Σαρλ ντε Γκολ: Πώς ξαναφτιάχνεις ένα κράτος

Σαρλ ντε Γκολ ή πως ξαναφτιάχνεις ένα κράτος Facebook Twitter
Ως δημόσιος άνδρας ήταν ακατάτακτος αλλά και παράξενος και ιδιόρρυθμος και ο μύθος του έχει και μεταφυσικές πλευρές: προσγειώθηκε στην Ιστορία σαν το Άγιο Πνεύμα την Πεντηκοστή. Αυτός «ο δυνάμει αυτοκράτορας και αξιοσέβαστος μεγαλομανής» γίνεται τελικά ο αναμορφωτής της δημοκρατίας στη Γαλλία.
0

Ο στρατηγός Κάρολος ντε Γκολ ήταν σίγουρα ένα φαινόμενο στην ευρωπαϊκή ιστορία, ιδιαίτερα στην ιστορία της Γαλλίας. Ως δημόσιος άνδρας (statesman) ήταν ακατάτακτος αλλά και παράξενος και ιδιόρρυθμος και ο μύθος του έχει και μεταφυσικές πλευρές: προσγειώθηκε στην Ιστορία σαν το Άγιο Πνεύμα την Πεντηκοστή.

Αυτός «ο δυνάμει αυτοκράτορας και αξιοσέβαστος μεγαλομανής» γίνεται τελικά ο αναμορφωτής της δημοκρατίας στη Γαλλία. Είναι ο άνθρωπος που έβγαλε τη χώρα του από την ταπείνωση της συνεργασίας της με τους ναζί κατακτητές και πέτυχε να τη βάλει ανάμεσα στους νικητές.

Είναι ο θεμελιωτής της Πέμπτης Δημοκρατίας (1958), δηλαδή ενός κυβερνήσιμου, δημοκρατικού καθεστώτος που εξακολουθεί να είναι ισχυρό έως σήμερα. Ο Κάρολος ντε Γκολ είναι μαζί με την Μπριζίτ Μπαρντό τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα της Πέμπτης Δημοκρατίας.

Είναι ο άνθρωπος που έβγαλε τη χώρα του από την ταπείνωση της συνεργασίας της με τους ναζί κατακτητές και πέτυχε να τη βάλει ανάμεσα στους νικητές.

Συστατικό στοιχείο της Πέμπτης Δημοκρατίας ήταν η αναβάθμιση της εκτελεστικής εξουσίας. Η εξουσία δεν διαχέεται αλλά προσωποποιείται και συγκεντρώνεται στον εκλεγμένο με καθολική ψηφοφορία Πρόεδρο, μια θεμελιώδης αλλαγή που θεσμοθετείται με το Σύνταγμα του 1962. Η εξουσία του Προέδρου στηρίζεται στον λαό όχι μόνο γιατί εκλέγεται απευθείας από τους πολίτες αλλά και γιατί ο Πρόεδρος καταφεύγει στον λαό για κρίσιμα ζητήματα με τη χρήση του δημοψηφίσματος.

Ένα από τα κατεξοχήν εργαλεία της γκολικής διακυβέρνησης ήταν το δημοψήφισμα. Ένα άλλο εργαλείο ήταν το ίδιο το Σύνταγμα που επέτρεπε στον αρχηγό του κράτους να αναλαμβάνει έκτακτες εξουσίες σε περιπτώσεις σοβαρής κρίσης.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μισέλ Βινόκ, Charles de Gaulle: Ένας επαναστάτης στοιχειωμένος από την Ιστορία, μτφρ.: Σάντρα Βρέττα, εκδόσεις Ποταμός

Το δημοψήφισμα δοκιμάστηκε στη μεγάλη κρίση του πολέμου της Αλγερίας. Στο δημοψήφισμα του Ιανουαρίου του 1961 πλειοψήφησε η θέση της αυτοδιάθεσης του πληθυσμού της Αλγερίας. Τρεις μήνες μετά, τον Απρίλιο του 1961, ο Ντε Γκολ, κάνοντας χρήση του δικαιώματος της ανάληψης έκτακτων εξουσιών που του έδινε το Σύνταγμα, κατέστειλε την απόπειρα πραξικοπήματος που είχαν οργανώσει τέσσερις στρατηγοί του γαλλικού στρατού στην Αλγερία. Κατηγορούσαν τον Ντε Γκολ ότι με την πολιτική του εγκατέλειπε τη γαλλική Αλγερία.

Την επόμενη χρονιά, με διπλό δημοψήφισμα στη Γαλλία και στην Αλγερία, επισφραγίστηκε η ανεξαρτησία της βορειοαφρικανικής χώρας και το τέλος του πολέμου. Δεν θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι ένας συντηρητικός δεξιός πολιτικός θα έβαζε οριστικό τέλος στην αποικιοκρατία και ότι και τα άλλα αφρικανικά κράτη που αποτελούσαν την παλιά γαλλική αυτοκρατορία θα προσχωρούσαν στην ανεξαρτησία με τη συναίνεση του Ντε Γκολ.

Τον Αύγουστο του 1962 οι εξτρεμιστές της γαλλικής Αλγερίας, η παραστρατιωτική Οργάνωση Μυστικός Στρατός (OAS), επιχείρησαν απόπειρα δολοφονίας κατά του στρατηγού Ντε Γκολ στην κοινότητα του Πετί-Κλαμάρ, μερικά χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Παρισιού. Ο στρατηγός σώθηκε.

Η σωτηρία του αποδόθηκε και στην τεχνολογία του προεδρικού αυτοκινήτου, της DS Citroën, του περίφημου βάτραχου, ενός αυτοκινήτου που ταυτίστηκε όχι μόνο με την εικόνα του Προέδρου αλλά και με την Πέμπτη Δημοκρατία και τη νέα ορμή της μεταπολεμικής και κυρίως της μεταποικιακής, ντεγκολικής Γαλλίας. Το τέλος του πολέμου της Αλγερίας και η αποτυχία της απόπειρας εναντίον του ενίσχυσαν το κύρος του στρατηγού Ντε Γκολ και τον βοήθησαν να ολοκληρώσει το μετασχηματισμό της Πέμπτης Δημοκρατίας.

Ο ιστορικός Μισέλ Βινόκ (γεν. 1937) στο βιβλίο του Charles de Gaulle: Ένας επαναστάτης στοιχειωμένος από την Ιστορία που κυκλοφόρησε το 2019 στη Γαλλία βιογραφεί τον στρατηγό.

Ο αναγνώστης δεν θα βρει εδώ την οικογενειακή και προσωπική ζωή του Ντε Γκολ (1890-1970). Δεν θα βρει λεπτομέρειες για τη σύζυγό του Ιβόν ή για τα τρία παιδιά του, ανάμεσα στα οποία η Αν που έπασχε από σύνδρομο Ντάουν, πέθανε το 1948, σε ηλικία είκοσι ετών και ο στρατηγός την υπεραγαπούσε.

Ο Βινόκ επιχειρεί μια στρατιωτικοπολιτική βιογραφία, αναγνωρίζοντας τον ρόλο του «σπουδαίου άντρα», του «ιστορικού ατόμου». Αυτό συνιστά μια τεράστια μετακίνηση από την παράδοση της ιστοριογραφίας στη Γαλλία, που για δεκαετίες έδινε βάρος αποκλειστικά στη συλλογική ιστορία, στην ιστορία του «οποιουδήποτε ανθρώπου».

Ο Βινόκ μας λέει ότι τα άτομα μπορούν να αλλάξουν τον ρου της ιστορίας. «Αν και υπόκεινται πάντα στις αντικειμενικές αναγκαιότητες, μπορούν να τις αποδέχονται χωρίς να τις υφίστανται, να τις μεταστρέφουν, να τις κατευθύνουν χωρίς να υποτάσσονται στον ντετερμινισμό» γράφει ο Μισέλ Βινόκ. Και αποθεώνει τον στρατηγό που «ανήκει στις λίγες προσωπικόητες οι οποίες, τον 20ό αιώνα, μπόρεσαν να κατευθύνουν την Ιστορία, τουλάχιστον της δικής τους χώρας».

portrait
Μισέλ Βινόκ, ιστορικός

Ο Μισέλ Βινόκ είναι ιστορικός υψηλού κύρους. Το έργο του είναι πολυδιάστατο. Έχει γράψει μια μοναδική ιστορία των διανοουμένων στη Γαλλία, έχει ερευνήσει τη σχέση της Γαλλίας με τους Εβραίους από τη Γαλλική Επανάσταση έως σήμερα, είναι ειδικός της Μπελ Επόκ και της Πέμπτης Γαλλικής Δημοκρατίας, έχει γράψει για την αριστερά στην εξουσία και την κληρονομιά του Λαϊκού Μετώπου.

Η βιογραφία του, λοιπόν, για τον Ντε Γκολ εγκαθιστά και πάλι στο κέντρο της ιστοριογραφίας την προσωπικότητα. Όχι μόνο τη δράση αλλά και τον μύθο της. Είναι απίθανο πόσα επίθετα βρίσκω στη βιογραφία του Βινόκ που στοιχειοθετούν τον μύθο του Σαρλ ντε Γκολ: σωτήρας, ελευθερωτής, ειρηνευτής, συσπειρωτής, μεγάλος νομοθέτης, καλλιτέχνης της πολιτικής.

Ο Ντε Γκολ, ως αρχηγός της προσωρινής κυβέρνησης αμέσως μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ανασύστησε και ανασυγκρότησε τη χώρα του. Ανάμεσα στα μέτρα που πήρε ήταν ο φόρος επί του κεφαλαίου, η αναγνώριση δικαιώματος ψήφου στις γυναίκες, η εθνικοποίηση του γαιάνθρακα, της Renault, της Αir France, της Εθνικής Τράπεζας, η καθιέρωση της δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

«Ο Ντε Γκολ εφάρμοζε έτσι, χωρίς να το κατονομάζει, ένα είδος σοσιαλισμού της ανασυγκρότησης, ο οποίος στα μάτια του δεν ήταν ούτε αριστερός ούτε δεξιός αλλά ανταποκρινόταν στις αναγκαιότητες της στιγμής και της επόμενης μέρας», γράφει ο Βινόκ. Διαβάζοντας αυτές τις γραμμές σκέφτομαι ότι ο Κωνσταντίνος Καραμανλής πρέπει να είχε ως μεγάλο πρότυπό του τον στρατηγό και να εφάρμοσε πολλές από τις πολιτικές του στη δική του προσπάθεια ανασύστασης και ανασυγκρότησης του ελληνικού κράτους μετά την κατάρρευση της χούντας των συνταγματαρχών το 1974.

Το απόγειο της δημοτικότητας του Ντε Γκολ τοποθετείται το 1966. Οφείλεται όχι μόνο στο τέλος της αποικιοκρατίας αλλά και στην εφαρμογή μιας γαλλικής εξωτερικής πολιτικής. Στοιχεία της είναι η γαλλογερμανική προσέγγιση, η εναντίωση στην είσοδο της Βρετανίας στην Κοινή Αγορά, η αναγνώριση της Λαϊκής Κίνας, η αποστασιοποίηση από τις ΗΠΑ και η εκκένωση των αμερικανικών βάσεων. Η εξωτερική πολιτική του μπορεί να χαρακτηρίστηκε από μεγαλομανία, αντιαμερικανική εμμονή, εθνικισμό, αντισημιτισμό, ιδιαιτέρα μετά τον πόλεμο των Έξι Ημερών, αλλά, όπως γράφει ο Βινόκ, «οι Γάλλοι μπόρεσαν να νιώσουν υπερηφάνεια που ανήκαν σε ένα έθνος το οποίο μετρούσε και πάλι στις υποθέσεις του κόσμου».

Το προσωπικό και συγκεντρωτικό ύφος της διακυβέρνησης Ντε Γκολ, που ταίριαζε πολύ στην εποχή της Αλγερίας και της ανασυγκρότησης, έμοιαζε τελικά ξεπερασμένο τον Μάη του 1968 και της «δυσεύρετης επανάστασης», όπως είχε ονομάσει την εξέγερση ο Ρεϊμόν Αρόν.

Στις 29 Μαΐου ο στρατηγός εγκατέλειψε το Παρίσι, αφήνοντας πίσω του κενό εξουσίας. Η κινηματογραφική εξαφάνισή του συνοδεύτηκε από την κινηματογραφική επανεμφάνισή του την επόμενη μέρα. Υπάρχουν πολλά σενάρια γι’ αυτή την ολιγόωρη φυγή. Μια τεράστια γκολική διαδήλωση οργανώνεται στα Ηλύσια Πεδία με επικεφαλής τον Αντρέ Μαλρό, τον Μισέλ Ντεμπρέ και άλλα στελέχη του Ντε Γκολ.

Οι εκλογές που γίνονται στα τέλη Ιουνίου οδηγούν στον θρίαμβο των γκολικών υποψηφίων. Αλλά ο στρατηγός δεν αρκείται σε αυτό. Ζητά δημοψήφισμα με θέμα τις περιφέρειες και την ανανέωση της Γερουσίας. Ουσιαστικά θα είναι ένα δημοψήφισμα για ψήφο εμπιστοσύνης προς αυτόν.

Στο δημοψήφισμα της 27ης Απριλίου 1969 το αποτέλεσμα είναι αρνητικό. Ο Πρόεδρος καταψηφίζεται από την αριστερά και το κέντρο αλλά και από ένα μέρος της δεξιάς που εκπροσωπείται από τον Βαλερί Ζισκάρ ντ’ Εστέν. Είναι προφανές ότι έχει ξεπεραστεί από τη νέα κρίση. Ο Ντε Γκολ παραιτείται και μερικούς μήνες μετά, στις 9 Νοεμβρίου 1970, πεθαίνει.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πασκάλ Μπρυκνέρ: «Βιώνουμε έναν νεοπουριτανισμό»

Βιβλίο / Πασκάλ Μπρυκνέρ: «Βιώνουμε έναν νεοπουριτανισμό»

Ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας και διανοούμενος μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την Ευρώπη, την πολιτική ορθότητα, την πατριαρχία, τη λογοτεχνία και εξηγεί γιατί στις μέρες μας «ο έρωτας έχει μετατραπεί σε όργανο εξουσίας, η ευτυχία έχει γίνει μια καταστροφική αμφιβολία και η απόλαυση ένα συνεχές άγχος».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΕΜΠΤΗ Ντέιμον Γκάλγκουτ: «Το βιβλίο μου ήταν ένα είδος εξορκισμού και ψυχοθεραπείας για μένα»

Βιβλίο / Ντέιμον Γκάλγκουτ: «Η λευκή Νότια Αφρική δεν φαντάζεται ποτέ τη ζωή των μαύρων συμπολιτών της»

Ο Νοτιοαφρικανός νικητής του περσινού βραβείου Booker επισκέφθηκε την Αθήνα και μίλησε στη LiFO για τις αντιφάσεις της χώρας του και για τα βιώματα που τον εμπνέουν και ξεπηδούν στο πλούσιο συγγραφικό του έργο.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ