ADVERTORIAL

 

Της Μαρίας Λεωνίδα

Σκηνοθέτριας & Συν-ιδρύτριας του Καρπού

 

Ο Καρπός, είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρεία που εξειδικεύεται στην κινηματογραφική παιδεία και την αξιοποίηση της εικόνας και του ήχου ως μέσα έκφρασης και επικοινωνίας. Έχει επιμορφώσει περισσότερους από 3.000 εκπαιδευτικούς και 5.000 μαθητές και μαθήτριες έχουν συμμετάσχει στα προγράμματά του. Ανταλλάσσει συνεχώς από το 2013 τεχνογνωσία με ευρωπαίους συνεργάτες προσπαθώντας πάντα να φέρει δωρεάν επιμορφώσεις και εργαστήρια στο σχολείο, αλλά και σε όσους ενδιαφέρονται για την αφήγηση μέσα από τα οπτικοακουστικά μέσα χωρίς υψηλές απαιτήσεις εξοπλισμού.

 

Μαθητικά ντοκιμαντέρ με θέμα την διαφορετικότητα και την έννοια του ‘’’Άλλου’’.

 

Έτσι η συνεργασία με το Πρόγραμμα MIGRATED (2018-21 )Erasmus+ που είχε στόχο τη δημιουργία συμμετοχικών μαθητικών ντοκιμαντέρ με θέμα την έννοια του «Άλλου», ήρθε ως μια φυσική συνέχεια και αφορμή να εμβαθύνει σε κάποιες μεθόδους και τεχνικές. Δημιουργήσαμε σχετικά μεγάλες ομάδες μαθητών, 15-20 άτομα, που θα συν-σχεδιάζανε μαζί μας μικρού μήκους ταινίες γύρω από τη δική τους εμπειρία για την έννοια της διαφορετικότητας. Ξεκινήσαμε με τα Γυμνάσια Αυλώνα και το 8ο Αχαρνών καθώς και τα Λύκεια Κορωπίου και Αργυρούπολης. Τα θέματα που εξετάσαμε ήταν: η φιλία και η συνύπαρξη έφηβων προσφύγων με μόνιμους κάτοικους, μαθητές στην Ελλάδα, μια έρευνα για το πώς αντιλαμβανόμαστε τον «άλλο» στην καθημερινή μας ζωή, η  αναπαράσταση μιας στιγμής κρίσης όπου πρόσφυγες περνάνε τα σύνορα, καθώς και η θετική εμπειρία παιδιών μεταναστών που μένουν στην Αττική.

 

Μαθητικά ντοκιμαντέρ με θέμα την διαφορετικότητα και την έννοια του ‘’’Άλλου’’.

 

Στις ταινίες του MigratED, αντιμετωπίσαμε διαφορετικά ερωτήματα. Πώς να γυρίσουμε μια σκηνή που αναπαριστά το πέρασμα των συνόρων από τους πρόσφυγες  μέσα σε μια αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων του σχολείου; Πώς να εντάξουμε 8-10 έφηβους από τη Δομή της Μαλακάσας από τους οποίους 2 μιλούσαν αγγλικά και ένας λίγα ελληνικά; Πώς να στήσουμε μια ταινία για μια έρευνα στη γειτονιά και τους συμμαθητές, ειδικά όταν ξεκίνησε η πανδημία; Πώς να συνεχίσουμε την κινηματογραφική ομάδα ντοκιμαντέρ μέσα  στην πρώτη καραντίνα και 40 χλμ. απόσταση;

 

Στόχος μας ήταν τα παιδιά να αντιληφθούν τη σύνθετη και γοητευτική διαδικασία της καταγραφής των ιδεών τους μέσα από την εικόνα και τον ήχο, να αναδείξουμε το πώς η καλλιτεχνική διαδικασία συναντά τη δική τους σχέση με την κινούμενη εικόνα και το λόγο, και ότι όλο αυτή η διαδικασία είναι ομαδική δουλειά.

 

Μαθητικά ντοκιμαντέρ με θέμα την διαφορετικότητα και την έννοια του ‘’’Άλλου’’.

 

Αρχικά συζητάμε όλες τις ιδέες. Στην συνέχεια θέτουμε ερωτήματα στους μαθητές για τους τρόπους που τα διάφορα υλικά θα γίνουν ταινία. Μας ενδιαφέρει να δουν πώς η δημιουργία βίντεο είναι τελικά ένα διασκεδαστικό και απαιτητικό παζλ: εικόνα, λόγος , ήχος, μουσική, που εμείς είμαστε ένα μόνο κομμάτι του αλλά μπορούμε με τις ιδέες μας, με πράξη, ευελιξία και σύστημα να το ελέγξουμε.

 

Μπορείτε εδώ να δείτε τα βίντεο που δημιουργήθηκαν για το πρόγραμμα και εδώ όλα τα προγράμματα και τις δράσεις του Καρπού. Ακολουθήστε μας σε Facebook, Instagram, Twitter για να μαθαίνετε όλα τα νέα μας.

 

Η Μαρία Λεωνίδα, σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ και συνιδρύτρια του Καρπού, δούλεψε για πρώτη φορά με παιδιά προσφύγων ήδη κατά το 2002-4 και μετά συνέχισε με πολλές ομάδες νέων και ενηλίκων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.