"H τέχνη υπήρχε στη ζωή μου πριν από τα σανιδοαθλήματα, και εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο μαζί και παράλληλα με αυτά" - φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
"H τέχνη υπήρχε στη ζωή μου πριν από τα σανιδοαθλήματα, και εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο μαζί και παράλληλα με αυτά" - φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Μετά τα εγκαίνια της έκθεσης "Redefining Transitions" στην γκαλερί Sarri12, ζητήσαμε από τον καλλιτέχνη που μετέτρεψε μία ράμπα του skate σε αναγεννησιακό έργο τέχνης επικών διαστάσεων να μας μιλήσει για το εγχείρημά του.

 

Γνωστός εδώ και χρόνια από το χώρο του surf, και πρωταθλητής του snowboard, ο Δημήτρης Λιόσης δημιούργησε ένα εντυπωσιακό installation που μπορεί να ειδωθεί και ως ένα είδος τρισδιάστατης οφθαλμαπάτης, και έβαλε για πρώτη φορά το skate μέσα σε μία γκαλερί.

 

Τι σχέση έχουν μεταξύ τους τα ανθρωπόμορφα συμπλέγματα εμπνευσμένα από το ζωικό βασίλειο, ο θόλος μίας ρωμαϊκής εκκλησίας, και οι σανίδες;

 

Μας εξηγεί.

 

Μία ράμπα για skate μέσα σε μία γκαλερί σημαίνει ότι προσελκύεις διαφορετικό κόσμο σε μία έκθεση.Οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την τέχνη έρχονται σε επαφή με την κουλτούρα του skate, και οι άνθρωποι του skate έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης.


Η τέχνη μπήκε στην ζωή σου πριν ή μετά το snowboard, το surf, και τα λοιπά σανιδοαθλήματα στα οποία διαπρέπεις εδώ και χρόνια; Αλήθεια, θα μπορούσες να διαλέξεις ανάμεσα στα δύο;

H τέχνη υπήρχε στη ζωή μου πριν από τα σανιδοαθλήματα, και εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο μαζί και παράλληλα με αυτά.
Όλο το διάστημα που προετοίμαζα την έκθεση είχα διαλέξει μόνο τη ζωγραφική. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσω πάρα πολλές καλές ήμερες με πούδρες και πολύ καλά κύματα. Τώρα θα επανέλθω!


Πώς προέκυψε η ιδέα ενός skate ramp ως έργο τέχνης;

Πολλά πράγματα βρίσκονται πίσω από αυτήν την ιδέα. Καταρχήν, είχα κάνει κάτι παρόμοιο παλιότερα, το 2007, σε μια αποθήκη στο Ρέντη και με την έκθεση τώρα στην Gallery Sarri 12 μου δόθηκε η ευκαιρία να εξελίξω τη ιδέα και να τη παρουσιάσω ευρέως στο κοινό. Μάλιστα, ετοιμάζω τώρα με την Ankofilms ένα μικρό ντοκιμαντέρ για τη σύλληψη της ιδέας όπου θα εξηγείται όλο το concept από την αρχή μέχρι το τέλος του.

Αν δεν κάνω λάθος, το παλαιότερο αυτό πρότζεκτ ήταν το Invert Room, έτσι;

Το Invert room ήταν ένα bowl που κατασκευάστηκε αρχικά μόνο για skateboard. Όταν θελήσαμε να το βάψουμε ένας φίλος αρχιτέκτονας είπε ότι του θύμιζε ανάποδο τρούλο εκκλησίας, οπότε ναι, κάπως έτσι γεννήθηκε όλη αυτή η ιδέα.

 

Ο Δήμτρης Λιόσης επί το έργο της κατασκευής της ράμπας - 
φωτ.:Gallery Sarri12
Ο Δήμτρης Λιόσης επί το έργο της κατασκευής της ράμπας - φωτ.:Gallery Sarri12

 

Μίλησε μας λίγο για την δημιουργία της ράμπας. Πόσο χρόνο πήρε η κατασκευή της;

Η ράμπα φτιάχτηκε εξ ολοκλήρου στο χέρι από κόντρα-πλακέ θαλάσσης, και πήρε συνολικά πέντε μήνες καθημερινής εντατικής εργασίας για να κατασκευαστεί. Είναι ζωγραφισμένη επίσης στο χέρι, με μαρκαδόρους, spray και stencils.

 

Πώς προέκυψε η επιλογή του συγκεκριμένου σχεδίου από τον θόλο της Ρωμαϊκής εκκλησίας του Sant'Ignazio;

Θαύμαζα από πολύ μικρός την συγκεκριμένη εκκλησία. Την προοπτική που είχε και τον τρόπο με τον οποίο αναμιγνύονται στον θόλο της τα αληθινά αρχιτεκτονικά στοιχεία με τη ζωγραφική. Εγώ φιλοτέχνησα μία δική μου minimal εκδοχή, σε άλλη διάσταση τόπου και χρόνου. Είναι ενδιαφέρουσα η έννοια του χρόνου: To πόσο γρήγορα φτιάχτηκε το έργο και πόσο σύντομα φαίνεται ήδη παλαιωμένο από την χρήση των skateboards. Μια φθορά που την κάνει όλο και πιο όμορφη όσο περνάει ο χρόνος.


Μίλησε μας για τα υπόλοιπα έργα της έκθεσης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται δύο πίνακες που έχουν φιλοτεχνηθεί με διαφορά δέκα σχεδόν χρόνων, το 1993 και το 2002, οι οποίο έχουν πράγματι επιρροές από την αναγεννησιακή τέχνη. Η σχέση μου μ' αυτήν ξεκίνησε όταν ακόμα ήμουν φοιτητής στην Αγγλία και ταξίδευα εκείνη την εποχή στην Ιταλία. Επίσης, το στοιχείο των ανθρωπόμορφων ζώων είναι κοινό σε όλα τα έργα. Η παρουσία του ζωικού βασιλείου προέκυψε από την σχέση μου με τους σκύλους μου. Μετά το "δέσιμό" μου μαζί τους άρχισα να παρακολουθώ όλα τα ζώα, να παρατηρώ το πώς εκφράζουν τα συναισθήματά τους, τη χαρά, την λύπη, τη ζήλεια, κτλ, σαν τους ανθρώπους.

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Πώς συνδυάζεται για σένα η τέχνη με το skate, και τι δουλειά έχει τελικά ένα skate ramp μέσα σε μία γκαλερί;

Η κατασκευή των bowls είναι μια τέχνη από μόνη της, και η επιφάνεια τους δημιουργεί ένα μεγάλο καμβά. Φέρνοντας μία ράμπα για skate μέσα σε μία γκαλερί καταφέρνεις να προσελκύσεις διαφορετικό κόσμο σε μία έκθεση και να τον επηρεάσεις ανάλογα. Οι άνθρωποι που ενδιαφέρονται για την τέχνη έρχονται σε επαφή με μία νέα κουλτούρα, αυτήν του skate, και οι άνθρωποι του skate έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της τέχνης.

Στα εγκαίνια δεν είχα καλέσει κάποιον skater να κάνει perform, αλλά ήρθανε πολλά παιδιά όλων των ηλικιών από μόνα τους και δοκίμασαν τη ράμπα. Στην αρχή ντρεπόντουσαν λίγο, γιατί όλοι τους παρακολουθούσαν, άλλα γρήγορα αυτο ξεπεράστηκε.


Redefining Transitions. Ποια μετάβαση κρύβεται πίσω από την επιλογή του τίτλου;

Η έκθεση παρουσιάζει την πορεία μου μέχρι σήμερα, την εξέλιξη της δουλειάς μου μετά από δύο δεκαετίες και την μετάβασή της στο τελικό έργο που είναι η ξύλινη εγκατάσταση της ράμπας.

 

"Στα εγκαίνια δεν είχα καλέσει κάποιον skater να κάνει perform, αλλά ήρθανε πολλά παιδιά όλων των ηλικιών από μόνα τους και δοκίμασαν τη ράμπα. Στην αρχή ντρεπόντουσαν λίγο, γιατί όλοι τους παρακολουθούσαν, άλλα γρήγορα αυτο ξεπεράστηκε" - 
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
"Στα εγκαίνια δεν είχα καλέσει κάποιον skater να κάνει perform, αλλά ήρθανε πολλά παιδιά όλων των ηλικιών από μόνα τους και δοκίμασαν τη ράμπα. Στην αρχή ντρεπόντουσαν λίγο, γιατί όλοι τους παρακολουθούσαν, άλλα γρήγορα αυτο ξεπεράστηκε" - φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 _________________________________

"Redefining Transitions"
Διάρκεια έκθεσης: 12 Μαρτίου - 15 Απριλίου 2015
Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη - Κυριακή 12:00 - 17:00
Πού: Σαρρή 12, 10553, Αθήνα