Οι ταινίες που αγαπήσαμε το 2021

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter
0

DUNE

Αν και το Dune εξακολουθεί να μου φαίνεται μια παρατεταμένη εισαγωγή σε ένα πολύτομο έπος που επίκειται, με βαρύ exposition και απότομο φινάλε, ακόμη και με όρους cliffhanger, είναι αναμφισβήτητη και καταφανής η ικανότητα του Ντενί Βιλνέβ να αφηγείται με οπτικοακουστική μεγαλοπρέπεια, να σχεδιάζει σοβαρούς χαρακτήρες με νόημα και background, να τιθασεύσει αχανή πλοκή, να εντάσσει διαφορετικές μυθολογίες σε ενιαίο σύμπαν, και να συνδυάζει την ηγετική αποφασιστικότητα με την ελκυστική ευαισθησία του Τιμοτέ Σαλαμέ – που για πρώτη φορά αξιοποιείται ως σκεπτόμενο pinup και για τα δυο φύλα. Ενωμένο το Dune έχει όλα τα φόντα να γίνει το magnum opus του Βιλνέβ. Επιπλέον, σε μια φάση κούρασης της Marvel (Black Widow), αφλογιστίας της DC, heavy-meta (Matrix Resurrections), αμήχανου μπερδέματος (Eternals) και μιας πολυσυμπαντικής αισιοδοξίας με αιχμή του δόρατος, και κολοσσιαία εισπρακτική επιτυχία, όπως αποδεικνύεται, τον Spider-Man, ο ρετροφουτουριστικός κόσμος του Φρανκ Χέρμπερτ είναι θεαματικά ευπρόσδεκτος. 

Δείτε εδώ την κριτική

BACURAU

Μετά το αισθησιακό, ρευστό Aquarius, κανείς δεν περίμενε ένα αιματοβαμμένο, ασυνήθιστο θρίλερ από τον Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιο, τον Βραζιλιάνο σκηνοθέτη που ναι μεν ύφανε έναν πολιτικό τόνο στο υπόστρωμα του δράματος με πρωταγωνίστρια τη Σόνια Μπράγκα, αλλά στο Bacurau (ένα είδος μεγάλου πτηνού, αλλά και το μικροσκοπικό χωριό όπου εκτυλίσσεται η δράση) αντιτίθεται εμμέσως πλην σαφώς στον ξεδιάντροπο ρατσισμό του ακροδεξιού ηγέτη της χώρας του, Ζαΐρ Μπολσονάρο. Η ταινία καλεί στα όπλα μια κοινωνία με ευρεία εθνοτική και φυλετική ποικιλία, ξεκινάει με φέρετρα πεταμένα στους δρόμους και κλείνει με κανονικό πόλεμο ανάμεσα στους κατατρεγμένους και τους ψυχανώμαλους. Σίγουρα πολλά παραπάνω από ένα ακόμη ντελιριακό γουέστερν ή διακριτικά μεταμφιεσμένο σχόλιο.

Δείτε εδώ την κριτική

ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το κερδισμένο προνόμιο της μητρότητας και η επώδυνη διαδρομή προς τη μεγάλη αλήθεια. Από το προσωπικό στο συλλογικό, και από το στυλιζάρισμα στην ουσία, το σινεμά του Πέδρο Αλμοδόβαρ ωριμάζει όσο περνούν τα χρόνια. Βραβείο μουσικής για τον Αλμπέρτο Ιγλέσιας και ερμηνείας για την Πενέλοπε Κρουθ, από τους κριτικούς του Λος Άντζελες.

Δείτε εδώ την κριτική

ΚΒΟ ΒΑΝΤΙΣ ΑΪΝΤΑ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Χωρίς πρόθεση αναθεώρησης της Ιστορίας, το Κβο Βάντις Άιντα είναι ένα συναρπαστικό ανθρώπινο δράμα εξαιρετικής κινηματογράφησης και δυνατής ερμηνείας από τη Γιάσνα Τζούρισιτς στον ρόλο της διερμηνέα Άιντα, που θα πρέπει να πάρει αποφάσεις ζωής και θανάτου για τον εαυτό της και την οικογένειά της κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Σρεμπρένιτσα το 1995. Νικήτρια των κυριότερων βραβείων της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας, η Γιασμίλα Σμπάνιτς αφηγείται επιτακτικά και σπαρακτικά, με ασίγαστο σκηνοθετικό ρυθμό και υποδειγματικό σενάριο.

Δείτε εδώ την κριτική

Ο ΠΑΤΕΡΑΣ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ότι ο συγγραφέας ενός αστικού θεατρικού, άρτιου αν και ακαδημαϊκού, είχε την τόλμη να μετασκευάσει ο ίδιος το έργο του, γράφοντας ένα θρίλερ κλειστοφοβικό και αγωνιώδες, και σκηνοθετώντας τον περιορισμένο χώρο και τον μη γραμμικό χρόνο με εντελώς κινηματογραφικούς όρους, ήταν το αναπάντεχο στοίχημα της χρονιάς, που απέδωσε θριαμβευτικά. Η έκπληξη ήρθε από τον Φλοριάν Ζελέρ (βραβείο Όσκαρ και Ευρωπαϊκής Ακαδημίας) και η ερμηνεία μεγατόνων από τον Άντονι Χόπκινς. 

Δείτε εδώ την κριτική

1971, THE YEAR THE MUSIC CHANGED EVERYTHING

Σε μια χρονιά με σημαντικά μουσικά ντοκιμαντέρ, όπως το Velvet Goldmine του Τοντ Χέϊνς, το Summer of Soul του Questlove (που πάει για Όσκαρ στην κατηγορία του) και το Get Back του Πίτερ Τζάκσον, το απολαυστικό, οκτάτομο έπος του Άσιφ Καπάντια, για λογαριασμό της Apple Tv άφησε τη φάση και τη διάρκεια του οπτικοακουστικού υλικού να εξελιχθεί και με έπεισε ασυνθηκολόγητα πως το 1971 δεν ήταν μόνο το σωτήριο έτος του «What’s Going On», του «Hunky Dory», του «Sticky Fingers» και του «The Revolution will not be Televised» του Τζιλ Σκοτ Χέρον, αλλά η ώριμη και συμπυκνωμένη στιγμή που η μουσική άλλαξε τον κόσμο –και όχι το αντίστροφο– αφήνοντας ανεξίτηλο κοινωνικο-πολιτικό αποτύπωμα. 

SAINT MAUD

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το ψυχολογικό θρίλερ που δεν είδαμε ποτέ στις ελληνικές αίθουσες, με πρωταγωνίστρια μια θρησκόπληκτη νοσοκόμα που φροντίζει, με το ψυχικό αζημίωτο, μια πικρόχολη, άθεη πρώην χορεύτρια, είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο της χρονιάς από τη Ρόουζ Γκλας, η βρετανική απάντηση στην αμερικανική ρουτίνα του είδους, με αφομοιωμένες αναφορές, ιδιαίτερη και σίγουρη γραφή, εκστατικό φινάλε, και τη Μόρβιντ Κλαρκ να τα δίνει όλα – μέχρι τελικής αναλήψεως!

TITANE

Ένα επιθετικό horror αλλάζει ταχύτητες στη μέση της ξέφρενης, αιματηρής διαδρομής μιας αδέσποτης serial δολοφόνου και ψάχνει με υπομονή την ταυτότητά της, μέσα από τη σχέση της με ένα υποκατάστατο πατέρα – καθόλου εύκολη υπόθεση. Η trans κατάθεση της Ζιλιά Ντικουρνό, ένα εκρηκτικό κοκτέiλ μυθολογικής εννοιολογίας και σινεμά ειδών, της στοίχισε πολωτικές αντιδράσεις και της χάρισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών.

Δείτε εδώ την κριτική

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ

Οι γυναίκες και οι σχέσεις από έναν μετρ του σεναρίου που προσθέτει σκηνοθετική μαγεία ανάμεσα στις γραμμές του μπανάλ. Ο 42χρονος Ριγιοσούκε Χαμαγκούτσι είναι ο σκηνοθέτης στον οποίο έχουμε στραμμένα τα μάτια μας αυτήν τη στιγμή: το Drive my Car, η ταινία που θα δούμε μέσα στο 2022, ήδη σκλάβωσε τους κριτικούς της Νέας Υόρκης και του Λος Άντζελες, αποσπώντας το κορυφαίο βραβείο της καλύτερης ταινίας.

Δείτε εδώ την κριτική

Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΝΟΜΑΔΩΝ

ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΤΑΙΝΙΕΣ Facebook Twitter

Το πορτρέτο μιας γυναίκας, μιας κοινότητας και μιας χώρας, το flip side της μετανάστευσης. Η Κλόι Ζάο δεν καταδέχεται τη φιλάνθρωπη συγκατάβαση και φωτίζει με ουσιαστική αισιοδοξία την περιπέτεια απόδρασης από το αστικό κλισέ. Όσκαρ καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας (άρα το Moonlight και τα Παράσιτα δεν ήταν σύμπτωση), καθώς και πρώτου ρόλου για την ψυχή του φιλμ, Φράνσις Μακντόρμαντ. Ταινία-θαύμα, αξέχαστη και ανοιχτή.

Δείτε εδώ την κριτική

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: 14 highlights

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ