Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
2

Μακάρι να μπορούσα να στείλω στους φίλους έστω μόνο μιαν ανάσα αυτής της ανάλαφρης ζωής! Για έναν Ιταλό το ultramontane είναι μια πολύ σκοτεινή εικόνα, αλλά κι εμένα μού φαίνεται τώρα αυτό το «πέρα από τις Άλπεις» ζοφερό·

Γκαίτε

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
Les Bergers d'Arcadie, Nikolas Poussin

Et in Arcadia ego, την περίφημη λατινική φράση που παρουσιάζεται ως τίτλος δύο ζωγραφικών έργων του Νικολά Πουσέν (1594 – 1665), την τοποθετεί ο Γκαίτε ως μότο στο ημερολόγιό του για Το ταξίδι στην Ιταλία που, μαζί με τα έργα του Ποίηση και Αλήθεια και Εκστρατεία στη Γαλλία, αποτελεί μια αυτοβιογραφική ενότητα. Με τη φράση αυτή, την οποία χρησιμοποιεί με την έννοια «Κι εγώ στην Αρκαδία», ο Γκαίτε δηλώνει ότι η Ιταλία ήταν γι' αυτόν η υπαρκτή Αρκαδία, ότι η Ιταλία ήταν ο τόπος τον οποίο αναζητούσαν οι λογοτέχνες του 18ου αιώνα και που τώρα εκείνος πίστευε πως τον ανακάλυπτε.

Από τις εκδόσεις Ολκός, κυκλοφόρησε το "Ταξίδι στην Ιταλία" του Γκαίτε, με ημερολογιακές σημειώσεις  που μεταφράζονται για πρώτη φορά στα ελληνικά και  αποκαλύπτουν την επιθυμία του συγγραφέα να γνωρίσει την Ιταλία όχι ως μια νοσταλγική κατάσταση με ρίζες στα παιδικά του χρόνια αλλά ως ακατανίκητη ανάγκη να βιώσει την κλασική και την αναγεννησιακή τέχνη διευρύνοντας τον καλλιτεχνικό του ορίζοντα και κυρίως ανακαλύπτοντας τον πραγματικό εαυτό του. 

 

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
Goethe in the Roman Campagna (1786) by Johann Heinrich Wilhelm Tischbein

 

"Η νοσταλγία του για την Ιταλία", λέει  ο μεταφραστής Γιώργος Δεπάστας,  "έχει τις ρίζες της στα παιδικά του χρόνια, τότε που άκουγε τον πατέρα του να περιγράφει τις επισκέψεις του στις ιταλικές πόλεις και προπάντων στη Βενετία. Με τον καιρό, αυτή η επιθυμία του να γνωρίσει την Ιταλία έπαψε να είναι απλώς μια νοσταλγία κι έγινε μια ακατανίκητη ανάγκη να βιώσει την κλασική και την αναγεννησιακή τέχνη, επειδή ήταν πεπεισμένος ότι έτσι δεν θα διεύρυνε απλώς τον καλλιτεχνικό του ορίζοντα αλλά θα ανακάλυπτε και τον πραγματικό εαυτό του. Αυτή η επιθυμία του έγινε τόσο βασανιστική που απέφευγε να διαβάζει κλασικούς λατίνους συγγραφείς. Παρ' όλα αυτά ανέβαλε δύο φορές το ταξίδι γιατί δεν ένιωθε ακόμα κατάλληλα προετοιμασμένος".

Το 1770 ο Γκαίτε γράφει στον φίλο του Ερνστ Τέοντορ Λάνγκερ στη Λειψία: «Στην Ιταλία! Στην Ιταλία! Αλλά όχι αυτό το χρόνο. Είναι πολύ νωρίς για μένα. Το Παρίσι θα γίνει το σχολείο μου, η Ρώμη θα γίνει το πανεπιστήμιό μου, γιατί όταν θα την έχω δει, θα έχω δει τα πάντα.» Πίστευε ότι πιο ειδικές γνώσεις ήταν μια προϋπόθεση για ένα τέτοιο ταξίδι και χαλιναγωγούσε έτσι την ανυπομονησία του.

Στην ηλικία των είκοσι πέντε ετών, ήδη διάσημος από το δράμα Γκετς φον Μπέρλιχινγκεν (1773) και το μυθιστόρημα Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου (1774), μεταβαίνει και εγκαθίσταται στη Βαϊμάρη, ύστερα από πρόσκληση του δεκαοκτάχρονου δούκα Καρλ-Άουγκουστ, όπου και παραμένει όλη την υπόλοιπη ζωή του. Εκεί συνδέθηκε φιλικά με τον δούκα, ανέλαβε πολλά τιμητικά αξιώματα, όπως προσωπικός σύμβουλος του δούκα, πρόξενος, υπουργός κ.ά., και σχετίστηκε για μια δεκαετία με μια παντρεμένη γυναίκα, μεγαλύτερή του, την Σαρλόττε φον Στάιν.

Δεν είναι γνωστό αν το ταξίδι στην Ιταλία ήταν προσχεδιασμένο ή πραγματοποιήθηκε αυθόρμητα ύστερα από μια ξαφνική απόφαση. 

Στις 28 Αυγούστου του 1786 πάντως ο Γκαίτε γιορτάζει την 37η επέτειο των γενεθλίων του στη λουτρόπολη του Κάρλσμπαντ, όπου είχε μεταβεί με τον Δούκα της Βαϊμάρης και πολλές άλλες προσωπικότητες, και στις 3 Σεπτεμβρίου τα χαράματα, αναχωρεί κρυφά, με το ψεύτικο όνομα Φίλιπ Μίλλερ και ελάχιστες, για την εποχή εκείνη, αποσκευές, για να εκπληρώσει το μεγάλο νεανικό του όνειρο και τη ζωτική πλέον ανάγκη του: να γνωρίσει την Ιταλία.

 

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
Warhol's painting, Goethe (1982)

Με την ευλάβεια προσκυνητή και την ευφορία εφήβου, αδημονεί να εισχωρήσει βαθύτερα στον Νότο και να αντικρίσει τα κλασικά μνημεία της ελληνικής και της ρωμαϊκής αρχαιότητας. Οι παρατηρήσεις του δεν περιορίζονται όμως μόνο σε αυτά, το ενδιαφέρον του για τη γεωλογία και τη βοτανική παραμένει άγρυπνο σε όλο το ταξίδι. Μαγεύεται από τη Βενετία, όπου μένει δυόμιση εβδομάδες, αλλά κι εκεί διακατέχεται από την ανυπομονησία να γνωρίσει τη Ρώμη και την κλασική αρχαιότητα. 

Εντυπωσιάζεται από το Νότο. «Αν δεις την Ιταλία χωρίς να δεις τη Σικελία, είναι σαν να μην έχεις δει απολύτως τίποτα. Εδώ στη Σικελία βρίσκεις το κλειδί για όλα.»

Από τα ημερολόγια του σταχυολογήσαμε:

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
"Από το Μπολτσάνο ώς το Τρέντο διασχίζεις εννέα μίλια μέσα σε μια ολοένα και πιο εύφορη κοιλάδα. Όλα όσα πασχίζουν να φυτοζωήσουν πιο ψηλά, στις ορεινές περιοχές, εδώ έχουν ήδη περισσότερη δύναμη και ζωή, ο ήλιος λάμπει ζεστός και μπορείς πάλι να πιστέψεις σε έναν Θεό".

  

Τώρα είχα για πρώτη φορά έναν γνήσιο ιταλό αμαξά· ο πανδοχέας δεν μιλάει γερμανικά, κι εγώ αναγκάστηκα να δοκιμάσω τις ικανότητές μου στις γλώσσες. Πόσο χαίρομαι, που πλέον η αγαπημένη μου γλώσσα ζωντανεύει, γίνεται η καθημερινή γλώσσα!

Στη βραδινή δροσιά πήγα περίπατο και βρέθηκα πια πραγματικά σε μια νέα χώρα, σε ένα τελείως ξένο περιβάλλον. Οι άνθρωποι ζουν μια ανέμελη ζωή παραμυθιού. Οι πόρτες δεν έχουν κλειδαριές· ο πανδοχέας όμως με διαβεβαίωσε, ότι μπορούσα να είμαι τελείως ήσυχος, ακόμα κι αν ό,τι είχα μαζί μου ήταν από διαμάντια.

Παντού βρίσκεις την πιο μεγάλη ανεμελιά, αν και υπάρχει αρκετή ζωή και κίνηση. Όλη τη μέρα οι γειτόνισσες φλυαρούν και ξεφωνίζουν, και ταυτόχρονα όλες έχουν κάτι να κάνουν, κάτι να φροντίσουν. Δεν είδα ακόμα καμία γυναίκα να τεμπελιάζει.

Σε μια χώρα, όπου απολαμβάνει κανείς την ημέρα, αλλά χαίρεται κυρίως τα βράδια, είναι άκρως σημαντικό όταν πέφτει η νύχτα. Τότε σταματάει η εργασία, τότε επιστρέφει ο περιπατητής, ο πατέρας θέλει να δει την κόρη του πάλι στο σπίτι, η ημέρα έχει ένα τέλος· τι ακριβώς σημαίνει όμως η ημέρα, εμείς από τις σκοτεινές  χώρες του Βορρά δεν το γνωρίζουμε καθόλου. Μέσα σε αιώνια ομίχλη και θολούρα, το ίδιο μας κάνει, αν είναι ημέρα ή νύχτα· διότι πόσο χρόνο μπορούμε αληθινά να χαλαρώσουμε κάτω από τον ανοιχτό ουρανό και να ευχαριστηθούμε;

 

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
"Για τη Βενετία έχουν ήδη ειπωθεί και εκδοθεί πολλά, γι’ αυτό δεν θα είμαι λεπτομερής με την περιγραφή, λέω μόνο ποια είναι η πρώτη μου εντύπωση. Αυτό όμως που προπάντων μού κινεί το ενδιαφέρον, είναι άλλη μια φορά ο λαός, μια μεγάλη μάζα, που ζει ενστικτωδώς".

Ωστόσο κι εδώ είναι ο λαός πάλι η βάση πάνω στην οποία όλα στηρίζονται, οι θεατές παίζουν μαζί και το πλήθος αφομοιώνεται με το θέατρο σε ένα σύνολο. Κατά τη διάρκεια της ημέρας στην πλατεία και στις όχθες, πάνω στις γόνδολες και στο παλάτι, αυτός που αγοράζει κι αυτός που πουλάει, ο ζητιάνος, ο ναυτικός, η γειτόνισσα, ο δικηγόρος και ο αντίπαλός του, όλοι ζουν και απασχολούνται και έχουν υποχρεώσεις, μιλούν  και διαμαρτύρονται, φωνάζουν και διαλαλούν, τραγουδούν και παίζουν, βλαστημούν και θορυβούν. Και το βράδυ πηγαίνουν στο θέατρο και βλέπουν και ακούν τη ζωή της ημέρας τους, έντεχνα συμπυκνωμένη, έξυπνα συνοψισμένη, συνυφασμένη με παραμύθια, αποστασιοποιημένη από την πραγματικότητα με μάσκες αλλά ίδια με τις συνήθειές τους.

Όταν ο Γκαίτε επισκέφθηκε την Ιταλία με το όνομα Φίλιπ Μίλλερ Facebook Twitter
"Συγχώρησα όλους όσους έχασαν τα λογικά τους με τη Νάπολη, και θυμήθηκα με συγκίνηση τον πατέρα μου, που είχε μια ανεξίτηλη εντύπωση, ιδίως από εκείνα ακριβώς τα πράγματα που έβλεπα σήμερα για πρώτη φορά. Κι όπως λέμε για κάποιον που έχει δει φάντασμα, ότι δεν νιώθει ποτέ πια χαρούμενος, έτσι μπορούμε να πούμε γι’ αυτόν που είδε τη Νάπολη, ότι ποτέ δεν θα είναι τελείως δυστυχής, γιατί πάντα θα την σκέφτεται".

Η Νάπολη είναι ένας παράδεισος, ο καθένας ζει σε ένα είδος μεθυσμένης ανιδιοτέλειας. Το ίδιο συμβαίνει και σ' εμένα, δεν αναγνωρίζω καν τον εαυτό μου, νομίζω πως είμαι τελείως άλλος άνθρωπος. Χθες σκέφτηκα: «Ή ήσουν εντελώς τρελός, ή είσαι τώρα.» Στην περιοχή αυτή κατανοείς για πρώτη φορά τι είναι βλάστηση και γιατί καλλιεργείται η γη.

Όλοι βρίσκονται στο δρόμο, κάθονται στον ήλιο, όποτε ευαρεστηθεί αυτός να λάμψει. Ο Ναπολιτάνος πιστεύει πως έχει στην κατοχή του τον Παράδεισο και έχει μια πάρα πολύ θλιβερή εικόνα για τις χώρες του Βορρά. «Συνέχεια χιόνι, σπίτια από ξύλο, μεγάλη αμορφωσιά, αλλά αρκετό χρήμα». Έτσι φαντάζονται την κατάστασή μας. Η ίδια η Νάπολη μάς παρουσιάστηκε χαρούμενη, ελεύθερη και ζωηρή, αμέτρητοι άνθρωποι τρέχουν εδώ κι εκεί, ο βασιλιάς έχει πάει κυνήγι, η βασίλισσα είναι σε ενδιαφέρουσα, και καλύτερα δεν γίνεται.

   

Όλα μαρτυρούν πως μια ευτυχισμένη χώρα, που καλύπτει πλούσια τις πρώτες της ανάγκες, μπορεί να γεννήσει και ανθρώπους με ευτυχισμένη φύση, γιατί μπορούν να περιμένουν χωρίς ανησυχία την αυριανή ημέρα που θα φέρει όσα έφερε η σημερινή και ζουν αμέριμνα. Στιγμιαίες ικανοποιήσεις, μετρημένες απολαύσεις, παροδικά βάσανα που υπομένονται με ευθυμία!

  

Ανακαλύπτω σ’ αυτόν τον λαό την πιο ζωηρή και ευφυή δραστηριότητα όχι για να γίνουν πλούσιοι, αλλά για να ζουν ανέμελα.

Εδώ θέλεις μόνο να ζεις. Ξεχνάς τον εαυτό σου και τον κόσμο, και για μένα είναι αλλόκοτο το συναίσθημα να περιβάλλομαι μόνο από ανθρώπους που απολαμβάνουν.

Info:

Το ταξίδι στην Ιταλία

του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε

Eκδόσεις Ολκός

Mετάφραση: Γιώργος Δεπάστας

σελ. 216, τιμή 18 ευρώ

Βιβλίο
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

σχόλια

2 σχόλια
"Αυτό όμως που προπάντων μού κινεί το ενδιαφέρον, είναι άλλη μια φορά ο λαός, μια μεγάλη μάζα, που ζει ενστικτωδώς".Πελώρια, τεράστια, γιγάντια κουβέντα.