Κράτος και Εκκλησία παραμένουν ένα και το αυτό.

Κράτος και Εκκλησία παραμένουν ένα και το αυτό. Facebook Twitter
24
Κράτος και Εκκλησία παραμένουν ένα και το αυτό. Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τις διαμαρτυρίες που έγιναν για τις ταυτότητες. Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LIFO

 

Oταν ο Ανδρέας Παπανδρέου τόλμησε να τα βάλει με την Εκκλησία, ο αστικός μύθος λέει ότι ο τότε Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ του θύμισε ότι η Εκκλησία είναι μαγαζί-γωνία. Αυτή και μόνο η φράση αρκεί για να εξηγήσει γιατί –με εξαίρεση το Ιράν– σε κανένα άλλο κράτος του κόσμου δεν υπάρχει τόσο στενή σχέση, αλληλεπίδραση κι αλληλοεπιρροή μεταξύ κράτους και Εκκλησίας, όσο στην Ελλάδα. Οι εικόνες του Χριστού κοσμούν τις αίθουσες των δικαστηρίων, οι βουλευτές σηκώνουν το χέρι για να ορκιστούν ενώπιον ιερέων, «άγια φώτα» παραλαμβάνονται από αεροδρόμια με πομπές και τιμές αρχηγού κράτους. Στο καθόλου μακρινό 1982 ο τότε μητροπολίτης Πειραιά Καλλίνικος και ο Φλώρινας Καντιώτης απειλούσαν, και προχώρησαν σε αφορισμούς αυτών που θα έκαναν πολιτικό γάμο. Πριν προβληθεί ο Τελευταίος Πειρασμός του Σκορσέζε το 1988, ο Αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ έστειλε επιστολές σε αρμοδίους απαιτώντας την απαγόρευσή του, διότι «προσκρούει ευθέως στην ομοιογενή ευαισθησία του λαού». Ρασοφόροι διαδήλωναν ωρυόμενοι κι επικαλούμενοι τον 666-Αντίχριστο για τις ταυτότητες. Ο ελληνικός κλήρος απαίτησε από τη διοίκηση του Μουσείου της Ακρόπολης να κοπεί σκηνή από φιλμ του Κώστα Γαβρά η οποία δείχνει βάρβαρους παλαιοχριστιανούς να ξηλώνουν τα γλυπτά που κοσμούσαν το αέτωμα του Παρθενώνα.


Ο διαχωρισμός κράτους-Εκκλησίας δεν θα συμβεί ποτέ, γιατί καμία κυβέρνηση δεν θα άντεχε σε ένα διαζύγιο που μόνο «βελούδινο» δεν θα μπορούσε να αποκαλέσει κάποιος. Όλες οι κεντροαριστερές κυβερνήσεις και προοδευτικές δυνάμεις είχαν πάντα το χωρισμό κράτους-Εκκλησίας στο κέντρο των εξαγγελιών τους. Αλλά καμία δεν προχώρησε ποτέ. Κάθε φορά μια ομάδα βουλευτών ετοίμαζε προτάσεις και νομοσχέδια, που όταν έφτανε η ώρα να ψηφιστούν, συνέβαιναν με μαθηματική ακρίβεια δύο πράγματα: το πρώτο ήταν η σύγκρουση του εκάστοτε πρωθυπουργού με τον Αρχιεπίσκοπο και το δεύτερο η οπισθοχώρηση και η απόσυρση του νομοσχεδίου. Ο λόγος είναι απλός: η Εκκλησία έχει πολλές ψήφους. Γι' αυτό, κάθε φορά ο πολιτικός αυτής της χώρας, προοδευτικός ή συντηρητικός –δεν έχει καμία σημασία–, πριν μπει στον προεκλογικό αγώνα θα φιλήσει το χέρι του παπά. Ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή, από τα χρόνια της Μεταπολίτευσης.

H Εκκλησία έχει πολλές ψήφους. Γι' αυτό, κάθε φορά ο πολιτικός αυτής της χώρας, προοδευτικός ή συντηρητικός –δεν έχει καμία σημασία–, πριν μπει στον προεκλογικό αγώνα θα φιλήσει το χέρι του παπά.

Τι σημαίνει διαχωρισμός 
κράτους-Εκκλησίας;


Ο πλήρης και οριστικός διαχωρισμός της Εκκλησίας από το κράτος (συνταγματικώς και νομικώς) έχει πολλές παραμέτρους, όπως η κατάργηση της προσευχής και του εκκλησιασμού στα σχολεία, η αντικατάσταση της ορθόδοξης κατήχησης (Θρησκευτικά) από ένα μάθημα θρησκειολογίας, η απομάκρυνση θρησκευτικών συμβόλων από δημόσια κτίρια και υπηρεσίες (σχολεία, δικαστήρια). Επίσης, θα πρέπει να καταργηθεί ο αγιασμός στο Βουλευτήριο και να αλλάξει ο τρόπος ορκωμοσίας του Προέδρου της Δημοκρατίας, της κυβέρνησης και των λοιπών Αρχών. Θα πρέπει να διακανονιστούν οι οικονομικές εκκρεμότητες και οι απαιτήσεις που έχει κατά καιρούς εγείρει η Εκκλησία. Ακόμη, θα πρέπει να καταργηθούν όλες οι διοικητικές αρμοδιότητες της Εκκλησίας (πλην της ονοματοδοσίας με το βάπτισμα και της τέλεσης θρησκευτικού γάμου).


Έτσι, η Εκκλησία θα γίνει Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και θα χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τις εισφορές των πιστών της (παγκάρια κ.λπ.), οι οποίες θα φορολογούνται κανονικά με τις διατάξεις περί φόρου δωρεάς.

Το χρονολόγιο μιας ταραγμένης, 
αλλά σταθερής σχέσης


«Διαχωρίζεται οριστικά η Εκκλησία από το κράτος και κοινωνικοποιείται η μοναστηριακή περιουσία». Το παραπάνω περιλαμβάνεται στην ιδρυτική διακήρυξη του ΠΑΣΟΚ της 3ης Σεπτεμβρίου.


Η πρώτη συζήτηση για τη σχέση κράτους-Εκκλησίας αφορούσε τα οικονομικά. Ξεκίνησε το 1981, με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία. Η έμφαση τότε είχε δοθεί στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποποινικοποιεί, το 1982, τη μοιχεία και καθιερώνει τον πολιτικό γάμο ως ισόκυρο του θρησκευτικού. Το 1987, επί υπουργίας Τρίτση, η μεγάλη ρήξη δημιουργείται για το χρήμα. Τη δημιουργεί η συζήτηση για τη μοναστηριακή περιουσία και την κοινωνικοποίησή της. Ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο Σεραφείμ διαβουλεύονται για έναν συμβιβαστικό διακανονισμό μεταξύ Δημοσίου κι ενός αριθμού μονών. Ο διακανονισμός αυτός μένει μέχρι σήμερα ανενεργός. Το 1991 η Νέα Δημοκρατία δημιουργεί επτά προσωρινές και προσωποπαγείς μητροπόλεις καθώς και νέες θέσεις βοηθών επισκόπων, χαροποιώντας κλήρο και χριστεπώνυμο πλήθος.


Η αναθεώρηση του Συντάγματος από το ΠΑΣΟΚ το 1993, που είναι πάλι στην εξουσία, αφήνει ανέπαφες τις διατάξεις που αφορούν τις σχέσεις κράτους-Εκκλησίας. Ο Χριστόδουλος ανέρχεται στον αρχιεπισκοπικό θρόνο. Με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη ψηφίζεται η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, εν μέσω διαδηλώσεων και ενός γενικού χαμού και με τη ΝΔ να αποχωρεί από την αίθουσα, χαροποιώντας (ξανά) κλήρο και χριστεπώνυμο πλήθος. Αυτός που έχει κάνει τις περισσότερες διακηρύξεις για τον διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας και τη φορολόγηση της δεύτερης είναι ο Γ. Παπανδρέου. Επί πρωθυπουργίας του δεν έφτασε τίποτα στη Βουλή.


Το 2008 το ΚΚΕ καταθέτει την πιο ολοκληρωμένη πρόταση για τον πλήρη διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας:


Η πρόταση περιλαμβάνει, ανάμεσα σε άλλα:

  • Η Εκκλησία της Ελλάδος και τα εξαρτώμενα από αυτήν Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (μητροπόλεις, ενορίες κ.ά.) μετατρέπονται σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου.

 

  •  Αντιμετωπίζεται το αναχρονιστικό καθεστώς που διέπει τις σχέσεις κράτους και μουσουλμανικής μειονότητας. Οι μουφτήδες σταματούν να ασκούν δικαιοδοτικές αρμοδιότητες και οι μουσουλμάνοι απευθύνονται για τις οικογενειακές διαφορές τους μόνο στην τακτική Δικαιοσύνη.
  • Αντί των απαρχαιωμένων ρυθμίσεων οι οποίες εμπλέκουν τον επιχώριο ορθόδοξο μητροπολίτη στην ανέγερση ναού κάθε δόγματος, προτείνεται την άδεια οικοδομής (καθώς και την αναθεώρησή της) να εκδίδει η αρμόδια Πολεοδομία.

 

  •  Προβλέπεται η μετατροπή του μαθήματος των Θρησκευτικών από ομολογιακό σε θρησκειολογικό.

 

  • Καταργείται ο θρησκευτικός όρκος. Διατηρείται προσωρινά ο θεσμός του όρκου, με περιεχόμενο ωστόσο βεβαίωσης του ορκιζομένου στην τιμή και στη συνείδησή του.

 

  • Θεσμοθετείται ως μόνος έγκυρος τρόπος τέλεσης του γάμου ο πολιτικός.

 

  • Καθιερώνεται ως μοναδικός τύπος ονοματοδοσίας η από κοινού δήλωση των γονέων του παιδιού στον ληξίαρχο.

 

  • Προτείνεται η απαγόρευση της ανάρτησης θρησκευτικών συμβόλων στις δημόσιες υπηρεσίες, καθώς επίσης και της υποχρεωτικής προσευχής, αλλά και του υποχρεωτικού εκκλησιασμού.

 

  •  Το υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων μετονομάζεται σε υπουργείο Παιδείας, ενώ καταργούνται η Γενική Γραμματεία και η Γενική Διεύθυνση Θρησκευμάτων.

 

  • Καταργούνται οι οργανικές θέσεις ιερέων –και οι αντίστοιχες υπηρεσιακές μονάδες– στις Ένοπλες Δυνάμεις, τα Σώματα Ασφαλείας και στα σωφρονιστήρια, και λαμβάνεται ειδική μέριμνα για την απορρόφηση σε άλλες υπηρεσίες των υπηρετούντων σήμερα σε αυτές.

 

  • Θεσμοθέτηση της καύσης των νεκρών.

 

Από όλα όσα έχουν εξαγγελθεί ή προταθεί μέχρι σήμερα, το μόνο που ψηφίστηκε και βρίσκεται πια στην αρμοδιότητα των δήμων είναι η καύση των νεκρών.


Κορυφαία συνθήκη για να αλλάξει το καθεστώς των σχέσεων κράτους-Εκκλησίας είναι η συνταγματική αναθεώρηση. Μέσω αυτής και μόνο μπορεί να καταργηθούν τα παρακάτω: η αναφορά του Συντάγματος «στο όνομα της Αγίας Τριάδας». Ο ορισμός της ορθόδοξης ως της κρατούσας θρησκείας. Ο θρησκευτικός όρκος του Προέδρου της Δημοκρατίας και των βουλευτών.


Όμως, σε προεκλογική περίοδο κανένα κόμμα δεν μιλά στον δημόσιο διάλογο που γίνεται για τον διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας, αφού το χριστεπώνυμο πλήθος είναι και εκλογικό σώμα.


Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει προτείνει στο πρόγραμμά του τον συνταγματικό διαχωρισμό κράτους-Εκκλησίας, αλλά οι τελευταίες επίσημες δηλώσεις του Αλέξη Τσίπρα μιλούν για «εξορθολογισμό» των σχέσεων αυτών. Και μετά ήρθαν τα πουλιά των Θεοφανίων.


Στις θέσεις του Ποταμιού υπάρχει ένα εντελώς γενικό κείμενο, στο οποίο προτείνεται η ιδέα του διαχωρισμού της Εκκλησίας και του θρησκευτικού τυπικού από τις κοσμικές κρατικές λειτουργίες.

Ευαίσθητα ζητήματα

Με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη ψηφίζεται η μη αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, εν μέσω διαδηλώσεων και ενός γενικού χαμού και με τη ΝΔ να αποχωρεί από την αίθουσα, χαροποιώντας (ξανά) κλήρο και χριστεπώνυμο πλήθος. Στη φωτογραφία στιγμιότυπο από τις διαμαρτυρίες που έγιναν για τις ταυτότητες.

Διάφορα
24

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

17 σχόλια
Δεν είμαι γενικά τόσο κατά της Θρησκείας αλλά ούτε και την υπερασπίζομαι τόσο σθεναρά. Μωρέ ας κληθεί επιτέλους να διαθέσει τα χρήματα και την περιουσία υπέρ του ελληνικού λαού και ας μην αλλάξουν όλα τα άλλα. Ας γίνουν μερικές πιο light τροποποιήσεις αν είναι οπωσδηποτε ανάγκη αν και δεν έχουμε τέτοιες προτεραιότητες πιστευω όπως πχ ναι μεν ορθόδοξα θρησκευτικά στο Δημοτικό για να αποκτηθεί μία βάση αλλά από Γυμνάσιο και μετά Θρησκειολογία που να παρουσιάζονται όλες μέσα, η πρωινή προσευχή ας υπάρχει αλλά να μην υποχρεωτική για όσους δεν θέλουν στα σχολεία και τα θρησκευτικά σύμβολα στις Δημόσιες Υπηρεσίες ας παραμείνουν αλλά όχι σε όλους τους χώρους απαραίτητα.
Όλες οι εκκλησίες, είτε εβραϊκή, χριστιανική ή τουρκική, τις βλέπω ως ανθρώπινες επινοήσεις που έχουν φτιαχεί για να τρομοκρατήσουν και να υποδουλώσουν την ανθρωπότητα και να μονοπωλήσουν την δύναμη και το κέρδος. "Τόμας Πέιν"
Νομίζω ότι από ιστορικής αλλά και κοινωνικής άποψης δεν θα ήταν σωστό να αντικατασταθεί η Ορθοδοξία από την Αθεΐα με τα αντίστοιχα δόγματά της καθώς απέχει από την κουλτούρα του ελληνικού λαού.Συνήθως θρησκεία αλλάζουν λαοί που είτε έχουν πρόβλημα ταυτότητας είτε ζουν στην σκιά κάποιου μεγάλου γειτονικού πολιτισμού.Για την ώρα δεν νομίζω ότι ισχύει κάτι τέτοιο με την Ελλάδα.Αυτό που πρέπει να γίνει και νομίζω σε μεγάλο βαθμό πλέον ισχύει είναι να υπάρχει πάντα η πολιτική γραφειοκρατική διεκπεραίωση όλων των υποθέσεων (γεννήσεις,γάμοι,κηδείες κτλ) για όσους δεν είναι μέλη της Εκκλησίας.Για όλα τα υπόλοιπα,η μόρφωση και η επαφή με τον έξω κόσμο θα αμβλύνει τα όποια ευτράπελα συμβαίνουν καμια φορά (δεν θα πάθεις τίποτα αν σου βρίσουν τη μάνα ή τα πιστεύω σου σε ένα έργο,ούτε θα χάσουμε την ανάπτυξη επειδή το Σύνταγμα είναι στο όνομα της Αγ.Τριάδας).
Θεωρώ και πιστεύω ότι ο ρόλος της εκκλησίας στο λαό είναι υπερεκτιμημένος. Εν έτει 2015 πόσο τοις εκατό, άραγε, των ψηφοφόρων επηρρεάζει η εκκλησία κι επίσης είναι αυτό αρκετό για κάποιον να ψηφίσει ή να μην ψηφίσει ένα κόμμα;Για παράδειγμα η καύση των νεκρών προχωράει με απελπιστικά αργούς ρυθμούς. Το σύμφωνο συμβίωσης μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών δεν έχει περάσει ακόμα, λόγω αντιδράσεων της εκκλησίας. Διερωτώμαι αν περάσουν όλα αυτά παρά τις αντιδράσεις, πόσοι θα είναι αυτοί που δε θα ψηφίσουν ένα κόμμα εξαιτίας των αντιδρασεων της εκκλησίας; Όταν το ΠΑΣΟΚ αποποινικοποίησε τη μοιχεία και καθιέρωσε τον πολιτικό γάμο, οι αντιδράσεις της εκκλησίας (και μάλιστα 30 και πλέον χρόνια πριν) ήταν σφοδρές. Το ΠΑΣΟΚ όμως, παρέμεινε στην εξουσία πολλά χρόνια ακόμα. Στο θέμα των ταυτοτήτων η τότε κυβέρνηση Σημίτη βγήκε νικήτρια, ενώ η επόμενη κυβέρνηση της ΝΔ, θεώρησε το θέμα λήξαν (αποδεικνύοντας στην πράξη ότι φυσικά και πίστευε στη ΜΗ αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες, αλλά φοβόταν την εκκλησία).Μήπως, κάποτε θα πρέπει τα κόμματα να πάψουν να σκέφτονται το 5-10-20% (και πολύ μάλλον λέω) των ψηφοφόρων που επηρρεάζονται από την εκκλησία και να σκεφτούν το υπόλοιπο 80%;
Προς πιστούς της τυχαιότητας του τίποτα και της τύχης (άθεους).Το Κράτος που ζείτε σήμερα δημιουργήθηκε από τον Χριστιανισμό, συγκεκριμένα ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός βάσισε τους νόμους του κράτος στο μήνυμα του Χριστιανισμού για ισότητα, εξαιτίας του Χριστιανισμού λοιπόν δημιουργήθηκε το Κράτος Δικαίου (Δημόσια Σχολεία, Δημόσιες Βιβλιοθήκες, Δημόσια Ταμεία, Δημόσια Υγεία, Δημόσια Κτήρια, δικαιώματα στις γυναίκες και αποβολή της δουλείας) και ο Ανθρωπισμός. Είναι όλα γραμμένα στο Corpus Iuris Civilis το οποίο αντέγραψε όλη η Ευρώπη και καμάρωνε ότι έκανε Αναγέννηση.Το Κράτος πληρώνει τους ιερείς γιατί έκανε συμφωνία με την Εκκλησία μετά την απελευθέρωση να πληρώνει τους μισθούς των κληρικών σε αντάλλαγμα γή που κατείχε.Είναι καλύτερα τα λεφτά να πηγαίνουν σε ιερείς που αποδεδειγμένα βοηθάνε γιατί έχουν κάνει τρόπο ζωής τον ανθρωπισμό παρά σε δημόσιους υπάλληλους άλλης κατηγορίας, τουλάχιστον οι παπάδες κάνουν έργο απο τον μισθό τους, δεν χτίζουν εξοχικά ούτε τα παίζουν ούτε τα τρώνε αλλού. Ένα μέρος των μισθών γυρνάει στο λαό.Η Εκκλησία είναι μέρος ψυχικής ανάτασης, αν κάποιος διαφωνεί με την Εκκλησία σίγουρα αποζητά ψυχική ανάταση αλλού οπότε και άθεος να είναι απλά έχει δημιουργήσει αλλού δική του Εκκλησία οπότε γιατί να βάλουμε την πίστη σας πάνω απο την δικιά μας;;Ο άνθρωπος πήγε μπροστά με τον Χριστό, οι άθεοι Επικούρειοι Φιλόσοφοι υποστήριζαν την δουλεία, την ανισότητα, την γυναικεία κατωτερότητα, την αιμομιξία, την λατρεία του εγώ, τον βιασμό, τον φόνο, χλεύαζαν το έλεος και πίστευαν ότι η απόλυτη αρχή πρεέπει να λατρεύεται σαν Θεός. ΗΤΑΝ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΟΥ ΤΑ ΑΛΛΑΞΑΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΗΣΑΝ ΓΙΑ ΑΥΤΟ!!!!!!Όταν λοιπόν κάποιος πιστός του τίποτα πεί "Ξεπερασμένες οι Θρησκείες τι τις θέλουμε;;" Ας κάνει ένα διάβασμα να δεί ότι Θρησκεία δεν σημαίνει λατρεία του Θεού αλλά δικαιοσύνη του Θεού επι γής.
Από άμβωνος διδασκόμενο όποιο επιχείρημα και αν προβάλεις στο τέλος θα πέσει στο κενό και ο λόγος απλός,υποστηρίζεις με πάθος κάτι που δεν γνωρίζεις με σιγουριά και στο τέλος θα ισχυριστείς ότι αυτό που το δικαιολογεί είναι η πίστη και αυτό είναι το τέλος της συζήτησης και της επιχειρηματολογίας.
για να αλλαξουν καποια πραγματα ο μονος τροπος ειναι να πεθανουν καποιες γεννιες,να γερασουν οι επομενες κοκ. σε καμια 30αρια χρονια ενδεχομενως να ειναι ετοιμος ο ελληνικος λαος να αποδεχτει τον διαχωρισμο,αρα οποιαδηποτε κυβερνηση θα τον πραγματοποιησει αφου δεν θα εχει να φοβαται απωλεια ψηφων,ισα ισα θα εχει να φοβαται αν δεν το κανει.
Η καύση επιτράπηκε, αλλά σε πρόσφατη κηδεία συγγενούς ο εργολάβος μας είπε ότι έχουν θεσπιστεί τόσο αυστηρές υγειονομικές και γενικότερες προϋποθέσεις, που δεν (ή καλύτερα: ώστε να μην) μπορεί να πραγματοποιηθεί στην ουσία.
Κανένα κόμμα εξουσίας δεν τόλμησε να προτείνει τον αυτονόητο διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας και οι αριστερές κορώνες (κκε, συριζα)εμπεριείχαν πάντα το στοιχείο της εμπάθειας ενάντια στους δεξιούς (που συνήθως ταυτίζονται με την εκκλησία). Η μόνη πλευρά που πιστέυει και διακυρήσσει τον διαχωρισμό, τον πραγματικό όμως, που πιστέυει απόλυτα στην ελευθερία του ατόμου και της έκφρασης είναι ο φιλελευθερισμός, με όσους ταλαίπωρους προσπαθούσαν να τον εκπροσωπήσουν στην Ελλάδα (Δράση, Φιλελέυθερη Συμμαχία, Δημιουργία Ξανά). Σήμερα το Ποτάμι είναι η μόνη παράταξη που φαίνεται να πιστεύει στον πραγματικό διαχωρισμό (όχι στον τυπικό) προς όφελος της ατομικής ελευθερίας έκφρασης και αυτό γιατί έχει στις τάξεις του ακριβώς αυτές τις ξεκάθαρες φιλελέυθερες φωνές.
Ο ορισμός της ανάλυσης "τις σκέψεις μας τις πήρε το ποτάμι".Πρέπει να αγνοείς βασικές αρχές της αριστερής ιδεολογίας αλλά και της πολιτικής πραγματικότητας εν Ελλάδι για να ισχυρίζεσαι ότι μόνο ο φιλελευθερισμός είναι υπέρ του διαχωρισμού. Το πολιτικό κόστος είναι το ζήτημα και όχι το ιδεολογικό στίγμα. Επιφανείς φιγούρες από τους φιλελεύθερους στην Ελλάδα συμμετείχαν κατά καιρούς σε κυβερνήσεις. Τους είδες ποτέ να μιλούν για το θέμα αυτό έξω από τα δόντια; Τους είδες να σπάνε αβγά; Είδες τον Μάνο ή τον Φλωρίδη να σκίζουν καμιά ζαρτιέρα; Να ζώνονται με τη Διακύρυξη δικαιωμάτων του ανθρώπου και να απειλούν να αυτοπυρποληθούν; Και ακόμη, πόσες μαχητικές εκπομπές έχει κάνει ο Ποτάμης υπέρ του διαχωρισμού την τελευταία 20ετία, πιέζοντας ενεργά την πολιτική ηγεσία να τον πραγματοποιήσει; Πιστεύεις εσύ ότι θα σπάσει αβγά ο Θεοδωράκης με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, εκτός αν τον φωνάξει ο Σκαρμούτσος στην εκπομπή του;Όχι μόνο οι αριστεροί ξέρουν από διαχωρισμό, αλλά και οι φιλελεύθεροι (ντεμέκ και γνήσιοι) ξέρουν από πολιτικό κόστος.Μοναδική εξαίρεση και μάλιστα όψιμη ο Μπουτάρης, ο οποίος όμως δεν συμμετείχε σε κυβέρνηση ποτέ. Δήμαρχος είναι ο άνθρωπος, είναι και λίγο μποέμ, πήρε ένα προσωπικό ρίσκο βάζοντάς τα με τον Άνθιμο, και σε γενικές γραμμές το κέρδισε. Πιστεύεις ότι αν ήταν κυβερνητικός παράγοντας, όπου το ρίσκο δεν θα ήταν πλέον προσωπικό, θα τον άφηναν;
Πρόκειται περί ανάλυσης "μας πήρε το ποτάμι".Αλίμονο αν η αριστερά δεν ήταν ιδεολογικά υπέρ του πλήρους διαχωρισμού. Περισσότερο και από τους φιλελεύθερους απεχθάνεται -και καταγγέλλει εδώ και 180 χρόνια- τη χειραγώγηση της σκέψης μέσω της θρησκείας.Δεν είναι ζήτημα ιδεολογικό, αλλά όπως πολύ σωστά το έθεσε η αρθρογράφος, πολιτικού κόστους.Κατά καιρούς Έλληνες φιλελεύθεροι συμμετείχαν σε κυβερνήσεις και ποτέ στο διάστημα αυτό δεν ανακίνησαν ενεργά το θέμα. Είδες τον Μάνο, τον Φλωρίδη και τα άλλα παιδιά να σπάνε αβγά; Τους είδες να απειλούν με παραίτηση, να ζώνονται την Οικουμενική Διακήρυξη Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και να αυτοπυρπολούνται;Ακόμη, πόσες μαχητικές εκπομπές έχει κάνει ο Ποτάμης για το θέμα αυτό; Πόσο ενεργά έχει στηλιτεύσει τις πολιτικές ηγεσίες που δεν το προωθούν; Πιστεύεις ότι υπάρχει οποιαδήποτε περίπτωση να σπάσει αβγά ο Θεοδωράκης, εκτός αν προσκληθεί σε εκπομπή του Σκαρμούτσου;Με άλλα λόγια, όχι μόνο οι αριστεροί ξέρουν από διαχωρισμό αλλά και οι φιλελεύθεροι ξέρουν από πολιτικό κόστος.Μόνο εκτός κυβερνήσεων και σε σόλο καριέρα έχουν γίνει σχετικές παρεμβάσεις από φιλελεύθερους, ενώ η μόνη επιτυχημένη σύγκρουση φιλελεύθερου πολιτικού με εκκλησιαστικό παράγοντα είναι του Μπουτάρη, και πάλι όμως ως ανεξάρτητου δημάρχου και όχι από κυβερνητικό πόστο. Τον εκτιμώ τον Μπουτάρη για αυτό που έκανε, αλλά δεν πιστεύω ότι αν συμμετείχε σε κυβέρνηση θα του επέτρεπαν την ίδια παρρησία.
Ενδιαφέρον το άρθρο και σωστό επί της αρχής. Μακάρι να εισακουσθεί η επιθυμία του διαχωρισμού.Κάποιες παρατηρήσεις:Πλήρεις και ολοκληρωμένες προτάσεις για διαχωρισμό εκκλησίας κράτους υπάρχουν τουλάχιστον τρεις, όχι μόνο η μία που αναφέρετε.Το 2005 ο ανεξάρτητος βουλευτής Στέφανος Μάνος κατέθεσε στη βουλή νομοσχέδιο για το διαχωρισμό, το οποίο είχε καταρτισθεί από ειδικούς της Ένωσης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου και του Πολίτη, μεταξύ άλλων τον καθηγητή Ν.Αλιβιζάτο. Το νομοσχέδιο απορρίφθηκε. Το 2012 η Ένωση Αθέων κατάρτισε πλήρη πρόταση για το διαχωρισμό την οποία και έστειλε σε όλα τα πολιτικά κομματα με μορφή ερωτηματολογίου για να λάβουν θέση επί του θέματος πριν τις τότε εκλογές (ενέργεια που επανέλαβε και τώρα). Το ερωτηματολόγιο υπάρχει στον ιστότοπο της Ένωσης στην ενότητα Δράσεις.http://union.atheia.gr/Επίσης, ενώ συμφωνώ απολύτως με το γενικό σκεπτικό, έχω κάποιες παρατηρήσεις επί του συγκεκριμένου, όπως: Το μάθημα των θρησκευτικών που όπως σωστά λέτε είναι ορθόδοξη κατήχηση, θα πρέπει να καταργηθεί πλήρως και όχι απλώς να αντικατασταθεί από θρησκειολογία. Δεν χρειάζεται εννέα χρόνια θρησκειολογία επί δύο ώρες την εβδομάδα στο σχολείο: ένας χρόνος στο γυμνάσιο ή το λύκειο είναι υπεραρκετός, τα υπόλοιπα σχετικά με τη θρησκεία θέματα τα μαθαίνουν στο μάθημα της Ιστορίας και της Γλώσσας και της Μελέτης Περιβάλλοντος.Η ονοματοδοσία είναι ήδη μόνον πολιτική, απλώς ο νόμος δεν εφαρμόζεται. Χρειάζεται εκπαίδευση των υπαλλήλων στα ληξιαρχεία ώστε να πάψουν να καταχωρούν τη δήλωση βάπτισης ως δήλωση ονόματος. Είναι πολλά τα επιμέρους σημεία, αλλά καλύπτονται με το παραπάνω στις συγκεκριμένες προτάσεις που προανέφερα. Μακάρι να συνειδητοποιήσουν κάποτε οι κυβερνώντες ότι η επιρροή της εκκλησίας είναι υπερεκτιμημένη και να αποφασίσουν επιτέλους να κάνουν το διαχωρισμό πράξη.
Θα γίνει ρε, θα γίνει. 'Οταν φτάσουμε την κρίσιμη μάζα Άθεοι, άχριστοι και αγνωστικιστές θα γίνει. Ήδη γίνονται μικρά και σταθερά βήματα. (Πολιτικός γάμος, ταυτότητες, καύση νεκρών)
Ο χωρισμος κρατους εκκλησιας ειναι ενα θεμα πανευρωπαικο (ρωτηστε κοσμο στην πολωνια και την ιρλανδια για την πραγματικη επιρροη της εκκλησιας εκει και συγκρινεται το με την ελλαδα της - ευτυχως - νομιμης αμβλωσης εδω και 30 χρονια) και ειναι θεμα ανοικτο πανευρωπαικα. Δεν ειναι ο μυθος που παρουσιαζεται "η ελλαδα ειναι η τελευται χωρα κλπ κλπ"Ωστοσο στην παρουσα συγκυρια οχι μονο δεν ειναι κρισιμο αλλα κοντευει και να γινει αναχρονιστικο.Το μονο κρατος δε που ο διαχωρισμος ειναι πληρης ειναι η Γαλλικη δημοκρατια (και οπως ειδατε δεν βοηθησε μια να μην υπαρχει θρησκευτικος φονταμενταλισμος εκει.)Τεσπα ειμαστε στο 2010 και οχι στο 1960, και επικαιρος ειναι πλεον ο Ουελμπεκ.Ειναι ευκολο να λες τι πρεπει να γινει για την εκκλησια αλλα δυσκολο να γραφεις για τα σημερινα πραγματικα προβληματα (απο ενσωματωση μεχρι TTIP)Αντιγραφω λοιπον τον ευαyτο μου για να αποδομησουμε ορισμενους βολικους μυθους:"ενας απο τους μεγαλους μυθους που κυκλοφορουν ειναι μονο στην Ελλαδα εκκλησια και κρατος δεν ειναι πληρως διαχωρισμένα ακομα. Στην πραγματικοτητα το μονο κρατος που ειναι πληρως διαχωρισμένα λογω ιστοριας και Γαλλικης Επαναστασης (εκει οι παπαδες επιναν το αιμα του λαου μαζι με τον βασιλια, εδώ την αντιστοιχη περιοδο το επινε ο Βεζυρης και ο Χαλίφης) ειναι η Γαλλικη Δημοκρατια. Στην υπολοιπη Ευρωπη τωρα ας δουμε δυο γρηγορα παραδειγματα: η πατριδα του γρηγορου ιντερνετε, της τελειας παιδείας, της ερευνηας και της υψηλής ανάπτυξης ... Φιλανδία εχει οχι μια αλλα δυο κρατικες εκκλησιες (μια ορθοδοξη μια προτεσταντικη), εχει κατι σαν ... αγιασμο στην τελετη εναρξης της νεας βουλής οπως επισης και θρησκευτικα στο σχολείο. Αντίστοιχα στην Αγγλία επικεφαλής της Αγγλικανικης Εκκλησίας ειναι η ... Βασίλισσα. Μην αρχισω και γραφω για το αλλο παραδειγμα αναπτυξης και τιγρη την Ιρλανδια στην οποια η αμβλωση ειναι περίπου ... παρανομη λογω πανισχυρης καθολικης εκκλησιας και αντιστοιχης επιροης στον πλυθησμο. Το μεγαλύτερο μας πρόβλημα αυτη τη στιγμή είναι οι σχεσεις εκκλησιας κράτους μονο για καποιον που υποκρινεται σε αλλη εποχη (ισως 1950 ή 1400) σε άλλη χωρα. Υποθέτω οτι οι ιδιοι θεωρουν οτι ο ... χριστιανικος φανταμενταλισμος θεριευει στην Ευρωπη κλεινοντας τα ματια σε φονταμενταλισμους που ειναι εδώ με σαρκα οστα και σφαιρες. Και αν οι σχεσεις αυτες ειναι οντως προβλημα γινεται συζήτηση σε ολη την Ευρωπη, οπως εδώ. "
Η Ελλάδα είναι μία από τις τρεις μόνον χώρες της ευρωπαϊκής ένωσης με επίσημη θρησκεία και είναι ίσως η μόνη με τόσο ισχυρή ΘΕΣΜΙΚΗ εμπλοκή εκκλησίας και κράτους.Μην μπερδεύουμε την γενική κοινωνική και πολιτική επιρροή της εκκλησίας με την θεσμοθετημένη προνομιακή της θέση στο Σύνταγμα και τους νόμους. Αυτό αφορά ο διαχωρισμός, και τέτοιο θέμα δεν υπάρχει σε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα.