Αυτό ήταν το ακριβές μενού στον Μυστικό Δείπνο

Αυτό ήταν το ακριβές μενού στον Μυστικό Δείπνο Facebook Twitter
Ο Μυστικός Δείπνος, τοιχογραφία (λεπτομέρεια), Λεονάρντο Ντα Βίντσι, 1495-1498.
4

Μια πρόσφατη έρευνα σχετικά με την παλαιστινιακή κουζίνας στα χρόνια του Χριστού ρίχνει φως στις πραγματικές συνθήκες του Μυστικού Δείπνου. Οι αρχαιολόγοι Generoso Urciuoli και Maria Berogno βασίστηκαν στην Βίβλο, σε αρχαία ρωμαϊκά συγγράματα και αρχαιολογικά ευρήματα προκειμένου να ανασυνθέσουν τόσο το μενού όσο και το περιβάλλον στο οποίο διεξήχθη ο Δείπνος.

Αφετηρία αποτέλεσε η παραδοχή ότι ο Ιησούς ήταν Εβραίος, συνεπώς τόσο εκείνος όσο κι οι μαθητές του θα ακολουθούσαν τις παραδόσεις της Τόρα. Ο Μυστικός Δείπνος στο μυαλό των περισσότερων έχει ταυτιστεί με το διάσημο μεν, ιστορικά δε ανακριβές έργο του Ντα Βίντσι. "Η τοιχογραφία του Λεονάρντο προκύπτει από αιώνες εικονογραφικής σημειολογίας. Ενσαρκώνοντας το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, ο Μυστικός Δείπνος έχει ισχυρό συμβολισμό κι αυτό δεν ανταποκρίνεται στην ιστορική αναπαράσταση." λέει ένας εκ των ερευνητών. 

 

Αν όπως αναφέρεται στο Κατά Μάρκον ο Μυστικός Δείπνος πραγματοποιήθηκε το Πάσχα, τότε το μενού σίγουρα συμπεριλάμβανε αρνί.

 

Στην πραγματικότητα το δείπνο έλαβε χώρα σε ένα σπίτι της Ιερουσαλήμ. Την εποχή εκείνη το φαγητό τοποθετούνταν σε χαμηλά τραπέζια και οι καλεσμένοι έτρωγαν κατά την συνήθεια των Ρωμαίων σε θέση ανάκλισης πάνω σε μαξιλάρια τοποθετημένα στο πάτωμα ή σε χαλιά. Η θέση των καλεσμένων ακολουθούσε συγκεκριμένους κανόνες και οι σημαντικότεροι εξ αυτών ήταν καθισμένοι στα δεξιά και τα αριστερά του τιμώμενου προσώπου ενώ τα σκεύη συνήθως ήταν πέτρινα ή κεραμικά. 

 

Ο γάμος στην Κανά μας δίνει μια εικόνα των ιουδαϊκών διατροφικών νόμων, γνωστών ως κασρούτ, που ορίζουν ποιες τροφές επιτρέπεται να καταναλωθούν και πως να παρασκευάζονται τα γεύματα ενώ πλήθος πληροφοριών σχετικά με την γαστρονομική επιρροή των Ρωμαίων στην Ιερουσαλήμ προέρχονται από το Συμπόσιο του Ηρώδη.

Αν όπως αναφέρεται στο Κατά Μάρκον ο Μυστικός Δείπνος πραγματοποιήθηκε το Πάσχα, τότε το μενού σίγουρα συμπεριλάμβανε αρνί. Άλλα συνήθη πιάτα που πρέπει να προσφέρθηκαν είναι φασόλια, ελιές, πικρά, χόρτα ένα καρύκευμα ψαριού σαν τον ρωμαϊκό γάρο, ύσσωπος και χαροσέτ, που είναι μια αλοιφή από δαμάσκηνα ή άλλα φρούτα και ξηρούς καρπούς. 

Στοιχεία: Live Science

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το πρώτο ντοκιμαντέρ για την ηρωίνη γυρίστηκε σε αστυνομικό τμήμα

Ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις» αφηγείται σε φύλλο του Γεννάρη του 1931 όσα συνέβησαν σε παράρτημα ασφαλείας της Αθήνας και κατέγραψε η κάμερα του σκηνοθέτη Δημήτρη Γαζιάδη.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Αρχαιολογία & Ιστορία / To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

Από την εποχή που η πρωτεύουσα του Αφγανιστάν ήταν το σταυροδρόμι των χίπις μέχρι τους Ταλιμπάν, το θρυλικό InterContinental της Καμπούλ καταφέρνει, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο σκανδαλώδης, πολυτελής και θαυμαστός κόσμος της Μαρίας Αντουανέτας

Είδωλο της ποπ κουλτούρας, fashion icon, influencer προτού καν εφευρεθεί ο όρος, εξακολουθεί να επηρεάζει τη μόδα με την απαράμιλλη γοητεία της. Μια έκθεση στο μουσείο V&A, η πρώτη για τη Γαλλίδα βασίλισσα στο Ηνωμένο Βασίλειο, μας το υπενθυμίζει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ζαφείρης Γκούσιος: Ο κοινωνικός ονειροπόλος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τι σκεφτόταν ο άνθρωπος που πυροβόλησε τον πρώτο Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας;

Ο Ζαφείρης Γκούσιος, που αυτοχαρακτηριζόταν «κοινωνικός ονειροπόλος», το 1927 αποπειράται να δολοφονήσει τον Παύλο Κουντουριώτη. Το πώς και το γιατί μέσα από τον Τύπο της εποχής.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κατηγόρησαν και τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Ιστορία / Μετέφρασε το Συμπόσιο του Πλάτωνα. Τον κυνήγησαν ανελέητα. Αυτοκτόνησε

Αυτή είναι η ιστορία του Ιωάννη Συκουτρή, ενός μεγάλου πνευματικού Έλληνα που κατηγορήθηκε ως άθεος για τη μετάφραση του «Συμποσίου» του Πλάτωνα εξ αιτίας της αναφοράς του στις «γενετήσιες σχέσεις στην αρχαία Ελλάδα».
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.
Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

σχόλια

3 σχόλια
Ακριβώς. Παρουσίασαν δηλ ένα τραπέζι της εποχής. Όχι ΤΟΝ μυστικό δείπνο που (surprise) δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ ιστορική πηγή ότι έγινε όντως. Η βίβλος και τα ευαγγέλια ΔΕΝ αποτελούν ιστορικές πηγές.