Λεωνίδας Καβάκος: Συνειδητά έφυγα από την Ελλάδα - Ένας από τους λόγους ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ

Λεωνίδας Καβάκος: Συνειδητά έφυγα από την Ελλάδα - Ένας από τους λόγους ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ Facebook Twitter
8

Ο διεθνούς φήμης Έλληνας μαέστρος και σολίστ Λεωνίδας Καβάκος μίλησε για τους λόγους που τον ώθησαν να φύγει από τη χώρα μας και να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελβετία.

 
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», λέει πως ήταν μια απολύτως συνειδητή απόφαση: «Έμενα στη χώρα μας όσο διατηρούσα την ελπίδα και την απατηλή προσδοκία ότι θα μπορούσα να φανώ χρήσιμος, να βοηθήσω τα παιδιά που μαθαίνουν μουσική ή θέλουν να ασχοληθούν γενικότερα με τις τέχνες (...) εγώ φύτρωσα στον χώρο της μουσικής σαν πρασινάδα στην άσφαλτο. Τα πρώτα χρόνια, στο εξωτερικό, με έβλεπαν παραξενεμένοι. "Καλά, πώς προκύψατε από μια χώρα όπως η Ελλάδα;" με ρωτούσαν. Τους φαινόταν αξιοπερίεργο. Δεν περιφέρομαι ως παντογνώστης· αυτή την εμπειρία ήθελα να μεταλαμπαδεύσω στις νεότερες γενιές. Αλλά ό,τι γινόταν –τα σεμινάρια με το Ωδείο "Μουσικοί Ορίζοντες" ή οι δωρεάν συναυλίες σε διάφορες πόλεις– τα έκανα μόνος μου».

«Βαρέθηκα να είμαι άχρηστος στην πατρίδα μου»

«Κανένας υπουργός Πολιτισμού δεν με κάλεσε ποτέ ν' ακούσει, έστω, τις απόψεις μου, για το πώς η ελληνική πραγματικότητα θα έρθει πιο κοντά στη διεθνή και πώς θα αποδείξουμε ότι είμαστε κράτος ανεπτυγμένο πολιτιστικά. Αν βγείτε στον δρόμο και ρωτήσετε τους περαστικούς, όλοι θα πουν ότι εμείς δώσαμε τα φώτα μας στην ανθρωπότητα. Σαχλαμάρες! Όχι γιατί δεν είναι αλήθεια, αλλά γιατί τέτοια λόγια βγαίνουν και από το στόμα ανθρώπων που δεν έχουν μελετήσει ούτε μια στιγμή στη ζωή τους. Με κούρασε αυτή η αδιαφορία. Ποτέ δεν επεδίωξα θέσεις και αξιώματα. Όμως βαρέθηκα να είμαι άχρηστος στην πατρίδα μου. Ο δεύτερος λόγος που έφυγα –και δεν φοβάμαι να το πω– ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ. Μου δημιουργούσε τεράστια δυστυχία αυτή η αισθητική με αρνητικό πρόσημο...».

Ο ίδιος θεωρεί πως δεν «μάθαμε» από τα δεινά των τελευταίων ετών: «Το μεγαλύτερο λάθος που έγινε στην Ελλάδα είναι ότι βγαίνουμε από την κρίση χωρίς να έχουμε καταλάβει τίποτα. Μια κρίση κυρίως ηθική, αξιών, που θα έπρεπε να μας έχει φέρει μπροστά στο ερώτημα πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια καλύτερη κοινωνία, την αντιμετωπίσαμε απλώς ως κρίση οικονομική, αριθμών. Ελπίζω, έστω και αργά, να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα περιβάλλον στο οποίο θα υπάρχει άνθηση των τεχνών, σημαίνει υγεία. Η ψυχική αγαλλίαση που νιώθει όποιος έχει ουσιαστική επαφή με κάποια τέχνη είναι το καλύτερο φάρμακο»

«Να προστατεύσουμε τα κεκτημένα μας και να μην απειλούμε οι ίδιοι τους εαυτούς μας. Έχουμε συνειδητοποιήσει το δίλημμα του καιρού μας; Από τη μια, οι τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις μας προσφέρουν πολλά. Και από την άλλη είμαστε πολύ κοντά στην καταστροφή. Βρισκόμαστε απέναντι σε μια μεγάλη ευθύνη: μπορούμε να την αναλάβουμε, να αγωνιστούμε, ακόμα και να υποφέρουμε, για να τη σηκώσουμε στους ώμους μας; Έχουμε τη διάθεση να στερηθούμε μερικές από τις ευκολίες μας; Σε μια τέτοια εποχή –αλλαγών, προκλήσεων και ανακατατάξεων– οι ευκολίες είναι σαν υπνωτικό χάπι που μας αφαιρεί τη δυνατότητα και την τόλμη να αντιδράσουμε».

Πολιτισμός
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Πολιτισμός / The Cenci Family: Το ελληνικό θέατρο ταξιδεύει στη Νέα Υόρκη 

Μετά τη μεγάλη επιτυχία και το τριπλό sold out του πρότζεκτ «The Artaud Diptych» την περασμένη άνοιξη στο THE TANK THEATER της Νέας Υόρκης, η διεθνής Ελληνίδα σκηνοθέτις Ιόλη Ανδρεάδη επιστρέφει με νέα παράσταση τον προσεχή Μάιο στο φημισμένο θέατρο του Μανχάταν, σκηνοθετώντας για πέμπτη συνεχή σεζόν στη σημαντικότερη θεατρική πόλη του κόσμου.
NEWSROOM
«Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»

Πολιτισμός / «Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο»: Η νέα μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ κάνει πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη

Στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Tribeca, και συγκεκριμένα στο τμήμα “Escape from Tribeca” που φιλοξενεί τις πιο ιδιαίτερες και αταξινόμητες δουλειές δημιουργών απ’ όλο τον κόσμο, θα κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ.
NEWSROOM
Γιορτή Βιβλίου 2024

Πολιτισμός / Η γιορτή Βιβλίου επιστρέφει στο Μουσείο Μπενάκη

Το bazaar βιβλίου θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή 26 Απριλίου μέχρι και την Κυριακή 28 Απριλίου 2024 στο ισόγειο του κτιρίου Πειραιώς 138, μαζί με παρουσιάσεις βιβλίων και δωρεάν ξεναγήσεις στις εκθέσεις. Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα.
NEWSROOM
Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει.

Πολιτισμός / Ένα οργιαστικό ανοιξιάτικο σκηνικό από την Ελένη Κανελλοπούλου στη Βιτρίνα της Κριεζώτου

Tην Πέμπτη 18 Απριλίου στις 19:00, το Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα παρουσιάζει τριαντάφυλλα, παπαρούνες και λεμόνια που μπλέκουν με φυλλώματα πάνω στον πηλό στο πλαίσιο της σειράς παρουσιάσεων «Η Βιτρίνα της Κριεζώτου. Ένας καλλιτέχνης προτείνει».
NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
"...εγώ φύτρωσα στον χώρο της μουσικής σαν πρασινάδα στην άσφαλτο..." Πηγή: www.lifo.grΌχι μόνο θα συμφωνήσω με τον Μαύρο Γάτο, αλλά θα υπερθεματίσω. Εγώ, προσωπικά, αντιλαμβάνομαι μια γενικότερη αποστροφή του καλλιτέχνη προς την "ποταπή" κοινωνία και πολιτική ηγεσία που δεν αντιλαμβάνεται με την σειρά της το μεγαλείο της ύπαρξής του και αδιαφορεί για την γνώμη του. Δεν είναι η πρώτη φορά που αγγίζει τα όρια της έπαρσης,του ελιτισμού και ενός όχι και τόσο υφέρποντος συντηρητισμού με εθνικές (αν όχι εθνικιστικές) προεκτάσεις ο Καβάκος. Και δεν εκπλήσσομαι. Ας περνάει καλά εις την πολιτισμένη αγκάλη της Ελβετίας, να μην στενοχωριέται ο άνθρωπος, να δίνει τα φώτα του στην ανθρωπότητα, όπως έκαναν άλλωστε και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.
Για την κατάσταση στην χώρα δεν έχουν ευθύνη μόνο οι μέσα, αλλά και όσοι έχουμε φύγει έξω. Και αν σε προηγούμενες γενιές η οπτική της δύσης ως αξιοκρατικό καταφύγιο ήταν θεμιτή γιατί θύμιζε την υπανάπτυξη της χώρας (ακόμα και η αλλαγή υπηκοότητας του Καστοριάδη και του Ξενάκη μπορούσε να αντιμετωπιστεί ως μια σφαλιάρα που έβγαζε την Ελλάδα από την αφασία της) σήμερα αυτή η αντιμετώπιση δεν είναι απλά μπανάλ, ένας ξιπασμένος ελιτισμός, αλλά κιόλας δεν έχει τίποτα να προσφέρει.Αν κάτι χρειάζεται η χώρα από εμάς είναι πράξη, μικρά, τοσοδούλικα, πρακτικά πραγματάκια που θα φέρουμε πίσω για να αλλάξουν τα πράγματα (και δεν είναι τόσο πολλά, αν το σκεφτείς) που θα μειώσουν την απόσταση. Οι αφορισμοί προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή ότι άλλοι ινσταγκραμισμοί, είναι απλά ναρκισισμός, η απόσταση μας την δύση είναι πλέον μια δρασκελιά, μονο όποιος δίνει λύσεις να την κάνουμε βοηθάει, πια.
Έχουμε τη διάθεση να στερηθούμε μερικές από τις ευκολίες μας; Πηγή: www.lifo.grΤο πρώτο πράγμα που ρωτάω όποιον λέει αυτήν την φράση, είναι ποιες ευκολίες είναι πρόθυμος να θυσιάσει ο ίδιος.Εκτιμώ δε ιδιαίτερα τους ανθρώπους που δεν περιμένουν την ερώτησή μου και, αμέσως μόλις εκφέρουν αυτήν την φράση,αναφέρουν οι ίδιοι αβίαστα ποιες θυσίες είναι πρόθυμοι να κάνουν για το κοινό καλό. Γιατί, από την μικρή και περιορισμένη αναγκαστικά εμπειρία μου, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πλειονότητα όσων χρησιμοποιούν τέτοιες φράσεις έχουν στον νου του τους ότι τις θυσίες θα τις κάνουν κάποιοι άλλοι...Θέλω να ελπίζω ότι ο Καβάκος δεν συγκαταλέγεται στην μειοψηφία.
" Ο ίδιος θεωρεί πως δεν «μάθαμε» από τα δεινά των τελευταίων ετών: «Το μεγαλύτερο λάθος που έγινε στην Ελλάδα είναι ότι βγαίνουμε από την κρίση χωρίς να έχουμε καταλάβει τίποτα. Μια κρίση κυρίως ηθική, αξιών, που θα έπρεπε να μας έχει φέρει μπροστά στο ερώτημα πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια καλύτερη κοινωνία, την αντιμετωπίσαμε απλώς ως κρίση οικονομική, αριθμών. Ελπίζω, έστω και αργά, να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα περιβάλλον στο οποίο θα υπάρχει άνθηση των τεχνών, σημαίνει υγεία. Η ψυχική αγαλλίαση που νιώθει όποιος έχει ουσιαστική επαφή με κάποια τέχνη είναι το καλύτερο φάρμακο» " Πηγή: www.lifo.grΗ πεμπτουσία, ακριβέστατος ο Καβάκος, αν και δυστυχώς βέβαια.
καλα τα λες! η "ψυχική αγαλλίαση" όταν βλέπεις chagall και ακούς chopin.Tο καλοκαίρι, η συναυλία του καβάκου με τη συμφωνική της βιέννης στο ηρώδειο ήταν sold out
Έχεις δίκιο αγαπητέ Λεωνίδα, μόνο που κανένας "ζαιος" δεν πρόκειται να καταλάβει. Οπωσδήποτε θα κατηγορηθείς. Στην καλύτερη θα σε πουν εχθρό του λαού. Ίσως και "Γερμανότσολιά" για να μη ξεχνάμε τα μεγάλα σουξέ της αριστεράς.Μακάρι να είχα τις δυνατότητες σου και το κουράγιο σου να εγκαταλείψω αυτή τη χώρα...
Έχεις δίκιο αγαπητέ Λεωνίδα, μόνο που κανένας "ζαιος" δεν πρόκειται να καταλάβει. Πηγή: www.lifo.grΟι πραγματικοί "ζαίοι" ήταν και είναι 3%-4% του εκλογικού σώματος. Αυτό που ζήσαμε λοιπόν, ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΞΑΦΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗ μέσα σε 5 χρόνια ενός 30 % των ψηφοφόρων. Αυτό λοιπόν το 30% που έκανε τον ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση και τον Τσίπρα ΠΘ, ανήκουν στις κατηγορίες "ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ" (των προηγούμενων) και "ΜΙΖΑΙΟΙ" (με την έννοια ότι ψηφίζουν με το "όραμα" να γίνουν κροίσοι ΑΚΟΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΛΑΓΙΑ ΟΔΟ). Αυτοί δεν έχουν κανένα ιδεολογικό υπόβαθρο.Σε αυτούς να αναζητήσουμε και να αποδώσουμε την ευθύνη για τα 4μιση χαμένα χρόνια.