«Εγώ λέω ότι είμαι σοφερίνα»: Όσα ζει καθημερινά στους δρόμους μια οδηγός ταξί

Η Χριστίνα Μεσσάρη είναι μια επαγγελματίας οδηγός ταξί Facebook Twitter
«Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος έχει γίνει ανυπόμονος και νευρικός. Του φταίνε όλα. Και δυστυχώς βγάζουν τα προβλήματά τους στην οδήγηση». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Αν και οι εποχές έχουν αλλάξει, κάποια στερεότυπα επιμένουν. Έχω βρεθεί σε αρκετά ταξί όπου οι άνδρες οδηγοί μιλούν υποτιμητικά για τις γυναίκες οδηγούς που συναντούν. Τα τελευταία χρόνια, βέβαια, έχει σημειωθεί «πρόοδος», οι αναφορές δείχνουν να μειώνονται ή να περιορίζονται σε επιτιμητικό κούνημα του κεφαλιού.

Στους δρόμους βλέπεις διαρκώς τη σύγκρουση μεταξύ της επιθετικής-«αρρενωπής» και της αμυντικής-«θηλυκής» οδήγησης. Και για να μη μας αδικούμε, αυτό δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο. Πρόσφατα μια διαφήμιση στη Γαλλία αντιμετώπισε την τοξική αρρενωπότητα ως έναν παράγοντα της επικίνδυνης οδήγησης αντίστοιχο με το αλκοόλ. Τα στοιχεία είναι συντριπτικά, με χαρακτηριστικότερο αυτών το γεγονός ότι το 88% των νέων μεταξύ 18-24 που σκοτώθηκαν στον δρόμο είναι άνδρες.

Μιλήσαμε με τη Χριστίνα Μεσσάρη, οδηγό ταξί, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια γυναίκα στον δρόμο. Αρχικά τη ρώτησα πώς προτιμά να την αποκαλούν αλλά και κατά πόσον ο όρος «ταξιτζού» είναι υποτιμητικός. «Προσωπικά εγώ λέω ότι είμαι σοφερίνα», απαντάει γελώντας. «Κανονικά ο όρος είναι “οδηγός ταξί”. Ο όρος “ταξιτζού” δεν είναι υποτιμητικός, απλά είναι πιο λαϊκός. Ο κόσμος βέβαια έτσι μας αποκαλεί: “ταξιτζής”».

«Είναι μύθος ότι οι γυναίκες δεν ξέρουν να παρκάρουν. Όταν οδηγείς και κάνεις 300 χιλιόμετρα την ημέρα, μαθαίνεις και να παρκάρεις και να καταλαβαίνεις αν χωράς να περάσεις από έναν δρόμο. Είναι πλέον θέμα εμπειρίας».

Η κυρία Μεσσάρη είναι 48 ετών και δουλεύει στο ταξί τα τελευταία 13 χρόνια. «Οδηγούσα από τα 18 μου. Μου άρεσε η οδήγηση και έκανα πολλά χιλιόμετρα γιατί είχα μαγαζί στην Κηφισιά. Έμενα Παλαιό Φάληρο, οπότε κάθε μέρα έκανα αρκετά χιλιόμετρα. Η αλήθεια είναι ότι όταν έκλεισα το μαγαζί που είχα, το 2009, λόγω της κρίσης, και ανέβηκα το 2010 στο ταξί, βασικός λόγος ήταν ότι μου άρεσε η οδήγηση. Ήμουν και κοινωνική και λέω στον άνδρα μου “θα το δοκιμάσω”».

Η Χριστίνα Μεσσάρη είναι μια επαγγελματίας οδηγός ταξί Facebook Twitter
Έχοντας διανύσει πάνω από 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα, η εμπειρία και η δυναμική της είναι δεδομένες πια, αλλά παρ' όλα αυτά επιλέγει να οδηγεί αμυντικά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Απαραίτητη προϋπόθεση για να κάνεις αυτήν τη δουλειά είναι να μην φοβάσαι την οδήγηση. «Να μη φοβάσαι ότι θα σε πάρει η ανηφόρα ή ότι δεν θα χωρέσεις σε έναν στενό δρόμο», λέει. «Αυτό θέλει απλά εξάσκηση. Είναι μύθος ότι οι γυναίκες δεν ξέρουν να παρκάρουν. Όταν οδηγείς και κάνεις 300 χιλιόμετρα την ημέρα, μαθαίνεις και να παρκάρεις και να καταλαβαίνεις αν χωράς να περάσεις από έναν δρόμο. Είναι πλέον θέμα εμπειρίας».

Η εκτίμησή της είναι ότι μόνο ένα 5% των γυναικών δουλεύει ως οδηγός ταξί. «Οι άνδρες, παραδοσιακά τουλάχιστον, οδηγούν περισσότερο από τις γυναίκες. Όταν υπάρχει ένα αυτοκίνητο σε μια οικογένεια, συνήθως θα το πάρει ο άνδρας για να πάει στη δουλειά του ή θα οδηγεί σε ένα ταξίδι. Αυτό είναι θέμα χαρακτήρα; Δεν ξέρω. Έχει να κάνει με το πόσο δυναμικός είναι ο άλλος; Γιατί πρέπει να έχεις και μια δυναμική».

Έχοντας διανύσει πάνω από 1,5 εκατομμύριο χιλιόμετρα, η εμπειρία και η δυναμική της είναι δεδομένες πια, αλλά παρ' όλα αυτά επιλέγει να οδηγεί αμυντικά. «Αρκετοί άνδρες θέλουν ίσως να δείξουν ότι είναι καλοί οδηγοί, ενώ εμείς δεν έχουμε να αποδείξουμε κάτι». Οδηγεί ήρεμα, «απαραίτητο προσόν γι' αυτό το επάγγελμα», όπως μου τονίζει, «κι αυτό κάνει και τους πελάτες να αισθάνονται πολύ πιο ασφαλείς με μια γυναίκα οδηγό. Δεν μπορείς με το παραμικρό να εκνευρίζεσαι αν περνά ο άλλος με κόκκινο ή αν παραβιάσει ένα στοπ. Αυτά είναι πράγματα που τα βλέπουμε συνέχεια. Ή αν σταματάει ο άλλος χωρίς αλάρμ».

«Αυτό που με είχε εκνευρίσει πάρα πολύ», λέει, «ήταν μια φορά που είχα σταματήσει πάνω σε μία γωνία και δημιουργήθηκε πρόβλημα και στην κεντρική οδό, στη λεωφόρο Πεντέλης στα Βριλήσσια. Αλλά έπρεπε να το κάνω γιατί έπαιρνα ένα κοριτσάκι με αναπηρικό αμαξίδιο. Δεν μπορούσα να κάνω κάτι άλλο, έπρεπε να σταματήσω σε εκείνο το σημείο για να έχει πρόσβαση το παιδί. Εκεί φώναζαν κάποιοι οι οποίοι δεν είχαν ορατότητα και δημιουργήθηκε ένα θέμα. Αντίθετα αυτοί που έβλεπαν δεν μίλησαν, εννοείται».

Η Χριστίνα Μεσσάρη είναι μια επαγγελματίας οδηγός ταξί Facebook Twitter
Οδηγεί ήρεμα, ένα «απαραίτητο προσόν για αυτό το επάγγελμα», όπως μου τονίζει, «κι αυτό κάνει και τους πελάτες να αισθάνονται πολύ πιο ασφαλείς με μια γυναίκα οδηγό». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Της έχει τύχει ακόμα και μέρα μεσημέρι να πρέπει να πάρει μεθυσμένους πελάτες που δεν θυμούνται τον προορισμό τους, όμως δεν της έχει τύχει να την παρενοχλήσουν. «Νομίζω ότι αν βάλεις όρια και είσαι σοβαρός επαγγελματίας, δεν έχεις τέτοια περιστατικά. Εντάξει, μπορεί να μου έχουν ζητήσει το τηλέφωνό μου, τους έχω δώσει ένα ψεύτικο νούμερο και έληξε εκεί. Και με τις εφαρμογές και τα ραδιοταξί είναι πιο ασφαλή τα πράγματα για μια γυναίκα, αλλά και για τους άνδρες».

«Τα τελευταία χρόνια ο κόσμος έχει γίνει ανυπόμονος και νευρικός», επισημαίνει. «Του φταίνε όλα. Και δυστυχώς βγάζουν τα προβλήματά τους στην οδήγηση. Βιάζονται, για παράδειγμα. Κάποιοι πελάτες έχει τύχει να έχουν καθυστερήσει στο ραντεβού τους. Τους λέω “τι να κάνω; Να πετάξω δεν μπορώ. Θα καθυστερήσουμε λίγο, αν μπορείτε να ενημερώσετε, ενημερώστε. Δεν γίνεται όμως κάτι άλλο”. Αγχωμένοι οδηγοί. Τους βλέπω συχνά να μιλάνε στο κινητό τους, ενώ οδηγούν, και να χάνουν την αίσθηση του χώρου».

Έχει την ατυχία να έχει δει τις συνέπειες της επιθετικής οδήγησης από πολύ κοντά. «Ήταν αργά τη νύχτα και βλέπω ένα αυτοκίνητο στη Λαυρίου να έρχεται με ταχύτητα για να με προσπεράσει, αν και εκεί δεν έχει χώρο για να προσπεράσει, και απαγορεύεται κιόλας. Ήταν πολύ επιθετική η οδήγησή του. Και με το που με προσπερνάει και κάνει μια ανοιχτή αριστερή στροφή, ανεβαίνει πάνω στο πεζοδρόμιο και το φέρνει τούμπα το αυτοκίνητό του, μπροστά στα μάτια μου!

Μπαίνουν και πολλοί ανάποδα σε δρόμους που, δεν ξέρω, μπερδεύονται με τη σήμανση; Πριν κάποιους μήνες μια γιατρός που ανέβηκε από την Καισαριανή για να μπει Αττική Οδό, μπήκε ανάποδα. Αντί να κάνει αριστερά στο δεύτερο άνοιγμα του δρόμου και να μπει στα διόδια, μπήκε στο πρώτο που κατεβαίνει και τράκαρε με ταξιτζή, μάλιστα. Δυστυχώς σκοτώθηκε η κοπέλα. Γιατρός που είχε δυο μέρες βάρδια, εφημερία. Δυο μέρες δούλευε, ήταν πολύ κουρασμένη και μπερδεύτηκε».

Η συνύπαρξη με τα μηχανάκια είναι δύσκολη, «ειδικά με τα μικρά, τα μηχανάκια που κάνουν διανομές», λέει. «Τους πιέζουν πάρα πολύ για να τρέξουν παραγγελίες. Μπαίνουν ανάποδα, τρέχουν, κάνουν σφήνες δεξιά-αριστερά. Γι’ αυτό εφιστώ την προσοχή και λέω ότι όταν οδηγούμε πρέπει να είμαστε ήρεμοι και να μη σκεφτόμαστε το κάθε πρόβλημα που έχουμε. Ούτε στο τηλέφωνο να εκνευριζόμαστε και να τσακωνόμαστε την ώρα που οδηγούμε. Είναι πολύ μεγάλο θέμα αυτό».

Η κυρία Μεσσάρη δουλεύει επτά μέρες την εβδομάδα, 12 ώρες την ημέρα και ταυτόχρονα είναι μητέρα. «Γενικά είναι δύσκολο να είσαι γυναίκα. Κι αν, μάλιστα, εργάζεσαι 12 ώρες την ημέρα –για να βγάλεις μεροκάματο με το ταξί τόσο απαιτείται–, είναι υπερβολικά δύσκολο. Βρίσκεις κάποιες ισορροπίες, βέβαια. Εγώ π.χ. μαγειρεύω για δυο μέρες, δεν μαγειρεύω κάθε μέρα. Αλλά είναι και τα ρούχα, είναι και το σίδερο».

Η Χριστίνα Μεσσάρη είναι επαγγελματίας οδηγός ταξί Facebook Twitter
Η κυρία Μεσσάρη δουλεύει επτά μέρες την εβδομάδα, 12 ώρες την ημέρα και ταυτόχρονα είναι μητέρα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Τα παιδιά κι ο άντρας της τη βοηθούν, αλλά μου λέει ότι αναγκάζεται να βρίσκεται σε διαρκή κίνηση, που της επιτρέπει να κοιμάται μόλις πέντε με έξι ώρες τη μέρα, χωρίς να έχει ωράριο. Γιατί μπορεί κάποιος πελάτης να χρειάζεται να μετακινηθεί το ξημέρωμα. Όμως, παρά τις δυσκολίες, βλέπει με καλή διάθεση και χιούμορ τη ζωή:

«Νομίζω ότι όταν κάνεις κάτι καλό, πρώτα απ’ όλα εσύ αισθάνεσαι καλύτερα. Όχι στην οδήγηση μόνο, μιλάω γενικά. Ακόμα και να αφήσεις έναν άνθρωπο να περάσει, να διασχίσει τον δρόμο. Δεν είναι ότι ο άλλος το χαίρεται, εσύ χαίρεσαι που το κάνεις αυτό! Εισπράττεις –ας πούμε– θετική ενέργεια.

Έτσι είναι και στο αυτοκίνητο. Γιατί να μην είναι καθαρό και να είσαι ευγενικός; Δεν θα μας άρεσε κι εμάς να μας αντιμετωπίζουν με ευγένεια; Λείπει η ευγένεια από τον ελληνικό δρόμο. Αλλά ευτυχώς δεν είναι όλοι έτσι.

Λείπει η υπομονή. Στο φανάρι δεν προλαβαίνει να ανάψει πράσινο και κορνάρουν. Είχα πετύχει κάποια στιγμή έναν στο φανάρι που κόρναρε ενώ ήταν πρώτος! Ήμασταν δίπλα-δίπλα. Κόρναρε από συνήθεια. Κόρναρε και έφυγε».

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπάω»

Lifo Videos / «Αυτό που δεν θυμάμαι με τίποτα είναι αν της είπα ότι την αγαπώ»

Η Κέλλυ Καμπάκη, μητέρα της 21χρονης Έμμας που σκοτώθηκε στο τροχαίο της Θεσσαλονίκης, αφηγείται τη στιγμή που την είδε ζωντανή για τελευταία φορά, τη νύχτα που έμαθε για το δυστύχημα και τον αγώνα της να κρατήσει ζωντανό το φως που άφησε πίσω το παιδί της.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

H κατάσταση των πραγμάτων / Μαρία Καραμανώφ: «Το μεγαλύτερο πλήγμα στο περιβάλλον το προκαλεί η ίδια η νομοθεσία»

Η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμη αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, Μαρία Καραμανώφ, εξηγεί γιατί η προστασία του περιβάλλοντος έχει μεταφερθεί από την πολιτική βούληση στις δικαστικές αίθουσες και τι σημαίνει αυτό για τη δημοκρατία και την έννοια της «βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

LiFO politics / «H κοινωνία δεν λέει "γύρνα Τσίπρα, γύρνα Σαμαρά"».

Η κυβέρνηση φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη ενός σημαντικού μέρους της κοινωνίας και να μην μπορεί να ξεφύγει από τη σκιά των ευρωεκλογών. Ο πολιτικός αναλυτής και διευθύνων σύμβουλος της Opinion Poll, Ζαχαρίας Ζούπης, εξηγεί στη Βασιλική Σιούτη γιατί βλέπει τη ΝΔ να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο και σε ποια περίπτωση μπορεί να τον χάσει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ