Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
DESIGN

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

Η οπτική κληρονομιά του προπαγανδιστικού σχεδιασμού σε ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο

Παρά τo εφήμερο της φύσης τους, η ιστορία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι οι αφίσες είχαν σημαντική επίδραση όταν χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς. Αποτελεσματικά όπλα διαμαρτυρίας, τόσο πριν όσο και μετά την εγκαθίδρυση επαναστατικών καθεστώτων, οι αφίσες λειτούργησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ως φάροι της κομμουνιστικής προπαγάνδας. Από τις εικόνες του Λένιν που τον επεικονίζουν ως τον προστάτη άγιο της κοινωνίας του μέλλοντος μέχρι εκείνες του Μάο Τσε Τουνγκ που δηλώνουν την Πολιτιστική Επανάσταση, το ενδιαφέρον νέο βιβλίο με τίτλο Communist Posters, που επιμελήθηκε η Mary Ginsberg και εκδόθηκε από την Reaktion Books, παρουσιάζει μια οπτική και πολιτιστική γιορτή πολιτικών εικόνων. «Η κινητοποίηση της τέχνης για επαναστατικούς στόχους ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό του κομμουνισμού», γράφει η Mary Ginsberg, «χρησίμευαν ως οχήματα πειθούς, διδασκαλίας, καταδίκης και κοινωνικού λόγου σε κάθε κομμουνιστικό έθνος».

 

Με εντυπωσιακά, όμορφα έργα τέχνης και τολμηρά, σαφή και ολοκληρωμένα συνθήματα, ώστε να προσελκύσουν το κοινό, οι αφίσες ήταν μία ζωτικής σημασίας συνιστώσα για τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εξυπηρέτησαν τόσο την άνοδο όσο και την παραμονή τους στην εξουσία. Φτηνές στην παραγωγή τους, εύκολες στη διανομή και τη μεταφορά τους μετέτρεψαν "κάθε δρόμο σε μεγάλη εφημερίδα" όπως γράφει στο βιβλίο η καλλιτέχνις από την Κούβα Elena Serrano. Οι κομμουνιστικές αφίσες είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση της ιστορίας και της ποικιλίας των  κομμουνιστών καλλιτεχνών, από τη Σοβιετική Ένωση μέχρι την Κούβα. Σας παρουσιάζουμε μερικά όμορφα κομμάτια πολιτικής τέχνης. —Μαρούσα Θωμά

 

 

 

Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press

 

"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London
"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London

 

Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press
Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press

 

"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London
"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London

 

István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press
István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press

 

Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press
Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press

 

"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl
"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl

 

Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press
Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press

 

Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press
Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press

 

Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press
Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press

 

Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press

 

Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press
Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press

 

Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press

 

Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press
Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press

 

Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao”  Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao” Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press

 

Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press
Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Επανάσταση του Φιντέλ Κάστρο, εικονογραφημένη
10 αφίσες που αφηγούνται την ιστορία της και χρησιμοποιήθηκαν απ' την Κούβα για να προωθήσουν το όραμα μιας σοσιαλιστικής κοινωνίας
Τα κουλ παιδιά της ρωσικής αβάν-γκαρντ μέσα από τις φωτογραφίες του Αλεξάντρ Ροτσένκο
Γκλάμουρ, τέχνη και έρωτες στα χρόνια της ρωσικής επανάστασης, λίγο πριν ο πατερούλης τα βάλει με τους ποιητές

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 Ένα «βασιλικό» σπίτι στη μέση ενός καταπράσινου δάσους
Λίγα χιλιόμετρα έξω από το Πόρτλαντ του Όρεγκον θα βρεις έναν ξύλινο παράδεισο με θέα το δάσος.
Ένα installation του 1972 αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργία αυτού του πανύψηλου σπιτιού στη Μελβούρνη
Η γεωμετρική αρχιτεκτονική του «Towers Road House», που χτίστηκε για τον Αυστραλό δισεκατομμυριούχο Daniel Besen και δεν έμεινε ποτέ εκεί
Τα 10 πιο ιδιαίτερα μπαλκόνια στον κόσμο
Ωδή στο μέρος του σπιτιού μας που το τελευταίο διάστημα έγινε σύμβολο και μας έδωσε την αίσθηση ότι επικοινωνούμε ακόμη με τον έξω κόσμο.
Πώς είναι να έχεις για γραφείο σου την οροφή ενός κτιρίου;
Η αρχιτεκτονική εταιρεία Studio Velocity θέλει να αλλάξει για πάντα τη σχέση που έχουμε με τα κτίρια
Η «αναπνέουσα αρχιτεκτονική» του Kengo Kuma στην Αθήνα
Μια νεωτερική ερμηνεία του παραδοσιακού ιαπωνικού περιπτέρου τσαγιού στον κήπο του Βυζαντινού Μουσείου.
Σε αυτό το πάρκο του Μπρούκλιν, η κοινωνική απόσταση τηρείται με κύκλους στο γρασίδι
Η καινοτόμα πρωτοβουλία του Domino Park για τη διασφάλιση της κοινωνικής απόστασης ανάμεσα στους πολίτες
Αυτή η τεράστια πισίνα στην Αυστραλία είναι ο παράδεισος των surfers
Παράγει κύματα πέντε διαφορετικών τύπων και είναι η μεγαλύτερη πισίνα του είδους της στον κόσμο
Σε αυτό το ξενοδοχείο του Μπαλί η ζούγκλα αγκαλιάζει το τσιμέντο
Μια αρχιτεκτονική αντίφαση που προβάλλει τη γοητεία των στοιχείων της φύσης, συνδυάζοντάς τα με μια urban αισθητική.
 iSphere: Μια  μάσκα προσώπου, για τα αρρωστάκια του ντιζάιν
Η πρωτότυπη ιδέα της Plastique Fantastique, που αντιμετωπίζει με χιούμορ τα αυστηρά μέτρα προστασίας που τηρούνται στις περισσότερες χώρες
8 σπίτια για να παρκάρεις το αυτοκίνητο στο εσωτερικό τους
Οκτώ ιδιωτικές κατοικίες που σχεδιάστηκαν με σκοπό ο ιδιοκτήτης να μπορεί να επιδεικνύει τα αγαπημένα του τετράτροχα.
Το Met σού μαθαίνει να ζωγραφίζεις τέλεια σε μόλις 30 λεπτά
Μέσα από τη σελίδα στο Facebook του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης μπορείς να εξασκήσεις τις δεξιότητές σου στη ζωγραφική.
Αυτά είναι τα πλωτά πάρκα στο κέντρο της Κοπεγχάγης
Δανοί σχεδιαστές έδωσαν στη δημοσιότητα φωτογραφίες από το «αρχιπέλαγος» που θα σχηματιστεί στο κέντρο της Κοπεγχάγης.
«Athliens»: το πρώτο χιπ χοπ sci-fi κόμικ στην Ελλάδα
Ο DJ και παραγωγός Kid Young που είχε την ιδέα του «Athliens» και ο Κώστας Παντούλας που το σχεδιάζει εξηγούν πώς κατάφεραν για πρώτη φορά να μπλέξουν το χιπ χοπ και το sci-fi τόσο δημιουργικά και συντονισμένα.
Στέλιος Κόης, αρχιτέκτονας: «Η κατοικία, ειδικά τώρα, επανεκτιμάται ως το δοχείο της προσωπικής ζωής»
Ο ταλαντούχος αρχιτέκτονας αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
Ο Νίκος Γεωργόπουλος είναι ο art director πίσω από το πρώτο co-living brand στην Ελλάδα
Έχει συνεργαστεί με το Frieze Art Fair, το Βρετανικό Ίδρυμα Αρχιτεκτονικής, και τον Leon of Athens, ενώ πιο πρόσφατα, επανασυστήθηκε στο ευρύ κοινό μέσα από το πρότζεκτ του «Η φαντασιακή οπτική ταυτότητα των ξενοδοχείων Ξενία».
6 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Albert Pierrepoint Albert Pierrepoint 7.7.2017 | 12:17
Πολύ ωραίο το τελευταίο που συντρίβει τον Εσταυρωμένο.
avatar atman 5.9.2017 | 18:39
ναι δημιουργει το νεο κοσμο. αντε διαβασε τι ηταν η πολιτιστικη επανασταση και που εχουν γραμενο το μαο στη κινα (συμπεριλαμβανομενου του ΚΚΚ)
avatar Yannis_h 16.7.2017 | 18:03
Τα σπουργιτάκια τι σας έκαναν επαναστάτες;;;;
avatar atman 5.9.2017 | 18:42
Φυσικα οι περισσοτερες αφισες μπορουν να αναλυθουν/έχουν την αυστηρη τυπολογια της αγιογραφιας. Το ενα πραγμα εδω το αλλο εκει ολα εχουν τη θεση τους.
Δεν ειναι καθολου τυχαιο οτι η τεχνη στα πρωιμα χρονια της Χριστιανικης Ρωμης, "εξελιχθηκε" (ανταποκρινομενη στα τοτε πλαισια των καιρων) στην προτομη του Μεγαλου Κωνσταντινου. Οποιος την εχει δει μπορει να υποθεσει οτι προκειται για ενα εργο σοσιαλιστικο ρεαλισμου 2000 χρονια πριν. Τα ιδια απολυταρχικα πολιτικα συστημα δημιουργουν την ιδια τεχνη.

Και ναι μεν αυτο ειναι αισθητικα ενδιαφερον αλλα για δυο γενιες ελληνων που ανατραφηκαν με τα ΕΑΑΚ ειναι πολιτικα αυτοκτονικο:

το οπιο των λαων σημερα λεγεται ολοκληρωτικες ιδεολογιες.
avatar atman 5.9.2017 | 18:46
τωρα που τα ξαναβλεπω ειμαι σιγουρος οτι ξεπατικωσαν αγιογραφιες. Αν το ψαξει κανεις μπορει να βρει μια μια αντιστοιχιες.

Το εργοστασιο στο ρολο του περιστεριου.
Το κοκκινο βιβλοι στο ρολο του ιησου.
Ο ταδε στο ρολο του αποστολου.
Το βουνο ταδε της Β.Κορεας στο ρολο του παραδεισου.

κλπ κλπ. το λυπηρο ειναι οτι στο χριστιανισμο πιστευουν (αυτολεξει - φαση δεν παιρνω τα φαρμακα μου γιατι ειναι αντιθετο στη θρησκεια μου) ακομα παλαιοημερολογιτες ενω στον "επιστημονικο σοσιαλισμο" στην ελλαδα το 62%.
Anonymous Guest Anonymous Guest 2.1.2018 | 06:20
Κάτι τέτοια βλέπουν και τα σημερινά παιδιά της ΚΝΕ, ΚΚΕ κτλπ και καθημερινά προσπαθούν να γεμίζουν τον τόπο ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ και να σταθούν με αφίσες. Σου λένε, μια χαρά πέτυχε και τότε, γιατί οχι και εν έτει 2018 μπας και επιδράσει κάπως στον λαό? Συχνά όχι με 1-2 αλλά ακόμα και καμιά 15αρια αφίσες στον ίδιο τείχο μάλιστα - η ίδια αφίσα φυσικά, μη και τυχόν ξεφύγει απ το (φευγαλέο φυσικά) βλέμμα των περαστικών. Δάση ολόκληρα πρέπει να έχουν θυσιαστεί για τις παραγγελίες τους.

Φυσικά κολλάνε κιάλλοι αφίσες αλλά την συχνότητα και μαζικότητα των ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και τα συναφή δεν τα φθάνουν ούτε για αστείο. Όπως και με τις μουτζούρες στους τοίχους. Αυτοί συν φανατικοί ποδοσφ. ομάδων είναι που κάτα 80% γεμίζουν τον τόπο με "γκράφιτι"....
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή