Τεχνοφοβία

Τεχνοφοβία Facebook Twitter
0

Πρινείκοσι πέντεχρόνια, σε άρθρο μου είχα αναφέρει πωςέγραφα σε υπολογιστή. Θυμάμαι ακόμα ταειρωνικά σχόλια πνευματικών ανθρώπων.Αργότερα, στα πρώτα βήματα του Διαδικτύου,είχα εκφραστεί με ενθουσιασμό για τιςδυνατότητές του. Τα σχόλια έγινανεχθρικά. Οι Έλληνες διανοούμενοι είχανσυνασπιστεί εναντίον του νέου εχθρούπου απειλούσε την πνευματικότητά μας.

Καικαλά τότε. Οιεξελίξεις ήταν πρόσφατες, οι πνευματικοίάνθρωποι είναι πάντα συντηρητικοί (καιτον Γουτεμβέργιο αναθεμάτιζαν). Σήμεραόμως; Διαβάζω:

«Ήδη,το να εκπαιδεύεσαι στη χρήση υπολογιστώνμειώνει την ικανότητα της σκέψης ναυπολογίζει τις συνέπειες των πράξεωνπου τη συνοδεύουν. Αναθέτοντας τη σκέψηστις συσκευές της τεχνητής νοημοσύνηςή έστω σε μοντέλα εκμάθησης που μιμούνταιτον άψυχο, χονδροειδή χαρακτήρα της,παραιτηθήκαμε απ' το δικαίωμα νασκεφτόμαστε».

Καιακόμα χειρότερα:

«Οποιοσδήποτεχειρίζεταιτο πληκτρολόγιο με το λεγόμενο "τυφλόσύστημα" ξέρει πως το είδος αυτό τηςμηχανικής ταχύτητας κάθε άλλο παράβελτιώνει το περιεχόμενο των όσωνγράφονται». (Ε. Αρανίτσης, «Ελευθεροτυπία»,25.4.09).

Λοιπόν,ούτε καν γραφομηχανή. Πίσωστην πέννα! Και μάλιστα από φτερό χήναςπου την έξυναν κάθε τόσο, πριν τη βουτήξουνστο μελάνι... Γιατί και το στυλό διαρκείαςτεχνολογικό δημιούργημα του Σατανάείναι κι αυτό.

ΟΟδυσσέας Ελύτης, όταν του είχα δείξειτις δυνατότητες του επεξεργαστή κειμένου,αναφώνησε: «Αχ! Γιατί να μην είχε εφευρεθείνωρίτερα!». Εργαζόταν σε γραφομηχανήκι επειδή συνεχώς διόρθωνε και άλλαζε,κάθε στιγμή έσκιζε και ξανάγραφε.

Κιο Αρανίτσης έχει γράψει ωραία κείμεναγια τον Ελύτη.Είναι αξιόλογος λογοτέχνης, ιδιαίτεραευφυής και ευαίσθητος. Γι' αυτό καιαπορώ με το κόλλημα που έχει εναντίονπαντός του τεχνολογικού.

Αλλάδεν είναι ο μόνος. Πολλοί πνευματικοίμας άνθρωποι, ακόμα και νέοι, πάσχουναπό οξεία τεχνοφοβία. Όχι μόνο δενκαταλαβαίνουν πως η τεχνολογία (που ηίδια είναι πνευματικό επίτευγμα) δίνειτεράστιες δυνατότητες στη σκέψη καιτην τέχνη - αλλά τη θεωρούν εχθρό της! Ηδυνατότητα κάθε δέκτη να γίνει πομπός,η αιώνια διάρκεια (με την ψηφιοποίηση),η στιγμιαία παγκόσμια διάδοση, η διαρκήςπαρουσία των πάντων, οι νέες τεχνικέςέκφρασης...

Μήπωςείναι όλααυτά που τους τρομάζουν;

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ