Στη δοκιμαζόμενη από την οικονομική κρίση Ελλάδα, όλοι μας -λίγο ή πολύ- έχουμε αναγκαστεί να διαχωρίσουμε την καθημερινότητά μας σε απαραίτητα και μη απαραίτητα, καθιστώντας συνήθειες του παρελθόντος αρκετές «ευγενείς» δράσεις και συμπεριφορές. Η οικολογική συνείδηση ευτυχώς δεν γνώρισε μεγάλες εκπτώσεις, αποδεικνύοντας ότι η πράσινη φιλοσοφία δεν ήταν απλώς μια μόδα που ακολουθήσαμε για λίγο.

 

Πολλοί υποστηρίζουν ότι ίσως η μείωση του προϋπολογισμού κάθε οικογένειας να λειτούργησε ακόμα και ευεργετικά, κατευθύνοντας τις οικογένειες σε εναλλακτικούς τρόπους κατάρτισης του προϋπολογισμού, που στην πράξη αποδεικνύονται και πιο οικονομικοί από τους συμβατικούς-παραδοσιακούς. Μπορεί, βέβαια, το κάψιμο παντός είδους ξύλου που παρατηρήθηκε τον χειμώνα, δημιουργώντας τα γνωστά προβλήματα με την αιθαλομίχλη, να μη συγκαταλέγεται στις θετικές επιδράσεις της κρίσης, οι κατακόρυφες αυξήσεις στις πωλήσεις ενεργειακών τζακιών όμως είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα. Η υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης ανάγκασε πολλούς να «ανακαλύψουν» τα ενεργειακά τζάκια, τζάκια δηλαδή που αυξάνουν την απόδοση της θερμαντικής ύλης, μειώνοντας τους ρύπους που εκπέμπουν στην ατμόσφαιρα τα παραδοσιακά τζάκια. Η στροφή προς τη βιομάζα (πέλετ) είναι ένα ακόμα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση που έκαναν πολλοί τον χειμώνα, το οποίο βοηθά και την τσέπη και τον πλανήτη Γη.

 

Η μεγάλη άνθηση της ποδηλασίας δείχνει επίσης πολλά. Το ποδήλατο, ως φθηνή και οικολογική λύση για μετακίνηση, έχει κατακτήσει τις καρδιές των Αθηναίων, με προοπτική για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη. Δεκάδες ποδηλατάδικα ανοίγουν σε κάθε γειτονιά, αρκετοί δήμοι έχουν αρχίσει να νοικιάζουν ποδήλατα στους δημότες τους, ενώ κάθε Παρασκευή διοργανώνεται ίσως το μεγαλύτερο open party στην Αθήνα από χιλιάδες ποδηλάτες που κάνουν βόλτα στα πιο κεντρικά σημεία της πόλης.

 

Τα βιολογικά προϊόντα, δηλαδή το αποτέλεσμα της καλλιέργειας της γης χωρίς χημικά λιπάσματα, παρασιτοκτόνα και τοξικά φυτοφάρμακα, φαίνεται να προτιμώνται από ολοένα και περισσότερους Αθηναίους που νοιάζονται για την προέλευση του φαγητού που καταναλώνουν. Ο φυσικός τρόπος παραγωγής αποδίδει, κατά γενική ομολογία, προϊόντα με καλύτερη γεύση αλλά και με μεγαλύτερο ποσοστό πρωτεϊνών, μεταλλικών αλάτων, ενζύμων και βιταμινών. Μετά τα frozen yogurts και τα καφέ-μπαρ, τα μοντέρνα μπακάλικα με βιολογικά προϊόντα είναι το είδος καταστήματος που συνεχίζει να εξαπλώνεται παρά την οικονομική κρίση.

 

Οι γνωστές παλινωδίες του ελληνικού κράτους έκαναν πάλι το θαύμα τους στον τομέα των φωτοβολταϊκών και αυτό αναπόφευκτα θα κάνει πολλούς που σκόπευαν να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκό σύστημα στο σπίτι τους να το ξανασκεφτούν. Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μείωσε τις εγγυημένες τιμές στις οποίες είναι υποχρεωμένη η ΔΕΗ να απορροφά την ενέργεια που παράγουν τα νοικοκυριά από τα 55 λεπτά την κιλοβατώρα που ήταν μέχρι πριν από δύο χρόνια στα 23,8 τον περασμένο Αύγουστο και στα 12,5 πριν από μερικές εβδομάδες. Τα στοιχεία δείχνουν, όμως, ότι αν και υπάρχει σαφέστατη κάμψη στη βιομηχανία, τα φωτοβολταϊκά παραμένουν μέρος του λεξιλογίου μας, ίσως και με τη σωστή πια χρήση, δηλαδή την εξυπηρέτηση των οικιακών και εταιρικών αναγκών.

 

Ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών στη Greenpeace, μας τονίζει ότι μέσω των ατομικών μας συνηθειών και συμπεριφορών ως απλών πολιτών, μπορούμε να εξισορροπήσουμε το κενό δημόσιας, πράσινης πολιτικής. Για παράδειγμα, μόνο εμείς μπορούμε να μειώσουμε τον όγκο σκουπιδιών που παράγουμε, με πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον: ανακούφιση των χωματερών, εξοικονόμηση ενέργειας κ.λπ. «Με το τρίπτυχο της ανακύκλωσης, επαναχρησιμοποίησης και κομποστοποίησης (συγκεντρώνουμε τα οργανικά προϊόντα σε έναν κουβά και δημιουργούμε φυσικό λίπασμα) μπορούμε να επιτύχουμε πολλά» προσθέτει ο κ. Γρηγορίου.

 

Ο Ιάσωνας Κάντας, υπεύθυνος Τύπου της WWF Ελλάδος, είναι επίσης αισιόδοξος και επικεντρώνεται και αυτός στη δύναμη της καθημερινότητας: «Οι καθημερινές μας συνήθειες, ο τρόπος ζωής και η αλληλεπίδραση με την πόλη και τους γύρω μας επηρεάζουν καθοριστικά το περιβάλλον. Αν σκεφτούμε ότι καθένας από εμάς έχει ένα πολύ συγκεκριμένο αποτύπωμα, το οικολογικό, και καταναλώνει ουσιαστικά πόρους του πλανήτη, τότε είναι εύκολο να αντιληφθούμε ότι οι καθημερινές μας συνήθειες είναι κάτι παραπάνω από σημαντικές. Ιδιαίτερα σε εποχή οικονομικής κρίσης, μας γεμίζει αισιοδοξία το γεγονός ότι ένα ποσοστό των συμπολιτών μας επιμένει οικολογικά, μέσω δραστηριοτήτων, όπως η ποδηλασία, αλλά και καταναλωτικών επιλογών, όπως τα ντόπια προϊόντα».

 

----------

 

Προϊόντα και εταιρείες με «πράσινη» συνείδηση

 

Collagen Pro-Active

Η Collagen Power συστήνει στο ελληνικό κοινό ένα μοναδικό, θαυματουργό, φυσικό προϊόν που μας προσφέρει όλα όσα χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός για να είναι όμορφος, γεμάτος ζωντάνια και απολύτως υγιής. Το Collagen Pro-Active περιέχει μαγνήσιο, τις βιταμίνες Β1, Β2, Β5, Β6 και πυρίτιο. Ο συνδυασμός αυτών των πολύτιμων συστατικών εγγυάται μια σειρά από καταπληκτικά αποτελέσματα: καταπολέμηση των πόνων στις αρθρώσεις και της τριχόπτωσης σε ένα διάστημα μόλις 2-3 εβδομάδων, ενδυνάμωση των νυχιών για να μη σπάνε ούτε και να λυγίζουν και, φυσικά, φροντίδα του δέρματος, που χάρη στο πόσιμο κολλαγόνο αποκτά μοναδική λάμψη και σφριγηλότητα. Το Collagen Pro-Active μπορείτε να το βρείτε σε όλα τα φαρμακεία, σε επιλεγμένα καταστήματα βιολογικών προϊόντων ή τηλεφωνώντας στο 213 0081013.

www.collagenpower.gr

 

 

BioArt BioMarket

Τα καταστήματα BioArt BioMarket ξεκίνησαν από ανθρώπους που αγαπούν τα βιολογικά προϊόντα και δουλεύουν με μεράκι γι' αυτά, έχοντας όραμά τους τη συνεχή προσφορά προϊόντων στην καλύτερη ποιότητα και σε ανταγωνιστικά χαμηλές τιμές. Εδώ θα βρείτε μια τεράστια ποικιλία προϊόντων από Έλληνες παραγωγούς και τους πιο αξιόπιστους οίκους του εξωτερικού (Rapunzel, Werz, Beutelsbacher, Spielberger, Naturata, Ecover, Logona) που στηρίζουν τη βιολογική γεωργία και το περιβάλλον. Φρέσκα φρούτα και λαχανικά, βιολογικό κρέας και γαλακτοκομικά, προϊόντα χωρίς γλουτένη, όλα τα είδη για μαγειρική (έλαια, ρύζια, όσπρια, αρτοσκευάσματα, ζυμαρικά, σάλτσες κ.λπ.) και ζαχαροπλαστική (άλευρα, γλυκαντικά κ.λπ.), βότανα και μπαχαρικά, σνακ και ροφήματα για όλες τις ώρες, συμπληρώματα διατροφής, προϊόντα περιποίησης και πιστοποιημένα φυτικά καλλυντικά, καθώς και οικολογικά απορρυπαντικά είναι μόνο μερικά από τα είδη που θα βρείτε στα καταστήματα BioArt BioMarket.

Λεωφ. Ηρακλείου 408, Ν. Ηράκλειο, 210 2827622, Τατοΐου 122, Ν. Ερυθραία 210 8074467, 210 6206785, www.facebook.com/BioArtMarket, www.bioart.gr

 

 

 

Lidl

Η Lidl αποδεικνύει εμπράκτως και με υπευθυνότητα την οικολογική-κοινωνική της δράση, υπενθυμίζοντάς μας ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι υποχρέωση όλων μας. Στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος στις 5/6, προχωρεί στον καθαρισμό είκοσι πέντε παραλιών σε όλη την Ελλάδα και στους νομούς της Αθήνας, της Θεσ/νίκης, της Χαλκιδικής, της Πιερίας, της Χίου, του Ηρακλείου, του Λασιθίου, της Κέρκυρας, της Χαλκίδας και της Καβάλας. Για την όλη ενέργεια θα εργαστούν 225 άτομα.

www.lidl-hellas.gr

 

 

 

Not Just Greek Salad

Το Not Just Greek Salad είναι εδώ για όσους αναζητούν νέες εμπειρίες στη διατροφή τους. Το ελληνικό παντοπωλείο που αριθμεί λίγους μήνες παρουσίας είναι ένα μαγαζί που φροντίζει ν' αναδεικνύει την ποιότητα και τη μοναδικότητα των ελληνικών τροφίμων. Και δεν αρκείται απλώς στο να γεμίζει τα ράφια του με προϊόντα από κάθε γωνιά της Ελλάδας αλλά τα υποστηρίζει και με τις βιωματικές γευσιγνωστικές δοκιμές που οργανώνει τακτικά στον χώρο του. Το Νot Just Greek Salad είναι εδώ, όπου συνεχίζει να χτυπά η καρδιά της πόλης, στη Βαλαωρίτου, σ' ένα σημείο φιλικό προς έναν νέο τρόπο μετακινήσεων με τα μέσα δημόσιας μεταφοράς. Είναι πολύ κοντά στον σταθμό μετρό του Συντάγματος, αλλά δεν θέλει να είναι απλώς μια επιλογή εύκολα και γρήγορα προσβάσιμη. Στηρίζει και το ίδιο τη δημόσια συγκοινωνία και τη βιώσιμη κινητικότητα στην πόλη μας. Extra tip: Για όλο το καλοκαίρι και μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου προσφέρει κάθε Δευτέρα 10% έκπτωση σε όλους τους κατόχους καρτών απεριορίστων διαδρομών για όλα τα είδη παντοπωλείου, απλά με την επίδειξη της κάρτας του ΟΑΣΑ στο ταμείο.

Βαλαωρίτου 17, Κολωνάκι, 213 0261989, www.notjustgreeksalad.com, www.facebook.com/notjustgreeksalad