Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
Ο Φέρντιναντ Πόρσε με τον Χίτλερ ο οποίος θαυμάζει το δώρο του για τα 50α του γενέθλια: ένα Volkswagen convertable. Φωτο: Hugo Jaeger
5

Όταν σκεφτόμαστε τους ναζί, το μυαλό μας πηγαίνει κυρίως στο Ολοκαύτωμα, στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και στα εκατομμύρια των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη πριν από επτά δεκαετίες.


Συνήθως ξεχνάμε ότι το Ναζιστικό Κόμμα της Γερμανίας ήταν, εκτός των άλλων, ένα σοσιαλιστικό κόμμα που γεννήθηκε στη μεγάλη οικονομική κρίση του Μεσοπολέμου και γιγαντώθηκε στις αρχές της δεκαετίας του '30, στον απόηχο του μεγάλου Κραχ.


Ο ίδιος ο Αδόλφος Χίτλερ ήταν αποφασισμένος να βελτιώσει την ποιότητα ζωής του μέσου Γερμανού εργαζομένου. Βέβαια, όχι οποιουδήποτε εργαζομένου, μόνο αυτού που ανήκε στην άρια φυλή, αλλά αυτό είναι το αντικείμενο ενός άλλου θέματος.


Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, το Σκαθαράκι, το θρυλικό όχημα της Volkswagen, το «αυτοκίνητο του λαού», ήταν ουσιαστικά δική του ιδέα.

Γεγονός είναι ότι αν δεν είχε υπάρξει ο Χίτλερ, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε υπάρξει ούτε ο Hugo Boss, ούτε η Adidas, ούτε η Puma, ούτε η Bayer. Αυτές και πολλές άλλες εταιρείες έβαλαν θεμέλια τα χρόνια του ναζισμού στη Γερμανία και γιγαντώθηκαν τις επόμενες δεκαετίες του γερμανικού θαύματος...


Τη δεκαετία του '30 τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στους γερμανικούς δρόμους ήταν μεγάλα, πολυτελή και ελάχιστα. Κανένας μέσος Γερμανός δεν είχε τότε τη δυνατότητα να αγοράσει αυτοκίνητο. Και έτσι προέκυψε η ιδέα του Volkswagen Beatle, του αυτοκινήτου του λαού, το οποίο σχεδίασε ο Φέρντιναντ Πόρσε.


Ο χαρισματικός μηχανικός, που ήταν εκλεκτός του Χίτλερ αλλά και του άλλου δικτάτορα, του Τζόζεφ Στάλιν, πήρε από τον Χίτλερ την εντολή να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τον λαό που να πουλιέται για 999 γερμανικά μάρκα.


Το αυτοκίνητο σχεδιάστηκε και βγήκε στην αγορά. Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όμως, το είχαν ελάχιστοι. Έγινε το «αυτοκίνητο του λαού» τα επόμενα χρόνια και υπήρξε το σύμβολο του οικονομικού θαύματος που πέτυχε η Γερμανία μετά τον Μεγάλο Πόλεμο.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
Ο χαρισματικός μηχανικός, που ήταν εκλεκτός του Χίτλερ αλλά και του άλλου δικτάτορα, του Τζόζεφ Στάλιν, πήρε από τον Χίτλερ την εντολή να σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο για τον λαό που να πουλιέται για 999 γερμανικά μάρκα.


Σκοτεινός, ωστόσο, έχει υπάρξει ο ρόλος του χαρισματικού μηχανικού Φέρντιναντ Πόρσε, του ανθρώπου που σχεδίασε τον ηλεκτρικό κινητήρα και στη συνέχεια δημιούργησε δύο θρυλικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η μία εκ των οποίων φέρει ακόμη το όνομά του.


Χάρη στο ταλέντο του, ο Πόρσε είχε γίνει διάσημος από τα νιάτα του και στις αρχές της δεκαετίας του '30 ζήτησε να τον γνωρίσει ο Στάλιν, ο οποίος του ζήτησε να σχεδιάσει τη βιομηχανική επανάσταση της Ρωσίας.


Όταν ο Πόρσε πήγε στη Μόσχα, τελικά αρνήθηκε την προσφορά του Στάλιν λόγω γλώσσας. Όπως είπε, θα ήταν αδύνατο να εξηγεί στους συνεργάτες του τι θα πρέπει να κάνουν σε μια γλώσσα που δεν ήταν η μητρική του. Και κάπως έτσι, το Lada δεν έγινε το «αυτοκίνητο του λαού».


Όταν πια επέστρεψε στη Γερμανία, ο Αδόλφος Χίτλερ ζήτησε να γίνει διαγωνισμός για την κατασκευή ενός αυτοκινήτου στο οποίο θα είχαν πρόσβαση όλοι οι Γερμανοί, του «αυτοκινήτου του λαού», του Volkswagen.


Ο Πόρσε έδωσε το καλύτερο σχέδιο, το 1934, και κέρδισε τον διαγωνισμό. Στην έκθεση αυτοκινήτου που έγινε λίγο καιρό μετά ο Χίτλερ αποκαλούσε τον Πόρσε «διάνοια» και αργότερα τον τοποθέτησε επικεφαλής των συμβούλων του.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
«Εργοστάσιο της Volkswagen» στη Βόλφσμπουργκ.


Για την κατασκευή του νέου οικονομικού αυτοκινήτου χρειαζόταν να βρεθεί ένα σημείο για να χτιστεί το εργοστάσιο. Επιλέχθηκε ένα σημείο που βρισκόταν κοντά σε ένα μεσαιωνικό κάστρο, η Βόλφσμπουργκ.


Δίπλα έπρεπε να χτιστούν σπίτια για τους εργάτες, ενώ η εισήγηση του Χίτλερ ήταν να ονομαστεί «Εργοστάσιο της Πόρσε». Τελικά, πέρασε η εισήγηση του ίδιου του Πόρσε και ονομάστηκε «Εργοστάσιο της Volkswagen».


Η αλήθεια, όμως, είναι ότι στο εργοστάσιο, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, δεν κατασκευάστηκαν παρά μόνο ελάχιστα αυτοκίνητα που πήγαν στους ευνοούμενους του καθεστώτος, ενώ οι εγκαταστάσεις χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τανκ και άλλων πολεμικών υλικών, όπως όπλα και χειροβομβίδες.


Γεγονός είναι επίσης ότι στο εργοστάσιο δούλεψαν υποχρεωτικά χιλιάδες Εβραίοι αντί να πάνε στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ενώ χρησιμοποιήθηκε και φθηνό εργατικό δυναμικό από τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Η αμαρτωλή ιστορία της Volkswagen Facebook Twitter
O γαμπρός του Πόρσε, που είχε αναλάβει το εργοστάσιο από το 1941, παραδέχτηκε αργότερα ότι αναγκάστηκε να φέρνει εργαζομένους από τις ανατολικές χώρες, ώστε να κατασκευαστεί το Σκαθαράκι στην τιμή των 999 γερμανικών μάρκων.


Ιστορικοί αναφέρουν ότι ο γαμπρός του Πόρσε, που είχε αναλάβει το εργοστάσιο από το 1941, παραδέχτηκε αργότερα ότι αναγκάστηκε να φέρνει εργαζομένους από τις ανατολικές χώρες, ώστε να κατασκευαστεί το Σκαθαράκι στην τιμή των 999 γερμανικών μάρκων.


Ο Πόρσε δεν ήταν ο μόνος άνθρωπος που διέπρεψε στα χρόνια του Χίτλερ και δημιούργησε μια αυτοκρατορία.


Γεγονός είναι ότι αν δεν είχε υπάρξει ο Χίτλερ, κατά πάσα πιθανότητα δεν θα είχε υπάρξει ούτε ο Hugo Boss, ούτε η Adidas, ούτε η Puma, ούτε η Bayer. Αυτές και πολλές άλλες εταιρείες έβαλαν θεμέλια τα χρόνια του ναζισμού στη Γερμανία και γιγαντώθηκαν τις επόμενες δεκαετίες του γερμανικού θαύματος...


Πάντως, αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε μετά τον πόλεμο τελικά δεν απήγγειλε κατηγορίες ούτε στον Πόρσε, ούτε στον γιο, ούτε στον γαμπρό του. Πολλοί λένε ότι ήταν απλώς ένας άνθρωπος που ήθελε να κατασκευάζει αυτοκίνητα και ότι στην πραγματικότητα ποτέ δεν κατάλαβε πόσο εγκληματικό ήταν το καθεστώς του Χίτλερ.

5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αποκλειστικό: Η Ελληνίδα που αναφέρεται ως η επιστήμονας που ξεσκέπασε το σκάνδαλο της Volkswagen διαψεύδει τα πάντα

Διεθνή / Αποκλειστικό: Η Ελληνίδα που αναφέρεται ως η επιστήμονας που ξεσκέπασε το σκάνδαλο της Volkswagen διαψεύδει τα πάντα

Η καθηγήτρια μηχανολογίας Άννα Στεφανοπούλου στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν έγινε "τιμωρός" της Γερμανίας χωρίς η ίδια να έχει ιδέα
ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΑΡΑΜΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Τραμπ διαψεύδει τη «Wall Street Journal»: «Fake news» το “πράσινο φως” στο Κίεβο για πλήγματα εντός Ρωσίας

Διεθνή / Ο Τραμπ διαψεύδει τη «Wall Street Journal»: «Fake news» το “πράσινο φως” στο Κίεβο για πλήγματα εντός Ρωσίας

Ο Τραμπ χαρακτήρισε το ρεπορτάζ «fake news», επιμένοντας ότι δεν υπάρχει καμία τέτοια απόφαση και ότι οι ΗΠΑ δεν επιθυμούν να οδηγηθούν σε ανοιχτή αντιπαράθεση με τη Ρωσία
LIFO NEWSROOM
Πορτογαλία: Η κρίση στα νοσοκομεία οδηγεί σε αύξηση των γεννήσεων μέσα στα ασθενοφόρα

Διεθνή / Πορτογαλία: Η κρίση στα νοσοκομεία οδηγεί σε αύξηση των γεννήσεων μέσα στα ασθενοφόρα

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου καλείται η Πυροσβεστική Υπηρεσία για την μεταφορά μίας εγκύου, όπως και εκείνες όπου πυροσβέστες αναγκάζονται να αναλάβουν τον ρόλο του μαιευτήρα
LIFO NEWSROOM
Ζευγάρι στη Γαλλία απήγαγε και βασάνιζε 45χρονη: Την είχαν σε υπόγειο 5 χρόνια και την έπλεναν με χλωρίνη

Διεθνή / Ζευγάρι στη Γαλλία απήγαγε και βασάνιζε 45χρονη: Την είχαν σε υπόγειο 5 χρόνια και την έπλεναν με χλωρίνη

Η 45χρονη γυναίκα «εξαφανίστηκε» για τις αρχές από τον Απρίλιο του 2022, όταν εκδόθηκε το διαζύγιό της, κοιμόταν σε μια ξαπλώστρα, έκανε την ανάγκη της σε ένα δοχείο ή σε πλαστικές σακούλες
LIFO NEWSROOM
Ληστεία στο Λούβρο: Η πρόεδρος του μουσείου ζητά να εγκατάσταση αστυνομικού τμήματος

Διεθνή / Ληστεία στο Λούβρο: Η πρόεδρος του μουσείου ζητά εγκατάσταση αστυνομικού τμήματος

Η πρόεδρος του Λούβρου ζητά αυστηρότερα μέτρα ασφαλείας μετά τη μεγάλη ληστεία ιστορικών κοσμημάτων. Σχέδιο για νέο αστυνομικό τμήμα και εκσυγχρονισμό βιντεοεπιτήρησης
LIFO NEWSROOM
Ο Τραμπ ισχυρίζεται πως η αμερικανική κυβέρνηση τού χρωστά 230 εκατ. δολάρια - «Μηνύω τον εαυτό μου»

Διεθνή / Ο Τραμπ ισχυρίζεται πως η αμερικανική κυβέρνηση τού χρωστά 230 εκατ. δολάρια - «Μηνύω τον εαυτό μου»

Σύμφωνα με τον Αμερικανό πρόεδρο πρόκειται για αποζημίωση λόγω ομοσπονδιακών ερευνών, στις οποίες υπεβλήθη κατά τη διάρκεια και μετά την πρώτη του θητεία
LIFO NEWSROOM
Ισραήλ: Ποιες οι υποχρεώσεις της χώρας απέναντι στη Γάζα και τους Παλαιστινίους, σύμφωνα με το Διεθνές Δικαστήριο

Διεθνή / Ισραήλ: Ποιες οι υποχρεώσεις του απέναντι στη Γάζα και τους Παλαιστινίους, σύμφωνα με το Διεθνές Δικαστήριο

Το Ισραήλ δεν συμμετείχε στη σημερινή ακροαματική διαδικασία, ωστόσο Ισραηλινός αξιωματούχος δήλωσε σε δημοσιογράφους πως πρόκειται για μια «κατάχρηση του διεθνούς δικαίου»
LIFO NEWSROOM
Η Ρωσία χτύπησε νηπιαγωγείο στο Κίεβο με πυραύλους και drone: Έξι νεκροί, μεταξύ των οποίων παιδιά

Διεθνή / Ουκρανία: Η Ρωσία επιτέθηκε με πυραύλους και drone - Έξι νεκροί, μεταξύ των οποίων παιδιά από πλήγμα σε νηπιαγωγείο

Οι νέες ρωσικές επιθέσεις με drone και βαλλιστικούς πυραύλους έχουν σκοτώσει επτά ανθρώπους στην Ουκρανία, ενώ η διπλωματική διαδικασία μεταξύ Τραμπ και Πούτιν μπλοκάρεται
LIFO NEWSROOM

σχόλια

5 σχόλια
Επίσης Bosch, Mercedes, Deutsche Bank, Audi, BMW, Bayer and Hoechst, Daimler (Mercedes), κάποιες από τις πιο γνωστές εταιρίες που επωφελήθηκαν από την καταναγκαστική εργασία. Ελάχιστες από αυτές αναγνώρισαν το σφάλμα τους και κατέβαλλαν οποιαδήποτε αποζημίωση έως και σήμερα.
Κυρια Νικολαου:.Ο Porsche ηταν ενας, μαλλον ασχετος, μηχανικος και τον σκαραβαιο τον αντεγραψε απο την Τσεχικη Tatra. Περισσοτερες πληροφοριες μπορειτε να παρεται απο εδω http://www.4drivers.gr/gnomi/item/4265-0_hitler_o_porsche_kai_o_skaravaios/4265-0_hitler_o_porsche_kai_o_skaravaios.html