«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
Ο ηθοποιός Keir Dullea στην ατομική διαστημική σφαίρα. © Stanley Kubrick Archives/TASCHEN © 2014 Turner Entertainment Co.

«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά

2

Αφήγηση

Βασικά, η πλοκή εξελίσσεται με εικόνες. Ειδικά ο πρόλογος δεν σηκώνει κουβέντα, γιατί η κουβέντα δεν είχε εφευρεθεί στην εποχή των πιθηκανθρώπων. Ο λόγος είναι ελάχιστος, ποτέ περιττός ωστόσο.

Το visual storytelling δεν είναι ακριβώς κατοχυρωμένη πατέντα, αλλά για πρώτη φορά ξοδεύτηκαν τόσα πολλά χρήματα για μια ταινία που απευθύνεται σε πολύ κόσμο, έτσι ώστε η αφήγηση να αποφύγει πάση θυσία τη θεατρικότητα.

Σενάριο

Κανονικά, οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας ποντάρουν στο εξωφυσικό για να εντυπωσιάσουν. Στις περισσότερες περιπτώσεις αποτυγχάνουν γιατί μιμούνται τοπία και πρόσωπα γήινα και καθόλου αλλούτερα.

Έχει μείνει ιστορικό το ρεζιλίκι που ένιωσε ο συνθέτης Άλεξ Νορθ, όταν προσκλήθηκε στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας μαζί με τη σύζυγό του και αντί να ακούσει τις ενορχηστρωμένες συγχορδίες που έγραφε επί μήνες και για τις οποίες ήταν πολύ υπερήφανος, χωρίς προειδοποίηση, είδε τις μεγαλοπρεπείς εικόνες ντυμένες από κλασικούς συνθέτες.

Αντίστοιχα, ο διάλογος σκαρφαλώνει στην υπερβολή του ανοίκειου για να σιγοντάρει πρωτόφαντα συναισθήματα του ανθρώπου μπροστά στο άγνωστο, το απέραντο, το ούφο, εν πάση περιπτώσει, που απειλεί ή σώνει.

Αποφασισμένος να μην την πατήσει, δηλαδή να μην επαναλάβει λάθη και κοινοτοπίες, ο Κιούμπρικ εμπιστεύτηκε τον καλύτερο συγγραφέα του είδους, τον Άρθουρ Κλαρκ, και τον έβαλε να μεγαλώσει και να τροποποιήσει τη νουβέλα του «The Sentinel» με τον ίδιο να συνυπογράφει το τελικό σενάριο.

Το 2001 πρωτοπορεί στην ισορροπία λόγου και εικόνας, με ένα σενάριο που συνδυάζει το ιδανικό: εσωτερική δράση και εξωτερίκευση πολλών νοημάτων.

«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter

Ρεαλισμός

Συνήθως στο sci-fi κυριαρχεί η φαντασία της επιστήμης, ενώ στην Οδύσσεια συμβαίνει το αντίθετο. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης φρόντισε να ενημερωθεί ενδελεχώς ακόμη και για την παραμικρή λεπτομέρεια στην αναπαράσταση των ακάτων και της Σελήνης.

Όταν ακολούθησε η προσεδάφιση στο φεγγάρι, έναν χρόνο μετά την έξοδο της ταινίας στις αίθουσες, ακόμη και η NASA παραδέχθηκε πως ο Κιούμπρικ, με τη βοήθεια του Κλαρκ, τους είχαν ψιλοπρολάβει στα περισσότερα.

Αντί λοιπόν για πολυελαίους σε διαστημόπλοια και χαριτωμένες φουτουριστικές αρλούμπες σε μακρινούς πλανήτες, το 2001 υπνωτίζει γιατί δίνει έμφαση στη ματαιότητα της τεχνολογίας μπροστά στο μεταφυσικό.

Μπανάλ

Αυτό το χρονικό του συνηθισμένου, το ημερολόγιο των αστροναυτών και των κοιμισμένων συναδέλφων τους, διαρκεί πολύ – και βουβά. Όποτε διακόπτεται από διαλόγους, το περιεχόμενο δεν αποκαλύπτει τίποτε το πρωτοφανές.

Το αντίθετο: δεν ακούμε επιφωνήματα και κραυγές, δεν βλέπουμε έκσταση και πυρετό (αν εξαιρέσουμε το τελικό στάδιο του ταξιδιού στα χρώματα και τις διαστάσεις του χρόνου), αλλά συγκρατημένα, λόγω της απόστασης, μηνύματα προς τους συγγενείς, ψιθυριστές κουβέντες που θυμίζουν διπλωματικές ανταλλαγές παραπλανητικών πληροφοριών και μισόλογα για μια εμφάνιση μονόλιθου που κάτι σημαίνει, αλλά δεν γνωρίζουμε πώς ακριβώς λειτουργεί.

Η συγκεκριμένη επιλογή αφαίρεσης έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον όγκο τεχνο-μπερδέματος και ψευδο-επιστήμης που κατακλύζει τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας του σωρού, ακόμη και μερικές που ξεχωρίζουν.

Συνάδοντας με την ευρωπαϊκή ελλειπτικότητα, ο Κιούμπρικ πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα το 2001, σε μια αποθέωση του μπανάλ, έτσι ώστε να ρίξει αυλαία με πανηγυρική πυκνότητα στα πέντε τελευταία λεπτά.

Χαλ

Ο κακός στο sci-fi είναι ένα μοχθηρό, αγγλόφωνο τέρας, δηλαδή ένας ηθοποιός μεταμφιεσμένος, συνήθως όπως-όπως, ανάλογα με τα στάνταρ της εποχής. Πριν από την έλευση της ψηφιακής διευκόλυνσης, ο Κιούμπρικ εξερεύνησε το σύμπαν της τεχνητής νοημοσύνης και τη συνέδεσε με τον ανθρώπινο παράγοντα.

Αντί να ψάχνουν οι, φαντάζομαι εμβρόντητοι, πρώτοι θεατές του φιλμ πριν από 50 χρόνια τον κρυφό κερατά που απειλεί τους καλούς επιβάτες του διαστήματος που έρχονται με ειρηνικές διαθέσεις, παρουσιάζει από νωρίς το μάτι του, το κόκκινο φωτάκι που ξαγρυπνά και διαβάζει τα χείλη των πλοηγών, και μπαίνει στα έγκατα του μυαλού του, όταν ο θαρραλέος Κρι Ντουλία ξεμοντάρει τον γιγαντιαίο ηλεκτρονικό υπολογιστή, μέχρι το σημείο των βασικών λειτουργιών του (Mary had a little lamb).

«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
Βασικά, η πλοκή εξελίσσεται με εικόνες. Ειδικά ο πρόλογος δεν σηκώνει κουβέντα, γιατί η κουβέντα δεν είχε εφευρεθεί στην εποχή των πιθηκανθρώπων. Ο λόγος είναι ελάχιστος, ποτέ περιττός ωστόσο.
«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
Η slit scan φωτογραφία, τα αρνητικά φίλτρα και κυρίως οι πολλαπλές προβολές, μπροστά και πίσω από αυτό που συλλαμβάνει ο φακός της κάμερας, είναι μερικά από τα πολλά κόλπα που επινοήθηκαν ή τελειοποιήθηκαν για να βοηθήσουν το «2001» να αποκτήσει την απαραίτητη αληθοφάνεια για να πρωτοτυπήσει με πειθώ.



Μουσική

Έχει μείνει ιστορικό το ρεζιλίκι που ένιωσε ο συνθέτης Άλεξ Νορθ, όταν προσκλήθηκε στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας μαζί με τη σύζυγό του και αντί να ακούσει τις ενορχηστρωμένες συγχορδίες που έγραφε επί μήνες και για τις οποίες ήταν πολύ υπερήφανος, χωρίς προειδοποίηση, είδε τις μεγαλοπρεπείς εικόνες ντυμένες από κλασικούς συνθέτες – η προηγούμενη συνεργασία του με τον σκηνοθέτη στον Σπάρτακο ήταν ανέφελη και του είχε αποφέρει μια από τις 14 υποψηφιότητές του στην κατηγορία της πρωτότυπης μουσικής.

Αγενής μπορεί να ήταν ο Κιούμπρικ, και σκληρός και μυστικοπαθής και αρχομανής, αλλά τη μεγαλοφυΐα του δεν γίνεται να αμφισβητήσει κανείς.

Η ιδέα του να παντρέψει τα κεφάλαια που ακολουθούν τη σιγαλιά της προϊστορικής σεκάνς με τα αριστοκρατικά βαλς του Στράους και την ατονική ατμοσφαιρικότητα του Λιγκέτι ήταν μια αξέχαστη έμπνευση που εξακολουθεί να μαγεύει, κάνοντας τον θεατή να συνδέει το διάστημα, αν ποτέ είχε ήχο, με τις συγκεκριμένες μουσικές. Τάδε Έφη Ζαρατούστρα!

Εφέ

Ανήκοντας στην ντροπιαστική (για τον θεσμό, όχι για τους ίδιους) κατηγορία των σκηνοθετών που δεν βραβεύτηκαν ποτέ με Όσκαρ για τη δουλειά τους, μαζί με τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, τον Κουέντιν Ταραντίνο και τον Όρσον Γουέλς, ο Κιούμπρικ ας πούμε πως παρηγορήθηκε με το βραβείο ειδικών εφέ, που ουσιαστικά πιστώνεται στον μάγο των εφέ, Ντάγκλας Τράμπολ.

Η slit scan φωτογραφία, τα αρνητικά φίλτρα και κυρίως οι πολλαπλές προβολές, μπροστά και πίσω από αυτό που συλλαμβάνει ο φακός της κάμερας, είναι μερικά από τα πολλά κόλπα που επινοήθηκαν ή τελειοποιήθηκαν για να βοηθήσουν το 2001 να αποκτήσει την απαραίτητη αληθοφάνεια για να πρωτοτυπήσει με πειθώ.

Είναι, ωστόσο, τουλάχιστον άδικο να περιορίσει κάποιος την επιτυχία της ταινίας στα πρωτοποριακά εφέ, όταν το πιο δυνατό σημείο της είναι η μετάβαση από το κόκκαλο που ο πίθηκος πετάει στον αέρα, περιχαρής για την ανακάλυψη της χρήσης του αντίχειρα ως εργαλείου προόδου, στον διαστημικό σταθμό που αιωρείται με χάρη, ως παράσημο της διαστημικής εποχής. Ένα μικρό μοντάζ δύο σκηνών, ένα μεγάλο βήμα για το σινεμά.

Εξυπνάδα

Η ταινία δεν είχε μόνο θετικές κριτικές όταν πρωτοκυκλοφόρησε. Η Πολίν Κέιελ, που ηγείτο της ανανεωτικής μερίδας των διανοητών-λογίων του τρέχοντος σινεμά, το έσφαξε με σθένος και σαρκασμό, αποκαλώντας τον Κιούμπρικ ψυχρό χειρουργό, αντί για οραματιστή σκηνοθέτη.

Οι διχαστικές γνώμες προκύπτουν συχνά στα έργα που παρεκκλίνουν της πεπατημένης. Ωστόσο, το 2001 ήταν το πρώτο φιλμ που αντιλήφθηκε τις απαιτήσεις του νεανικού κοινού, όχι με ρεαλιστικούς ή κολακευτικούς όρους αλλά μέσω μιας αλληγορίας τεράστιου εύρους και βάθους, για όσους ξετρελάθηκαν με αυτό που είδαν και με όσα άφηνε το στόρι να εννοηθούν.

Κυρίως, μεταχειρίστηκε τους νέους ανθρώπους ως νοήμονα όντα, προσφέροντας προβληματισμό αντί για εύπεπτη ψυχαγωγία. Και αντίθετα από ό,τι μπορεί να πιστεύουν όσοι υποψιάζονται πως το φιλμ παραήταν προχωρημένο για την εποχή του, έκοψε έναν τόνο εισιτήρια και εδραίωσε για τα καλά τη φήμη του Κιούμπρικ, αλλά και το απυρόβλητο όσον αφορούσε τις επόμενες κινηματογραφικές του κινήσεις.

Αλλιώς δεν θα τον άφηνε ολόκληρο στούντιο όπως η Warner, με παλιά νοοτροπία δέσμευσης στο DNA της, να σκέφτεται επί πληρωμή από το να πράττει κατά παραγγελία, στο αγρόκτημά του στην Αγγλία...

«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
Από τα γυρίσματα της ταινίας

Alien

Μέρος της ευφυΐας της ταινίας είναι η δραματουργική παράκαμψη των ευθυνών που συνήθως έπεφταν στους εξωγήινους, σε ανάλογα δείγματα του είδους.

Εκτός από το The Day the Earth Stood Still και ελάχιστες ακόμη ταινίες, η επιστημονική φαντασία φόρτωνε με απειλές και κακία τους έξω από εδώ, παρουσιάζοντας το ανθρώπινο είδος ως θύμα μιας διαπλανητικής συνωμοσίας κάτι άγνωστων καθαρμάτων που το επιβουλεύονται (κομμουνιστές, αλλόθρησκοι, κατάσκοποι, συμπληρώστε τα κενά).

Σε μια εποχή κοινωνικών αναταράξεων και θεμελιακών αλλαγών στα τέλη της δεκαετίας του '60, η Οδύσσεια του Διαστήματος υπαινισσόταν εξωγήινες διάνοιες που μάλλον θέλουν να μας βοηθήσουν, κυρίως να κατανοήσουμε πως εμείς βάζουμε τα χέρια μας και βγάζουμε τα μάτια μας, μιλώντας ουσιαστικά για την παρακμή και τη διαφθορά του πολιτικού status quo.

Με αυτόν τον έμμεσο αλλά εύγλωττο τρόπο, παραχώρησε το βήμα στο νέο σινεμά που θα ακολουθούσε και θα εξέφραζε τη γενιά της αντικουλτούρας, σε mainstream βάση.

Επίδραση

Από το Σολάρις του Αντρέι Ταρκόφσκι, το 1972, και τις Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ως την Επαφή, το Fountain, το Sunshine και το Interstellar του 2014, είναι περιττό να τονισθεί η επίδραση του 2001 στο σύγχρονο σινεμά της επιστημονικής φαντασίας.

«2001»: Ίσως η κορυφαία ταινία στην ιστορία του σινεμά Facebook Twitter
Κινηματογραφώντας τις τελικές σκηνές της ταινίας στο φουτουριστικό υπνοδωμάτιο © Stanley Kubrick Archives/TASCHEN © 2014 Turner Entertainment Co.

Και για να είμαστε δίκαιοι, η επιρροή του στους μεταγενέστερους σκηνοθέτες και επίδοξους συνεχιστές που αγαπούσαν το υπερπέραν και τα μελλούμενα ήταν αντίστοιχη με εκείνη του Πολέμου των Άστρων ως προς το σύμπαν των υπερηρώων της Marvel και της DC.

Η διαφορά είναι πως, ενώ η όπερα του Λούκας έβαλε το νερό στο αυλάκι του blockbuster γενικώς, και όχι μόνο στο είδος, το έπος του Κιούμπρικ ενηλικίωσε, αντί να «παιδο-ποιήσει» το σινεμά απαιτήσεων, απενοχοποιώντας τους θεατές στο βαθμό που το genre σινεμά υπερβαίνει, κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες, την απλή διασκέδαση, και δεν χρειάζεται να δουν μόνο δράμα με κλάμα για να ανέβουν σε πίστα σοβαρότητας.

Οθόνες
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΒΟΥΓΟΝΙΑ

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Βουγονία»: Κριτική για τη νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου

«Είναι περιπέτεια η "Βουγονία", fun και πιο περίπλοκη απ’ ότι δείχνει» - Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος καταγράφει τις εντυπώσεις του από την παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας στο 82ο Φεστιβάλ Βενετίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

Οθόνες / Terence Stamp (1938-2025): Ο μάγκας του Λονδίνου που θα γινόταν Τζέιμς Μποντ

«Το άτακτο αγόρι του βρετανικού σινεμά βρήκε τον δρόμο του σε ώριμες επιλογές, είτε παίζοντας κάποιον αδυσώπητο κακό είτε αφήνοντας τα λακωνικά του διακριτικά σαν στάμπα, όνομα και πράγμα, σε σύντομες εμφανίσεις – εννοείται πως έχει υποδυθεί και τον διάβολο!»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Καταπληκτική ταινία, αξίζει να είναι στο Top-20, αλλά όχι η καλύτερη στην ιστορία του σινεμά.Έχει καλύτερες, αλλά σίγουρα ο Κιούμπρικ ήταν ένας απίστευτος σκηνοθέτης, έχει δημιουργήσει αριστουργήματα.
Έχω την αίσθηση ότι η ταινία υμνείται περισσότερο από τους κριτικούς, ενώ τελικά δεν έχει καταγραφεί τόσο στην μνήμη του κοινού. Αυτό κάτι σημαίνει.