Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του!

Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
1
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter

Δεν είναι λίγες φορές που το εξώφυλλο ενός δίσκου μπορεί να είναι αυτό που ελκύει κάποιον να το αποκτήσει, ίσως περισσότερο από την ίδια την μουσική. Καμιά φορά δεν έχεις ιδέα αν η μουσική είναι τόσο καλή όσο το εξώφυλλο. Ορισμένα από αυτά έχουν γράψει την δική τους ιστορία στον χώρο της γραφίστικης γενικότερα. Η Ένωση Γραφιστών Ελλάδας οργάνωσε μια έκθεση που τα εξώφυλλα των δίσκων είχαν την τιμητική τους για 2 μέρες στο Ρομάντσο το Σάββατο 30 και την Κυριακή 31 Μαΐου. Συμμετείχαν σύγχρονοι Έλληνες σχεδιαστές που έχουν βάλει στο χέρι τους στην δημιουργία ενός άλμπουμ χωρίς να έχει να κάνει απαραίτητα με την μουσική. Μιλήσαμε με τον Γιάννη Μπελεγρίνη που είναι επιμελητής της έκθεσης.

— Γιατί μια έκθεση με εξώφυλλα δίσκων; Πώς το σκεφτήκατε;

Η μουσική έχει ιστορικά στενή σχέση με τον σχεδιασμό, από τα εξώφυλλα μέχρι τις αφίσες· το ενδιαφέρον είναι από όλες τις πλευρές, από τους μουσικούς, τις εταιρίες, και από τους ίδιους τους σχεδιαστές. Το προϊόν, το οποίο έχει πλέον αναδιαμορφωθεί από ένα καθαρά φυσικό (δίσκοι, κασέτες, έντυπα εξώφυλλα) σε ένα υβριδικό προϊόν φυσικής και ψηφιακής κυκλοφορίας, έχει το εξώφυλλο ως βασικό στοιχείο, όπου οι σχεδιαστές έχουν τον πρώτο ρόλο. Η Ένωση Γραφιστών Ελλάδας πιστεύει πως ο τομέας αυτός δεν έχει αναδειχθεί αρκετά στην χώρα μας, και διοργανώνει έκθεση, έχοντας στην πρώτη έκδοσή της σύγχρονες κυκλοφορίες, και σκοπό σε επόμενες εκδόσεις να μελετήσει και να παρουσιάσει την ιστορία του τομέα στην Ελλάδα, αλλά και να καταγράψει όλες τις σύγχρονες τάσεις. Δίνεται έτσι μια ευκαιρία στα μέλη της Ένωσης αλλά και τους φίλους της μουσικής να γνωρίσουν τους δημιουργούς και να συζητήσουν για τον τομέα αυτό.

Το εξώφυλλο ενός δίσκου, όπως και κάθε άλλο στοιχείο επικοινωνίας ενός μουσικού ή συγκροτήματος προς το κοινό, οφείλει να έχει μια αισθητική/τεχνική ομοιογένεια ως προς το σχεδιαστικό προϊόν.


— Πόσες συμμετοχές είχατε;

Έχουμε έναν μεγάλο αριθμό σχεδιαστών που μας έστειλαν και θα προβληθούν τα εξώφυλλά τους στην έκθεση, όπου 22 από αυτούς θα συμμετέχουν και την φυσική μορφή των κυκλοφοριών στον χώρο της έκθεσης! Στην προσπάθεια συνέβαλαν καθοριστικά και ορισμένα ανεξάρτητα δισκογραφικά label, τα οποία παρείχαν τις κυκλοφορίες που έχουν σχεδιάσει οι συνάδελφοί μας, και μας παρείχαν τις απαραίτητες πληροφορίες ανά κυκλοφορία για την καλύτερη οργάνωση της έκθεσης.

Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter



— Είναι όλα σύγχρονες δουλειές; 

Θέλουμε στην πρώτη μας έκθεση να εστιάσουμε στις σύγχρονες δημιουργίες, πρώτον για να μπορούμε να κάνουμε έτσι μια πρόχειρη καταγραφή των τάσεων και της αγοράς χωρίς να αποκλείουμε εξώφυλλα που σχεδιάστηκαν στο κοντινό παρελθόν, και δεύτερον λόγω του ότι οι περισσότεροι σχεδιαστές και παραγωγοί των σύγχρονων αυτών κυκλοφοριών είναι ακόμη ενεργοί στον τομέα αυτό, και συνεπώς είναι ευκολότερο για εμάς να ξεκινήσουμε από εκεί. Μετά την ανακοίνωση είχαμε την χαρά να προσθέσουμε πολλές συμμετοχές και από συναδέλφους που δεν είχαμε προσεγγίσει αρχικά.

— Τι προσδοκίες έχετε;

Στα σχέδιά μας είναι να οργανώσουμε σύντομα μια έκθεση που θα αναλάβει να κάνει και μια τεκμηριωμένη ιστορική αναδρομή στον σχεδιασμό εξωφύλλων στην Ελλάδα, με σχετικές ομιλίες από σχεδιαστές που είχαν ενεργό ρόλο στον τομέα αυτό. Αυτό θα μας προσφέρει αρκετό υλικό ώστε να μπορεί γίνει και μια ολοκληρωμένη καταγραφή, η οποία θα μπορεί να γίνει εργαλείο για τους συναδέλφους που ενδιαφέρονται για τα ζητήματα αυτά. Έχουμε μια ένθερμη υποστήριξη και αυξανόμενη συμμετοχή σε κάθε μας πρόσκληση τους τελευταίους μήνες, και ελπίζουμε να καταφέρουμε να φέρουμε σε επαφή τους δημιουργούς και τα έργα τους με τους συναδέλφους και το υπόλοιπο κοινό.

Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter

— Είναι τα εξώφυλλα δίσκων τέχνη; Ποια είναι η δουλειά του γραφίστα στα εξώφυλλα; Μπορεί να πειραματιστεί;

Το εξώφυλλο ενός δίσκου, όπως και κάθε άλλο στοιχείο επικοινωνίας ενός μουσικού ή συγκροτήματος προς το κοινό, οφείλει να έχει μια αισθητική/τεχνική ομοιογένεια ως προς το σχεδιαστικό προϊόν. Ακόμη και ιδιαίτερες περιπτώσεις, όπως ο επιτηδευμένα διαφορετικός λογότυπος ενός συγκροτήματος ανά χρονική περίοδο, είναι και αυτές στοιχεία της ταυτότητας του καλλιτέχνη.

Οι σχεδιαστές οπτικής επικοινωνίας αναλαμβάνουν να καθορίσουν το πλαίσιο που ταιριάζει στην εικόνα που θέλει να συνοδεύσει ο μουσικός με την δική του δημιουργία· γνωρίζουν τα εργαλεία, ερευνούν και σχεδιάζουν στα όρια του πειραματισμού που επιτρέπει ο σκοπός της εκάστοτε επικοινωνίας, ώστε το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.

Στα εξώφυλλα δίσκων μπορεί να επιβάλλει ο σχεδιαστής ή εικονογράφος του εξωφύλλου και την συμβολή ενός φωτογράφου ή ζωγράφου για να αποδώσει βέλτιστα την ταυτότητα που δημιουργεί. Μπορεί να οριστεί ως τέχνη, πολλές φορές μάλιστα καταφέρνει να προτείνει τάσεις και να επηρεάσει, αλλά δεν παύει να είναι και μια εφαρμοσμένη τέχνη, μια βαθιά γνώση-εργαλείο που εκμεταλλεύεται δημιουργικά ο χώρος της μουσικής για να δώσει μια συνολική εικόνα και υλικό επικοινωνίας σε κάθε κυκλοφορία.


— Ποιο είναι το εξώφυλλο που πιστεύετε ότι έχει γράψει ιστορία στη μουσική;  

Η ταυτότητα ενός καλλιτέχνη έχει δημιουργηθεί συχνά για ένα στοχευμένο κοινό, έτσι είναι δύσκολο να σκεφτεί κανείς ένα εξώφυλλο που να έχει τύχει συνολικής αποδοχής. Μια δημοφιλής δουλειά σειράς εξωφύλλων, που έμελλε να γίνει και η ταυτότητα που ακολούθησε το συγκρότημα για πάντα, είναι αυτή του γραφίστα Storm Thorgerson για τους Pink Floyd, που χαρακτηριζόταν από την  συχνή  επιμονή στην απουσία τίτλων, από δυνατές φωτογραφικές και σχεδιαστικές εικόνες, και από τις ιδιαιτερότητες στο packaging των κυκλοφοριών. 

Υπάρχουν εταιρίες που έχουν επιμείνει σε σχεδιαστές για την επιμέλεια και τον σχεδιασμό των κυκλοφοριών πολλών καλλιτεχνών τους, με εξαιρετικό παράδειγμα την περίπτωση του Reid Miles, ο οποίος δίνοντας έμφαση και πειραματιζόμενος με την τυπογραφία σχεδίασε πολλά ιστορικά εξώφυλλα για την Blue Note Records. 

Ένα πειραματικό εξώφυλλο που επηρέασε την ιστορία  είναι το White Album των Beatles από τον σχεδιαστή της pop art Richard Hamilton, που απομάκρυνε τη «φασαρία» του «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band», και που έχει επηρεάσει και ένα best-selling album, το Black Album των Metallica, όπου η πολύ προσεκτική τοποθέτηση των ελάχιστων στοιχείων επέτρεψε τον σκοτεινό χαρακτήρα που ήθελαν να αναδείξουν.

— Υπάρχουν ανάλογες δουλειές στα εξώφυλλα στην Ελλάδα όπως στο εξωτερικό;

Το παράδειγμα της σταθερής συνεργασίας  με επαγγελματίες συναδέλφους για την επιμέλεια και τον σχεδιασμό ακολουθούν και ελληνικές εταιρίες, π.χ. η Inner Ear και η Six D.O.G.S records, οι οποίες και συμμετέχουν με τις κυκλοφορίες τους με τα full credits των σχεδιαστών που συνεργάζονται στην έκθεση της Ένωσης. 

Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter
Ναι, θα κρίνουμε ένα δίσκο και από το εξώφυλλό του! Facebook Twitter

Η έκθεση πραγματοποιήθηκε από Σάββατο 30 έως Κυριακή 31 Μαΐου 2015 (11:00-19:00) στο Ρομάντσο, Αναξαγόρα 3-5, Ομόνοια, Αθήνα. H είσοδος ήταν ελεύθερη. (http://www.ggda.gr/?p=3349)

Design
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Mattias Adolfsson: «Η έμπνευση με χτυπάει σαν κεραυνός, από το πουθενά»

Design / Mattias Adolfsson: Μιλώντας με έναν κορυφαίο εικονογράφο της εποχής

Δυο-τρεις κουβέντες με τον διακεκριμένο Σουηδό γραφίστα και εικονογράφο, έναν από τους «υψηλούς προσκεκλημένους» του φετινού 7ου LAComicsFestival, που θα γίνει στη Λάρισα από τις 5 ως τις 7 Σεπτεμβρίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

ADM 2025: The Urban Issue / Το σύγχρονο design γίνεται πιο προσωπικό και all inclusive από ποτέ

Ιδέες που ζυμώνονταν αργά εδώ και μερικά χρόνια στον χώρο της εσωτερικής διακόσμησης ωρίμασαν και μας αποκαλύφθηκαν στις αρχές του 2025, ως οδηγός για τους χώρους στους οποίους θα κατοικήσουμε στο μέλλον.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Οbjects of Common Interest: «Θέλουμε να σου κεντρίσουμε το ενδιαφέρον και να κινητοποιήσουμε ένα συναίσθημα»

ADM 2025: The Urban Issue / Κίνηση, ελευθερία, ρευστή ταυτότητα: Το design των Οbjects of Common Interest

Οι αρχιτέκτονες και σχεδιαστές Ελένη Πεταλωτή και Λεωνίδας Τραμπούκης τρέχουν ένα από τα πιο design studios της Ελλάδας. Πώς σκέφτονται και πώς σχεδιάζουν τα φημισμένα projects τους, όπως την εγκατάσταση εικαστικού φωτισμού που λατρεύουμε στην είσοδο της Πειραιώς 260;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Φασιανός στο Svenskt Tenn: Πώς βρέθηκε ο Έλληνας ζωγράφος στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Design / Πώς βρέθηκε ο Φασιανός στο πιο exclusive Σκανδιναβικό brand;

Μια αναπάντεχη πρόταση κατέληξε σε μια έκθεση στο Svenskt Tenn, τον «βασιλιά» του Σκανδιναβικού design, που τιμά τον σπουδαίο Έλληνα καλλιτέχνη. Εκεί, κάτω από την ίδια στέγη, τα έργα του συνομιλούν με αυτά του Γιόζεφ Φρανκ, υμνώντας τη χαρά της ζωής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

ADM 2025: The Urban Issue / Concrete Aesthetic: Γιατί βλέπουμε τόσο γκρι στην Αθήνα;

Το εμφανές σκυρόδεμα και οι γκρι τόνοι επανέρχονται στον αθηναϊκό αστικό ιστό, μεταφέροντας μαζί τους ένα φορτίο αισθητικής ιστορίας, κοινωνικών μετατοπίσεων και ψηφιακής επιρροής. Από τον μπρουταλισμό στην εποχή των hashtags, πότε η χρήση του γκρι είναι ζήτημα λειτουργίας, πότε συνήθειας και πότε συνειδητής εικόνας για το τι σημαίνει σύγχρονο;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

ADM 2025: The Urban Issue / Μια «πράσινη» Αθήνα ως ερώτηση. Ας δούμε το κενό αλλιώς.

Μπορούμε να δούμε την Αθήνα ως ένα δίκτυο με «πάρκα», συνεπή όμως απέναντι στη φύση και στην ουσία της πόλης; Πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, το «Για το “αττικό τοπίο” σήμερα» του Δημήτρη Φιλιππίδη είναι μια πηγή έμπνευσης που μας δίνει μια άλλη οπτική για την πόλη και το πράσινό της.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ

σχόλια

1 σχόλια
Να πώ μόνο πως ως εραστής του βινιλίου, έχω δει covers που έχουν πραγματικά γράψει ιστορία. Σήμερα, πράγματι πολλοί σχεδιαστές κάνουν πολύ καλή δουλειά, αλλά νοιώθω πως κανουν σχέδιο για το σχέδιο και όχι πάντα για τη μουσική / περιεχόμενο. Βέβαια και το μέγεθος (CD) έχει τους περιορισμούς του, αλλά αυτό δεν είναι πάντα δικαιολογία. Συχνά το σύγχονο design δεν δημιουργεί iconic παραγωγές. Τάση της αγοράς ή και βαυκαλισμός πολλών σχεδιαστών που υπηρετούν το ΄διαφορετικό' για το διαφορετικό;