Ενήλικοι θεατές στις αίθουσες: οι περιπτώσεις του «Joker» και της ταινίας του Γαβρά

Ενήλικοι θεατές στις αίθουσες: οι περιπτώσεις του «Joker» και της ταινίας του Γαβρά Facebook Twitter
Ο Χρήστος Λούλης υποδύεται τον Γιάνη Βαρουφάκη στην ταινία του Κώστα Γαβρά.
6

Κάθε χώρα έχει τη δική της ταινία που κάνει το buzz της και απασχολεί και για λόγους εξωκινηματογραφικούς. Η σύμπτωση τα έφερε έτσι ώστε το Joker και το Ενήλικοι στην αίθουσα να προβάλλονται από την ίδια Πέμπτη στις ελληνικές αίθουσες.

Για τα Joker τα έχετε ακούσει τα νέα. Συγγενείς του shooting στην Ορόρα διαμαρτυρήθηκαν με ρητορική που συνδυάζει τη θλίψη, την αγανάκτηση και την προειδοποίηση πως η Warner παραδίδει στο κοινό μια επανάληψη του τραγικού συμβάντος με μια ταινία που νομοτελειακά θα προτρέψει και πάλι στη βία, παρακινώντας κάποιον τρελό να ξανασκοτώσει. Οι τελευταίες δηλώσεις στρέφουν ελαφρώς το δάχτυλο προς την άλυτη παθογένεια της εύκολης πρόσβασης στα όπλα, συμβουλεύοντας τους παραγωγούς και δημιουργούς να συμμετάσχουν στην έκκλησή τους. Το αν έκανε καλά ή όχι ο Χοακίν Φίνιξ που αποχώρησε από συνέντευξη όταν ερωτήθηκε ακριβώς αυτό είναι μεγάλη κουβέντα: ήταν μια ερώτηση πραγματικού ενδιαφέροντος εκ μέρους του ευαίσθητου δημοσιογράφου ή μια φτηνή πρόκληση για να «πουλήσει φύλλα»;

Από εκείνο το σημείο κι έπειτα, ο πρωταγωνιστής μαζί με τον σκηνοθέτη του Τοντ Φίλιπς αποφάσισαν να μην απαντήσουν σε άλλες, πολύ πιθανώς παρόμοιες ερωτήσεις και να αφήσουν την ταινία να μιλήσει από μόνη της, υπενθυμίζοντας πως δεν υιοθετούν τη βία και πως πρόκειται για καθαρά μυθοπλαστικό περιβάλλον, με ψυχολογική ερμηνεία της καταγωγής και της δράσης του Φλεκ/Τζόκερ. Η προσμονή για το origin story ενός χαρακτήρα κόμικ μεν, εξαιρετικά γαργαλιστικού δε, έχει φτάσει στα ύψη και είναι σίγουρο πως πολύ περισσότερος κόσμος θα σπεύσει από περιέργεια και άλλος τόσος, εντελώς μακάβρια, θα κρυφοκοιτάζει στις ειδήσεις μήπως γίνει το μπαμ κάποια από τις καλά φυλασσόμενες αίθουσες των ΗΠΑ.

Το θέμα είναι αν ο κόσμος που θα δει την ταινία θα πάει γυρεύοντας αίμα, με προαποφασισμένα συμπεράσματα, λόγω πολιτικών συμπάθειας και απέχθειας. Ή θα συμπεριφερθεί ως ενήλικος στην αίθουσα.


Με το που ανήγγειλε ο Κώστας Γαβράς πως ψάχνει ηθοποιούς για να στελεχώσει το καστ της μεταφοράς του χρονικού του Γιάνη Βαρουφάκη στο σινεμά, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης άναψαν και με ανάλογη λογική η περιέργεια των μη σινεφίλ γύρω από την ταινία πολλαπλασιάστηκε. Το παρελθόν και η φιλμική πολιτεία του Κώστα Γαβρά σίγουρα του δίνουν το δικαίωμα να καταπιαστεί με το θέμα, αν και η περίπτωση Βαρουφάκη, για να το θέσω κομψά, εκκρεμεί και προκαλεί αμφιλεγόμενα συναισθήματα.

Στη συνέντευξη Τύπου στις Νύχτες Πρεμιέρας ο Έλληνας πολιτικός αποκάλυψε κάτι ενδιαφέρον που δεν γνωρίζαμε γύρω από την ακρίβεια και την ορθότητα του λόγου του για το βιβλίο που ο τέως πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας χαρακτήρισε 1/3 αλήθεια, 1/3 ψέμα και 1/3 επιστημονική φαντασία. Είπε, λοιπόν, ο Βαρουφάκης πως επέλεξε επίτηδες να το εκδώσει στη Μεγάλη Βρετανία όπου το Δίκαιο προβλέπει ότι σε περίπτωση μήνυσης για συκοφαντική δυσφήμιση ο εναγόμενος υποχρεούται να αποδείξει πως έχει δίκιο και όχι, όπως συμβαίνει στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ο ενάγων να ψάχνει το δίκιο του. Υπογράμμισε, μάλιστα, πως η Penguin έβαλε στην άκρη ένα σεβαστό κομπόδεμα, περιμένοντας ακριβώς αυτού του είδους τα βόλια πανταχόθεν. Και παρά τις φωνές διαφόρων περί αναληθούς, φαμπρικαρισμένου περιεχομένου, ουδείς προσέβαλε τα γραπτά με συγκεκριμένο, απτό τρόπο. Ουσιαστικά, αυτό δεν σημαίνει πως ο Βαρουφάκης κατέγραψε αντικειμενικά ή 100% ορθά τα γεγονότα στα οποία συμπρωταγωνίστησε αλλά δίνει ένα έξτρα πάτημα στον Γαβρά να πιστεύει πως η επιλογή του να αφηγηθεί μια ακόμη αντιιμπεριαλιστική ιστορία με κακό την Ευρώπη των τραπεζών και μεγάλο θύμα την Ελλάδα και τον λαό της ήταν δικαιολογημένη.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

«Τον μισούν πολλοί Έλληνες, το γνωρίζω, και γιατί εμφανίστηκε με αυτό το πουκάμισο, γιατί κόβει τόσο κοντά τα μαλλιά του, γιατί γράφει το Γιάνης με ένα νι. Αλλά εμένα δεν με αφορούν τα πρώτα επίπεδα αλλά το ότι ήταν αυτός που παραιτήθηκε, που ήταν ο μόνος που ξέρει την υπόθεση εκ των έσω και ότι γράφει πολύ καλά για κάτι που με αφορά!» Χαιρετήθηκαμε με τον 86χρονο Κώστα Γαβρά, που όπως είπε κοιμάται καθε βράδυ με την παραγωγό του, τη σύζυγο Μισέλ Ρέι, στη Βενετία και μιλήσαμε όπως πάντα εγκάρδια στην Αθήνα, για τη νέα ταινία του αλλά και για την Αρκαδία της καταγωγής του. «Δεν είμαι από τα Λουτρά Ηραίας αλλά λίγο πιο πάνω από τα Καλύβια και κατεβαίναμε εκεί για να πιούμε νερό που δεν είχαμε » Δεν το μετάνιωσε που δεν έγινε υπουργός πολιτισμού ή πρόεδρος της δημοκρατίας και έχει μείνει φίλος με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ με αφορμή μια ταινία που δεν έγινε ποτέ με θέμα τις πολυεθνικές (dommage) ————————————————- #costagavras #adultsintheroom #interview #eleni #comingsoon

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Thodoris Koutsogiannopoulos (@theodorekoutsogiannopoulos) στις

«Τον μισούν τον Βαρουφάκη, το γνωρίζω καλά, για επιφανειακούς λόγους» μου είπε ο Γαβράς λίγο αργότερα, αφού είχε δηλώσει ήδη πως δεν αισθάνθηκε υποχρεωμένος να πάρει συνέντευξη απ' όλους τους εμπλεκόμενους για να βγάλει συμπέρασμα για κάτι που πίστευε πως ήταν σωστό. Από κει και πέρα, είναι ζήτημα κρίσης και χαρακτήρα. Μία πλευρά της ιστορίας είναι, δεν είναι το τέλος του κόσμου ή της χώρας ‒ αν και, ακόμα και το τέλος της χώρας να έχει έρθει, δεν το έφερε ο Γαβράς. Το θέμα είναι αν ο κόσμος που θα δει την ταινία θα πάει γυρεύοντας αίμα, με προαποφασισμένα συμπεράσματα, λόγω πολιτικών συμπάθειας και απέχθειας. Ή θα συμπεριφερθεί ως ενήλικος στην αίθουσα.

Κατά κάποιον συνειρμικό τρόπο θυμήθηκα μια ομάδα, δικηγόρων νομίζω, που ετοιμαζόταν να κάνει ασφαλιστικά μέτρα για να μην παιχτεί ο Αλέξανδρος του Όλιβερ Στόουν, όντες σίγουροι πως αμαυρώνεται η εμβληματική εικόνα του, επειδή ο σκηνοθέτης θα αμφισβητούσε τον ανδρισμό του. Μόλις είδε την ταινία, και μια κάμερα έξω από την πρεμιέρα, ο εκπρόσωπος δήλωσε: «Δεν αξίζει να προβούμε σε νομικά μέτρα, είναι τόσο κακή ταινία που δεν αξίζει τον κόπο». Ο ώριμος θεατής βγάζει το συμπέρασμα με το που πέσουν οι τίτλοι τέλους. (Ακόμα και κάποιοι ανώριμοι το προσπαθούν).

Κι έτσι, για το αρχείο, μόλις έκλεισε η κάμερα σε μια συνέντευξη με τον Στόουν, με ρωτάει: «Υπάρχει έστω κι ένας άνθρωπος στην Ελλάδα που πιστεύει πως ο Μεγαλέξανδρος δεν ήταν γκέι; Δεν το διδαχτήκατε στα σχολεία; Δεν έχω διαβάσει έστω ένα αγγλόφωνο βιβλίο που να μην το λέει με σιγουριά».Αντί απάντησης του πρότεινα να βγει να το φωνάξει στην πλατεία Αριστοτέλους, αν ήθελε να λιντσαριστεί γρήγορα και σίγουρα.

Οθόνες
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χρήστος Λούλης - Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Ξαναζώντας το θρίλερ της διαπραγμάτευσης

Οθόνες / Χρήστος Λούλης - Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Ξαναζώντας το θρίλερ της διαπραγμάτευσης

Οι δύο ηθοποιοί που υποδύονται τον Γιάνη Βαρουφάκη και τον Αλέξη Τσίπρα αντίστοιχα στη νέα ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στην αίθουσα» περιγράφουν πώς ενσάρκωσαν τους πρωταγωνιστές της πιο τραυματικής περιόδου της πρόσφατης ελληνικής ιστορίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Γιάννης Φάγκρας: «Το μικρόβιο της απληστίας μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Οθόνες / Γιάννης Φάγκρας: «Η απληστία μπορεί να μας κάνει όλους κανίβαλους»

Την ανθρώπινη απληστία με φόντο το προσφυγικό διαπραγματεύεται η ταινία «Μικρός Ανθρωποφάγος», μια «πανκ περιπέτεια», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της, που συμμετέχει στο φετινό 66ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις ήθελε να γίνει στρατιώτης αλλά τελικά έμαθε να κατασκευάζει βιολιά

Pulp Fiction / Ντάνιελ Ντέι Λιούις, μας έλειψες

Ο διάσημος ηθοποιός ήρθε στην Αθήνα και μας μίλησε αποκλειστικά για την επεισοδιακή πρώτη του επίσκεψη στην Ελλάδα, όταν ακόμη ήταν μακρυμάλλης έφηβος στα χρόνια της χούντας, και για την επάνοδό του στα πλατό μαζί με τον γιο του, Ρόναν, μαζί με τον οποίο έγραψε για πρώτη φορά σενάριο για την ταινία «Ανεμώνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πριν από το break, ο Γιώργος Λάνθιμος τα λέει όλα

Οθόνες / Γιώργος Λάνθιμος: «Το θέμα είναι πώς ξαναβρίσκεις τη χαρά»

Παραδέχεται πως η δημιουργία ενός έργου τέχνης δεν είναι μια ανώδυνη διαδικασία. Και πως χρειάζεται ένα διάλειμμα. Πήρε στάση απέναντι σε όσα συμβαίνουν στη Γάζα γιατί «Αν είσαι άνθρωπος με οποιαδήποτε ενσυναίσθηση, δεν μπορείς να μη μιλήσεις». Λίγο πρίν την κυκλοφορία της ταινίας Βουγονία που σκηνοθετεί, ο Γιώργος Λάνθιμος μίλησε στη LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Οθόνες / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ έπαιξε σε 120 ταινίες. Σε αυτές τις 10 ξεπέρασε τον εαυτό της

Με αφορμή το αφιέρωμα που ετοίμασε το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μία από τις σπουδαιότερες ηθοποιούς της εποχής μας, επιλέγουμε 10 ταινίες της, στις οποίες έχει αποτυπωθεί η τεράστια υποκριτική της δυναμική και η ικανότητά της να μεταμορφώνεται εσωτερικά με κάθε ρόλο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
Α) Μπορεί να οδηγηθεί κάποιος στη χρήση βίας παρακολουθώντας μια ταινία; Ναι, μπορεί.Είναι λόγος αυτός για αν μη γυρίζονται ταινίες όπου εικονογραφείται η βία; Όχι, σε καμιά περίπτωση.Σε όποιον αρκεί το να παρακολουθήσει μια ταινία για να καταφύγει στη βία, οποιοδήποτε άλλο παρόμοιο ερέθισμα μπορεί να παίξει παρόμοιο ρόλο. Το πρόβλημα εντοπίζεται στο άτομο κι όχι στην ταινία.Β) Το Adults in the room είναι ήδη επιτυχία τόσο σαν βιβλίο, όσο και σαν ταινία. Σε ό,τι αφορά το βιβλίο o Observer το κατατάσσει στα 15 καλύτερα βιβλία που έχουν γραφτεί πάνω στην πολιτική κι ο Guardian το συγκαταλέγει στα 100 καλύτερα βιβλία για την πολιτική του 21ου αιώναΣε ό,τι αφορά την ταινία ο Γαβράς έχει δηλώσει:«Όσα βλέπετε στην ταινία είναι και αυτά που έγιναν πραγματικά, και αυτό είναι πολύ σημαντικό.»«Δεν με ενδιέφερε να κάνω ντοκιμαντέρ, με ενδιέφερε να ακούσω και να δείξω τι συνέβαινε.»Γ) Ο Μέγας Αλέξανδρος έμεινε στην Ιστορία σαν ένας από τους πλέον επιτυχημένους αήττητους στρατηλάτες της ανθρώπινης Ιστορίας και δημιουργός μιας από τις μεγαλύτερες αυτοκρατορίες του αρχαίου κόσμου. Τα κατορθώματά του εκτείνονται και σε πολιτιστικό επίπεδο και πόλεις που ίδρυσε υφίστανται μέχρι σήμερα. Όποιος τον αντιμετωπίζει αφόρητα περιοριστικά σαν ακόμη έναν bisexual με τη σημερινή έννοια του όρου δίχως να λαμβάνει υπόψη τα τότε δεδομένα, βρίσκεται στον ίδιο επίπεδο με όποιον κάνει πως αγνοεί τη συγκεκριμένη πτυχή της προσωπικότητάς του.
Καταρχήν ο Μέγας Αλέξανδρος δεν ήταν γκέι ήταν μπάι, αν θέλουμε ντε και καλά σημερινή ορολογία για το θέμα. :PΤώρα για την ταινία του κου Γαβρά δεν την έχω δει για να τη κρίνω, αλλά και δεν σκοπεύω να τo κάνω για τον ίδιο λόγο που δεν θα διαβάσω και το βιβλίο του κου Βαρουφάκη: πιστεύω ότι δίνουν την "βαρουφάκειο" άποψη για τα όσα ζήσαμε την οποία θεωρώ γελοία το λιγότερο και πιστεύω ότι καταδικάστηκε απ' τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού (που τον αφορά). Άρα η ταινία απευθύνεται στο 3% που ψήφισαν τον Γιάνη, αυτοί ας πάνε να τη δουν λοιπόν.
Αυτοί που συμπαθούν ή εκτιμούν τον Βαρουφάκη είναι πολύ περισσότεροι από το το 3% που τον ψήφισε. Απλώς, άλλοι υπέκυψαν στην λογική της "χαμένης" και της "χρήσιμης" ψήφου, ενώ άλλοι, και πολύ σωστά, δίστασαν να ψηφίσουν ένα εντελώς προσωποπαγές κόμμα το οποίο θα διαλυόταν αυτοστιγμεί εάν εξέλιπε ο ιδρυτής του.
Ο Βαρουφάκης απαξιώθηκε από τις εξελίξεις. Η ιστορία όχι απλά δεν τον δικαίωσε, αλλά τον γελοιοποίησε.Η Κύπρος για την οποία ο Βαρουφάκης τσίριζε ότι είναι εκτός ευρώ μετά το κούρεμα, είναι σε αναπτυξιακό μπουμ, ενώ η Ελλάδα, όχι απλώς σταθεροποιήθηκε, αλλά έχει μπει σε έντονα αναπτυξιακή τροχιά, με τα επιτόκια δανεισμού να σημειώνουν ραγδαία μείωση και ένα σωρό κλάδους, ακόμα και τον κατασκευαστικό, να είναι και πάλι σε άνοδο. Κι όλα αυτά μετά από 4,5 διακυβέρνησης από τσαρλατάνους. Σκεφτείτε τι μπορεί να ήταν σήμερα η Ελλάδα αν είχε ακολουθήσει τα σκοτεινά σχέδια Βαρουφάκη, με δραχμή, υποσχετικές, ντου σε νομισματοκομεία και δεν ξέρω τι άλλο.Ευτυχώς για όλους και για την Ελλάδα, ο Βαρουφάκης έγινε απλώς μία μπιμουβιά του Γαβρά. ========================