32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ

32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Οι ταινίες μου, αυτές που έκανα στο παρελθόν, υπάρχουν ακόμη στο χώρο και στον χρόνο, έστω και σε μικρή κλίμακα. Αυτό είναι σπουδαίο για μένα...
0

Εκτός από σπουδαίος κινηματογραφιστής, ο Λεός Καράξ είναι ένας ντροπαλός άνθρωπος- ποτέ δεν το έκρυψε και δεν προσποιείται τον άνετο. Όπως και οι ταινίες του, το χιούμορ του αργεί να έρθει αλλά όταν εμφανίζεται, είναι μυαλωμένο και ευγενικό. Ήρθε στην Αθήνα για το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου και φάνηκε εξαιρετικά γενναιόδωρος και συνεχώς on με τους θεατές και τους δημοσιογράφους σε σεμινάρια, ερωταπαντήσεις και συνεντεύξεις, ένα πραγματικό δώρο δεδομένης της φήμης του απρόσιτου και του δύσκολου. Μετά το Holy Motors, σκέφτεται να γυρίσει μιούζικαλ!

Το πότε, είναι ένα θέμα....

Θα προσπαθήσω να κάνω ένα μιούζικαλ. Όσο για το σχέδιο για την ταινία με τον υπερήρωα, δεν βρήκα ποτέ μια υπερδύναμη που να με ενδιαφέρει!

 

  • Δεν αισθάνομαι κινηματογραφιστής, αλλά ένας άνθρωπος που ζει μέσα στο σινεμά, λαθραία. Πρέπει να προσποιούμαι πως ξέρω τι κάνω. Είμαι ευγνώμων που κάνω σινεμά, καθώς ήθελα από μικρός να γίνω μουσικός αλλά δεν είχα ταλέντο.
  • Ξεκίνησα μικρός, εξ' ού και ο χαρακτηρισμός "enfant". Το "terrible" δεν βοηθάει και πολύ. Υπήρξα τυχερός να γυρίσω τρία φιλμ όταν ήμουν πολύ νέος.
  • Πάντα βλέπω το σινεμά ως ένα νησί. Είναι μοναχικά για μένα, δεν ξέρω ακριβώς γιατί διάλεξα αυτή τη μεταφορά. Από εκεί μπορώ να βλέπω τον κόσμο απο διάφορες γωνίες, τις απώλειες, τους φόβους, την αγάπη.
  • Κάθε σκηνοθέτης που ξεκίνησε με φιλμ, όπως εγώ, δεν είναι ιδιαίτερα ευτυχής με το ψηφιακό. Το ψηφιακό όμως έχει άλλες χάρες- είναι γρήγορο και φτηνό. Αλλά την ομορφιά του φιλμ οφείλουμε να την αναδημιουργήσουμε.
  • Σκοπός της Τέχνης είναι η επανεφεύρεση.
  • Δεν ξέρω τι ακριβώς πιστεύει η μητέρα μου (η δημοσιογράφος και κριτικός κινηματογράφου Joan Dupont) για τις ταινίες μου. Βεβαίως τις έχει δει. Η κόρη μου, όχι.
  • Προσπαθώ να γυρίσω πολλές ταινίες. Αυτές που έχω γυρίσει τρώνε μήνες, χρόνια. Εξίσου πολύ χρόνο τρώνε και εκείνες που δεν κατάφερα να γυρίσω.
  • Από τα 30 μου μέχρι τα 50 μου γύρισα μόνο μια ταινία. Δεν είναι και πολύ καλό (το μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε). Το πρώτο μου φιλμ το αγόρασα πρόσφατα. Σκοπεύω να αγοράσω και τα δικαιώματα του Holy Motors. Πολλές φορές έχω ξεμείνει από λεφτά. 
  • Δεν είμαι storyteller. Επιχειρώ να συνδυάσω τα συναισθήματα και τις εικόνες με τις ιστορίες που με ενδιαφέρουν. Όταν συμβεί αυτή η σύμπτωση, έχω στα χέρια μου ένα project, που μπορεί να γίνει ταινία.
  • Θα προσπαθήσω να κάνω ένα μιούζικαλ. Όσο για το σχέδιο για την ταινία με τον υπερήρωα, δεν βρήκα ποτέ μια υπερδύναμη που να με ενδιαφέρει!
32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Το Holy Motors δεν είναι ακριβώς επιτυχία, αλλά δεν έχασε λεφτά. Αυτό σου επιτρέπει να συνεχίσεις να κάνεις ταινίες. Το πρόβλημα είναι πως αμέσως μετά, σου ζητούν να επαναλάβεις ακριβώς αυτό που έκανες.
  • Με τους συνεργάτες μου, πρέπει να παίρνουμε μαζί τα ρίσκα. Δεν θα το έλεγα δίχτυ ασφαλείας, αλλά εμπιστοσύνη.
  • Δύσκολο να εξηγήσω πώς είναι να κινηματογραφείς τη γυναίκα που αγαπάς. Δεν έχεις επιλογή... Αν οι γυναίκα που τα είχα τη δεδομένη στιγμή μου έλεγε όχι, δεν θα μπορούσα να γυρίσω την ταινία. Η ιδέα και η διαδικασία του κάστινγκ είναι βίαιη και ρατσιστική μέθοδος. Ποτέ δεν μου άρεσε, δεν το κατάλαβα.
  • Είμαι και δεν είμαι κουρασμένος να απαντάω ερωτήσεις που αφορούν τις ταινίες μου. Καμιά φορά βαριέσαι να απαντάς ξανά στο ίδιο ερώτημα. Προτιμώ να βιώνει κάποιος την ταινία από το να την αναλύω. Εξαρτάται ποιός ρωτάει βέβαια: ένας θεατής, ή ένας δημοσιογράφος; Το θέμα είναι αν αυτός που ρωτάει ενδιαφέρεται πραγματικά, ότι δουλειά κι αν κάνει, ή απλώς ρωτάει για να πει απλώς κάτι.
  • Στη ζωή μου, δεν μιλάω ποτέ για τις ταινίες μου, ούτε για σινεμά. Όταν ταξιδεύω για επαγγελματικούς λόγους, άλλες φορές μου αρέσει να μιλάω γι' αυτές, άλλες όχι. Γενικά, δεν μιλάω και πολύ.
  • Χρειάζομαι τα χρήματα, χρειάζομαι τους ανθρώπους. Για κάποιο λόγο, οι εικόνες μου κοστίζουν. Κάποια από τα πράγματα που χρησιμοποιώ, ακόμη και στην πιό απλή ταινία μου, δεν είναι απλά.

Όταν ήμουν μικρότερος, φοβόμουν πραγματικά μήπως πεθάνει ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ. Είναι ο φόβος του τέλους ενός κύκλου. Και τώρα, μόνο ο Γκοντάρ έχει μείνει από τους σκηνοθέτες του 60.

  • Μου αρέσει κυρίως να διαβάζω. Τα πάντα. Και εφημερίδες, κάθε μέρα. Βλέπω μόνο αποσπάσματα από ταινίες, σπάνια ολόκληρες. Το σύγχρονο γαλλικό σινεμά, δεν θα έλεγα πως το γνωρίζω. Δεν ξαναβλέπω τις ταινίες του παρελθόντος που κάποτε θαύμαζα. Ίσως να θέλει να τις ξαναδεί η κόρη μου...
  • Δεν μοιάζει με όνειρο μια ταινία. Αυτό που φαντάζεσαι δεν είναι ίδιο με αυτό που γυρίζεις. Το συναρπαστικό στο σινεμά είναι τα στάδια του: το να το φανταστείς, να το πραγματοποιήσεις και να το μοντάρεις. 
  • Αν ένα νέο παιδί θέλει πραγματικά να γυρίσει μια ταινία, θα το κάνει ούτως ή άλλως. Θα μπει σε μπελάδες, αλλά πρέπει να ενθαρρυνθεί. Μιλάμε με τα 6 ανήψια μου για καλλιτεχνικά θέματα, και για το σινεμά. Το χειρότερο συναίσθημα στους νέους είναι ο φόβος. Ο εικονικός κόσμος δεν βοηθάει, είναι μιά κάποια διαφυγή αλλά σου στερεί την εμπειρία. Η δράση σημαίνει ευθύνη. 
  • Πάντα θυμώνω. Είναι υγιέστερο συναίσθημα από τη νοσταλγία.
  • Λένε οτι οι ταινίες μου είναι σινεφίλ, οτι αναφέρονται στο σινεμά. Ωστόσο, αν κάνω μια ταινία για την γυναίκα μου, δεν κάνω αναφορά στη γυναίκα μου, αλλά μιλάω γιά την ίδια.
32 αλήθειες από τον Λεός Καράξ Facebook Twitter
Η δυσκολότερη ταινία που γύρισα ήταν η Pola X.
  • "Η ομορφιά είναι απόδειξη αγάπης". Ένας Γερμανός το έχει γράψει αυτό (Σ.Σ., το ίδιο βράδυ, στην Cantinetta όπου φάγαμε, καταπληκτικά παρεπιπτόντως, θυμήθηκε πως η ρήση ανήκει στον Αυστριακό Ρόμπερτ Μούσιλ).
  • Αγάπη σημαίνει να μην έχεις τίποτα, ούτε τους κριτικούς, ούτε το κοινό με το μέρος σου.
  • Η δυσκολότερη ταινία που γύρισα ήταν η Pola X.
  • Δεν είχα ποτέ εμπορική επιτυχία.
  • Το Holy Motors δεν είναι ακριβώς επιτυχία, αλλά δεν έχασε λεφτά. Αυτό σου επιτρέπει να συνεχίσεις να κάνεις ταινίες. Το πρόβλημα είναι πως αμέσως μετά, σου ζητούν να επαναλάβεις ακριβώς αυτό που έκανες.
  • Ήρθα στην Ελλάδα παιδί, και ξανά μετά από μερικά χρόνια. Βλέποντας πως η Ελλάδα είναι βουτηγμένη στα σκατά, ξαναήρθα, γιατί είναι ωραίο να βλέπεις ανθρώπους βουτηγμένους στα σκατά (γελάει).
  • Τι κάνεις όταν σε πλησιάζουν άνθρωποι που δεν σου αρέσουν και σου λένε πως λατρεύουν την ταινία σου;
  • Οι ταινίες μου, αυτές που έκανα στο παρελθόν, υπάρχουν ακόμη στο χώρο και στον χρόνο, έστω και σε μικρή κλίμακα. Αυτό είναι σπουδαίο για μένα.
  • Ποτέ δε μπόρεσα να διακρίνω τη διαφορά ανάμεσα στον αισιόδοξο και τον πεσιμιστή.
  • Ποτέ μου δεν κατανόησα τον όρο avant-garde.
  • Όταν ήμουν μικρότερος, φοβόμουν πραγματικά μήπως πεθάνει ο Ζαν Λυκ Γκοντάρ. Είναι ο φόβος του τέλους ενός κύκλου. Και τώρα, μόνο ο Γκοντάρ έχει μείνει από τους σκηνοθέτες του 60.
  • Όταν ήταν μικρή η κόρη μου, της έδειχνα τις κωμωδίες του Τατί, του Κίτον και του Τσάπλιν. Τώρα της αρέσουν τα μιούζικαλ του Ζακ Ντεμύ.
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Οθόνες / Βιμ Βέντερς: Τι θα δούμε στο μεγάλο αφιέρωμα που έρχεται στη Στέγη

Ένα μοναδικό μεγάλο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό για ένα τριήμερο σε όλους τους χώρους της Στέγης, με προβολές των ταινιών του, ένα masterclass και μια συζήτησή του με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου στην Κεντρική Σκηνή.
M. HULOT
Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι να παραμένεις καλός άνθρωπος»

Οθόνες / Steve Blame: «Το σημαντικότερο πράγμα στη ζωή είναι η καλοσύνη»

Υπήρξε από τις πιο αναγνωρίσιμες διεθνώς τηλεοπτικές περσόνες, όντας ο κεντρικός παρουσιαστής του MTV. Σήμερα ο 66χρονος τηλεοπτικός παραγωγός, συγγραφέας και σεναριογράφος ζει πλέον μόνιμα στην Αθήνα, όμως ο έρωτας με την Ελλάδα κρατάει από πολύ παλιά. Ο Steve Blame αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ