Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα

Βρετανικό Μουσείο: «Ναι» στην επιστροφή αρχαιοτήτων αλλά όχι των γλυπτών του Παρθενώνα Facebook Twitter
EPA
2

Την υποστήριξή του εξέφρασε το Βρετανικό Μουσείο στη διάταξη που προστέθηκε στο κείμενο της διαπραγματευτικής εντολής της ΕΕ για τη δεύτερη φάση του Brexit για την αντιμετώπιση «ζητημάτων που αφορούν στην επιστροφή ή αποκατάσταση παρανόμως αφαιρεθέντων πολιτιστικών αντικειμένων στις χώρες προέλευσής τους».

Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου επισήμανε ότι η διάταξη εκλαμβάνεται ως αναφορά αποκλειστικά σε περιπτώσεις αρχαιοκαπηλίας και παράνομου εμπορίου πολιτιστικών θησαυρών και ουδόλως στα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Ειδικότερα η εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου σε δήλωσή του στο ΣΚΑΪ ανέφερε συγκεκριμένα «Το Βρετανικό Μουσείο καλωσορίζει αυτή την εντολή η οποία αντανακλά τη σύμβαση της UNESCO του 1970, με την οποία το Μουσείο συμμορφώνεται. Το Βρετανικό Μουσείο είναι προσηλωμένο στην καταπολέμηση του εμπορίου παρανόμων αρχαιοτήτων σε όλο τον κόσμο.

»Από το 2009 το Βρετανικό Μουσείο έχει ταυτοποιήσει και επιστρέψει πάνω από 2.400 αρχαιότητες από όλες τις περιόδους οι οποίες είχαν ανασκαφεί παρανόμως σε τοποθεσίες στο Αφγανιστάν, στο Ιράκ και στο Ουζμπεκιστάν και είχαν διακινηθεί στο εξωτερικό, αλλά κατασχέθηκαν και ερευνήθηκαν από τη βρετανική συνοριοφυλακή, τις βρετανικές τελωνειακές αρχές και τη Μητροπολιτική Αστυνομία», ανέφερε η εκπρόσωπος.

Ανάλογες ήταν και οι δηλώσεις του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ το πρωί της Τετάρτης στο ραδιόφωνο του BBC.


Υπενθυμίζεται ότι στη διαπραγματευτική εντολή, η οποία καθορίζει τους στόχους και τις κόκκινες γραμμές των Βρυξελλών, προστέθηκε επιπλέον ένα άρθρο που καλεί τα μέρη να «αντιμετωπίσουν τα ζητήματα που αφορούν την επιστροφή ή την απόδοση στη χώρα προέλευσης πολιτιστικών αγαθών που απομακρύνθηκαν παράνομα».


Σημειώνεται ότι το άρθρο αυτό προστέθηκε κατόπιν αιτήματος της Ελλάδας, με την υποστήριξη της Κύπρου και της Ιταλίας, ανέφερε μια ευρωπαϊκή πηγή στο το ΑΠΕ-ΜΠΕ ενώ διπλωματική πηγή αναφέρει ότι δεν έχει σε τίποτα να κάνει» με την ελληνο-βρετανική διαμάχη για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο.

Η οδηγία αυτή ορίζει το μηχανισμό με τον οποίο ένα κράτος-μέλος πρέπει να επιστρέψει σε ένα άλλο κράτος-μέλος κλεμμένους μετά από την 1/1/1993 πολιτιστικούς θησαυρούς.

Μετά από τα πολλά δημοσιεύματα στο βρετανικό Τύπο που έσπευσαν να συνδέσουν τη διάταξη με δυνητική αξίωση περί επιστροφής των Γλυπτών μέσω του Brexit, η βρετανική κυβέρνηση κατέστησε σαφές για ακόμα μία φορά ότι δε θεωρεί πως το νομικό καθεστώς των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι υπό αμφισβήτηση.

Κληθείς, παρόλα αυτά, να σχολιάσει την κίνηση της ΕΕ και τα δημοσιεύματα, εκπρόσωπος της βρετανικής κυβέρνησης ανέφερε: «Η ΕΕ ακόμα οριστικοποιεί την εντολή της - είναι ακόμα σε μορφή σχεδίου. Η θέση του Ηνωμένου Βασιλείου επί των Γλυπτών του Παρθενώνα παραμένει απαράλλαχτη: αποτελούν νομική ευθύνη του Βρετανικού Μουσείου. Αυτό δεν υπόκειται σε συζήτηση ως μέρος των εμπορικών μας διαπραγματεύσεων».

Ερωτηθείς, εξάλλου, κατά τη συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του BBC για τους λόγους για τους οποίους τα Γλυπτά δεν επιστρέφονται από το Βρετανικό Μουσείο στην Αθήνα ώστε να επανενωθούν, ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού». Ο κ Φίσερ, υπερασπίστηκε δε την κατά το Μουσείο νόμιμη απόκτησή τους τον 19ο αιώνα.

Διεθνή
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σε επιφυλακή οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ για την άσκηση «Zapad 2025» Ρωσίας με Λευκορωσία - Προειδοποίηση και από την Ουκρανία

Διεθνή / Σε επιφυλακή το ΝΑΤΟ για την άσκηση «Zapad 2025» Ρωσίας με Λευκορωσία - Προειδοποίηση και από την Ουκρανία

Η άσκηση «Zapad 2025» περιλαμβάνει- μεταξύ άλλων- ασκήσεις ετοιμότητας για ενδεχόμενη χρήση πυρηνικών όπλων και των ρωσικής κατασκευής υπερηχητικών πυραύλων Oreshnik
LIFO NEWSROOM
Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Κατατέθηκε αίτημα για την ευκολότερη πρόσβαση στην άμβλωση

Διεθνή / Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Κατατέθηκε αίτημα για ευκολότερη και ασφαλέστερη πρόσβαση στην άμβλωση

Με περισσότερες από 1 εκατομμύριο υπογραφές, η ευρωπαϊκή πρωτοβουλία πολιτών «Η Φωνή μου, η Επιλογή μου» υπέβαλε το αίτημά της για τη δημιουργία ενός μηχανισμού χρηματοδότησης που θα καταστήσει την άμβλωση πιο προσβάσιμη
LIFO NEWSROOM
Μαρτυρίες για τον φονικό σεισμό 6R στο Αφγανιστάν: «Υπάρχει θάνατος σε κάθε σπίτι, παιδιά και γυναίκες ούρλιαζαν»

Διεθνή / Μαρτυρίες για τον φονικό σεισμό 6R στο Αφγανιστάν: «Υπάρχει θάνατος σε κάθε σπίτι, παιδιά και γυναίκες ούρλιαζαν»

Ένας άνδρας είπε πως 10 συγγενείς του, συμπεριλαμβανομένων των πέντε παιδιών του, σκοτώθηκαν - Τουλάχιστον πέντε ισχυροί μετασεισμοί - Έρευνες σε απομονωμένες, ορεινές περιοχές
LIFO NEWSROOM
Σικάγο εναντίον Τραμπ: Ο κυβερνήτης και ο δήμαρχος αψηφούν την εθνοφρουρά

Διεθνή / Σικάγο εναντίον Τραμπ: Ο κυβερνήτης και ο δήμαρχος αψηφούν την εθνοφρουρά

Ο Κυβερνήτης του Ιλινόις και ο Δήμαρχος Σικάγου αντιστέκονται στα σχέδια του Τραμπ για ανάπτυξη στρατού στην πόλη, ενώ οι αντιδράσεις κλιμακώνονται και οι αριθμοί δείχνουν μείωση εγκληματικότητας
LIFO NEWSROOM
Από Λευκός Οίκος σε Χρυσό Οίκο: Το Οβάλ Γραφείο έγινε… Παλάτι των Βερσαλλιών επί Τραμπ

Διεθνή / Από Λευκός Οίκος σε Χρυσό Οίκο: Το Οβάλ Γραφείο έγινε… Παλάτι των Βερσαλλιών επί Τραμπ

Ο Ντόναλντ Τραμπ μετέτρεψε το Οβάλ Γραφείο σε… χρυσό παλάτι με πολυτέλειες που διχάζουν την Αμερική. Από πορτρέτα και οικογενειακές φωτογραφίες μέχρι χρυσές λεπτομέρειες εμπνευσμένες από τις Βερσαλλίες
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
"ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου επανέλαβε τη θέση του ιδρύματος ότι τα Γλυπτά στο Λονδίνο προσφέρουν μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού»."Ενώ αν επιστραφούν στην Αθήνα και επανενωθούν με τον Παρθενώνα, όπου και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του, δεν προσφέρουν "μια καλύτερη κατανόηση της «ελληνικής τέχνης, ιστορίας και πολιτισμού» καθώς και του «παγκόσμιου πολιτισμού» ". Θα μπερδεύεται το κοινό, δεν θα καταλαβαίνει πώς συνδέονται με την ελληνική τέχνη και το συμβολισμό του Παρθενώνα στον παγκόσμιο πολιτισμό!Πραγματικά, δεν μπορούν να σκεφτούν κάτι καλύτερο;
Ενώ ας πούμε δεν αποτελεί προϊόν αρχαιοκαπηλίας η κλοπή των γλυπτών του Παρθενώνα από ένα έθνος κατακτητών που δεν τους ανήκαν ποτέ. Περίεργη άποψη έχουν οι Βρετανοί περί κλοπής και αρχαιοκαπηλίας. Άραγε όμως θα επιστρέψει και η Γερμανία τα κλεμμένα ή επειδή έγιναν επί κατοχής τα θεωρούν νομίμως αποκτηθέντα κι εκείνοι;