Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής

0

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Ένα μνημειώδες ναόσχημο πρόπυλο με τέσσερις, κορινθιακού τύπου κολόνες σε οδηγεί στον μαγικό κόσμο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ένας εντυπωσιακός πολυέλαιος φωτίζει τη χρυσοποίκιλτη αίθουσα με τα βελούδινα καθίσματα –είναι ο ίδιος που κάποτε φώτιζε με γκάζι ένα κοινό που φορούσε καπέλα και γάντια. Η τρίκλωνη μαρμάρινη σκάλα με το περίτεχνο κιγκλίδωμα, η φατνωματική οροφή του προθαλάμου, το υπέροχο φουαγέ που έχει φιλοξενήσει μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, ο διάκοσμος στα στηθαία των θεωρείων με τα ονόματα μεγάλων δραματουργών, τα αετώματα στις όψεις του κτιρίου – όλα μαζί και το καθένα ξεχωριστά μαγεύουν τον θεατή. 

«Αναπέμψωμεν ευχαριστίας εις τον ύψιστον αξιώσαντα την πόλιν ημών μετά μακραίωνα σιγήν, ίνα δεξιώσηται αύθις τας Μούσας εις την γενέτειραν αυτών. Ευχηθώμεν δε επί τη ευκαιρία των εγκαινίων, ίνα η σκηνή αυτή λαμπρυνθή διά πνευματικών έργων ανταξίων εκείνων των προγόνων ημών και όπως διά της ευεργετικής αυτής επιδράσεως συντελέση εις τη διάπλασιν των ηθών και τον εξευγενισμόν της ημετέρας κοινωνίας». Με αυτά τα λόγια εγκαινίασε ο Δήμαρχος του Πειραιά, Θεόδωρος Ρετσίνας, το Δημοτικό Θέατρο της πόλης την Κυριακή 9 Απριλίου 1895, σε μια αίθουσα κατάμεστη από την πολιτική και πνευματική αφρόκρεμα της χώρας, αλλά και από εκπροσώπους ξένων χωρών. Η ευχή του έπιασε τόπο και το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά έμελλε να χαράξει ξεχωριστή πορεία στον χρόνο και να γίνει το λαμπρότερο τοπόσημο που έχει το «μεγάλο λιμάνι».

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά έμελλε να χαράξει ξεχωριστή πορεία στον χρόνο και να γίνει το λαμπρότερο τοπόσημο που έχει το μεγάλο λιμάνι

Τρεις δήμαρχοι χρειάστηκαν για να ολοκληρωθεί το μεγαλεπίβολο σχέδιο, με τον αρχικό προϋπολογισμό να διπλασιάζεται και το κόστος να φτάνει τις 900.000 δραχμές. Ο Τρύφων Μουτζόπουλος συλλαμβάνει το 1882 την ιδέα ανέγερσης θεάτρου στην πόλη και τον Ιούνιο του 1884 θεμελιώνεται από τον Αριστείδη Σκυλίτση, ο οποίος όμως, τελικά, δεν έζησε να το εγκαινιάσει. Αρχιτέκτονας ήταν ο Πειραιώτης καθηγητής του Πολυτεχνείου, Ιωάννης Λαζαρίμος, που είχε σπουδάσει στο Πολυτεχνείο του Βερολίνου και στη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού. Κάθε άλλο, λοιπόν, παρά τυχαία είναι η επιλογή του να κατασκευάσει μια αίθουσα κατά τα γαλλικά πρότυπα, με πεταλόσχημη πλατεία και 23 εντυπωσιακά θεωρεία, συνολικής χωρητικότητας 1.400 θέσεων, λαμβάνοντας υπόψη του για τη διαρρύθμιση το παρισινό Théâtre d' Odéon και ακολουθώντας αρχιτεκτονικά την κλασικιστική παράδοση.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

 Στην επίσης γαλλικού τύπου τεράστια σκηνή του πάτησε ολόκληρο το ελληνικό θέατρο – σκηνοθέτες όπως ο Δημήτρης Ροντήρης, ο Αλέξης Σολομός και ο Κάρολος Κουν, αλλά και σπουδαίοι ηθοποιοί, όπως ο Αιμίλιος Βεάκης, ο Δημήτρης Χορν, ο Μάνος Κατράκης, ο Αλέξης Μινωτής, η Πειραιώτισσα Κατίνα Παξινού, η Κυβέλη, η Ασπασία Παπαθανασίου και αμέτρητοι άλλοι. Αυτή η σκηνή ήταν που επιφύλαξε τη μεγαλύτερη έκπληξη κατά τη διάρκεια των πρόσφατων εργασιών αποκατάστασης του θεάτρου. Αφαιρώντας το πρόσθετο δάπεδο που είχε τοποθετηθεί, οι εργάτες αντίκρισαν κατάπληκτοι ένα κρυμμένο υποσκήνιο τριών επιπέδων με αναβατόρια, τροχαλίες, υποβολείο, ράγες κύλισης σκηνικών και οκτώ πασαρέλες με μηχανισμούς ανύψωσης σκηνικών, μηχανισμούς οι οποίοι σε μεγάλο βαθμό συνέχιζαν να λειτουργούν. Η σκηνή, για την οποία η «Νέα Εφημερίς» είχε γράψει πως «είναι κάτι τι έκτακτον δι' ελληνικόν θέατρον», συντηρήθηκε, έχει σήμερα αναγνωριστεί ως μνημείο της ιστορίας της τεχνολογίας και είναι ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα δείγματα της εποχής μπαρόκ στην Ευρώπη.

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Η ιστορία του θεάτρου είναι συνυφασμένη όχι μόνο με τον Πειραιά αλλά και με την ιστορία της Ελλάδας. Το 1916, κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, καταλαμβάνεται από Γάλλους στρατιώτες και το 1922 ανοίγει τις πύλες του και φιλοξενεί για δύο χρόνια πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία. Το 1944 υφίσταται φθορές από τον συμμαχικό βομβαρδισμό του Πειραιά και οι σεισμοί του 1981 και του 1999 αφήνουν τα σημάδια τους πάνω του. Σήμερα, πλήρως ανακαινισμένο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, έπειτα από χρόνια παρακμής και σιωπής, πρωταγωνιστεί στην πολιτιστική ζωή του τόπου, ανεβάζοντας παραστάσεις που γίνονται πόλος έλξης για χιλιάδες θεατές. Μαζί του, ο Πειραιάς μοιάζει να ξυπνά από βαθύ λήθαργο και να ανακτά τη χαμένη για καιρό μεγαλοπρέπειά του.

Δείτε πληροφορίες για τος παραστάσεις και τις εκδηλώσεις που διοργανώνται στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: www.dithepi.gr

 

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά είναι ένα διαμάντι αρχιτεκτονικής Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

0

Κορίνα Φαρμακόρη

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στη Σαλαμίνα. Σπούδασε Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και εργάζεται ως εκπαιδευτικός.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χάρης Δούκας: «Το πράσινο για εμάς είναι οξυγόνο, είναι ζωή. Δεν είναι εργολαβία»

Δημοτικές εκλογές 2023 / Χάρης Δούκας: «Η Αθήνα δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι μόνο μια πόλη τουριστών»

Ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Αθήνα ΤΩΡΑ» δηλώνει ότι δεν είναι «επαγγελματίας πολιτικός» και εξηγεί πώς θα προσεγγίσει τα προβλήματα της πόλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Κενά διαμερίσματα, απίστευτα ενοίκια

Ρεπορτάζ / Αθήνα: Κενά διαμερίσματα, απίστευτα ενοίκια

Χιλιάδες διαμερίσματα και επαγγελματικά γραφεία στην Αθήνα είναι κενά. Την ίδια στιγμή το στεγαστικό πρόβλημα διογκώνεται, με τα ενοίκια να έχουν εκτοξευτεί και τα σπίτια στο κέντρο της πόλης να είναι δυσεύρετα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένας ξενώνας για ευάλωτους ΛΟΑΤΚΙ ανθρώπους

Lgbtqi+ / Ένα «καταφύγιο» για τα ευάλωτα μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας στην Αθήνα

Υπογράφηκε χτες το μνημόνιο συνεργασίας ανάμεσα στον δήμο Αθηναίων και δέκα ΛΟΑΤΚΙ+ οργανώσεις για τη δημιουργία ενός ξενώνα για ευάλωτα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα. Η δομή αναμένεται να λειτουργήσει την άνοιξη του ’24, οι προκλήσεις όμως που αφορούν τη λειτουργία του παραμένουν πολλές.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αστική θερμονησίδα: Πώς έγινε φούρνος η Αθήνα και τι κάνουν άλλες πόλεις της Ευρώπης

Ρεπορτάζ / Αστική θερμονησίδα: Πώς έγινε φούρνος η Αθήνα και τι κάνουν άλλες πόλεις της Ευρώπης

Η Αθήνα είναι μια κλιματικά άρρωστη πόλη που «καίγεται» από το ατμοσφαιρικό φαινόμενο της αστικής θερμικής νησίδας, ένα φαινόμενο που τα επόμενα χρόνια θα αλληλεπιδράσει σφόδρα με τους παρατεταμένους και συχνούς καύσωνες τους οποίους θα φέρει η κλιματική αλλαγή. Τι πρέπει να γίνει για να θεραπευτεί η πόλη από την ακραία ζέστη;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πόσο εύκολα μπορούμε να βρούμε πλέον ταξί στην Αθήνα;

Ρεπορτάζ / Πόσο εύκολα μπορούμε να βρούμε πλέον ταξί στην Αθήνα;

Η αναμονή στις εφαρμογές και τις εταιρείες ραδιοταξί, όσα ζούμε καθημερινά παρακαλώντας για κούρσα στο Μοναστηράκι ή στην πλατεία Συντάγματος και η πλευρά των εκπροσώπων των οδηγών.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Οι Αθηναίοι ψάχνουν σπίτι να νοικιάσουν και δεν βρίσκουν - Οι αιτίες και οι λύσεις

Έρευνα / Οι Αθηναίοι ψάχνουν σπίτι να νοικιάσουν και δεν βρίσκουν - Οι αιτίες και οι λύσεις

Όσο πυκνώνουν οι... διωγμοί συμβατικών νοικάρηδων προς χάριν του AirBnB, τόσο τα νοίκια παίρνουν την ανιούσα: οι τιμές ανά περιοχή, η μηδενική διαθεσιμότητα φοιτητικών κατοικιών, οι συγκρίσεις με τα προηγούμενα χρόνια.
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΗΣ
Πλατεία Αγίας Ειρήνης: Στο έλεος της ηχορύπανσης, της ανομίας και της κατάληψης κοινόχρηστων χώρων

Aθήνα / Πώς διέλυσαν και καταπάτησαν την πλατεία Αγίας Ειρήνης

Τρεις μόνιμοι κάτοικοι και ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας μιλούν στη LiFO για την άναρχη ανάπτυξη της περιοχής και την καταπάτηση του δημόσιου χώρου, που έχει εξελιχθεί σε μεγάλο πρόβλημα του κέντρου της Αθήνας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ