Ασφάλιση αυτοκινήτου: Απάτες και αυταπάτες

Ασφάλιση αυτοκινήτου: Απάτες και αυταπάτες

Κάθε χρόνο οι ασφαλιστικές εταιρείες εντοπίζουν και μπλοκάρουν απάτες αξίας άνω των 7 εκατ. ευρώ.

Μπορεί στο blockbuster παιχνίδι «Grand Theft Auto» η παραβατική συμπεριφορά –μέσα από ένα πρίσμα αφήγησης που έχει κοινωνικά ή πολιτικά μηνύματα– να διαφεύγει του νόμου, ωστόσο στην πραγματική ζωή συνήθως οι εξελίξεις είναι πολύ διαφορετικές.

 

Σε αυτήν, μεγάλο μέρος της απάτης που συνδέεται με τις ασφαλίσεις οχημάτων τελικά αποκαλύπτεται είτε από τις Αρχές είτε από τις ίδιες τις Ασφαλιστικές, που πλέον «τρέχουν» αυτές τις υποθέσεις με εξειδικευμένους συνεργάτες, software που εντοπίζουν και παρακολουθούν ύποπτα μοτίβα συμπεριφορών ή δεδομένων, αλλά και πληροφορίες που προέρχονται από whistleblowers.


Από τις απάτες η ασφαλιστική βιομηχανία χάνει ετησίως εκατομμύρια ευρώ.


Μόνο από τον κλάδο της ασφάλισης οχημάτων το 2022 εντοπίστηκαν 5.296 περιπτώσεις αξιώσεων ύψους 7,1 εκατ. ευρώ, όπου τεχνηέντως οι ιδιοκτήτες των οχημάτων ανέφεραν ή απέκρυπταν στοιχεία από ατυχήματα και παραποιούσαν δεδομένα. Μία από τις δύο υποθέσεις που για κάποιον λόγο μπαίνουν στο στόχαστρο των ερευνών των ασφαλιστικών εταιρειών τελικά αποδεικνύεται ότι σωστά ερευνήθηκε.


Επίσης, μία στις τρεις απατηλές απαιτήσεις αποζημίωσης που «τσακώνουν» οι εταιρείες είναι ζημιές που δηλώνονται με μεγαλύτερο κόστος από το πραγματικό, είτε λόγω φουσκωμένων τιμολογίων είτε λόγω επισκευής παλαιότερων ζημιών.

 

Ποια είναι τα ύποπτα στοιχεία

Μία από τις πιο συχνές υποθέσεις ασφαλιστικής απάτης είναι τα εικονικά τροχαία, όπου, για παράδειγμα, για να δικαιολογηθεί η ζημιά που έγινε βγάζοντας το αμάξι από το πάρκινγκ, o ιδιοκτήτης βρίσκει ένα «φιλαράκι» να δηλώσει ότι τον χτύπησε με το δικό του όχημα, προχωρώντας οι δυο τους σε φιλική δήλωση. Συνήθως εδώ δεν «κολλάνε» τα στοιχεία, όπως ούτε στις περιπτώσεις ζημιών που δήθεν γίνονται ενώ τα αυτοκίνητα ή οι μηχανές είναι σταθμευμένα και τα χτυπάει άγνωστο όχημα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ζημιές έχουν τη δική τους… ιστορία, μαρτυρώντας την ταχύτητα και τη γωνία της πρόσκρουσης, οπότε φαίνεται αν το όχημα βρισκόταν εν κινήσει ή όχι και αν η ζημιά προήλθε από πτώση της μηχανής ή σύγκρουση.

 

Μέσα στο 2023 ένα θέμα που αναλύθηκε στις ειδησεογραφικές εκπομπές και στα δελτία ειδήσεων ήταν η απόφαση του Αρείου Πάγου (σημειωτέον ότι δεν ήταν απόφαση-σταθμός, καθώς είχε υπάρξει σειρά τέτοιων αποφάσεων κατά το παρελθόν) με την οποία –κατόπιν συνυπολογισμού πολλών στοιχείων– «δικαιωνόταν» Ασφαλιστική η οποία δεν αποζημίωνε ιδιοκτήτη πολυτελούς οχήματος το οποίο εκλάπη, καταλογίζοντάς του βαριά αμέλεια και ενδεχόμενο δόλο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, βέβαια, ήταν αρκετά τα στοιχεία που κίνησαν υποψίες, καθώς ήταν η δεύτερη φορά που το συγκεκριμένο ακριβό όχημα συνδεόταν με κλοπή, ήταν παρκαρισμένο σε απομονωμένο σημείο, ο ιδιοκτήτης του το άφησε εκεί και έφυγε με άλλο όχημα κ.ά.

 

Επτά στις δέκα Ασφαλιστικές χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό με το οποίο ανιχνεύουν την απάτη στις ασφαλίσεις οχημάτων.

 

Top 16 λόγοι που κάνουν τις Ασφαλιστικές καχύποπτες

1. Ζημιές ασύμβατες με τις συνθήκες του ατυχήματος

 

2. Προϋπάρχουσες ζημιές

 

3. Ζημιά σε σύντομο χρονικό διάστημα από την έναρξη της ασφάλισης ή την επέκταση της κάλυψης

 

4. Ζημιές χωρίς επαφή μεταξύ των εμπλεκόμενων οχημάτων

 

5. Υπερτιμολόγηση ή υπερβολική απαίτηση

 

6. Ασυνεπείς δηλώσεις

 

7. Επαναλαμβανόμενες ζημιές

 

8. Φιλική, συγγενική ή άλλη σχέση (π.χ. συνάδελφοι, γείτονες) μεταξύ των εμπλεκομένων

 

9. Ατύχημα βραδινή ώρα

 

10. Ατύχημα σε απομακρυσμένη περιοχή

 

11. Συνεργεία επισκευής ή ανταλλακτικών

 

12. Προσθήκη νέων καλύψεων ή αύξηση ορίων υφιστάμενης κάλυψης κατά τη διάρκεια της ασφάλισης (αφορά προαιρετικές καλύψεις)

 

13. Ζημιές μεταξύ οχημάτων που ασφαλίζονται από τον ίδιο ασφαλιστικό πράκτορα/διαμεσολαβούντα

 

14. Παραποιημένα έγγραφα

 

15. Αδυναμία προσκόμισης παραστατικών / αποδεικτικών στοιχείων

 

16. Παραποιημένα οχήματα (αλλοίωση αριθμού πλαισίου/κινητήρα ή/και περαιτέρω τεχνικών χαρακτηριστικών ταυτοποίησης)
 

 
 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ