Τα απομνημονεύματα της Σερ και η ψυχοσύνθεση ενός 16χρονου κοριτσιού

Τα απομνημονεύματα της Σερ και η ψυχοσύνθεση ενός 16χρονου κοριτσιού Facebook Twitter
Η αμηχανία και οι φόβοι της Σερ βρίσκονται στη σελίδες του βιβλίου μαζί με τις φωσφορίζουσες κορυφώσεις των πρώτων φλερτ και των πρώτων επιτυχιών. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΕΝΑ 16ΧΡΟΝΟ ΚΟΡΙΤΣΙ μπορεί να είναι σοφό, αστείο, καλλιεργημένο και φιλόδοξο και πιθανώς να μπορεί να υποστηρίξει τις θέσεις του σε μια συζήτηση. Μπορεί σ’ αυτή την ηλικία να έχει φτάσει στο ενήλικο ύψος της και στο οριστικό νούμερο των παπουτσιών της. Μέχρι αυτό το σημείο της ζωής της, έχει πιθανώς διαβάσει βιβλία ή έχει ακούσει τραγούδια που θα τη σημαδέψουν για πάντα. Μπορεί να έχει κάνει σεξ ή να έχει ερωτευτεί. Μπορεί να είναι απόλυτα σοβαρή και να είναι αποφασισμένη να την παίρνουν κι άλλοι στα σοβαρά. Από πολλές απόψεις όμως, ένα 16χρονο κορίτσι είναι ακόμα παιδί.

Πριν από λίγες μέρες το Vanity Fair δημοσίευσε ένα αποκαλυπτικό προφίλ της Ογκόστα Μπριτ, της «μυστικής μούσας» του διάσημου συγγραφέα Κόρμακ Μακάρθι, ο οποίος πέθανε πέρυσι. Ο Μακάρθι ήταν 42 ετών όταν γνωρίστηκαν το 1976, ενώ εκείνη ήταν ένα κορίτσι 16 ετών που είχε δραπετεύσει από μια κακοποιητική παιδική ηλικία. Όπως αναφέρει η ίδια στο άρθρο, ο Μακάρθι την πέρασε από τα σύνορα στο Μεξικό, πλαστογράφησε το πιστοποιητικό γέννησής της και ξεκίνησε μια ερωτική σχέση μαζί της.

Η Μπριτ είναι ανένδοτη ότι η σχέση τους ήταν συναινετική: «Όλα φαίνονταν σωστά. Ένιωθα καλά... Τον αγαπούσα. Ήταν η ασφάλειά μου». Ισχυρίζεται όμως επίσης ότι ο Μακάρθι χρησιμοποίησε τις εμπειρίες της στα μυθιστορήματά του, δημιουργώντας και στη συνέχεια σκοτώνοντας χαρακτήρες που βασίζονταν σε εκείνη. «Με εξέπληξε το γεγονός ότι δεν ένιωσα καθόλου ρομαντικά να γράφει κάποιος για μένα», λέει σήμερα. «Ένιωσα με κάποιο τρόπο παραβιασμένη».

Παρ' όλη την οξεία, εκ των υστέρων, διορατικότητά της, το γράψιμο της Σερ για τη ζωή της ως έφηβης διαπνέεται από αυθεντικά εφηβικά συναισθήματα. Η αμηχανία και οι φόβοι της βρίσκονται στις σελίδες του βιβλίου μαζί με τις φωσφορίζουσες κορυφώσεις των πρώτων φλερτ και των πρώτων επιτυχιών.

Ανέκαθεν ο κόσμος ζητούσε από τα κορίτσια να μεγαλώσουν γρήγορα, όπως μας υπενθυμίζει ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων της Σερ που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες. Το βιβλίο την ακολουθεί από τη γέννησή της έως το 1980, και εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στην εξαιρετικά ασταθή και δύσκολη παιδική της ηλικία, η οποία σημαδεύτηκε από κακοποίηση, στέρηση και συχνές μετακινήσεις ανά την αμερικανική επικράτεια, και την αγωνιώδη πορεία της προς τη φήμη.

Στα 15 της, βρισκόταν ήδη στο Λος Άντζελες και συγχρωτιζόταν με αστέρες του κινηματογράφου, όπως ο Γουόρεν Μπίτι. Στα 16 της, όπως γράφει, γνώρισε τον 27χρονο Σόνι Μπόνο. Όταν έμεινε άστεγη, μετακόμισε μαζί του, αρχικά ως φίλη. «Μια μέρα, με φίλησε και αυτό ήταν όλο», γράφει. Τότε γεννήθηκε η οντότητα που έμεινε γνωστή ως Sonny & Cher. Εκείνος θα ήταν ο σύζυγος και ο συνεργάτης για την επόμενη δεκαετία, θα χώριζαν όμως πριν εκείνη κλείσει τα 30.

Το βιβλίο της Σερ είναι ένα πολύτιμο ντοκουμέντο για τη ζωή ενός νεαρού κοριτσιού που εισέρχεται στον κόσμο των ενηλίκων. Η σημερινή της ματιά, στα 78 της χρόνια, επιτρέπει ειλικρινείς εκτιμήσεις δύσκολων καταστάσεων: Η γιαγιά της, η Λίντα, γέννησε τη μητέρα της, Τζάκι Τζιν, στα 13 της. Η Τζάκι Τζιν παντρεύτηκε τον πατέρα της Σερ, τον Τζόνι, στα 19 της και το μετάνιωσε αμέσως. Η κόρη της δεν βρίσκει κανένα ρομαντισμό στην ένωσή τους.

«Εύπιστη και παγιδευμένη, η μητέρα μου ζούσε σε μια εποχή που οι γυναίκες είχαν ελάχιστη ή καθόλου υποστήριξη από την κοινωνία, οπότε, μη βλέποντας άλλη διέξοδο, επέστρεφε στον Τζόνι, παρόλο που ισχυριζόταν ότι ποτέ δεν τον αγάπησε ή δεν τον εμπιστεύτηκε», γράφει η Σερ (ο Τζόνι αργότερα θα έφευγε νύχτα χωρίς να πει λέξη). Αργότερα, ένας σύντροφος της μητέρας της εκδήλωσε την αγάπη του για τη μικρή Σερ. «Ήταν μια σοκαριστικά ανάρμοστη δήλωση σε κάθε επίπεδο», γράφει η ίδια, «ειδικά όμως από τη στιγμή που ήμουν μόλις δεκατεσσάρων ετών».

Παρ' όλη την οξεία, εκ των υστέρων, διορατικότητά της, το γράψιμο της Σερ για τη ζωή της ως έφηβης διαπνέεται από αυθεντικά εφηβικά συναισθήματα. Η αμηχανία και οι φόβοι της βρίσκονται στις σελίδες του βιβλίου μαζί με τις φωσφορίζουσες κορυφώσεις των πρώτων φλερτ και των πρώτων επιτυχιών. Όταν μετακόμισαν μαζί, γράφει, «ο Σόνι και εγώ γίναμε περισσότερο σαν αδελφός και αδελφή, ή πιο σωστά ίσως, σαν πατέρας και κόρη, γιατί εγώ ήμουν το γεμάτο φοβίες, ανασφαλές παιδί, η έφηβη που δεν της άρεσε η σιωπή και δεν μπορούσε να κοιμηθεί, αν δεν ήταν ανοιχτή η τηλεόραση». Όταν η μητέρα της ανακάλυψε ότι ζούσε με τον Μπόνο και απαίτησε να επιστρέψει στο σπίτι, η Σερ ήταν «σίγουρη ότι θα ήμουν τιμωρημένη στο δωμάτιό μου μέχρι τα πενήντα μου και ότι δεν θα ξαναέβλεπα ποτέ τον Σόνι».

Αυτά τα αποσπάσματα κάνουν τον αναγνώστη να αισθάνεται κοντά στην έφηβη Σερ. Τονίζουν επίσης πόσο νέα ήταν, παρά το ταλέντο και την εξυπνάδα που ήδη τη διέκριναν, και με πόσες αντιξοότητες είχε να αναμετρηθεί. Σαν να μας υπενθυμίζει ότι για τους περισσότερους ανθρώπους –και οπωσδήποτε για τις περισσότερες γυναίκες– μόνο παιχνιδάκι δεν ήταν ο 20ός αιώνας.

Ακόμα και όταν παραδέχεται ότι τον αγαπούσε πραγματικά, δεν παραλείπει να περιγράψει λεπτομερώς τις σκληρότητές του Μπόνο, ο οποίος την κακομεταχειριζόταν όχι μόνο «οικιακά» αλλά και επαγγελματικά (άφησε να συσσωρευτούν εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια καθυστερούμενων φόρων, ενώ του ανήκε το 95% της εταιρείας «Cher Enterprises», το υπόλοιπο 5% το πήρε ο δικηγόρος του).

Αυτό που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι το μεγάλο χρονικό διάστημα που χωρίζει τα αποκορύφωμα της καριέρας της Σερ από τα εφηβικά της χρόνια – και η μοναδική προοπτική που της προσφέρει αυτή η απόσταση. Τα γεγονότα που ανακαλεί τώρα στη μνήμη της συνέβησαν πριν από μια ολόκληρη ζωή. Το πρώτο μέρος της αυτοβιογραφίας της τελειώνει πριν κερδίσει το Όσκαρ για την ερμηνεία της στο Moonstruck («Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού»), πριν κυκλοφορήσει το If I Could Turn Back Time, πριν από την ταράστια επιτυχία του Believe και πολύ πριν από την φετινή ένταξή της στο Rock & Roll Hall of Fame.

Κοιτάζοντας πίσω, η Σερ αντιλαμβάνεται σοφά ότι ο 16χρονος εαυτός της, όταν συνάντησε για πρώτη φορά τον Σόνι Μπόνο, είχε ακόμα τόση ζωή μπροστά της – τόσες πολλές διακρίσεις, σχέσεις, τόσα πολλά εμπόδια και ορόσημα που δεν είχαν έρθει ακόμα. Το ίδιο ισχύει για κάθε 16χρονο κορίτσι.

Με στοιχεία από The Atlantic

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ