ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Υπάρχουν εμπειρίες στην καθημερινότητά μας που μοιάζουν τόσο αυτονόητες, ώστε σπάνια συνειδητοποιούμε την αξία τους. Το να διαλέξεις ένα ποτό, να περιηγηθείς σε έναν κατάλογο. Το να βρεθείς σε έναν χώρο εστίασης με τρόπο που να σε κάνει να νιώθεις ότι ανήκεις.
Για ένα άτομο με οπτική αναπηρία, όμως, μπορεί να αποτελούν δοκιμασία· μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην επιθυμία και στην αμηχανία. Σε αυτή την απλή αλλά βαθιά αληθινή διαπίστωση έρχεται να απαντήσει το VISION by Metron Ariston™.
Γιατί το αυτονόητο για πολλούς δεν είναι καθόλου αυτονόητο για όλους. Στόχος του είναι να κάνει την εμπειρία της εστίασης περισσότερο ανεξάρτητη.
Τι είναι το VISION
Το VISION είναι ένα οικοσύστημα προσβασιμότητας, για χώρους εστίασης, σχεδιασμένο για να λειτουργεί ομαλά μέσα στην πραγματικότητα των χώρων — όχι σε θεωρητικό, αλλά σε απολύτως πρακτικό επίπεδο.
Είναι ένα σύνολο από διακριτές, αλλά ουσιαστικές λύσεις που λειτουργούν μαζί, για να προσφέρουν κάτι αυτονόητο: ότι κάθε άνθρωπος δικαιούται να ζει την εμπειρία της εξόδου, του φαγητού και του ποτού ισότιμα.
Στον πυρήνα του βρίσκονται οι οπτικοακουστικοί κατάλογοι (σε ελληνικά και αγγλικά) προσβάσιμοι σκανάροντας ένα QR code. Το μενού- όπου χρειάζεται- μετατρέπεται από δημοσιογράφους κοκτέιλ και γεύσης σε αφήγηση και οι ηχογραφήσεις γίνονται σε στούντιο από επαγγελματικές φωνές ραδιοφωνικών παραγωγών, για να έχουν καθαρή άρθρωση, ρυθμό και οικειότητα.
Πέρα από τα οπτικοακουστικά μενού, το VISION προσφέρει στους χώρους και κάποια εργαλεία που στόχο έχουν να κάνουν πιο ανεξάρτητη την εμπειρία στα άτομα με οπτική αναπηρία : Ειδικές QR βάσεις που προσφέρουν απτική πληροφορία και δίγλωσση γραφή Braille, ώστε το QR code να μπορεί να εντοπιστεί και να “διαβαστεί” χωρίς να απαιτείται οπτική αναγνώριση.
Επίσης, απτικά sous-plat και sous verre που προσφέρουν όχι μόνο στον επισκέπτη, αλλά και στο προσωπικό, ένα σταθερό σημείο τοποθέτησης των αντικειμένων και μια ενιαία ροή εξυπηρέτησης που μειώνει την αμηχανία και ενισχύει τη συνέπεια του service, (τα οποία ολοκληρών ονται και εγκαθίστανται σταδιακά στους χώρους)
Επίσης, όπου είναι εφικτό, ένα διακριτό WiFi σήμα που ενημερώνει κατά την είσοδο ότι ο χώρος διαθέτει VISION Catalogue. Όλα αυτά πλαισιώνονται από το Πρωτόκολλο Εξυπηρέτησης VISION, ένα συμπληρωματικό πλαίσιο πρακτικών που δεν αλλάζει τη λειτουργία ενός venue, αλλά την εναρμονίζει με την παρουσία ανθρώπων με οπτική αναπηρία.
Πρόκειται για μεμονωμένα στοιχεία που, όταν συνδυαστούν, κάνουν την εμπειρία σε χώρους εστίασης πιο αυτόνομη και συμπεριληπτική.
Η Πιλοτική Φάση
Το VISION ξεκινάει την πιλοτική εφαρμογή του μέσα Δεκεμβρίου σε δώδεκα venues- ένα εστιατόριο και έντεκα bar στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τα Τρίκαλα.
Στόχος της πιλοτικής φάσης δεν είναι απλώς η τεχνική δοκιμή· είναι η κατανόηση της πραγματικής εμπειρίας: πώς κινείται, αποφασίζει και λειτουργεί ένα άτομο με οπτική αναπηρία μέσα σε έναν χώρο φιλοξενίας. Τα δεδομένα, οι παρατηρήσεις και η ζωντανή ανατροφοδότηση από τις πρώτες αυτές εφαρμογές εξελίσσουν και διαμορφώνουν το VISION μέρα με τη μέρα.
Παράλληλα, η πιλοτική φάση λειτουργεί ως ένας ήπιος μηχανισμός ευαισθητοποίησης της αγοράς: ένα «push» προς τους επαγγελματίες της φιλοξενίας, που ανοίγει τον δρόμο για να αναπτυχθεί σταδιακά και το «pull» — η επιθυμία των ανθρώπων με οπτική αναπηρία να επισκεφθούν αυτούς τους χώρους από επιλογή.
Οι χώροι που συμμετέχουν στο πιλοτικό:
Αθήνα:
Α for Athens, Baba au Rum, Barro Negro, Line Athens, The Bar in Front of the Bar, The Clumsies, To Λοκάλι, Αθηναϊκή Ταράτσα (restaurant menu)
Θεσσαλονίκη:
Casablanca Social Club, Gorilla Bar
Πάτρα
Abbey
Τρίκαλα
Bittersweet
Η παρουσίαση του VISION στον Τύπο — μια βραδιά όπου μίλησαν οι άνθρωποι
Σε μια ζεστή και ιδιαίτερα ουσιαστική εκδήλωση παρουσιάστηκε τη Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου το VISION by Metron Ariston™, στην Αθηναϊκή Ταράτσα, στο κέντρο όπου είχαμε την χαρά να υποδεχτούμε και την Καρολίνα Πελενδρίτου, Παραολυμπιονίκη Κολύμβησης.
Η Ντένη Καλλιβωκά, δημοσιογράφος Γεύσης και Αποσταγμάτων και εμπνεύστρια του VISION, άνοιξε τη βραδιά λέγοντας ότι το «VISION» ξεκίνησε από μια απλή αλλά βαθιά ερώτηση: τι σημαίνει να νιώθεις ότι ανήκεις σε έναν κόσμο που χτίστηκε γύρω από το ‘βλέπω’ και συμπλήρωσε “Το VISION προσφέρει στους χώρους εστίασης κάποια εργαλεία που κάνουν την εμπειρία του «βγαίνω έξω» στα άτομα με οπτική αναπηρία, λίγο πιο ανεξάρτητη» .
Ο Βασίλης Βελισκιώτης, Managing Director Campari Hellas, Υποστηρικτή του VISION μίλησε για τη σημασία της συμμετοχής όλων στη διασκέδαση:
"Στην Campari Hellas πιστεύουμε ότι η διασκέδαση ανήκει σε όλους. Η συμπερίληψη στον χώρο της φιλοξενίας αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες του Ομίλου Campari, γιατί η εμπειρία δεν έχει νόημα όταν δεν είναι ανοιχτή σε κάθε άνθρωπο. Η υποστήριξή μας στην πρωτοβουλία VISION της Metron Ariston υπογραμμίζει ακριβώς αυτή τη δέσμευση: να στηρίζουμε ενέργειες που δημιουργούν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης.Η στιγμή, η απόλαυση, η συνάντηση όλα όσα συνθέτουν την εμπειρία του aperitivo ,πρέπει να είναι προσβάσιμα χωρίς εμπόδια. Είμαστε περήφανοι που συμβάλλουμε σε μια δράση που θέτει ουσιαστικά θεμέλια αλλαγής και ενισχύει την έννοια της συμπερίληψης. Ελπίζω ειλικρινά ότι περισσότερες επιχειρήσεις και φορείς θα στηρίξουν, ώστε να χτίσουμε μια φιλοξενία που αντανακλά δικαιοσύνη, σεβασμό και πραγματική πρόσβαση για όλους. Η διασκέδαση είναι δικαίωμα, και αυτό το δικαίωμα αξίζει να το προστατεύουμε και να το ενισχύουμε!"
Ο Δημήτρης Αλπανέζος, υπεύθυνος σχεδιασμού και υλοποίησης του VISION, επικεντρώθηκε στον στόχο του έργου: «Θεωρητικά, ένα στα 27 άτομα γύρω μας έχει οπτική αναπηρία. Πρακτικά, δεν τους βλέπουμε — και γι’ αυτό νιώθουν αθέατοι. Οι άνθρωποι δεν μένουν σπίτι επειδή δεν θέλουν να βγουν, αλλά επειδή η πόλη και η εμπειρία δεν τούς το επιτρέπουν. Σκοπός του VISION είναι να σπάσει τον φαύλο κύκλο δίνοντας μια μικρή δόση ανεξαρτησίας μέσα στον χώρο της εστίασης.»
Στην συνέχεια το λόγο πήρε η Καρολίνα Πελενδρίτου, Παραολυμπιονίκης Κολύμβησης, που συγκίνησε με την προσωπική της διατύπωση: «Όταν έχεις μεγαλώσει σε μια κοινωνία που δεν είναι φιλική προς την αναπηρία, η ανεξαρτησία σου γίνεται καθημερινός αγώνας. Αυτό που παλεύω από πολύ μικρή είναι να είμαι όσο πιο αυτόνομη και ανεξάρτητη γίνεται».
Και συνέχισε «Όταν ξεκινούσα σε ηλικία 9 ετών και βίωνα όλες τις δυσκολίες της καθημερινότητας και την άρνηση της κοινωνίας να εντάξη τα άτομα με αναπηρία δεν πίστευα ότι σήμερα- θα έβλεπα και θα ζούσα την πρωτοβουλία Vision- γιατί λένε ότι όταν παλεύεις για κάποια αλλαγή, δεν προλαβαίνεις να την δεις- και είναι μεγάλη χαρά.»
Και στην ερώτηση τι θα έλεγε στα εστιατόρια και μπαρ που σκέπτονται να το εφαρμόσουν μας είπε «Για εκείνους είναι μια μικρή ενέργεια αλλά για τα άτομα με οπτική αναπηρία ίσως να είναι αλλαγή της ζωής τους»
Συνέχισαν οι δύο επιστημονικοί σύμβουλοι του VISION.
Ο Γιώργος Καλομοίρης, Σύμβουλος Γλωσσικής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας λέγοντας ότι το να μπαίνεις στη θέση του άλλου δεν είναι φυσικό. Είναι εκπαίδευση — και η συμπερίληψη γεννιέται μέσα από μικρές πράξεις καθημερινότητας. Και συμπληρώνοντας ανέφερε ότι «το VISION δεν αλλάζει μόνο τη ροή ενός χώρου· αλλάζει την εσωτερική ροή της κοινωνικής σκέψης».
Ο Κώστας Μπόλιας, Παιδοψυχιάτρος και Ιδρυτικό μέλος και Πρόεδρο του ΕΛΕΘΕ και ο ίδιος άτομο με οπτική αναπηρία έδωσε ανθρωποκεντρική διάσταση:«Για ένα άτομο με οπτική αναπηρία, η έξοδος δεν είναι μια κίνηση του σώματος. Είναι μια ψυχική κίνηση — μια επιθυμία που συχνά συναντά σκοτάδι. Για ένα άτομο με οπτική αναπηρία, η έξοδος δεν είναι απλή μετακίνηση. Είναι πράξη θάρρους»
Ακολούθησε ένα πάνελ discussion που συντόνισε η Ντένη Καλλιβωκά.
Ο Δημήτρης Κιάκος , Συνιδιοκτήτης To Λοκάλι που συμμετέχει στο πιλοτικό ειπε ότι το VISION δεν είναι απλώς μια λύση· είναι υπενθύμιση του γιατί ανοίξαμε τα μαγαζιά μας. Και συμπλήρωσε «Ένας χώρος φιλοξενίας έχει νόημα μόνο όταν όλοι μπορούν να τον ζήσουν .
Ο Κωνσταντίνος Θεοδωρακόπουλος, Συνιδιοκτήτης The Bar in Front of the Bar, το διατύπωσε απλά: «Δουλεύω 15 χρόνια στην εστίαση και συνειδητοποιώ ότι δεν έχω σερβίρει ούτε μία φορά άτομο με οπτική αναπηρία. Η πρόσβαση δεν είναι ‘έξτρα’. Είναι θεμέλιο φιλοξενίας.» Και πρόσθεσε: «Τα εργαλεία του VISION μάς βοηθούν να κάνουμε το αυτονόητο, πράξη.
Στην συνέχεια η Ελένη Ψυχούλη, Δημοσιογράφος Γεύσης είπε: «Το φαγητό είναι σχέση. Και κάθε σχέση πρέπει να είναι ανοιχτή σε όλους. Το VISION προσφέρει κάτι μοναδικό: την ευκαιρία να φέρουμε ξανά την ανθρώπινη ζεστασιά στο επίκεντρο της εμπειρίας.»
Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με τον Άγγελο Ρέντουλα, Διευθυντή Γαστρονομικών Εκδόσεων της Καθημερινής που με μια φράση, συνόψισε ολόκληρη τη βραδιά «Η ισότητα στο τραπέζι είναι ο πιο καθαρός δείκτης πολιτισμού. Το VISION μάς δείχνει ότι ο πολιτισμός δεν βρίσκεται στα υλικά, αλλά στον τρόπο που συμπεριφερόμαστε ο ένας στον άλλο.»
Η πρόσβαση στο VISION
Με την ολοκλήρωση της πιλοτικής φάσης, το οικοσύστημα VISION — οι κατάλογοι, τα τεχνικά έγγραφα, οι οδηγίες εγκατάστασης και τα blueprints για τοπική παραγωγή των απτικών εργαλείων — θα είναι διαθέσιμο μέσα από την επίσημη πλατφόρμα του VISION, ώστε κάθε χώρος φιλοξενίας να μπορεί να το υιοθετήσει εύκολα και χωρίς κόστος.
Τα επόμενα βήματα του ©VISION by Metron Ariston™
Το VISION έχει σχεδιαστεί εξαρχής για να κλιμακώνεται τόσο γεωγραφικά (εκτός Ελλάδος) και ποσοτικά.
Καθώς η πιλοτική φάση εξελίσσεται, το VISION προχωρά στη διαμόρφωση των επόμενων βημάτων. Την επέκτασή του με πολλούς χώρους εστίασης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό . Παράλληλα, αναπτύσσεται λογισμικό φωνητικών εντολών, το οποίο θα διευκολύνει ιδιαίτερα την ένταξη εστιατορίων στο VISION για τα μενού φαγητού και κρασιού.
Το VISION δεν αποτελεί εμπορικό προϊόν.
Είναι μια ανοιχτή πρωτοβουλία που στοχεύει να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πρόσβαση στη φιλοξενία — και να επιτρέψει σε κάθε χώρο, από οποιαδήποτε χώρα, να υιοθετήσει το σύστημα χωρίς κόστος.
Η τεχνογνωσία, η μεθοδολογία και οι υποδομές θα είναι διαθέσιμες pro bono, ώστε η προσβασιμότητα να μην αποτελεί προνόμιο λίγων, αλλά κοινό αγαθό.
Εν συντομία
Το VISION by Metron Ariston™ είναι μια πρωτοποριακή ελληνική πρωτοβουλία που έχει ως στόχο να εξελιχθεί σε διεθνές πρότυπο, προάγοντας την αυτονομία και φέρνοντας την ένταξη στο επίκεντρο της σύγχρονης φιλοξενίας. Σκοπός του είναι να επαναπροσδιορίσει σταδιακά την έννοια της προσβασιμότητας ως ένα κοινό πολιτιστικό δικαίωμα, με σεβασμό, ευαισθησία και βαθιά ανθρώπινο χαρακτήρα.
Το VISION επιδιώκει να κάνει τους χώρους φιλοξενίας —από μπαρ και εστιατόρια έως καφέ και ξενοδοχεία— περισσότερο προσβάσιμους για άτομα με οπτική αναπηρία (πρώτο στάδιο υλοποίησης).
Έχει αναπτυχθεί από μια ομάδα μελών της Metron Ariston – Making Responsibility a Trend™, σε συνεργασία με εξειδικευμένους επιστημονικούς συμβούλους από διάφορους τομείς, και βασίζεται σε υβριδικούς (οπτικοακουστικούς) καταλόγους με αφηγήσεις από αναγνωρισμένες ραδιοφωνικές φωνές. Όλα τα μενού είναι δίγλωσσα και κάθε χρήστης έχει τη δυνατότητα μέσω της φόρμας Contact να σχολιάσει, προτείνει ιδέες (που θα αξιολογηθούν και οι χρήσιμες και εφικτές θα υλοποιηθούν), ή να δηλώσει ενδιαφέρον για να ενταχθεί στο VISION. Παράλληλα αναπτύσσονται και απτικά εργαλεία.
Όλη η ανάπτυξη του concept, του λογισμικού, του μίνι πιλοτικού (ACF25), της παραγωγής (λ.χ. απόδοση καταλόγων, καταγραφή menu) αλλά και των ηχογραφήσεων των μενού (11 +1 μπαρ και εστιατορίου) που συμμετέχουν στο πιλοτικό, πραγματοποιήθηκαν εξ ολοκλήρου με ίδια μέσα, πολυετή προσπάθεια και εθελοντική εργασία της ομάδας του VISION.