Λεωνίδας Καβάκος: Συνειδητά έφυγα από την Ελλάδα - Ένας από τους λόγους ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ

Λεωνίδας Καβάκος: Συνειδητά έφυγα από την Ελλάδα - Ένας από τους λόγους ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ Facebook Twitter
8

Ο διεθνούς φήμης Έλληνας μαέστρος και σολίστ Λεωνίδας Καβάκος μίλησε για τους λόγους που τον ώθησαν να φύγει από τη χώρα μας και να εγκατασταθεί μόνιμα στην Ελβετία.

 
Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Καθημερινή», λέει πως ήταν μια απολύτως συνειδητή απόφαση: «Έμενα στη χώρα μας όσο διατηρούσα την ελπίδα και την απατηλή προσδοκία ότι θα μπορούσα να φανώ χρήσιμος, να βοηθήσω τα παιδιά που μαθαίνουν μουσική ή θέλουν να ασχοληθούν γενικότερα με τις τέχνες (...) εγώ φύτρωσα στον χώρο της μουσικής σαν πρασινάδα στην άσφαλτο. Τα πρώτα χρόνια, στο εξωτερικό, με έβλεπαν παραξενεμένοι. "Καλά, πώς προκύψατε από μια χώρα όπως η Ελλάδα;" με ρωτούσαν. Τους φαινόταν αξιοπερίεργο. Δεν περιφέρομαι ως παντογνώστης· αυτή την εμπειρία ήθελα να μεταλαμπαδεύσω στις νεότερες γενιές. Αλλά ό,τι γινόταν –τα σεμινάρια με το Ωδείο "Μουσικοί Ορίζοντες" ή οι δωρεάν συναυλίες σε διάφορες πόλεις– τα έκανα μόνος μου».

«Βαρέθηκα να είμαι άχρηστος στην πατρίδα μου»

«Κανένας υπουργός Πολιτισμού δεν με κάλεσε ποτέ ν' ακούσει, έστω, τις απόψεις μου, για το πώς η ελληνική πραγματικότητα θα έρθει πιο κοντά στη διεθνή και πώς θα αποδείξουμε ότι είμαστε κράτος ανεπτυγμένο πολιτιστικά. Αν βγείτε στον δρόμο και ρωτήσετε τους περαστικούς, όλοι θα πουν ότι εμείς δώσαμε τα φώτα μας στην ανθρωπότητα. Σαχλαμάρες! Όχι γιατί δεν είναι αλήθεια, αλλά γιατί τέτοια λόγια βγαίνουν και από το στόμα ανθρώπων που δεν έχουν μελετήσει ούτε μια στιγμή στη ζωή τους. Με κούρασε αυτή η αδιαφορία. Ποτέ δεν επεδίωξα θέσεις και αξιώματα. Όμως βαρέθηκα να είμαι άχρηστος στην πατρίδα μου. Ο δεύτερος λόγος που έφυγα –και δεν φοβάμαι να το πω– ήταν ο ΣΥΡΙΖΑ. Μου δημιουργούσε τεράστια δυστυχία αυτή η αισθητική με αρνητικό πρόσημο...».

Ο ίδιος θεωρεί πως δεν «μάθαμε» από τα δεινά των τελευταίων ετών: «Το μεγαλύτερο λάθος που έγινε στην Ελλάδα είναι ότι βγαίνουμε από την κρίση χωρίς να έχουμε καταλάβει τίποτα. Μια κρίση κυρίως ηθική, αξιών, που θα έπρεπε να μας έχει φέρει μπροστά στο ερώτημα πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια καλύτερη κοινωνία, την αντιμετωπίσαμε απλώς ως κρίση οικονομική, αριθμών. Ελπίζω, έστω και αργά, να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα περιβάλλον στο οποίο θα υπάρχει άνθηση των τεχνών, σημαίνει υγεία. Η ψυχική αγαλλίαση που νιώθει όποιος έχει ουσιαστική επαφή με κάποια τέχνη είναι το καλύτερο φάρμακο»

«Να προστατεύσουμε τα κεκτημένα μας και να μην απειλούμε οι ίδιοι τους εαυτούς μας. Έχουμε συνειδητοποιήσει το δίλημμα του καιρού μας; Από τη μια, οι τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις μας προσφέρουν πολλά. Και από την άλλη είμαστε πολύ κοντά στην καταστροφή. Βρισκόμαστε απέναντι σε μια μεγάλη ευθύνη: μπορούμε να την αναλάβουμε, να αγωνιστούμε, ακόμα και να υποφέρουμε, για να τη σηκώσουμε στους ώμους μας; Έχουμε τη διάθεση να στερηθούμε μερικές από τις ευκολίες μας; Σε μια τέτοια εποχή –αλλαγών, προκλήσεων και ανακατατάξεων– οι ευκολίες είναι σαν υπνωτικό χάπι που μας αφαιρεί τη δυνατότητα και την τόλμη να αντιδράσουμε».

Πολιτισμός
8

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
"...εγώ φύτρωσα στον χώρο της μουσικής σαν πρασινάδα στην άσφαλτο..." Πηγή: www.lifo.grΌχι μόνο θα συμφωνήσω με τον Μαύρο Γάτο, αλλά θα υπερθεματίσω. Εγώ, προσωπικά, αντιλαμβάνομαι μια γενικότερη αποστροφή του καλλιτέχνη προς την "ποταπή" κοινωνία και πολιτική ηγεσία που δεν αντιλαμβάνεται με την σειρά της το μεγαλείο της ύπαρξής του και αδιαφορεί για την γνώμη του. Δεν είναι η πρώτη φορά που αγγίζει τα όρια της έπαρσης,του ελιτισμού και ενός όχι και τόσο υφέρποντος συντηρητισμού με εθνικές (αν όχι εθνικιστικές) προεκτάσεις ο Καβάκος. Και δεν εκπλήσσομαι. Ας περνάει καλά εις την πολιτισμένη αγκάλη της Ελβετίας, να μην στενοχωριέται ο άνθρωπος, να δίνει τα φώτα του στην ανθρωπότητα, όπως έκαναν άλλωστε και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι.
Για την κατάσταση στην χώρα δεν έχουν ευθύνη μόνο οι μέσα, αλλά και όσοι έχουμε φύγει έξω. Και αν σε προηγούμενες γενιές η οπτική της δύσης ως αξιοκρατικό καταφύγιο ήταν θεμιτή γιατί θύμιζε την υπανάπτυξη της χώρας (ακόμα και η αλλαγή υπηκοότητας του Καστοριάδη και του Ξενάκη μπορούσε να αντιμετωπιστεί ως μια σφαλιάρα που έβγαζε την Ελλάδα από την αφασία της) σήμερα αυτή η αντιμετώπιση δεν είναι απλά μπανάλ, ένας ξιπασμένος ελιτισμός, αλλά κιόλας δεν έχει τίποτα να προσφέρει.Αν κάτι χρειάζεται η χώρα από εμάς είναι πράξη, μικρά, τοσοδούλικα, πρακτικά πραγματάκια που θα φέρουμε πίσω για να αλλάξουν τα πράγματα (και δεν είναι τόσο πολλά, αν το σκεφτείς) που θα μειώσουν την απόσταση. Οι αφορισμοί προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή ότι άλλοι ινσταγκραμισμοί, είναι απλά ναρκισισμός, η απόσταση μας την δύση είναι πλέον μια δρασκελιά, μονο όποιος δίνει λύσεις να την κάνουμε βοηθάει, πια.
Έχουμε τη διάθεση να στερηθούμε μερικές από τις ευκολίες μας; Πηγή: www.lifo.grΤο πρώτο πράγμα που ρωτάω όποιον λέει αυτήν την φράση, είναι ποιες ευκολίες είναι πρόθυμος να θυσιάσει ο ίδιος.Εκτιμώ δε ιδιαίτερα τους ανθρώπους που δεν περιμένουν την ερώτησή μου και, αμέσως μόλις εκφέρουν αυτήν την φράση,αναφέρουν οι ίδιοι αβίαστα ποιες θυσίες είναι πρόθυμοι να κάνουν για το κοινό καλό. Γιατί, από την μικρή και περιορισμένη αναγκαστικά εμπειρία μου, έχω καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η πλειονότητα όσων χρησιμοποιούν τέτοιες φράσεις έχουν στον νου του τους ότι τις θυσίες θα τις κάνουν κάποιοι άλλοι...Θέλω να ελπίζω ότι ο Καβάκος δεν συγκαταλέγεται στην μειοψηφία.
" Ο ίδιος θεωρεί πως δεν «μάθαμε» από τα δεινά των τελευταίων ετών: «Το μεγαλύτερο λάθος που έγινε στην Ελλάδα είναι ότι βγαίνουμε από την κρίση χωρίς να έχουμε καταλάβει τίποτα. Μια κρίση κυρίως ηθική, αξιών, που θα έπρεπε να μας έχει φέρει μπροστά στο ερώτημα πώς μπορούμε να φτιάξουμε μια καλύτερη κοινωνία, την αντιμετωπίσαμε απλώς ως κρίση οικονομική, αριθμών. Ελπίζω, έστω και αργά, να συνειδητοποιήσουμε ότι ένα περιβάλλον στο οποίο θα υπάρχει άνθηση των τεχνών, σημαίνει υγεία. Η ψυχική αγαλλίαση που νιώθει όποιος έχει ουσιαστική επαφή με κάποια τέχνη είναι το καλύτερο φάρμακο» " Πηγή: www.lifo.grΗ πεμπτουσία, ακριβέστατος ο Καβάκος, αν και δυστυχώς βέβαια.
καλα τα λες! η "ψυχική αγαλλίαση" όταν βλέπεις chagall και ακούς chopin.Tο καλοκαίρι, η συναυλία του καβάκου με τη συμφωνική της βιέννης στο ηρώδειο ήταν sold out
Έχεις δίκιο αγαπητέ Λεωνίδα, μόνο που κανένας "ζαιος" δεν πρόκειται να καταλάβει. Οπωσδήποτε θα κατηγορηθείς. Στην καλύτερη θα σε πουν εχθρό του λαού. Ίσως και "Γερμανότσολιά" για να μη ξεχνάμε τα μεγάλα σουξέ της αριστεράς.Μακάρι να είχα τις δυνατότητες σου και το κουράγιο σου να εγκαταλείψω αυτή τη χώρα...
Έχεις δίκιο αγαπητέ Λεωνίδα, μόνο που κανένας "ζαιος" δεν πρόκειται να καταλάβει. Πηγή: www.lifo.grΟι πραγματικοί "ζαίοι" ήταν και είναι 3%-4% του εκλογικού σώματος. Αυτό που ζήσαμε λοιπόν, ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΞΑΦΝΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗ μέσα σε 5 χρόνια ενός 30 % των ψηφοφόρων. Αυτό λοιπόν το 30% που έκανε τον ΣΥΡΙΖΑ κυβέρνηση και τον Τσίπρα ΠΘ, ανήκουν στις κατηγορίες "ΕΚΔΙΚΗΤΕΣ" (των προηγούμενων) και "ΜΙΖΑΙΟΙ" (με την έννοια ότι ψηφίζουν με το "όραμα" να γίνουν κροίσοι ΑΚΟΠΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΛΑΓΙΑ ΟΔΟ). Αυτοί δεν έχουν κανένα ιδεολογικό υπόβαθρο.Σε αυτούς να αναζητήσουμε και να αποδώσουμε την ευθύνη για τα 4μιση χαμένα χρόνια.