Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
Ο Φέρντιναντ Πόρσε με τον Χίτλερ ο οποίος θαυμάζει το δώρο του για τα 50α του γενέθλια: ένα Volkswagen convertable. Φωτο: Hugo Jaeger
5

Όταν σκεφτόμαστε τους ναζί, το μυαλό μας πηγαίνει κυρίως στο Ολοκαύτωμα, στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και στα εκατομμύρια των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη πριν από επτά δεκαετίες.


Συνήθως ξεχνάμε ότι το Ναζιστικό Κόμμα της Γερμανίας ήταν, εκτός των άλλων, ένα σοσιαλιστικό κόμμα που γεννήθηκε στη μεγάλη οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου και γιγαντώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '30, στον απόηχο του μεγάλου Κραχ.


Ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ ήταν αποφασισμένος να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του μέσου Γερμανού εργαζομένου. Βέβαια, όχι οποιουδήποτε εργαζομένου, μόνο αυτού που ανήκε στην άρια φυλή, αλλά αυτό είναι το αντικείμενο ενός άλλου θέματος.


Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, το Σκαθαράκι, το θρυλικό όχημα της Volkswagen, το «αυτοκίνητο του λαού», ήταν ουσιαστικά δική του ιδέα.

Γεγονός είναι ότι αν δεν είχε υπάρξει ο Χίτλερ, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε υπάρξει ούτε ο Hugo Boss, ούτε η Adidas, ούτε η Puma, ούτε η Bayer. Αυτές και πολλές άλλες εταιρείες έβαλαν θεμέλια τα χρόνια του ναζισμού στη Γερμανία και γιγαντώθηκαν τις επόμενες δεκαετίες του γερμανικού θαύματος...


Τη δεκαετία του '30 τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στους γερμανικούς δρόμους ήταν μεγάλα, πολυτελή και ελάχιστα. Κανένας μέσος Γερμανός δεν είχε τότε τη δυνατότητα να αγοράσει αυτοκίνητο. Και έτσι προέκυψε η ιδέα του Volkswagen Beatle, του αυτοκινήτου του λαού, το οποίο σχεδίασε ο Φέρντιναντ Πόρσε.


Ο χαρισματικός μηχανικός, που ήταν εκλεκτός του Χίτλερ αλλά και του άλλου δικτάτορα, του Τζόζεφ Στάλιν, πήρε από τον Χίτλερ την εντολή να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τον λαό που να πουλιέται για 999 γερμανικά μάρκα.


Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε και βγήκε στην αγορά. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως, το είχαν ελάχιστοι. Έγινε το «αυτοκίνητο του λαού» τα επόμενα χρόνια και υπήρξε το σύμβολο του οικονομικού θαύματος που πέτυχε η Γερμανία μετά τον Μεγάλο Πόλεμο.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
Ο χαρισματικός μηχανικός, που ήταν εκλεκτός του Χίτλερ αλλά και του άλλου δικτάτορα, του Τζόζεφ Στάλιν, πήρε από τον Χίτλερ την εντολή να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τον λαό που να πουλιέται για 999 γερμανικά μάρκα.


Σκοτεινός, ωστόσο, έχει υπάρξει ο ρόλος του χαρισματικού μηχανικού Φέρντιναντ Πόρσε, του ανθρώπου που σχεδίασε τον ηλεκτρικό κινητήρα και στη συνέχεια δημιούργησε δύο θρυλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η μία εκ των οποίων φέρει ακόμη το όνομά του.


Χάρη στο ταλέντο του, ο Πόρσε είχε γίνει διάσημος από τα νιάτα του και στις αρχές της δεκαετίας του '30 ζήτησε να τον γνωρίσει ο Στάλιν, ο οποίος του ζήτησε να σχεδιάσει τη βιομηχανική επανάσταση της Ρωσίας.


Όταν ο Πόρσε πήγε στη Μόσχα, τελικά αρνήθηκε την προσφορά του Στάλιν λόγω γλώσσας. Όπως είπε, θα ήταν αδύνατο να εξηγεί στους συνεργάτες του τι θα πρέπει να κάνουν σε μια γλώσσα που δεν ήταν η μητρική του. Και κάπως έτσι, το Lada δεν έγινε το «αυτοκίνητο του λαού».


Όταν πια επέστρεψε στη Γερμανία, ο Αδόλφος Χίτλερ ζήτησε να γίνει διαγωνισμός για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου στο οποίο θα είχαν πρόσβαση όλοι οι Γερμανοί, του «αυτοκινήτου του λαού», του Volkswagen.


Ο Πόρσε έδωσε το καλύτερο σχέδιο, το 1934, και κέρδισε τον διαγωνισμό. Στην έκθεση αυτοκινήτου που έγινε λίγο καιρό μετά ο Χίτλερ αποκαλούσε τον Πόρσε «διάνοια» και αργότερα τον τοποθέτησε επικεφαλής των συμβούλων του.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
«Εργοστάσιο της Volkswagen» στη Βόλφσμπουργκ.


Για την κατασκευή του νέου οικονομικού αυτοκινήτου χρειαζόταν να βρεθεί ένα σημείο για να χτιστεί το εργοστάσιο. Επιλέχθηκε ένα σημείο που βρισκόταν κοντά σε ένα μεσαιωνικό κάστρο, η Βόλφσμπουργκ.


Δίπλα έπρεπε να χτιστούν σπίτια για τους εργάτες, ενώ η εισήγηση του Χίτλερ ήταν να ονομαστεί «Εργοστάσιο της Πόρσε». Τελικά, πέρασε η εισήγηση του ίδιου του Πόρσε και ονομάστηκε «Εργοστάσιο της Volkswagen».


Η αλήθεια, όμως, είναι ότι στο εργοστάσιο, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, δεν κατασκευάστηκαν παρά μόνο ελάχιστα αυτοκίνητα που πήγαν στους ευνοούμενους του καθεστώτος, ενώ οι εγκαταστάσεις χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τανκ και άλλων πολεμικών υλικών, όπως όπλα και χειροβομβίδες.


Γεγονός είναι επίσης ότι στο εργοστάσιο δούλεψαν υποχρεωτικά χιλιάδες Εβραίοι αντί να πάνε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ χρησιμοποιήθηκε και φθηνό εργατικό δυναμικό από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
O γαμπρός του Πόρσε, που είχε αναλάβει το εργοστάσιο από το 1941, παραδέχτηκε αργότερα ότι αναγκάστηκε να φέρνει εργαζομένους από τις ανατολικές χώρες, ώστε να κατασκευαστεί το Σκαθαράκι στην τιμή των 999 γερμανικών μάρκων.


Ιστορικοί αναφέρουν ότι ο γαμπρός του Πόρσε, που είχε αναλάβει το εργοστάσιο από το 1941, παραδέχτηκε αργότερα ότι αναγκάστηκε να φέρνει εργαζομένους από τις ανατολικές χώρες, ώστε να κατασκευαστεί το Σκαθαράκι στην τιμή των 999 γερμανικών μάρκων.


Ο Πόρσε δεν ήταν ο μόνος άνθρωπος που διέπρεψε στα χρόνια του Χίτλερ και δημιούργησε μια αυτοκρατορία.


Γεγονός είναι ότι αν δεν είχε υπάρξει ο Χίτλερ, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε υπάρξει ούτε ο Hugo Boss, ούτε η Adidas, ούτε η Puma, ούτε η Bayer. Αυτές και πολλές άλλες εταιρείες έβαλαν θεμέλια τα χρόνια του ναζισμού στη Γερμανία και γιγαντώθηκαν τις επόμενες δεκαετίες του γερμανικού θαύματος...


Πάντως, αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε μετά τον πόλεμο τελικά δεν απήγγειλε κατηγορίες ούτε στον Πόρσε, ούτε στον γιο, ούτε στον γαμπρό του. Πολλοί λένε ότι ήταν απλώς ένας άνθρωπος που ήθελε να κατασκευάζει αυτοκίνητα και ότι στην πραγματικότητα ποτέ δεν κατάλαβε πόσο εγκληματικό ήταν το καθεστώς του Χίτλερ.

5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αποκλειστικό: Η Ελληνίδα που αναφέρεται ως η επιστήμονας που ξεσκέπασε το σκάνδαλο της Volkswagen διαψεύδει τα πάντα

Διεθνή / Αποκλειστικό: Η Ελληνίδα που αναφέρεται ως η επιστήμονας που ξεσκέπασε το σκάνδαλο της Volkswagen διαψεύδει τα πάντα

Η καθηγήτρια μηχανολογίας Άννα Στεφανοπούλου στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν έγινε "τιμωρός" της Γερμανίας χωρίς η ίδια να έχει ιδέα
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΑΜΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SpaceX και Μπαχάμες: Οι μυστικές συμφωνίες Μασκ, το Starlink και οι περιβαλλοντικές αντιδράσεις

Διεθνή / Μυστική συμφωνία SpaceX με τις Μπαχάμες: «Δώρο» Starlink και διπλωματική κρίση για τον Μασκ

Η συμφωνία SpaceX με τις Μπαχάμες για προσγειώσεις πυραύλων και δωρεάν Starlink πυροδότησε εσωτερικές εντάσεις και οικολογικές ανησυχίες, ενώ ο Μασκ επιδιώκει παγκόσμια επέκταση
LIFO NEWSROOM
Επιζώσες παιδικής κακοποίησης στο Ρόδεραμ καταγγέλλουν βιασμούς και συγκάλυψη από την αστυνομία

Διεθνή / Επιζώσες παιδικής κακοποίησης στο Ρόδεραμ καταγγέλλουν βιασμούς και συγκάλυψη από την αστυνομία

Νέες ανατριχιαστικές μαρτυρίες γυναικών που είχαν πέσει θύματα παιδικής κακοποίησης στο Ρόδεραμ αποκαλύπτουν ότι, πέρα από τα μέλη των συμμοριών που τις εκμεταλλεύονταν, κακοποιήθηκαν και από αστυνομικούς
LIFO NEWSROOM
Politico: Κερδισμένοι και χαμένοι των δασμών Τραμπ από την εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ

Διεθνή / Politico: Κερδισμένοι και χαμένοι των δασμών Τραμπ από την εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ

Η συμφωνία Τραμπ–φον ντερ Λάιεν φέρνει 15 % δασμούς στις εξαγωγές της ΕΕ, υποχρεωτικές επενδύσεις στα 600 δισ. δολάρια, ενώ ωφελεί ενεργειακές και τεχνολογικές αμερικανικές εταιρείες ενέργειας και τεχνολογίας - Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν
LIFO NEWSROOM
Ο Στάρμερ ανακάλεσε τις άδειες βουλευτών του: Επείγουσα συνάντηση για Γάζα - Σκέψεις για αναγνώριση της Παλαιστίνης

Διεθνή / Ο Στάρμερ ανακάλεσε βουλευτές του από τις άδειες - Σκέψεις για αναγνώριση της Παλαιστίνης

Ο Βρετανός πρωθυπουργός Κιρ Στάρμερ βρίσκεται υπό πίεση να αναγνωρίσει την Παλαιστίνη, καθώς η κρίση στη Γάζα επιδεινώνεται και αυξάνονται οι πολιτικές πιέσεις στο εσωτερικό του Εργατικού Κόμματος
LIFO NEWSROOM
Δυτική Όχθη: Νεκρός Παλαιστίνιος ακτιβιστής που συνέβαλε στο οσκαρικό «No Other Land»

Διεθνή / Δυτική Όχθη: Νεκρός Παλαιστίνιος ακτιβιστής που συνέβαλε στο οσκαρικό «No Other Land»

Το No Other Land, που βραβεύτηκε στο φεστιβάλ του Βερολίνου και κατέκτησε Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, έχει αναδείξει διεθνώς την καταστολή που υφίστανται οι Παλαιστίνιοι στις περιοχές υπό στρατιωτική κατοχή
LIFO NEWSROOM
Αφότου το δήλωσε ο Τραμπ, εμπειρογνώμονες που συνδέονται με τον ΟΗΕ λένε πως η Γάζα βιώνει λιμό

Διεθνή / Αφότου το δήλωσε ο Τραμπ, εμπειρογνώμονες που συνδέονται με τον ΟΗΕ λένε πως η Γάζα βιώνει λιμό

Πρόκειται για την πρώτη φορά που ο IPC αναφέρει επίσημα πως λιμός βρίσκεται σε εξέλιξη στη Γάζα, παρότι στο παρελθόν είχε προειδοποιήσει πως η κατάσταση ήταν «στο χείλος»
LIFO NEWSROOM
Η Μεσόγειος στις φλόγες: Φωτιές μαίνονται σε Τουρκία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Βαλκάνια

Διεθνή / Η Μεσόγειος στις φλόγες: Φωτιές μαίνονται σε Τουρκία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Βαλκάνια

Οι φωτιές, που τροφοδοτούνται από έντονους ανέμους και τις εξαιρετικά ξηρές συνθήκες, ωθούν σε εκκενώσεις, αποκλεισμούς και προκαλούν συναγερμό στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Επίσης Bosch, Mercedes, Deutsche Bank, Audi, BMW, Bayer and Hoechst, Daimler (Mercedes), κάποιες από τις πιο γνωστές εταιρίες που επωφελήθηκαν από την καταναγκαστική εργασία. Ελάχιστες από αυτές αναγνώρισαν το σφάλμα τους και κατέβαλλαν οποιαδήποτε αποζημίωση έως και σήμερα.
Κυρια Νικολαου:.Ο Porsche ηταν ενας, μαλλον ασχετος, μηχανικος και τον σκαραβαιο τον αντεγραψε απο την Τσεχικη Tatra. Περισσοτερες πληροφοριες μπορειτε να παρεται απο εδω http://www.4drivers.gr/gnomi/item/4265-0_hitler_o_porsche_kai_o_skaravaios/4265-0_hitler_o_porsche_kai_o_skaravaios.html