Αποστολή στις Κάννες: Ο Φατίχ Ακίν βάζει στο στόχαστρο τη Χρυσή Αυγή

Αποστολή στις Κάννες: Ο Φατίχ Ακίν βάζει στο στόχαστρο τη Χρυσή Αυγή Facebook Twitter
Μέσα από το δράμα της ηρωίδας, την οποία υποδύεται με δύναμη κι ευαισθησία η Νταϊάν Κρούγκερ, επανέρχεται η λανθάνουσα ροπή μιας μερίδας του γερμανικού λαού προς ένα έγκλημα που έχει παραμεριστεί μπροστά στη λαίλαπα του ISIS.
1

Δέκα χρόνια μετά το βραβείο για το σενάριο του«Edge of Heaven», ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης (και φίλος της Ελλάδας) Φατίχ Ακίν επιστρέφει στις Κάννες με ένα στοχευμένο, στρατευμένο δράμα με θέμα τον ανθρώπινο χειρισμό μιας βομβιστικής επίθεσης στην τουρκική γειτονιά του Αμβούργου από μια Γερμανίδα που έχασε τον τουρκικής καταγωγής σύζυγό της και τον γιο τους. Αμέσως μετά τις πρώτες στιγμές της συνειδητοποίησης της τραγωδίας, γίνονται οι προκαταρκτικές έρευνες εξακρίβωσης των δραστών, αποκλείονται οι αντικουρδικές ομάδες που τέθηκαν ανάμεσα στους υπόπτους, καθώς και οι μαφίες των ναρκωτικών (ο νεκρός σύζυγος είχε βεβαρημένο παρελθόν και είχε φυλακιστεί για drug dealing), και το πένθος της Κάτια Σερκέτζι διακόπτεται από τη διαδικασία της δίκης των ενόχων, ενός ζευγαριού νέων Γερμανών με δηλωμένη ναζιστική κοσμοθεωρία. Μέσα από το δράμα της ηρωίδας, την οποία υποδύεται με δύναμη και ευαισθησία η Νταϊάν Κρούγκερ (δεν θυμάμαι να την έχω ξανακούσει να μιλάει γερμανικά σε ταινία), επανέρχεται η λανθάνουσα ροπή μιας μερίδας του γερμανικού λαού προς ένα έγκλημα που έχει παραμεριστεί μπροστά στη λαίλαπα του ISIS. Ο Ακίν δεν αποκαλύπτει κάτι που δεν γνωρίζουμε και δεν εξηγεί τις προθέσεις των δραστών, θεωρώντας προφανώς τον φονικό φασισμό εγγενές χαρακτηριστικό. Αυτό που έχει ενδιαφέρον, ειδικά για εμάς, είναι ο εμβόλιμος συσχετισμός με τη χώρα μας: ο κύριος μάρτυρας υπεράσπισης είναι ένας Έλληνας, τον οποίο υποδύεται ο σκηνοθέτης Γιάννης Οικονομίδης, μέλος της Χρυσής Αυγής, ο οποίος παραθέτει ως άλλοθι την παραμονή του ζευγαριού των δραστών στο ξενοδοχείο του στην Ελλάδα. Το τρίτο μέρος της ταινίας γυρίστηκε στον Ωρωπό, στον Σχοινιά και στο Σούνιο και αποδίδει μια Ελλάδα γνώριμη, αλλά απογυμνωμένη από την καλοκαιρινή της φωτογένεια, με διαφορετική ενέργεια, που λειτουργεί ως λημέρι και όχι ως ταξιδιωτικός προορισμός – εξαιρετικό το location scouting από τον Ακίν, που δείχνει πως γνωρίζει βαθύτερα την όψη και τη δυναμική της Ελλάδας. Η προέκταση της ταινίας έξω από τη Γερμανία χαρίζει στο «In the Fade» μια πιο ανησυχητική διάσταση. Από τα δύο πιθανά φινάλε, όπως μάθαμε εκ των υστέρων, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε το σκληρότερο, πιέζοντας ακόμη περισσότερο το δάχτυλό του στο πρόβλημα, αντί να καταφύγει σε μια λυρική ή διφορούμενη λύση. Σε ένα πρώτο επίπεδο, κυρίως μέσα από το ίσιο, χωρίς χονδροειδείς επισημάνσεις σενάριό του, περνάει ατόφιο το μήνυμά του, αν και, όπως όλες οι ταινίες με μήνυμα, χωλαίνει στη βαθύτερη, πιο καλλιτεχνική, άρα και πιο ισχυρή επίγευση.

Αποστολή στις Κάννες: Ο Φατίχ Ακίν βάζει στο στόχαστρο τη Χρυσή Αυγή Facebook Twitter
Οθόνες
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΘΩΟΙ: Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΘΩΟΙ: Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ

Καθώς η Ελλάδα περιμένει με πρωτόγνωρη ένταση την απόφαση για τη δίκη της Χρυσής Αυγής, διατρέχουμε στην αθρογραφία της LIFO, που είναι πυκνή και επίμονη, όλα αυτά τα χρόνια, για το ζόφο της νεοναζιστικής οργάνωσης, τα θύματα και την νοσηρή ιδεολογία της, αλλά και τους ανθρώπους που την αντιμετώπισαν θαραλέα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια