Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
«Θέλω να παρέχω επιλογές και σε ανθρώπους που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να αγοράσουν έργα με υψηλές τιμές, γιατί εμπίπτω και εγώ σε αυτή την κατηγορία».

Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου

0

Από παιδί, η Δάφνη Χριστοφόρου θυμάται τη μητέρα της να ζωγραφίζει και να κάνει κολάζ. «Νομίζω ότι ταύτισα την αγάπη με την τέχνη», θα μου πει. Σπούδασε στο Λονδίνο και στο Royal College of Art, ενώ πολύ γρήγορα η δουλειά και η ματιά της ξεχώρισαν και βραβεύτηκε από σημαντικούς οργανισμούς και πρόσωπα: διακρίθηκε με το βραβείο «V&A Student Illustrator of the Year 2015» από το μουσείο V&A, έχει στο βιογραφικό της δύο Adobe Achievement Awards, μια διάκριση από την εταιρεία ζωγραφικών υλικών Daler Rowney, καθώς και από τον εικονογράφο Quentin Blake. «Στάθηκα τυχερή, όλα αυτά συνέβαλαν στο να εμπιστεύομαι την κρίση μου, ειδικά σε στιγμές που οι αμφιβολίες μου φούντωναν».

Είναι εικονογράφος αλλά η κεραμική τής κίνησε το ενδιαφέρον όσο σπούδαζε. Ξεκίνησε μαθήματα αλλά δεν είχε τις τεχνικές γνώσεις για να συνδέσει την εικονογράφηση με αυτή την αναλογική τέχνη. «Οι καθηγητές μου με συμβούλεψαν να αφήσω την κεραμική λόγω του ότι η δουλειά μου τότε ήταν κυρίως ψηφιακή. Θεωρούσαν ότι αυτή η κατεύθυνση σχετίζεται περισσότερο με την εποχή μας, παρά η κεραμική».

«Ένας επισκέπτης στο εργαστήρι μου παρατήρησε την αντίθεση του σχήματος των αγγείων –που θυμίζει θηλυκές καμπύλες– με τις αντρικές φιγούρες που τα κοσμούν συνήθως. Οι αφηγήσεις διαφέρουν από έργο σε έργο. Τον τελευταίο καιρό αφορούν επίκαιρα θέματα που όμως εκφράζονται μέσα από τους θεούς του Ολύμπου».

Έτσι και έκανε, ακολούθησε τότε τη συμβουλή τους. Ωστόσο, μετά από λίγα χρόνια άκουσε για την τεχνική διακόσμησης κεραμικών με χαλκομανίες. «Πιστεύω πως όσο περισσότερο χρόνο περνάμε στους υπολογιστές, τις ταμπλέτες, τα τηλέφωνα, τόσο περισσότερο χρειαζόμαστε ασχολίες που περιλαμβάνουν άλλες αισθήσεις, όπως η αφή, η επαφή με ένα φυσικό υλικό. Πολλοί νιώθουν την ανάγκη να δουλέψουν με τα χέρια, να κουραστούν σωματικά και να φτιάξουν κάτι τρισδιάστατο που υπάρχει και έξω από την οθόνη».

Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter

Δοκίμασε να φτιάξει το πρώτο της αγγείο χρησιμοποιώντας αυτή την τεχνική, με αναπαραστάσεις εμπνευσμένες από ένα ντοκιμαντέρ για τον Jeffrey Dahmer. «Ήταν επιτυχία, πωλήθηκε μέσω γκαλερί για ποσό που δεν είχα ξαναδεί μέχρι τότε». Τα έργα της διαφέρουν, το γεγονός ότι παντρεύει την εικονογράφηση και τη ζωγραφική με τον πηλό συμβάλλει στη διαφορετική της προσέγγιση στην κεραμική. Επισκέπτεται συχνά μουσεία, τη γεμίζουν με ιδέες.

«Υπάρχουν κάποιοι αρχαιοελληνικοί αμφορείς που είναι διακοσμημένοι με αξιοθαύμαστη λεπτότητα και προσοχή. Οι φιγούρες που τους κοσμούν υποδεικνύουν κίνηση, τα σανδάλια και τα δάχτυλα των ποδιών τους μοιάζουν τρισδιάστατα, οι μύες τους είναι κομψοί, οι κομμώσεις στυλιζαρισμένες, τα μοτίβα που πλαισιώνουν το θέμα είναι περίπλοκα, επιδέξια. Βλέποντας τέτοιου είδους αγγεία, η σκέψη μου πάει στον ταλαντούχο τεχνίτη που τα ζωγράφισε με όρεξη πριν τόσες χιλιάδες χρόνια». Αντλεί έμπνευση από τη μυθολογία αλλά και από τον αθλητισμό, από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, από θέματα σύγχρονα και επίκαιρα.

Συνδυάζοντας τον τρόπο που διακοσμούσαν τα αρχαία ελληνικά αγγεία με τεχνικές που χρησιμοποιούνται στις κινεζικές πορσελάνες και φέρνοντάς τα όλα αυτά στο σήμερα, διακοσμεί τα μεγάλης κλίμακας έργα της με χρώματα που εφαρμόζονται κάτω από το σμάλτο, καθώς και με χαλκομανίες μαζί με μπογιές που χρησιμοποιούνται πάνω από αυτό. Λόγω των πολλών στρωμάτων διακόσμησης, κάθε έργο ψήνεται στο καμίνι τρεις και τέσσερις φορές προκειμένου να διατηρηθούν η λεπτομέρεια και τα έντονα χρώματα των σχεδίων της πάνω στην τρισδιάστατη επιφάνεια του αγγείου.

Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter

«Ένας επισκέπτης στο εργαστήρι μου παρατήρησε την αντίθεση του σχήματος των αγγείων –που θυμίζει θηλυκές καμπύλες– με τις αντρικές φιγούρες που τα κοσμούν συνήθως. Οι αφηγήσεις διαφέρουν από έργο σε έργο. Τον τελευταίο καιρό αφορούν επίκαιρα θέματα που όμως εκφράζονται μέσα από τους θεούς του Ολύμπου. Το δωδεκάθεο επιχειρεί να εγκλιματιστεί στη σημερινή εποχή, να κατανοήσει τη συμπεριφορά μας αλλά και τις μόδες που ακολουθούμε, ενώ αυτές εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς.

Ο λόγος που επιλέγω την εμπλοκή των μυθολογικών θεών είναι γιατί στη "Θεογονία" του Ησίοδου περιγράφονται με ανθρώπινες αδυναμίες, κάτι που με διασκεδάζει. Γι’ αυτό κι εγώ τους παρουσιάζω αφελείς, ευέξαπτους και ζηλιάρηδες. Τους έχουμε αφήσει ξεχασμένους, το νιώθουν αυτό και απογοητεύονται. Ταυτόχρονα όμως επιχειρούν να μας βοηθήσουν, αν και στο τελευταίο μου έργο παραιτήθηκαν από αυτή την προσπάθεια».

Τα μεγάλης κλίμακας έργα της συνήθως αγοράζονται από συλλέκτες στο εξωτερικό, αλλά συχνά φτιάχνει και πιο μικρά και προσιτά οικονομικά έργα. «Θέλω να παρέχω επιλογές και σε ανθρώπους που δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να αγοράσουν έργα με υψηλές τιμές, γιατί εμπίπτω και εγώ σε αυτή την κατηγορία».

Σε δύο έργα της που ονομάζονται «Dear Mortals» οι θεοί του Ολύμπου γράφουν ένα γράμμα προς τους θνητούς, ανακοινώνοντας την αναχώρησή τους από τον Όλυμπο. «Ο θόρυβος και τα καυσαέρια τούς απαγορεύουν να ανοίξουν τα παράθυρα των παλατιών, η Άρτεμις δεν μπορεί πλέον να κυνηγήσει –αφού τα δάση έχουν πλέον αραιώσει δραματικά– και ο Δίας δεν είναι κατάλληλος για βασιλιάς των θεών λόγω του μάτσο προφίλ του. Έτσι, αποφασίζουν να μετακομίσουν στον πλανήτη Kepler-1628, που είναι 4.973 χρόνια φωτός μακριά από τη Γη. Χρειάζονται ένα διάλειμμα και απόσταση από εμάς».

Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
Σε δύο έργα της που ονομάζονται «Dear Mortals» οι θεοί του Ολύμπου γράφουν ένα γράμμα προς τους θνητούς, ανακοινώνοντας την αναχώρησή τους από τον Όλυμπο.
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
Η αλλόκοτη, εντυπωσιακή κεραμική της Δάφνης Χριστοφόρου Facebook Twitter
«Ο λόγος που επιλέγω την εμπλοκή των μυθολογικών θεών είναι γιατί στη "Θεογονία" του Ησίοδου περιγράφονται με ανθρώπινες αδυναμίες, κάτι που με διασκεδάζει. Γι’ αυτό κι εγώ τους παρουσιάζω αφελείς, ευέξαπτους και ζηλιάρηδες».

www.feelondemand.com

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

ADM 2025: The Urban Issue / Συνθετική ακρίβεια και χωρική ενσωμάτωση στο αστικό τοπίο

Με σεβασμό στον χαρακτήρα του κάθε τόπου και μακριά από την τυποποίηση, το γραφείο gnb architects προτείνει συνθέσεις που ισορροπούν ανάμεσα στη μορφολογική καθαρότητα, τη λειτουργική πληρότητα και την κατασκευαστική ακρίβεια. Η διαρκής αναζήτηση για μια νέα, αυθεντική αφήγηση καθιστά το έργο τους σύγχρονο και βαθιά συνδεδεμένο με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
«Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

ADM 2025: The Urban Issue / «Η Σταδίου χρειάζεται την αναγέννηση»

Καθώς η Στοά Αρσακείου αναδύεται ξανά μετά από χρόνια εγκατάλειψης, ο Θωμάς Αμαργιανός, principal architect του γραφείου BETAPLAN, εξηγεί πώς εντάσσεται αυτό το έργο αποκατάστασης σε μια ευρύτερη συζήτηση για το μέλλον του ιστορικού κέντρου της πόλης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική συναντά τη λειτουργία και το μέτρο

Με σύγχρονα εργαλεία, καθαρές συνθετικές αρχές και βαθιά γνώση του εργοταξίου, το γραφείο LKMK architects αποτυπώνει έναν αρχιτεκτονικό λόγο που ισορροπεί μεταξύ δημιουργικότητας και τεχνικής ακρίβειας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

ADM 2025: The Urban Issue / Η συλλογική ευφυΐα στην υπηρεσία του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού

Με έδρα την Αθήνα και έργα σε όλη την Ελλάδα, το αρχιτεκτονικό γραφείο The Hive Architects χτίζει ένα δημιουργικό μοντέλο συνεργασίας που αντλεί έμπνευση από τη συλλογικότητα, την τοπική ταυτότητα και τη σύγχρονη καθημερινή ζωή.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

ADM 2025: The Urban Issue / Η αρχιτεκτονική ως τοπίο και η αναδιαμόρφωση της ελληνικής κατοικίας

Καθώς η νέα ελληνική αρχιτεκτονική αναζητά τρόπους να συνδυάσει τη νοηματική πυκνότητα με τον χωρικό στοχασμό, το γραφείο Façade ξεχωρίζει για την ακρίβεια, τη θεωρητική συνέπεια και τη βαθιά σύνδεση με το τοπίο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR
 Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

ADM 2025: The Urban Issue / Οι «δυό Μουριές» και ο Χατζηδάκις

Πώς η λαϊκή αρχιτεκτονική της Τήνου, δύο άγριες μουριές και οι «Πασχαλιές μέσα από τη νεκρή γη» του Χατζιδάκι συναντιούνται σε μια σύγχρονη κατοικία.
ΓΡΑΦΕΙ Η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΔΑΛΙΑΝΗ ΤΩΝ CREATIVE ARCHITECTS / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΗΣ ΓΕΡΟΛΥΜΠΟΣ
Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

ADM 2025: The Urban Issue / Όταν η τοπική γλώσσα εκφράζει το διεθνές design

Το αρχιτεκτονικό γραφείο The KS Project, με ιδρύτρια την Κωνσταντίνα Συνγκιρίδη, απαντά στην πρόκληση της σύγχρονης αρχιτεκτονικής να ισορροπήσει ανάμεσα στην πίεση της τουριστικής ανάπτυξης και την ανάγκη για ουσιαστικό σχεδιασμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR / 3D VISUALIZATION: MARIA NEFELI PACHTA
Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

ADM 2025: The Urban Issue / Σχεδιάζοντας το τοπίο, την εμπειρία και το μέλλον

Με έδρα την Κρήτη και έργα που καλύπτουν την κλίμακα από την κατοικία έως τη δημόσια ανάπλαση, το αρχιτεκτονικό γραφείο Lefteris Tsikandilakis + Architects οικοδομεί ένα πλούσιο και συνθετικό αρχιτεκτονικό ιδίωμα, σε διαρκή διάλογο με τον τόπο, το φως και τον πολιτισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΤΟΥ ARCHISEARCH.GR