16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

6

Παρά τo εφήμερο της φύσης τους, η ιστορία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι οι αφίσες είχαν σημαντική επίδραση όταν χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς. Αποτελεσματικά όπλα διαμαρτυρίας, τόσο πριν όσο και μετά την εγκαθίδρυση επαναστατικών καθεστώτων, οι αφίσες λειτούργησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ως φάροι της κομμουνιστικής προπαγάνδας. Από τις εικόνες του Λένιν που τον επεικονίζουν ως τον προστάτη άγιο της κοινωνίας του μέλλοντος μέχρι εκείνες του Μάο Τσε Τουνγκ που δηλώνουν την Πολιτιστική Επανάσταση, το ενδιαφέρον νέο βιβλίο με τίτλο Communist Posters, που επιμελήθηκε η Mary Ginsberg και εκδόθηκε από την Reaktion Books, παρουσιάζει μια οπτική και πολιτιστική γιορτή πολιτικών εικόνων. «Η κινητοποίηση της τέχνης για επαναστατικούς στόχους ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό του κομμουνισμού», γράφει η Mary Ginsberg, «χρησίμευαν ως οχήματα πειθούς, διδασκαλίας, καταδίκης και κοινωνικού λόγου σε κάθε κομμουνιστικό έθνος».

Με εντυπωσιακά, όμορφα έργα τέχνης και τολμηρά, σαφή και ολοκληρωμένα συνθήματα, ώστε να προσελκύσουν το κοινό, οι αφίσες ήταν μία ζωτικής σημασίας συνιστώσα για τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εξυπηρέτησαν τόσο την άνοδο όσο και την παραμονή τους στην εξουσία. Φτηνές στην παραγωγή τους, εύκολες στη διανομή και τη μεταφορά τους μετέτρεψαν "κάθε δρόμο σε μεγάλη εφημερίδα" όπως γράφει στο βιβλίο η καλλιτέχνις από την Κούβα Elena Serrano. Οι κομμουνιστικές αφίσες είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση της ιστορίας και της ποικιλίας των  κομμουνιστών καλλιτεχνών, από τη Σοβιετική Ένωση μέχρι την Κούβα. Σας παρουσιάζουμε μερικά όμορφα κομμάτια πολιτικής τέχνης. —Μαρούσα Θωμά

 

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao” Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press
Design
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

5 σχόλια
Κάτι τέτοια βλέπουν και τα σημερινά παιδιά της ΚΝΕ, ΚΚΕ κτλπ και καθημερινά προσπαθούν να γεμίζουν τον τόπο ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ και να σταθούν με αφίσες. Σου λένε, μια χαρά πέτυχε και τότε, γιατί οχι και εν έτει 2018 μπας και επιδράσει κάπως στον λαό? Συχνά όχι με 1-2 αλλά ακόμα και καμιά 15αρια αφίσες στον ίδιο τείχο μάλιστα - η ίδια αφίσα φυσικά, μη και τυχόν ξεφύγει απ το (φευγαλέο φυσικά) βλέμμα των περαστικών. Δάση ολόκληρα πρέπει να έχουν θυσιαστεί για τις παραγγελίες τους. Φυσικά κολλάνε κιάλλοι αφίσες αλλά την συχνότητα και μαζικότητα των ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και τα συναφή δεν τα φθάνουν ούτε για αστείο. Όπως και με τις μουτζούρες στους τοίχους. Αυτοί συν φανατικοί ποδοσφ. ομάδων είναι που κάτα 80% γεμίζουν τον τόπο με "γκράφιτι"....
τωρα που τα ξαναβλεπω ειμαι σιγουρος οτι ξεπατικωσαν αγιογραφιες. Αν το ψαξει κανεις μπορει να βρει μια μια αντιστοιχιες.Το εργοστασιο στο ρολο του περιστεριου.Το κοκκινο βιβλοι στο ρολο του ιησου.Ο ταδε στο ρολο του αποστολου.Το βουνο ταδε της Β.Κορεας στο ρολο του παραδεισου. κλπ κλπ. το λυπηρο ειναι οτι στο χριστιανισμο πιστευουν (αυτολεξει - φαση δεν παιρνω τα φαρμακα μου γιατι ειναι αντιθετο στη θρησκεια μου) ακομα παλαιοημερολογιτες ενω στον "επιστημονικο σοσιαλισμο" στην ελλαδα το 62%.
Φυσικα οι περισσοτερες αφισες μπορουν να αναλυθουν/έχουν την αυστηρη τυπολογια της αγιογραφιας. Το ενα πραγμα εδω το αλλο εκει ολα εχουν τη θεση τους.Δεν ειναι καθολου τυχαιο οτι η τεχνη στα πρωιμα χρονια της Χριστιανικης Ρωμης, "εξελιχθηκε" (ανταποκρινομενη στα τοτε πλαισια των καιρων) στην προτομη του Μεγαλου Κωνσταντινου. Οποιος την εχει δει μπορει να υποθεσει οτι προκειται για ενα εργο σοσιαλιστικο ρεαλισμου 2000 χρονια πριν. Τα ιδια απολυταρχικα πολιτικα συστημα δημιουργουν την ιδια τεχνη. Και ναι μεν αυτο ειναι αισθητικα ενδιαφερον αλλα για δυο γενιες ελληνων που ανατραφηκαν με τα ΕΑΑΚ ειναι πολιτικα αυτοκτονικο: το οπιο των λαων σημερα λεγεται ολοκληρωτικες ιδεολογιες.
ναι δημιουργει το νεο κοσμο. αντε διαβασε τι ηταν η πολιτιστικη επανασταση και που εχουν γραμενο το μαο στη κινα (συμπεριλαμβανομενου του ΚΚΚ)