραση όταν χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς. Αποτελεσματικά όπλα διαμαρτυρίας, τόσο πριν όσο και μετά την εγκαθίδρυση επαναστατικών καθεστώτων, οι αφίσες λειτούργησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ως φάροι της κομμουνιστικής προπαγάνδας. Από τις εικόνες του Λένιν που τον επεικονίζουν ως τον προστάτη άγιο της κοινωνίας του μέλλοντος μέχρι εκείνες του Μάο Τσε Τουνγκ που δηλώνουν την Πολιτιστική Επανάσταση, το ενδιαφέρον νέο βιβλίο με τίτλο Communist Posters, που επιμελήθηκε η Mary Ginsberg και εκδόθηκε από την Reaktion Books, παρουσιάζει μια οπτική και πολιτιστική γιορτή πολιτικών εικόνων. «Η κινητοποίηση της τέχνης για επαναστατικούς στόχους ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό του κομμουνισμού», γράφει η Mary Ginsberg, «χρησίμευαν ως οχήματα πειθούς, διδασκαλίας, καταδίκης και κοινωνικού λόγου σε κάθε κομμουνιστικό έθνος».

 

Με εντυπωσιακά, όμορφα έργα τέχνης και τολμηρά, σαφή και ολοκληρωμένα συνθήματα, ώστε να προσελκύσουν το κοινό, οι αφίσες ήταν μία ζωτικής σημασίας συνιστώσα για τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εξυπηρέτησαν τόσο την άνοδο όσο και την παραμονή τους στην εξουσία. Φτηνές στην παραγωγή τους, εύκολες στη διανομή και τη μεταφορά τους μετέτρεψαν "κάθε δρόμο σε μεγάλη εφημερίδα" όπως γράφει στο βιβλίο η καλλιτέχνις από την Κούβα Elena Serrano. Οι κομμουνιστικές αφίσες είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση της ιστορίας και της ποικιλίας των  κομμουνιστών καλλιτεχνών, από τη Σοβιετική Ένωση μέχρι την Κούβα. Σας παρουσιάζουμε μερικά όμορφα κομμάτια πολιτικής τέχνης. —Μαρούσα Θωμά

 

 

 

Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press

 

"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London
"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London

 

Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press
Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press

 

"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London
"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London

 

István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press
István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press

 

Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press
Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press

 

"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl
"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl

 

Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press
Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press

 

Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press
Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press

 

Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press
Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press

 

Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press

 

Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press
Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press

 

Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press

 

Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press
Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press

 

Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao”  Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao” Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press

 

Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press
Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη
10 αφίσες που αφηγούνται την ιστορία της και χρησιμοποιήθηκαν απ' την Κούβα για να προωθήσουν το όραμα μιας σοσιαλιστικής κοινωνίας
Τα κουλ παιδιά της ρωσικής αβάν-γκαρντ μέσα από τις φωτογραφίες του Αλεξάντρ Ροτσένκο
Γκλάμουρ, τέχνη και έρωτες στα χρόνια της ρωσικής επανάστασης, λίγο πριν ο πατερούλης τα βάλει με τους ποιητές

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι πανύψηλοι δίδυμοι ουρανοξύστες των Zaha Hadid Architects στη Σέντσεν της Κίνας
Σχεδιασμένο για το νέο οικονομικό κέντρο, το Tower C πρόκειται να γίνει ένα από τα ψηλότερα κτίρια της πόλης.
Ποιος είναι ο αληθινός Μπλεκ;
Ο χάρτινος ήρωας, πριν «εισβάλλει στο Καπιτώλιο», γνώρισε μέρες δόξας τις δεκαετίες του '70 και του '80, σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή του κόμικ στην Ελλάδα.
Τα ταμπάκικα της Χάρμαινας: αρχιτεκτονική δίχως αρχιτέκτονες
Κοντά στους Δελφούς η παράδοση μιας παλιάς Ελλάδας υπάρχει ακόμη
Οι κρυμμένες Παράγκες της Βουλιαγμένης
Ανάμεσα στα ψηλά πεύκα, πάνω στα μεγάλα και πλατιά βράχια της αθηναϊκής Ριβιέρας, μια ανάσα από τον Αστέρα, βρίσκονται κρυμμένες οι Παράγκες της Βουλιαγμένης, παλιές παραθεριστικές κατοικίες που προσφέρονταν σε ένα είδος δημοπρασίας προς ενοικίαση κάθε καλοκαίρι.
Στο κατεχόμενο Βαρώσι, τα έργα ενός καλλιτέχνη για ένα night club αποκαλύπτονται 46 χρόνια μετά
Η φωτογράφος και δημοσιογράφος Ελένη Παπαδοπούλου και η ιστορικός τέχνης Μαρίνα Χριστοδουλίδου φέρνουν στο φως τις τσιμεντογραφίες του επιφανούς Κύπριου καλλιτέχνη Χριστόφορου Σάββα από το εσωτερικό του διάσημου κέντρου διασκέδασης «Perroquet» στο Βαρώσι.
5 απροσδόκητες συνεργασίες του 2020 από τον κόσμο του ντιζάιν
Ο David Adjaye με την Aston Martin, η BIG με τη NASA και ο Frank Gehry με το Hennessy ήταν μερικά μόνο από τα απροσδόκητα ντουέτα που συνεργάστηκαν το 2020.
To Smile στη Νέα Υόρκη είναι εμπνευσμένο από την ιστορία και τον πολιτισμό του Χάρλεμ
Το κτίριο, που πήρε το όνομά του από την καμπυλωτή του κάτοψη περιλαμβάνει έναν παιδικό σταθμό στο ισόγειο και 223 διαμερίσματα κατοικιών στους υπόλοιπους ορόφους.
Ένα μπαρ εμπνευσμένο από το «Mad Men»
Η τηλεοπτική σειρά «Mad Men» ενέπνευσε τη ρετρό αισθητική αυτού του μπαρ στην Γκουανγκτζού της Κίνας.
Ένα διαμέρισμα στο Μιλάνο φιλοξενεί αποκλειστικά ανερχόμενους influencers
Σύννεφα στο πάτωμα και φωτεινοί διάδρομοι είναι μερικά από τα διασκεδαστικά χαρακτηριστικά που έχει συμπεριλάβει ο art director John Pentassuglia στο Defhouse, ένα σπίτι που έχει σχεδιαστεί για νέους influencers των social media.
Ένα σπίτι πάνω σε ξυλοπόδαρα
Η Καναδή αρχιτέκτονας Natalie Dionne ολοκλήρωσε ένα καταφύγιο στο δάσος του νοτιοανατολικού Κεμπέκ, το οποίο υψώνεται σε ξυλοπόδαρα για να έχει καλύτερο φως και θέα.
Mια προκατασκευασμένη καλύβα μέσα στην καταπράσινη φύση του Ισημερινού
Οι αρχιτέκτονες Diana Salvador και Javier Mera έχτισαν μια αγροτική καμπίνα με σκοπό να ησυχάζουν και να επανασυνδέονται με τη φύση.
Ένα λευκό πυργόσπιτο στην Πούλια
Ο αρχιτέκτονας Lorenzo Grifantini έχτισε ένα σπίτι στην Απουλία της Ιταλίας για προσωπική χρήση.
Ένα μουσείο σε σχήμα βότσαλου από τo αρχιτεκτονικό γραφείο της Zaha Hadid
Το νέο Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας στη Σεντσέν της Κίνας που θα ολοκληρωθεί το 2023.
9 εξώφυλλα που θα θυμίζουν την εποχή του κορωνοϊού
Μερικά από τα πιο δυνατά πρόσφατα εξώφυλλα περιοδικών που περιέγραψαν με τον πιο εύγλωττο τρόπο στιγμές μιας ταραγμένης χρονιάς.
Εικόνες από το νέο μουσείο της Κίνας που σχεδίασε ο Tadao Ando
Κυκλοφόρησαν νέες φωτογραφίες του κυλινδρικού μουσείου He Art του βραβευμένου με Pritzker Tadao Ando, το οποίο ολοκληρώθηκε στο Γκουανγκντόνγκ της Κίνας.
6 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Albert Pierrepoint Albert Pierrepoint 7.7.2017 | 12:17
Πολύ ωραίο το τελευταίο που συντρίβει τον Εσταυρωμένο.
avatar atman 5.9.2017 | 18:39
ναι δημιουργει το νεο κοσμο. αντε διαβασε τι ηταν η πολιτιστικη επανασταση και που εχουν γραμενο το μαο στη κινα (συμπεριλαμβανομενου του ΚΚΚ)
avatar Yannis_h 16.7.2017 | 18:03
Τα σπουργιτάκια τι σας έκαναν επαναστάτες;;;;
avatar atman 5.9.2017 | 18:42
Φυσικα οι περισσοτερες αφισες μπορουν να αναλυθουν/έχουν την αυστηρη τυπολογια της αγιογραφιας. Το ενα πραγμα εδω το αλλο εκει ολα εχουν τη θεση τους.
Δεν ειναι καθολου τυχαιο οτι η τεχνη στα πρωιμα χρονια της Χριστιανικης Ρωμης, "εξελιχθηκε" (ανταποκρινομενη στα τοτε πλαισια των καιρων) στην προτομη του Μεγαλου Κωνσταντινου. Οποιος την εχει δει μπορει να υποθεσει οτι προκειται για ενα εργο σοσιαλιστικο ρεαλισμου 2000 χρονια πριν. Τα ιδια απολυταρχικα πολιτικα συστημα δημιουργουν την ιδια τεχνη.

Και ναι μεν αυτο ειναι αισθητικα ενδιαφερον αλλα για δυο γενιες ελληνων που ανατραφηκαν με τα ΕΑΑΚ ειναι πολιτικα αυτοκτονικο:

το οπιο των λαων σημερα λεγεται ολοκληρωτικες ιδεολογιες.
avatar atman 5.9.2017 | 18:46
τωρα που τα ξαναβλεπω ειμαι σιγουρος οτι ξεπατικωσαν αγιογραφιες. Αν το ψαξει κανεις μπορει να βρει μια μια αντιστοιχιες.

Το εργοστασιο στο ρολο του περιστεριου.
Το κοκκινο βιβλοι στο ρολο του ιησου.
Ο ταδε στο ρολο του αποστολου.
Το βουνο ταδε της Β.Κορεας στο ρολο του παραδεισου.

κλπ κλπ. το λυπηρο ειναι οτι στο χριστιανισμο πιστευουν (αυτολεξει - φαση δεν παιρνω τα φαρμακα μου γιατι ειναι αντιθετο στη θρησκεια μου) ακομα παλαιοημερολογιτες ενω στον "επιστημονικο σοσιαλισμο" στην ελλαδα το 62%.
Anonymous Guest Anonymous Guest 2.1.2018 | 06:20
Κάτι τέτοια βλέπουν και τα σημερινά παιδιά της ΚΝΕ, ΚΚΕ κτλπ και καθημερινά προσπαθούν να γεμίζουν τον τόπο ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ και να σταθούν με αφίσες. Σου λένε, μια χαρά πέτυχε και τότε, γιατί οχι και εν έτει 2018 μπας και επιδράσει κάπως στον λαό? Συχνά όχι με 1-2 αλλά ακόμα και καμιά 15αρια αφίσες στον ίδιο τείχο μάλιστα - η ίδια αφίσα φυσικά, μη και τυχόν ξεφύγει απ το (φευγαλέο φυσικά) βλέμμα των περαστικών. Δάση ολόκληρα πρέπει να έχουν θυσιαστεί για τις παραγγελίες τους.

Φυσικά κολλάνε κιάλλοι αφίσες αλλά την συχνότητα και μαζικότητα των ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και τα συναφή δεν τα φθάνουν ούτε για αστείο. Όπως και με τις μουτζούρες στους τοίχους. Αυτοί συν φανατικοί ποδοσφ. ομάδων είναι που κάτα 80% γεμίζουν τον τόπο με "γκράφιτι"....
Προηγούμενα 1 Επόμενα

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή