Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Το «Freakshow», ένα άλμπουμ που οι fan περίμεναν εδώ και πάρα πολύ καιρό με ανυπομονησία, μόλις κυκλοφόρησε, δηλώνοντας την επιστροφή ενός καλλιτέχνη που έλαβε πολλή αγάπη τα περασμένα χρόνια. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Είναι ένας από τους πιο weird ράπερ της ελληνικής σκηνής, με ξεχωριστή χροιά, και ένας από τους καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν τον «σύγχρονο» ήχο στη χώρα μας. Ο Sapranov έχει να λέει πως έζησε το όνειρό του. Από την Κατερίνη, όπου ξεκίνησε μουσικά, μέχρι τα διαδοχικά sold-out tours με τους Above the Hood, την ίδρυση του Godsquad crew αλλά και το «deja vu», ένα από τα μεγαλύτερα hit της δεκαετίας, το κοντέρ της μουσικής του πορείας μοιάζει να έχει γράψει πολλά χιλιόμετρα. Η απουσία του όμως για μεγάλο διάστημα δεν πέρασε απαρατήρητη από τον κόσμο.

Το «Freakshow», ένα άλμπουμ που οι fan περίμεναν εδώ και πάρα πολύ καιρό με ανυπομονησία, μόλις κυκλοφόρησε, δηλώνοντας την επιστροφή ενός καλλιτέχνη που έλαβε πολλή αγάπη τα περασμένα χρόνια. «Δεν έχω αλλάξει, είμαι ακόμα το παιδί που θέλει από τα αστέρια να σας δει», λέει ο Sapranov στο «Tavani», το outro του άλμπουμ, ένα ιδιαίτερο κομμάτι στο οποίο παίζει κιθάρα ο πατέρας του. 

Με ήχο προσεκτικά δουλεμένο, dark vibes, ενδιαφέροντα feats και ψυχεδελικό ύφος, ο Sapranov μας δίνει δώδεκα συν ένα κομμάτια που εκφράζουν τη μουσική του ταυτότητα.

Με ήχο προσεκτικά δουλεμένο, dark vibes, ενδιαφέροντα feats και ψυχεδελικό ύφος, ο Sapranov μας δίνει δώδεκα συν ένα κομμάτια που εκφράζουν τη μουσική του ταυτότητα. «Έχουμε δουλέψει πάρα πολλές ώρες, έχουμε αλλάξει το ίδιο πράγμα εκατομμύρια φορές για να πάρουμε το αποτέλεσμα που θέλαμε. Δεν έχει ούτε μία πρόχειρη μπάρα», λέει.

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Στυλ για εκείνον είναι το πώς νιώθεις. «Άρχισα να πειραματίζομαι με αυτό από πάρα πολύ μικρός». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Πήρα ατελείωτα μηνύματα που ρωτούσαν “πού είσαι; Γιατί χάνεσαι;”. Στον Covid άλλοι έμπλεξαν, εγώ ξέμπλεξα τελείως. Άρχισα να σκέφτομαι τι κάνω, τι θέλω να κάνω, έκανα ένα βήμα πίσω και άφησα το ραπ για λίγο στην άκρη. Άρχισα να ασχολούμαι πιο πολύ με κιθάρες, με το σώμα μου, με τον εαυτό μου. Τα κατάφερα, ένιωσα πολύ καλύτερα. Ξαναμπήκα στο στούντιο δυναμικά μία εβδομάδα μετά τον θάνατο του Madclip. Το βράδυ που μας άφησε, ο Madclip μού έδωσε ένα τρομερό χαστούκι και μου είπε “τρέχα τώρα γιατί όλα μπορούν να αλλάξουν σε μια στιγμή. Μην κάθεσαι και σκέφτεσαι, απλά κάνε”. Κλείστηκα στο στούντιο μαζί με τον Steezynicco και γράψαμε το “Freakshow”», λέει.

«Ήθελα πάρα πολύ καιρό να κάνω αυτό το άλμπουμ. Δεν μπορούσα. Το είχα στο κεφάλι μου και απλά έγραφα κομμάτια και τα έβαζα σαν tracklist. Πέρασε ο καιρός, είχα δώσει στον κόσμο να καταλάβει ότι θα βγάλω κάποια στιγμή άλμπουμ και το περίμενε από μένα, αλλά κάθε φορά που έβαζα να ακούσω τι έχω ετοιμάσει δεν με ικανοποιούσε σε σχέση με το αποτέλεσμα που ήθελα να βγάλω. Οπότε ο δίσκος πήρε μια έξτρα παράταση. Τα κομμάτια που έχω αυτήν τη στιγμή στο “Freakshow” δεν έχουν καμία σχέση με hit. Το άλμπουμ είναι η ταυτότητά μου. Μετά το “Freakshow” θα προσπαθήσω σίγουρα να δώσω και κομμάτια για τον κόσμο. Δεν περιμένω τρελά νούμερα από αυτό, ούτε έχω τρελές απαιτήσεις. Είναι αυτό που ήθελα να κάνω».

Sapranov - Tavani (Outro)

Το παρελθόν

Ο Sapranov ήρθε στην Ελλάδα όταν ήταν επτά χρονών. Στα δεκατρία του ήδη γνώριζε ότι ήθελε να γίνει μουσικός όταν μεγαλώσει. Με το crew των Yperanw skills στην Κατερίνη, μέλος των οποίων ήταν και ο Hawk, ξεκίνησαν να παίζουν στα μαγαζιά της πόλης.

«Στη δική μου εποχή η Κατερίνη ήταν μια πόλη που έδινε τέτοια ερεθίσματα. Ήταν γεμάτη graffiti, από τη δεκαετία του 1980 και του '90. Έχω ζήσει την εποχή που ο κόσμος δεν ήξερε ακόμα τίποτα από ραπ. Σε έβλεπαν το βράδυ με καπέλο και σου έλεγαν “γιατί φοράς καπέλο; Δεν έχει ήλιο” ή “γιατί φοράς τα ρούχα του πατέρα σου;”. Πέρασε ο καιρός και σήμερα είναι όλοι έτσι. Μπορείς να είσαι όπως θέλεις. Ειδικά με το ίντερνετ, που ο κόσμος έχει δει τόσα πράγματα, νομίζω δεν κρίνεται πλέον τόσο πολύ κάποιος από την εμφάνισή του», λέει.

Στυλ για εκείνον είναι το πώς νιώθεις. «Άρχισα να πειραματίζομαι με αυτό από πάρα πολύ μικρός. Έκανα παρέα με πάνκηδες και μεταλλάδες. Υπήρξε μια εποχή που γούσταρα και έκανα ραπ, αλλά έκανα παρέα με πανκ. Μου έλεγαν “αποφάσισε, ρε, είσαι με τους ράπερ ή με τους πάνκηδες;”. Κι εγώ έλεγα πως θα είμαι ό,τι θέλω. Από μικρός είχα την τάση να είμαι το φρικιό της παρέας, ο πιο περίεργος, να βάφω τα μαλλιά μου, να φοράω πολλά σκουλαρίκια, να σκίζω τα ρούχα μου».

Αργότερα θα συναντιόταν εκ νέου με τον Hawk στη Θεσσαλονίκη, όταν και δημιουργήθηκαν οι Above the Hood.

«O Hawk ετοίμαζε τότε το “Ανώτερο Κλιμάκιο”. Μου είπε να μπω σε κάποιο feat. Άκουσα το verse που είχε για το “Εδώ είναι Ελλάδα”, πήγα σπίτι και του είπα να μου το στείλει».

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
Ο Sapranov πιστεύει πως το μουσικό κύμα που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια σίγουρα έχει μέλλον. «Είναι μια μουσική στην οποία είσαι ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μετά από αυτό το κομμάτι, τα πάντα άρχισαν να παίρνουν μορφή.

Η εποχή των Above ήταν, όπως λέει, μια εποχή γεμάτη κίνηση. «Ζήσαμε όλη αυτή την τρέλα με άλμπουμ, singles, hits. Κάναμε πολλά sold-out σε όλη την Ελλάδα. Σαν άνθρωπος γενικά έχω να λέω ότι έχω καταφέρει το παιδικό μου όνειρο. Αυτά που έλεγα ότι θέλω να κάνω πιτσιρίκος τα έχω ζήσει, τα έχω όλα σε εικόνες. Είναι τρελές εμπειρίες».

Όταν τον ρωτάω για τη συζήτηση που γίνεται σχετικά με το αν διαλύθηκαν οι Above και για το «Bad Company», ένα κομμάτι που ήρθε για να δείξει το αντίθετο, λέει: «Θεωρώ γενικά ότι ήταν μια σχετικά βιαστική κίνηση, απλά για να τους δείξουμε ότι δεν διαλυθήκαμε. Δεν ξέρω αν χρειαζόταν να το κάνουμε έτσι, είναι καλό κομμάτι, αλλά, αν μπαίναμε στούντιο, θα δουλεύαμε πολύ καλύτερα. Νομίζω πως κάπως μας πίεσε το γεγονός ότι ο κόσμος πίστευε πως διαλυθήκαμε, ενώ αυτό δεν ίσχυε. Αλλά όχι, γενικά ως Above δεν έχουμε διαλυθεί ποτέ επίσημα γιατί πρώτα είμαστε φίλοι και μετά συνεργάτες, οπότε είναι θεωρητικά δύσκολο να διαλυθούμε. Πρέπει να πάνε όλα πολύ χάλια».

Για την επιτυχία του «deja vu» και τα δεκάδες εκατομμύρια views, που έφεραν εμφανίσεις σε όλη την Ελλάδα, λέει πως ήταν κάτι που το περίμενε.

«Θέλαμε να είναι τόσο μεγάλο. Δεν ήμασταν ποτέ ταπεινοί σε αυτό που κάναμε. Ήταν τρελή εμπειρία, κάτι που παραήταν γρήγορο, με τρελά νούμερα. Είχε πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με ό,τι είχαμε συνηθίσει μέχρι τότε. Ναι μεν ήταν εξαντλητικό, γιατί δεν μπορείς να πας πουθενά, όλο κάπου τρέχεις, δεν έχεις πάρα πολύ προσωπικό χρόνο, αλλά αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε και έγινε, οπότε απλά το απολαμβάναμε».

Το κύμα του ραπ

Ο Sapranov πιστεύει πως το μουσικό κύμα που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια σίγουρα έχει μέλλον. «Είναι μια μουσική στην οποία είσαι ελεύθερος να κάνεις ό,τι θέλεις. Υπάρχουν πάρα πολλοί καινούργιοι καλλιτέχνες και είναι πάρα πολύ καλοί. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν από έξι-επτά χρόνια, πλέον οι καλλιτέχνες έχουν πρόσβαση σε στούντιο, έχουν καλύτερα μικρόφωνα, οι producers έχουν ανέβει επίπεδο. Πλέον δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα από producers του εξωτερικού», αναφέρει και προσθέτει: «Σίγουρα βλέπω κι άλλα νούμερα, κι άλλο μέλλον, κι άλλους καλλιτέχνες. Μπορεί τώρα κάπως να έχει κάνει μια κοιλιά η φάση, να έχουν μείνει κάπως στάσιμα τα νούμερα σε σχέση με τα 30 και 40 εκατομμύρια στα οποία έφταναν τα projects μέσα σε δύο-τρία χρόνια το 2019, αλλά σίγουρα έχει μέλλον».

HAWK & SAPRANOV - DEJA VU

«Η Ελλάδα είναι μια δύσκολη χώρα για να είσαι καλλιτέχνης»

Τα live είναι για εκείνον βασική πηγή ενέργειας. «Όλα γίνονται γι' αυτό», σημειώνει, λέγοντας πως μετά από ένα live μπαίνει στο στούντιο θέλοντας να γράψει κάτι που θα κάνει τον κόσμο να ζήσει τη στιγμή το ίδιο έντονα.

Ο Sapranov λέει πως την περίοδο του Covid-19 συνειδητοποίησε πόσο παρατημένοι είναι οι καλλιτέχνες από το κράτος, τη δύσκολη αποστολή τους και τον ρόλο τους σε αυτήν τη χώρα.

«Μιλάμε για μια χώρα όπου δεν υπάρχουν γνώσεις σε βασικά πράγματα. Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη όπου δεν λειτουργούν τα πνευματικά δικαιώματα. Νομίζω ότι αυτό τα λέει όλα. Ο καλλιτέχνης στην Ελλάδα δεν είναι τίποτα, δεν παίζει κανέναν ρόλο, το να είσαι καλλιτέχνης είναι σαν χόμπι, δεν είναι καν επάγγελμα. Λεφτά από το κράτος δεν έχω δει ποτέ στη ζωή μου ως καλλιτέχνης, από πνευματικά δικαιώματα ή κάτι τέτοιο. Ούτε μία φορά», αναφέρει.

Sapranov: To «Freakshow» είναι η ταυτότητά μου Facebook Twitter
«Δίνω την αγάπη μου σε όλους αυτούς. Γιατί χωρίς το κοινό τίποτα από όλα όσα κάνω δεν λέει». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Θεωρεί πως ο ράπερ θα βάλει πάντα σάλτσα στα κομμάτια, ενώ για την κριτική που δέχονται πολλοί ράπερ αναφορικά με το πώς εκφράζονται απέναντι στο γυναικείο φύλο σημειώνει: «Το να βάζεις έναν ράπερ να είναι εναντίον μιας γυναίκας και να θεωρείς ότι την βλέπει σαν κρέας κ.λπ. είναι από τα μεγαλύτερα λάθη που μπορεί να κάνεις, γιατί είμαστε κατά βάση τέρμα ερωτευμένοι με τις γυναίκες. Η έμπνευση και η ενέργεια που παίρνουμε από τη γυναίκα δεν συγκρίνεται με τίποτα. Επειδή είμαστε λίγο πιο κάφροι και λέμε τα πράγματα λίγο πιο spicy, ο κόσμος καταλαβαίνει ότι είμαστε μισογύνηδες και ότι έχουμε τη γυναίκα ως αντικείμενο. Αυτό είναι τεράστιο λάθος». 

Η δυναμική των άλμπουμ

«Τα άλμπουμ σήμερα δεν παίζουν τον ρόλο που έπαιζαν παλιότερα. Ακόμη, όμως, είναι σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να βγάζει άλμπουμ. Βλέπω ότι ενδιαφέρει τον κόσμο να ακούσει μια ολοκληρωμένη δουλειά και γουστάρω. Γενικά έχει αλλάξει πάρα πολύ η εποχή, από αναλογική έγινε ψηφιακή, αυτή η υπερπληροφόρηση έχει καταστρέψει πάρα πολλά πράγματα. Ένα άλμπουμ παλιά ήταν ολόκληρος ο κόσμος στα χέρια σου, θα ήταν η μουσική σου για τους τέσσερις μήνες. Σήμερα ο κόσμος έχει την πολυτέλεια να ακούσει ένα κομμάτι και αν δεν του αρέσει να πάει στο επόμενο. Όλα γίνονται σούπα πολύ γρήγορα. Το ίντερνετ έχει δώσει τρομερή ταχύτητα, πάρα πολλή γνώση και πρόσβαση σε πάρα πολλούς, οπότε μου φαίνεται λογικό αυτό. Ας ελπίσουμε ότι θα δοθεί βάση πλέον σε ολοκληρωμένες δουλειές».

Τι έχει να πει στον κόσμο που λέει πως χάθηκε;

«Γενικά έχω ξεχαστεί, αλλά έχω πολλά παιδιά που είναι εκεί. Ανθρώπους που είναι τόσα χρόνια πιστοί και μου λένε “τελείωνε, βγάλε μουσική, μη χάνεσαι”. Δίνω την αγάπη μου σε όλους αυτούς. Γιατί χωρίς το κοινό τίποτα από όλα όσα κάνω δεν έχει σημασία».

Φέτος, εκτός από το «Freakshow» που κυκλοφόρησε, θα εμφανιστεί και η ομάδα του Godsquad, με επίσημες κυκλοφορίες σε singles και άλμπουμ, καθώς και video clips.

Sapranov - Freakshow

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Οι Αθηναίοι / Νανά Μούσχουρη: «Τραγουδώ σαν να είμαι αρχάρια»

Θυμάται ακόμα τα καμιόνια με τους νεκρούς στην κατοχή. Της λείπει η καλοσύνη που είχαν οι παλιοί Αθηναίοι. Ο Μάνος Χατζιδάκις της άλλαξε τη ζωή, ενώ θυμάται ακόμα την παρέα του Φλόκα. Ο Μπομπ Ντίλαν είχε δηλώσει στο «Rolling Stone» ότι αυτή και η Ουμ Καλσούμ είναι οι αγαπημένες του τραγουδίστριες. Η Νανά Μούσχουρη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO
ΦΩΤΗΣ ΒΑΛΛΑΤΟΣ
Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Edith Piaf: «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ