Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920

0

Μια επιλογή 250 κινηματογραφικών αφισών αποτυπώνει την πολιτιστική δραστηριότητας της προ-Στάλιν εποχής. Η επιλογή προέρχεται από την ιδιωτική συλλογή της ειδήμονος Susan Pack και περιλαμβάνει έργα 27 διαφορετικών καλλιτεχνών. Το βιβλίο «Film Posters of the Russian Avant-Garde» (Κινηματογραφικές αφίσες της ρωσικής πρωτοπορίας) κυκλοφορεί από την Taschen. 

Οι αφίσες της ρωσικής πρωτοποριακής κινηματογραφικής τέχνης των μέσων της δεκαετίας του 1920 έως τις αρχές της δεκαετίας του 1930 δεν μοιάζουν με καμία άλλη αφίσα που δημιουργήθηκε ποτέ. Παρόλο που αυτή η περίοδος καλλιτεχνικής ελευθερίας στη Σοβιετική Ένωση ήταν σύντομη, αυτές οι ισχυρές, εντυπωσιακές εικόνες παραμένουν μεταξύ των πιο λαμπρών και ευφάνταστων αφισών που δημιουργήθηκαν ποτέ.

Οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με τις ίδιες καινοτόμες κινηματογραφικές τεχνικές που χρησιμοποιούνταν στις ταινίες που διαφήμιζαν, όπως ακραία κοντινά πλάνα, ασυνήθιστες γωνίες και δραματικές αναλογίες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Από τολμηρές αναπαραστάσεις μέχρι αρχιτεκτονικά στοιχεία, κάθε καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα ξεχωριστό στυλ και αισθητική. Ωστόσο, συλλογικά αποφεύγουν την αίγλη του Χόλιγουντ και προτιμούν τις πιο σκληρές, εντυπωσιακές, ακόμη και προκλητικές εικόνες.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Aνώνυμος, αφίσα της ταινίας Ester iz Solema, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Στον πρόλογο, ο Christopher W Mount, επιμελητής στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, γράφει: «Ο κινηματογράφος - μια σχετικά νέα μορφή τέχνης τη δεκαετία του 1920 - είχε προφανείς κοινωνικές εφαρμογές για χρήση ως προπαγάνδα λόγω του βασικού αφηγηματικού χαρακτήρα του, και η ανάπτυξη και ο πειραματισμός του ενθαρρύνθηκαν σε ολόκληρη τη Σοβιετική Ένωση. Κατά συνέπεια, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί από τους πιο επιφανείς καλλιτέχνες της εποχής δούλεψαν στην παραγωγή κινηματογραφικών διαφημίσεων και αφισών».

Γεμάτα τολμηρά χρώματα, δραματικές γωνίες και εντυπωσιακή τυπογραφία, αυτά τα εκπληκτικά σχέδια μαρτυρούν την πειραματική πρωτοπορία εκείνων των ημερών, πριν ο σοβιετικός ρεαλισμός γίνει το επίσημο δόγμα της τέχνης. Η αντιπαράθεση της κλίμακας είναι υπεύθυνη για μεγάλο μέρος του δυναμισμού και της πρωτοτυπίας της σύνθεσης στις αφίσες. Η αίσθηση της κίνησης και του ιλίγγου, καθώς και η χρήση της επανάληψης, που είναι τόσο εμφανείς στο έργο των Stenbergs, θυμίζουν τις κινηματογραφικές τέχνες.

Από τις αφηγηματικές πτυχές των ταινιών προκύπτει το υποβόσκον άγχος που απεικονίζεται σε πολλά από τα φοβισμένα γυναικεία πρόσωπα, καθώς και μια συχνά φανερή σεξουαλικότητα που δεν είναι χαρακτηριστική για τις διαφημίσεις της εποχής.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, The Private Life of Peter Vinograd, 1934. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection

Ο συχνά ασυνήθιστος χρωματισμός των αφισών και η προτίμηση στους αντίθετους τόνους σηματοδοτούν μια απομάκρυνση από τον προηγούμενο ρεαλισμό προς μια πιο αφηρημένη σύνθεση και έκφραση.

Η επανάσταση του 1917 άλλαξε τη ζωή στη Ρωσία πολιτικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά. Η τέχνη θεωρήθηκε σημαντική δύναμη για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του νέου κράτους. Συνθήματα όπως «Η τέχνη στη ζωή» και «Η τέχνη στην τεχνολογία» εξέφραζαν τη λαϊκή πεποίθηση ότι η τέχνη είχε τη δύναμη να μεταμορφώσει τη ζωή σε κάθε επίπεδο.

Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov και Grigori Borisov, αφίσα για την ταινία Puteshestvie na Mars, περ. 1926. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anton Lavinsky, Miss Mend, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
ZIM, Spartakiada, 1927. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Mikhail Dlugach, Yego Kariera, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pervy Kornet Streshnev, 1928. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Anatoly Belsky, Trubka Kommunard, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Nikolai Prusakov, Pyat Minut, 1929. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection
Σοβιετικές αφίσες ταινιών της δεκαετίας του 1920 Facebook Twitter
Smolyakovsky, Konveier Smerti, 1933. Φωτ.: Taschen/Susan Pack collection


 

Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Babel»: Το νέο αριστουργηματικό graphic novel του Soloúp

Προδημοσίευση / «Babel»: Το νέο graphic novel του Soloúp

Μια συναρπαστική εικονογραφημένη ιστορία που συνδέει με χιούμορ και συγκίνηση τις αφηγήσεις του παππού του και της παρέας του με τα βιώματα των ανθρακωρύχων κάθε εθνικότητας, γλώσσας και θρησκείας στις στοές του Βελγίου.
M. HULOT
Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Design / Η σύγχρονη τέχνη πιάνει στα χέρια της τα κλασικά έπιπλα «Συρίγος»

Είκοσι δύο δημιουργοί από τον χώρο του design και των τεχνών εμπνέονται από οκτώ αρχειακά κομμάτια της διάσημης επιπλοποιίας, αναδιατυπώνοντας την έννοια του κλασικού επίπλου στην εποχή μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Ένα σπίτι που λέει «ευχαριστώ»

Design / Ένα σπίτι που δίνει χαρά στον πεσιμιστή καλλιτέχνη που κρύβεις μέσα σου

Στο διαμέρισμα του Νίκου Τσιαπάρα στη Θεσσαλονίκη συνυπάρχουν το αρ νουβό, το αρ ντεκό, η ποπ αρτ και το τρας με τους πίνακες του ιδιοκτήτη και τα πορτρέτα των τέως βασιλιάδων, έτσι, για το κιτς του πράγματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ο μάγος της οικειότητας

Design / Μιχάλης Αναστασιάδης: «Υπάρχει φλυαρία στο design, λείπει η αυθεντικότητα»

Σε μια καριέρα 30 σχεδόν χρόνων σχεδίασε φωτιστικά, έπιπλα και αντικείμενα που μαρτυρούν έναν αναγεννησιακό δημιουργό, ο οποίος καταπιάνεται με τα υλικά, τη λειτουργικότητα και την τεχνολογία, σχεδιάζοντας την ποίηση τού καθημερινού. Με αφορμή την πρώτη του ατομική έκθεση στην Ελλάδα που μόλις εγκαινιάστηκε, ο Μιχάλης Αναστασιάδης μίλησε στη LifO.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ανοίγει στη Νάουσα η πρώτη Βιβλιοθήκη Οίνου της χώρας μας στη μνήμη του Γιάννη Μπουτάρη

Design / Η πρώτη βιβλιοθήκη για το κρασί στην Ελλάδα. Ο Γιάννης Μπουτάρης θα ήταν περήφανος

Ένας ιδιότυπος πολυχώρος που στοχεύει στην ευαισθητοποίηση του ντόπιου πληθυσμού σε ό,τι αφορά το κρασί, τη γαστρονομία και τη βιωσιμότητα, ξεκινά τη λειτουργία του στη Νάουσα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Design / Ένα σπίτι με εκατοντάδες φυτά που όλα έχουν τη θέση τους

Το διαμέρισμα του εικαστικού Αργύρη Αγγελή είναι γεμάτο φυτά και ετερόκλητα στοιχεία. Ο ίδιος λέει ότι o εκλεκτικισμός -το mix 'n' match, όπως θα λέγαμε σήμερα- είναι το κλειδί των επιλογών του στη διακόσμηση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ