Frenzee: Τρία αδέλφια από την Κρήτη παίζουν συναρπαστική πανκ

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Οι Frenzee είναι ένα τρίο από την Κρήτη που φτιάχνει hardcore punk μουσική. Ο Νίκος παίζει τύμπανα, ο Αντώνης κιθάρα και η Απολλωνία τραγουδάει με τη φρενίτιδα που δικαιολογεί το όνομά της κομμάτια που έχουν τίτλο «Fire in my gut» και «Sane to Insane».

Το ομώνυμο EP τους, που κυκλοφόρησε λίγο πριν από το τέλος του 2022, είναι ένας δίσκος τόσο συναρπαστικός που δύσκολα πιστεύεις ότι τον έφτιαξαν τρία αδέλφια λίγο έξω από την αρχαία Κνωσό. Και για να γίνει ακόμα καλύτερο: τα τρία αδέρφια που γεννήθηκαν στη Μελβούρνη της Αυστραλίας – και μιλούν αγγλικά με αυστραλέζικη προφορά και ελληνικά με κρητική – είναι εγγόνια του Ψαραντώνη, παιδιά του Γιώργου Ξυλούρη των Xylouris White.

Ο Νίκος και ο Αντώνης παίζουν και παραδοσιακή κρητική μουσική επειδή τους φέρνει σε μεγαλύτερη επαφή με την τοπική κουλτούρα. «Ο πατέρας μας, ως μουσικός, είναι κατά κύριο λόγο λαουτιέρης και τραγουδιστής, αλλά ασχολείται και με πράγματα που είναι τελείως έξω από το παραδοσιακό, πάλι με το λαούτο, πιο πειραματικά, πιο ασυνήθιστα, και μοναχός του και με ντράμερ, τον Τζιμ Γουάιτ», λένε.

«Ο Νίκος κι εγώ ζούμε από τα κρητικά γλέντια, από γάμους, βαφτίσεις και πανηγύρια», προσθέτει ο Αντώνης». Ωστόσο, οι τρεις μαζί, ως γκρουπ, φτιάχνουν μόνο punk. «Δεν είχαμε ποτέ σκοπό ως Frenzee να συνδυάσουμε παραδοσιακά όργανα με πανκ, δεν μας ενδιέφερε καθόλου να το δοκιμάσουμε. Σίγουρα φαίνεται κάτι ενδιαφέρον ή παράξενο η μουσική που κάνουμε οι τρεις μας», λένε, «το είχαμε όμως λίγο έγνοια αυτό, αναρωτιόμασταν πώς θα το έπαιρναν άνθρωποι που μας υποστηρίζουν στα κρητικά, επειδή δεν είναι πολύ σύνηθες να βλέπεις κάποιους που παίζουν παραδοσιακή μουσική να παίζουν και punk και να λένε αυτά που λέμε. Μας έχουν στείλει mail και μηνύματα που έλεγαν “τελικά, ποιοι είστε;”, διάφορα τέτοια, έχουμε πάψει όμως να δίνουμε σημασία γιατί η αλήθεια μας είναι αυτή που βγάζουμε, είτε παίζουμε κρητικά είτε παίζουμε ροκ. Δεν έχει σημασία, εμείς μουσική παίζουμε».

«Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα».

«Στην Κρήτη ήρθαμε το 1998», λέει η Απολλωνία, η μάνα μας είναι Αυστραλή, αλλά ήρθαμε να ζήσουμε στη γενέτειρα του πατέρα μας. Βέβαια, κατά καιρούς ξαναπηγαίνουμε στη Μελβούρνη, γιατί τελειώσαμε και οι τρεις εκεί το λύκειο».

«Και ο αδελφός μου και εγώ έχουμε σπουδάσει μουσική τεχνολογία», λέει ο Νίκος, «όχι μουσική θεωρία. Παίζω λύρα, τραγουδάω, γράφω μουσική, στίχους, το ίδιο και ο Αντώνης. Το EP το γράψαμε στο προβάδικό μας, στο σπίτι όπου ζω με τον αδελφό μου, με τη βοήθεια ενός ηχολήπτη. Εκ των υστέρων το μίξαρε ένας φίλος μας στην Αμερική και το μάστερινγκ το έκανε ένας φίλος δικός του, Αμερικανός κι αυτός. Τώρα γράφουμε δεύτερο δίσκο στο στούντιο των 1000mods στην Κόρινθο. Ήμασταν έντεκα μέρες εκεί, ο Γιάννης (των Mods) μας βοηθάει στο τεχνικό κομμάτι και ανταλλάσσουμε απόψεις, ιδέες, τον δουλεύουμε μαζί».  

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Έχουν μόλις έρθει στην Αθήνα, γιατί το επόμενο βράδυ έχουν το live τους στο Piraeus Club Academy, διοργανωμένο από το Rockwave. Αυτή είναι η πρώτη στάση της ευρωπαϊκής περιοδείας τους μαζί με τους 1000mods. «Θα παίξουμε σε Ελβετία, Γαλλία, Πορτογαλία και Ισπανία και ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε τα ταξίδια», λέει η Απολλωνία. «Η επόμενη εμφάνισή μας στην Αθήνα είναι στις 8 Ιουλίου, στο Rockwave, την ημέρα που παίζουν οι Black Keys».

«Μένουμε στις Αρχάνες, λίγο πιο έξω απ’ το Ηράκλειο» λέει ο Αντώνης, «και οι Frenzee προέκυψαν το 2020, όταν ξεκίνησε η καραντίνα και είχαμε χρόνο να ζυγιάσουμε κάποια πράγματα. Πήρε ο Νίκος μια κιθάρα, ζήλεψα, πήρα κι εγώ μία και τζαμάραμε, βγήκαν κάποιες ιδέες και από τους δυο μας και μαζέψαμε καμιά δεκαριά κομμάτια. Μετά έβαλε η Απολλωνία τη φωνή. Από αυτά τα τραγούδια τα εφτά μπήκαν στο EP που φτιάξαμε το ’21».

«Αυτός ο ήχος προέκυψε επειδή ακούγαμε πολλή μουσική, αρκετή ροκ. Είχε η μάνα μας μια συλλογή από δίσκους και μεγάλη πώρωση με τους AC/DC. Αυτό σίγουρα μας επηρέασε πολύ, ο αυστραλέζικος ήχος», προσθέτει η Απολλωνία. Η ροκ μεριά μας έρχεται από την Αυστραλία».

«Δεν έχει αρκετή ροκ η Κρήτη», συνεχίζει ο Νίκος, «κοινό έχει, αλλά αρκετά μικρό, καμία σχέση με την Αθήνα. Επίσης, δεν έχει χώρους να παίζεις τέτοια μουσική. Τα κρητικά κομμάτια όμως έχουν το vibe και την ενέργεια που έχει και το ροκ. Στα πανηγύρια υπάρχει αυτό το ροκ vibe, γρήγοροι ρυθμοί, νεύρο και ενέργεια. Γίνεται χαμός, δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά».

76’ με τους Frenzee Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Συνήθως οι στίχοι μας μιλάνε για όλα αυτά που σκεφτόμαστε τη στιγμή που γράφουμε, για όσα γίνονται και θέλουμε να σχολιάσουμε», λέει ο Αντώνης. «Δεν βάζουμε κάποιον στόχο από πριν. Η οργή είναι τεράστια πηγή έμπνευσης γενικότερα στη μουσική, και στη δική μας, δηλαδή πολύ σπάνια θα βγει μουσική καινούργια από ευχάριστα συναισθήματα. Οι μουσικές που έχουν κάποιο βαθύτερο νόημα βγαίνουν όταν νιώθεις καταπιεσμένος, όταν δεν νιώθεις καλά με αυτά που βλέπεις να συμβαίνουν γύρω σου ή με τον εαυτό του, όταν κάτι σε ενοχλεί, έχεις κατάθλιψη ή υπερένταση».

«Το “Fire in my gut” μιλάει για την οργή που νιώθεις όταν όλοι σε ψιλογράφουν επειδή είσαι κοπέλα και έχεις έναν στάνταρ ρόλο στην κοινωνία, κάτι που είναι πολύ έντονο εδώ στην Ελλάδα», λέει η Απολλωνία. «Μιλάει για την πατριαρχία βασικά, και για την οργή που προκαλεί το γεγονός ότι αλλάζουν ελάχιστα τα πράγματα, σε slow motion, ειδικά στις μικρές κοινωνίες».

Frenzee - Fire In My Gut

«Δεν υπάρχει πολύς πολιτικός στίχος στις μέρες μας, είναι σαν να υπάρχει ένας φόβος να τα πεις έξω από τα δόντια, όλοι κρύβονται πίσω από κάτι μεταφορές πολύ χοντρές, τόσο που δεν μπορούμε να καταλάβουμε για τι ακριβώς μιλάνε», λέει ο Νίκος. «Σήμερα χρειάζεται να είναι πιο καθαρά τα νοήματα». 

«Μπορεί να είναι και λίγο άρνηση αυτό», συνεχίζει η Απολλωνία. «Το να ακούς ερωτικά κομμάτια μέσα στο χάος μπορεί να είναι ένας τρόπος διαφυγής για πολλούς», προσθέτει ο Αντώνης. «Εμείς δεν μπορούμε να το κάνουμε. Από την άλλη, όταν μια ζωή ακούς ερωτικά τραγούδια – και τα παραδοσιακά είναι όλα βασισμένα στον έρωτα –, ριζώνει μέσα σου αυτό το στοιχείο.

Ωστόσο, επειδή είναι όλα χάλια, υπάρχει ένα κύμα οργής στη νεολαία. Αυτό το είδαμε και στις αντιδράσεις πρόσφατα με τις καταλήψεις στις θεατρικές σχολές, το είδαμε και με τον κόσμο που βγήκε στους δρόμους για να φωνάξει να βρεθούν οι ένοχοι για το δυστύχημα στα Τέμπη. Δυστυχώς, όμως, ο κόσμος δεν μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα πράγμα, έχει έλλειψη συγκέντρωσης. Μπαίνουμε στο Bandcamp, στο Spotify, στο YouTube, όπου μπορείς να δεις τα στατιστικά, ποιος βλέπει τι, τι ακούει. Οι περισσότεροι δεν βλέπουν ούτε το μισό βίντεο, δεν ακούνε ούτε το μισό κομμάτι, αλλά μπορεί να κάνουν like! Λένε “α, ναι, ωραίο”, δεν ακούνε καν το κομμάτι και πάνε στο επόμενο. Βλέπω τα νούμερα και σοκάρομαι».

«Μας αρέσει πολύ ως βάση η Κρήτη», λέει ο Νίκος, «έχουμε σκυλιά, έχουμε χώρο, φύση, ησυχία, φρέσκο αέρα. Άμα θέλουμε φασαρία, την κάνουμε, ερχόμαστε στην Αθήνα. Το μόνο που δεν έχει η Κρήτη είναι επιλογές σε νέα πράγματα που μπορείς να δεις και να ακούσεις. Δεν σκεφτόμαστε να φύγουμε από δω. Νομίζω ότι είναι καλύτερο να λείπει κάποιος από το καρακέντρο, από “εκεί που συμβαίνουν όλα”. Γιατί έτσι δεν επηρεάζεσαι άμεσα απ’ ό,τι γίνεται, κάνεις αυτό που γουστάρεις. Έχεις περισσότερο χώρο να είσαι αυθεντικός και να έχεις φαντασία – και λιγότερη φασαρία».

Ποια θα ήταν μια ιδανική συνέχεια για το γκρουπ; «Να εξακολουθούμε να γράφουμε και να ηχογραφούμε τη μουσική μας, να πηγαίνουμε όσο πιο πολλές περιοδείες γίνεται, παντού, σε όλο τον κόσμο. Σε κάθε περιοδεία εμπνέεσαι για να γυρίσεις και να γράψεις τα επόμενα κομμάτια, να ξαναφύγεις, να γράψεις κι άλλα. Δεν σταματάει αυτό άμα το γουστάρεις, δεν σταματάει με τίποτα. Δίνουμε το επόμενο ραντεβού μας το καλοκαίρι στο Rockwave. Ελπίζουμε το κοινό μας να έχει μεγαλώσει ακόμα πιο πολύ…».

Frenzee - Sane To Insane

Οι Frenzee θα εμφανιστούν στο Rockwave Festival 2023 ως opening act των Black Keys, Puscifer και Ville Valo, το Σάββατο 8 Ιουλίου 2023 στο Terra Vibe της Μαλακάσας. 

Instagram: @frenzee.band

Βρείτε τους Frenzee στο Bandcamp εδώ.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Μουσική / Παύλος Παυλίδης: «Δεν ξέρω αν τελικά θα σώσει τον κόσμο η ομορφιά, θέλω όμως να την εμπιστευτώ»

Με αφορμή την εμφάνισή του στο φετινό Release Athens, ο δημοφιλής τραγουδοποιός μιλά στη LiFΟ για το νέο του άλμπουμ «Μπρανκαλεόνε», για την ποίηση, την τραπ και τον ΛΕΞ, τις ευκαιρίες που δίνει στους ανθρώπους, καθώς και για την ωμή, απρόκλητη βία που τον οδήγησε να γράψει το τραγούδι «Ένα αλλιώτικο παιδάκι» για τον Ζακ Κωστόπουλο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Μουσική / Απλώνοντας ρούχα με τη Δανάη στο κέντρο του κόσμου

Η Δανάη Δέδε γιορτάζει τα 20 της στην Αθήνα με μια κιθάρα στο χέρι και πολλά λουλούδια γύρω της. Της αρέσει η θάλασσα της πόλης, αλλά προτιμά αυτήν της Ρόδου, όπου και μεγάλωσε. Το κομμάτι της «Αύριο» την έκανε γνωστή, αλλά σίγουρα δεν την τρομάζει ‒ μάλλον την ενθουσιάζει. Η μαμά της πιστεύει πως θα ήταν πολύ καλή ως ψυχολόγος.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Όταν ο Τσαϊκόφσκι περιέγραφε τη μοίρα του με μια Συμφωνία

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο αρχιμουσικός Διονύσης Γραμμένος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών φέρνουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το δράμα της Πέμπτης Συμφωνίας του Τσαϊκόφσκι, ενός έργου που περιγράφει την ένταση ανάμεσα στις προσταγές της μοίρας και την προσωπική ελευθερία τού συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Μουσική / AEON: Η «ντίβα από την Κρήτη» που παντρεύει τη ραπ με τη λύρα

Ξεκίνησε από την παραδοσιακή μουσική, όμως, η ανάγκη της για κοινωνικοποίηση την οδήγησε στη ραπ. Με αφορμή το τελευταίο της άλμπουμ, «Χαϊμαλίνα», η 25χρονη AEON μιλά για τον σεξισμό που αντιμετώπισε στα πρώτα της βήματα και για το πώς συνδύασε την κρητική μπουκόλυρα με ραπ ρυθμούς.
M. HULOT
56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ