Ποια ήταν τελικά η Amy Winehouse; Μια έκθεση για ένα από τα σημαντικότερα music icons της εποχής μας

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Σε αίθουσα παιχνιδιών στο Chalk Farm, στο βόρειο Camden. Φωτο: Jake Chessum. Courtesy of The Design Museum
0

Αν ζούσε η Amy Winehouse, θα ήταν 38 ετών. Έχουν ήδη περάσει δέκα χρόνια από τον θάνατό της και οι θαυμαστές της, που συρρέουν στο Design Museum στο Λονδίνο, μετά από ντοκιμαντέρ, ταινίες και βιβλία που έχουν εκδοθεί για τη σύντομη και ταραχώδη ζωή της, εξακολουθούν να έχουν το ίδιο ενδιαφέρον για το αστέρι που έφυγε άδοξα, βίαια, μόνη από τη ζωή, αφήνοντας ένα δυσαναπλήρωτο κενό στον κόσμο της μουσικής.

Έχει μιλήσει αρκετά για την ιστορία της, ωστόσο η έκθεση «Amy: Beyond the Stage» εξετάζει την κληρονομιά της καλλιτέχνιδας μια δεκαετία μετά τον θάνατό της σε ηλικία 27 ετών. Πρωταγωνιστεί η ίδια, αυτήν τη φορά μέσα από αντικείμενα που έχουν να αφηγηθούν μια ιστορία για το τι την επηρέασε και τη διαμόρφωσε σε όλη τη νεότητά της και τη σύντομη αλλά επιδραστική καριέρα της.

Οι περισσότεροι έχουμε μια ιδέα για τη ζωή της και η μνήμη της έχει διαμορφωθεί από το συγκινητικό ντοκιμαντέρ «Amy» του Asif Kapadia, το οποίο κυκλοφόρησε το 2015 και κέρδισε ένα Όσκαρ. Οι τραγικές πτυχές της ζωής της ήταν στο επίκεντρο του ντοκιμαντέρ. Σε αυτή την έκθεση η οικογένεια και οι φίλοι της λένε την ιστορία τους, ξεδιπλώνουν τις αναμνήσεις τους από εκείνη και επικεντρώνονται πιο θετικά στη ζωή της.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν μικρή; Ο δωδεκάχρονος εαυτός της, όπως μπορεί να διαβάσει κάποιος στις χειρόγραφες σημειώσεις της ή στο σημειωματάριό της, σχεδίαζε τι θα έκανε όταν θα γινόταν διάσημη: θα συναντούσε τη Sarah Jessica Parker και θα φωτογραφιζόταν από τον David LaChapelle. Όλα αυτά τα γράφει ανάμεσα σε καθαρογραμμένους στίχους τραγουδιών. Το ημερολόγιό της δείχνει μια τυπική ευάλωτη έφηβη με ισχυρή προσωπικότητα και μεγάλα όνειρα, με αγάπη για τη μουσική και απίστευτη δημιουργικότητα.

Έχει μιλήσει αρκετά για την ιστορία της, ωστόσο η έκθεση «Amy: Beyond the Stage» εξετάζει την κληρονομιά της καλλιτέχνιδας μια δεκαετία μετά τον θάνατό της σε ηλικία 27 ετών. Πρωταγωνιστεί η ίδια, αυτήν τη φορά μέσα από αντικείμενα που έχουν να αφηγηθούν μια ιστορία για το τι την επηρέασε και τη διαμόρφωσε σε όλη τη νεότητά της και τη σύντομη αλλά επιδραστική καριέρα της.

«Ένα από τα πράγματα που με εμπνέουν στην Amy είναι το πόσο ξεροκέφαλη ήταν σε μια τόσο ανδροκρατούμενη βιομηχανία» λέει η επιμελήτρια της έκθεσης, φίλη και στυλίστρια της Naomi Parry, στην οποία ανήκει η ιδέα της έκθεσης. Είναι μια τελευταία ευκαιρία να δει κανείς τα πράγματά της –που επί του παρόντος διαχειρίζεται ο πατέρας της–, τα οποία βγήκαν σε δημοπρασία τον περασμένο μήνα. Η Naomi Parry δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι είναι πραγματικά δύσκολο να βλέπεις συνεχώς βιβλία και ιστορίες και αρνητικά πράγματα για την Amy.

Η τραγουδίστρια και η στυλίστρια γνωρίστηκαν σε ένα μπαρ στο Σόχο και έγιναν φίλες. «Φορούσε μπαλαρίνες την ημέρα που τη γνώρισα και νομίζω αυτή η τάση ξεκίνησε εκείνη την εποχή. Θυμάμαι πολλές φορές που έπρεπε να σταθώ στο πλάι της σκηνής με ένα ζευγάρι μπαλαρίνες επειδή φορούσε τακούνια για ένα τραγούδι και ήθελε να τα αλλάξει» θυμάται η Parry, όπως και ότι η Amy τις αγόραζε κυριολεκτικά με το κιλό, τις έλιωνε και στο κάτω μέρος της ντουλάπας της είχε βουνά από παλιές μπαλαρίνες.

Η Amy είχε πάντα μια πολύ ξεκάθαρη ιδέα για το πώς ήθελε να φαίνεται και αυτό αφορούσε τη δεκαετία του ’60. Τα πολύ φουσκωτά μαλλιά ήταν εμπνευσμένα από το στυλ της Μπριζίτ Μπαρντό, η ιδέα ήταν «κορίτσια που κάνουν παρέα με γκάνγκστερς». Στο ντύσιμό της υπήρχαν επιρροές από τη δεκαετία του '80 και του '90 επίσης - της άρεσε η Αλαμπάμα από το «True Romance» ενώ παρακολουθούσε με εμμονή και το «Planet Terror».

Το στυλ μέσα στο οποίο ένιωθε άνετα ήταν κάτι σαν πανοπλία. Κοντά φορέματα, εμπριμέ ή με μικρά καρό ή με έντονα χρώματα, αν και το μικρό της μέγεθος δεν βοηθούσε να τα βρουν εύκολα. Τρελαινόταν για Dolce & Gabbana, Moschino, Roberto Cavalli και John Galliano, αλλά φορούσε και Luella και Betsey Johnson.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy στο Camden. Φωτο: Valerie Phillips. Courtesy of The Design Museum

Τρελαινόταν για εσώρουχα και είχε μια τεράστια ποσότητα από γαλλικά εσώρουχα που φορούσε πολλές φορές διπλά κάτω από όλα της τα ρούχα, αλλά είχε πάθος και με τις ζώνες, που για να της κάνουν σιλουέτα σε σχήμα κλεψύδρας τις έσφιγγε τόσο πολύ που όλοι είχαν αναρωτηθεί πώς μπορούσε να τραγουδάει σχεδόν χωρίς να μπορεί να πάρει αναπνοή.

Το στυλ της είχε τόση επίδραση όση είχε και η Μαντόνα στη δεκαετία του '80, όταν τα κορίτσια φορούσαν μίνι φούστες, κομμένα δαντελένια γάντια και καλσόν, εσώρουχα που φαινόντουσαν μέσα από τα ρούχα και πολλές αλυσίδες.

Η εμφάνιση της Amy ήταν ροκ και θηλυκή με έναν τρόπο που μόνο η ίδια κατάφερνε. Φορούσε πάντα βαρύ eyeliner, πολλές φορές τριαντάφυλλα στα μαλλιά της, και συνδύαζε Chanel ρούχα και πέρλες με τα ψηλοτάκουνα παπούτσια και τις δερμάτινες φούστες της. Οι συνεργάτες της λένε ότι μέχρι το τέλος ήταν πολύ αφοσιωμένη στο στυλ της.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Ρούχα της τραγουδίστριας. Courtesy of The Design Museum

Στην έκθεση οι θαυμαστές της μπορούν να δουν όλα όσα υπήρχαν στο σπίτι της: φωτογραφίες, επιστολές και την προσωπική της συλλογή CD που δείχνει τα εκλεκτικά της γούστα, από την παραδοσιακή τζαζ και ροκ έως το χιπ-χοπ και την R&B, και περιλαμβάνει ηχογραφήσεις των Frank Sinatra, Ella Fitzgerald και Erykah Badu. Υπάρχει μια υπέροχη συλλογή από φορέματα, από Chanel μέχρι Karen Millen, που φορούσε η τραγουδίστρια στις συναυλίες της, και μερικά υπερβολικά ψηλά παπούτσια που λάτρευε να φοράει.

Όταν η Amy μετακόμισε στο Camden, η περιοχή ήταν το κέντρο της indie λονδρέζικης υποκουλτούρας και συνέβαλε στη διαμόρφωση του στυλ της, ενός μοναδικού μείγματος λαμπερής τραγουδίστριας της τζαζ της δεκαετίας του 1960 με street style ρούχα και σχεδόν άτεχνα τατουάζ.

Στην έκθεση οι αναφορές στον εθισμό της στα ναρκωτικά και στις διατροφικές διαταραχές είναι ανεπαίσθητες και απεικονίζονται μέσα από τον φακό των μέσων ενημέρωσης εκείνης της εποχής. Η βία των λέξεων που προέρχονται από πολύ σοβαρά έντυπα είναι τρομακτική. Σε κάνει να συνειδητοποιήσεις ότι η Amy ζούσε σε μια εποχή πριν από το Spotify και το Instagram και αναρωτιέται κανείς τι θα μπορούσε να κάνει αν είχε περισσότερο τον έλεγχο της εικόνας της. Το μουσείο αναφέρει την έκθεση ως καθαρτική εμπειρία και στη διάρκεια της περιήγησης ακούγεται παντού μουσική, ενώ μια εγκατάσταση της παράστασης της Amy στο «Tears Dry On Their Own», που ηχογραφήθηκε στο Shepherd's Bush Empire το 2007 ξυπνάει τις αναμνήσεις μιας φωνής που ήχησε πολύ δυνατά, είχε δικό της ήχο και δύναμη και αιχμαλώτισε τις καρδιές των θαυμαστών, των συνεργατών και της ευρύτερης μουσικής βιομηχανίας.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Το στυλ της θύμιζε σταρ της δεκαετίας του '60. Φωτο: Courtesy of The Design Museum

Η έκθεση θέλει να δείξει τον τρόπο που ο ήχος και το στυλ της Amy φτιάχτηκαν μαζί, ήταν συνδεδεμένα και απολύτως μελετημένα και από την ίδια.

Το κορίτσι που είχε φωτογραφηθεί για το «Elle Girl» το 2004 πέρασε μόλις σε λίγα χρόνια και μόνο με δυο άλμπουμ, στο Hall of Fame της μουσικής, δίπλα σε τραγουδίστριες που θαύμαζε, τις The Ronettes, την Dinah Washington, τις Salt-N-Pepa, τη Lauryn Hill, τη Sarah Vaughan.

Από την έκθεση δεν θα μπορούσε να λείπει ένα στούντιο ηχογράφησης, εκεί που η Amy μεγαλούργησε. Η σκηνογράφος Chiara Stephenson δημιούργησε ένα ολόκληρο στούντιο σαν το Metropolis, τον χώρο όπου ηχογραφήθηκε το «Back to Black», μέσα στο οποίο μπορεί να μπει ο επισκέπτης, να ακούσει δυνατά τη μουσική της και να σκεφτεί την ίδια, τις προσδοκίες και τη ζωντάνια που χαρακτήριζαν μεγάλο μέρος της δουλειάς της. Έτσι θα απομακρυνθεί από την ανάμνηση που δημιούργησαν τα ταμπλόιντ, μιας γυναίκας που δεν πρόλαβε να μεγαλώσει, να δει τα όνειρά της να πραγματοποιούνται και τη ζωή της να διαγράφει τους κύκλους της, ίδιους, διαφορετικούς και απρόσμενους.

Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Αμέσως μετά τον θάνατο της, οι θαυμαστές της έγραψαν αφιερώματα στην πινακίδα έξω από το σπίτι της στην πλατεία Camden, στο βόρειο Λονδίνο. Φωτογραφία: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η εικόνα του εξωφύλλου του άλμπουμ "Frank" (2003). Φωτο: Charles Moriarty. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy με ένα τολμηρό εμπριμέ τοπ και σκουλαρίκια με κεραυνούς, στα παρασκήνια στη Νέα Υόρκη. Φωτο: Charles Moriarty. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Το τζιν που φορούσε η Amy για να ηχογραφήσει τα πρώτα ντέμο πριν από την κυκλοφορία του "Frank" (2003). Φωτο: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Η Amy φωτογραφίζεται στο Camden για το εφηβικό περιοδικό "Elle Girl", σε τοποθεσίες της επιλογής της, όπως ένα κατάστημα με vintage ρούχα και ένα πλυντήριο. Φωτο: Diane Patrice. Courtesy of The Design Museum
Τι ονειρευόταν η Amy Winehouse όταν ήταν 12 ετών; Μια έκθεση για το στυλ και τα όνειρα που έκανε Facebook Twitter
Άποψη της έκθεσης. Φωτο: Ed Reeve. Courtesy of The Design Museum
Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το Μουσείο Design του Λονδίνου ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση για την Έιμι Γουαϊνχάουζ

Πολιτισμός / Το Μουσείο Design του Λονδίνου ανακοίνωσε τη μεγάλη έκθεση για την Έιμι Γουαϊνχάουζ

Η συναρπαστική έκθεση θα περιλαμβάνει μια παρουσίαση των ρούχων της Γουαϊνχάουζ και μια εξερεύνηση της αισθητικής της, με αντικείμενα όπως η κόκκινη τσάντα Moschino και το κίτρινο φόρεμα Preen που φόρεσε στα βραβεία Brit 2007.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ