Ποδήλατα για όλους τους Αθηναίους

Ποδήλατα για όλους τους Αθηναίους Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Dreyk the Pirate
9

Το Δημοτικό Συμβούλιο είχε οριοθετήσει ήδη από τον Ιούλιο 70 χώρους όπου θα φιλοξενηθούν οι σταθμοί των ποδηλάτων. Οι σταθμοί θα βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης, σε πλατείες, δίπλα σε σταθμούς του μετρό, αρχαιολογικούς χώρους κ.α. Στο αρχικό στάδιο θα διατίθενται 1.000 ποδήλατα, τα οποία ο πολίτης ή επισκέπτης θα μπορεί να νοικιάζει από έναν σταθμό, να τα χρησιμοποιεί και να τα αφήνει στη συνέχεια στον πιο κοντινό του σταθμό. Αυτό που μένει τώρα –και θα γίνει στις 4 Δεκεμβρίου– είναι η επιλογή της ιδιωτικής εταιρείας που θα διαχειρίζεται το σύστημα.

Πώς ακριβώς θα δουλέψει το μέτρο; Ο Βασίλης Βαβάκος, συγκοινωνιολόγος και ειδικός σύμβουλος του δημάρχου Καμίνη, μας εξηγεί ότι θα υπάρχει μια εγγραφή του πολίτη ή επισκέπτη στο σύστημα και μια κάρτα συνδρομητή. Αν και ο Δήμος Αθηναίων δεν θα κερδίζει τίποτε από την εφαρμογή του μέτρου, παρά ένα ποσό από μια συμβολική ενοικίαση του χώρου των 70 σταθμών, έβαλε ως όρο στις εταιρείες που θα υποβάλουν προτάσεις η χρήση του ποδηλάτου έως 30 λεπτά να είναι δωρεάν. Από κει και πέρα, η εταιρεία που θα επιλεγεί θα καθορίσει το ακριβές μίσθωμα για τον υπόλοιπο χρόνο χρήσης, τον τρόπο πληρωμής, τον χρόνο (αν θα γίνει με ωριαία ή ημερήσια μίσθωση). Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι θα υπάρχει κάποιο ειδικό τέλος το οποίο θα κληθεί να πληρώσει ο ενδιαφερόμενος με την εγγραφή του στο σύστημα. Η εταιρεία όμως θα είναι υπεύθυνη για την αγορά των ποδηλάτων, τη συντήρησή τους, τη δημιουργία των σταθμών και την ομαλή λειτουργία του συστήματος.

Αν και στην ανακοίνωση του μέτρου οι περισσότεροι Αθηναίοι αντέδρασαν θετικά, υπάρχουν και κάποιοι που στέκονται επιφυλακτικοί. Όχι για το ίδιο το μέτρο, αλλά για την πρακτική του εφαρμογή στην Αθήνα του 2013. Τι μπορεί, όμως, να πάει στραβά;

Το Αίγιο, μια πόλη της Αχαΐας 30.000 κατοίκων, εφαρμόζει το μέτρο από τον περασμένο Μάιο. Στη μικρή πόλη του Αιγίου τα ποδήλατα είναι μόλις 40 και μπορείς να τα βρεις σε τρία σημεία της πόλης. Για την όλη οργάνωση του συστήματος, αγορά των ποδηλάτων, δημιουργία των σταθμών, συντήρηση κ.λπ. υπεύθυνος είναι ο Δήμος Αιγιαλείας, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Στο Αίγιο η διαδικασία που τηρείται είναι η εξής: οι ενδιαφερόμενοι δημότες ή επισκέπτες πηγαίνουν με την ταυτότητά τους και τον αριθμό ΑΦΜ στο δημαρχείο, όπου και εγγράφονται στο σύστημα. Εκεί παραλαμβάνουν έναν αριθμό, τον οποίο και πληκτρολογούν, σε συνδυασμό με τα στοιχεία τους, στους σταθμούς των ποδηλάτων. Το μέτρο βρίσκεται στην πρώτη φάση υλοποίησης, περίοδο κατά την οποία τα ποδήλατα διατίθενται δωρεάν για μία ολόκληρη ημέρα.

Τι γίνεται, λοιπόν, στο Αίγιο μετά από έξι μήνες εφαρμογής του μέτρου; Υπάρχουν ακόμα τα ποδήλατα; Δεν τα έκλεψαν, δεν τα έσπασαν; «Όλα τα ποδήλατα είναι στη θέση τους, δεν έχει κλαπεί κανένα» μας λέει η κ. Ιωάννα Θεοδωρακοπούλου από το γραφείο του δημάρχου Αιγίου. «Το αρνητικό που έχει παρατηρηθεί είναι ότι συμβαίνει να κρατούν τα ποδήλατα παραπάνω από μία ημέρα». Και τι γίνεται τότε; Πώς προστατεύεται η περιουσία του δήμου και πώς εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του συστήματος; «Επειδή το μέτρο το έχουν αγκαλιάσει κυρίως νεαροί δημότες και φοιτητές που έχουμε στην πόλη μας, δεν είμαστε πολύ αυστηροί ακόμα. Έχουμε προειδοποιήσει όμως ότι από 1η Ιανουαρίου ανάλογες περιπτώσεις θα τιμωρούνται με πρόστιμο το οποίο, όπως συμβαίνει και με τα πρόστιμα για τα αυτοκίνητα, όταν θα βεβαιώνεται στην εφορία (γι' αυτό και ζητάμε το ΑΦΜ), ο πολίτης δεν θα μπορεί να επιτελέσει καμιά φορολογική πράξη μέχρι να πληρωθεί».

Βεβαίως, άλλο μέγεθος το Αίγιο και άλλο η Αθήνα. Στο Αίγιο τα ποδήλατα προορίζονται για αναψυχή. Στην Αθήνα θα χρησιμοποιηθούν περισσότερο για πρακτικές ανάγκες, δηλαδή για τη μετακίνηση των κατοίκων. Ο στόχος του Δήμου Αθηναίων, όπως τον εκφράζει ο κ. Βαβάκος, είναι τα ποδήλατα να λειτουργούν ως συμπλήρωμα των μέσων μαζικής μεταφοράς. «Θα βολέψουν πολλούς που, αντί να χρειαστεί να πάρουν και δεύτερο τρένο ή να περιμένουν για το λεωφορείο, θα μπορούν να πάνε στον τελικό τους προορισμό γρήγορα και δωρεάν».

Το σημείο στο οποίο έχουν σταθεί οι περισσότεροι που έχουν εκφραστεί αρνητικά για το μέτρο στην Αθήνα είναι η έλλειψη ποδηλατοδρόμων. Λονδίνο, Παρίσι και Βερολίνο, πόλεις στις οποίες εδώ και χρόνια εφαρμόζεται το μέτρο με τα κοινόχρηστα ποδήλατα, διαθέτουν μεγάλο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Στην Αθήνα τι έχουμε; Μπορεί, όντως, να μην υπάρχουν ποδηλατόδρομοι, αλλά αυτό δεν εμποδίζει εκατοντάδες συμπολίτες μας κάθε Παρασκευή να βολτάρουν στους δρόμους της πρωτεύουσας. «Πιστεύω ότι η εφαρμογή του μέτρου μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για τη δημιουργία τους» μας λέει ο κ. Βαβάκος και συμπληρώνει: «Ίσως απλώς να λείπει η θέληση, γιατί η οριοθέτηση ποδηλατοδρόμων σε πολλές περιπτώσεις κοστίζει όσο και ένα κουτί μπογιάς».

Διάφορα
9

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
ανατρέξτε στο http://www.paizotopos.gr/play/news/hellas/1785-bikeaigiocyclopolis.htmlμε ρεπορτάζ για το τι συμβαίνει σήμερα στο Αίγιο για να έχετε την πραγματική εικόνα
Πολύ καλό και πρακτικό για τουρίστες. Γνώρισα ένα σωρό πόλεις τις Αμερικής έτσι, με την ησυχία μου, χαζεύοντας γύρω (κάτι που δεν γίνεται με μετρό) και φτηνά. Ο μοναδικός εχθρός είναι οι χρήστες των ποδηλάτων. Και οι πολίτες του Αιγίου δεν δείξανε καλό πρόσωπο.
Στην Κηφισια εχουμε τους καλυτερους ποδηλατοδρομους. Ειναι υπερυψωμενοι, εντελως χωριστοι απ το δρομο και με κολωνακια. Φυσικα με την απουσια δημοτικης πλεον, και την παντοτινή απουσια της τροχαιας, εχει αρχισει να γινεται ελευθερο παρκινγκ (τα κολωνακια εξαφανιζονται με γοργο ρυθμο).Ποδηλατα χωρις ποδηλατοδρομους....δεν γινεται. Ποσο μαλλον στο κεντρο της πολης. Ειναι ρωσικη ρουλετα....να επιζησεις.
Καταλαβαίνω τον ενθουσιασμό των ποδηλατών, ωστόσο η εγγύτητα της ανακοίνωσης με αυτή του Σαμαρά και ελεύθερο wi-fi δημιουργεί αναπόφευκτους συνειρμούς. Σόρρυ που γίνομαι δυσάρεστος, αλλά πολύ παντεσπάνι έχει πέσει σε αυτή τη ρημαδο Ελλάδα, για να ξεχνά ότι δεν τρώει ψωμάκι ο λαός της...
Τέλεια τα νέα, καιρό το περίμεναμε αλλά:1.Ποιούς όλους τους Αθηναίους; Θα είναι 1000 όλα κι όλα λέει για όλη την Αθήνα, ελπίζω να προλάβω μία βόλτα πριν μαζευτούν για παλιοσίδερα -πολύ το φοβάμαι ότι θα καταλήξουν σε κάποιο χυτήριο ή ότι θα τα κλέψουν, θα τα βάψουν και θα τα ξαναπουλήσουν στα παλιατζίδικα. 2. Η μισή ώρα ατελώς είναι βλακεία, ακυρώνει το μέτρο. Ας το κάνουν δύο τουλάχιστον. 3.Ελπίζω να βρουν χορηγούς δια παν ενδεχόμενον4. Ο κ.Βαβάκος -αν κ συγκοινωνιολόγος- μου ακούγεται αφελής στην θέση του ότι ένας κουβάς μπογιά είναι ο ποδηλατόδρομος. Ναι. Οντως. ΑΛλά βασικά ποδηλατόδρομος είναι ο σεβασμός των υπόλοιπον εποχούμενων στους ποδηλατόδρομους. Ποδηλατόδρομοι σε πόλεις με παράδοση στο ποδήλατο έχουν γίνει πάρκινγκ για αυτοκ κ μοτο, υποδοχείς κάδων σκουπιδιών κλπ (χωρίς δημ.αστυνομία, τα όργια)Εύχομαι πάντως τα καλύτερα! Μπορεί κ κάτι ν'αλλάζει!
Η πρόβλεψη για τη μισή ώρα στοχεύει αυτούς που θα χρησιμοποιούν τα ποδήλατα με σκοπό τη μετακίνηση και όχι για αναψυχή. (Σε μισή ώρα μπορείς να κάνεις αρκετά χλμ και οι σταθμοί θα βρίσκονται αρκετά κοντά μεταξύ τους) Ο κ. Βαβάκος μίλησε για χαμηλό κόστος οριοθέτησης ποδηλατοδρόμων σε ΠΟΛΛΕΣ περιπτώσεις, όχι παντού και γενικά.
Ώπα…, ο «αφελής – αν και συγκοινωνιολόγος – κ. Βαβάκος» εδώ, καλησπέρα.Αγαπητέ/ή tropique, διάβασα με πολύ ενδιαφέρον το σχόλιό σου, μου επιτρέπεις κάποιες σκέψεις στις παρατηρήσεις σου;1.Χίλια κοινόχρηστα ποδήλατα δεν είναι και λίγα για μια πρώτη πιλοτική φάση εφαρμογής στο Δήμο Αθηναίων. Τα 1000 ποδήλατα με τους 70 σταθμούς σε απόσταση περίπου 300μ μεταξύ τους, καλύπτουν αρκετά καλά το κέντρο της Αθήνας. Σε μια φάση πλήρους ανάπτυξης ίσως και 15.000 ποδήλατα για το λεκανοπέδιο να είναι λίγα (Παρίσι σήμερα ~ 27.000 κοιν. ποδ. και Λονδίνο ~ 8.000 στη δεύτερη φάση ανάπτυξης). Όμως με κάποιο εύλογο νούμερο πρέπει να ξεκινήσουμε και μας φάνηκε λογικό ότι με 1000 κοινόχρηστα ποδήλατα σε πρώτη φάση, όποιος είναι διατεθειμένος να τα χρησιμοποιήσει θα έχει μεγάλη πιθανότητα να βρει και πάρει ένα περίπου απ’ όπου τον βολεύει και να το αφήσει περίπου όπου τον βολεύει στην περιοχή του κέντρου. Αν ο κόσμος τα αγαπήσει και τα προστατεύσει, τα κοινόχρηστα ποδήλατα δεν θα καταλήξουν στα χυτήρια. Θέλει όμως προσπάθεια και αποφασιστικότητα με τα λόγια και τις πράξεις ώστε να μην ανεχτούμε κάτι τέτοιο να συμβεί. Ο φόβος έτσι κι αλλιώς δεν είναι καλός σύμβουλος και πρέπει να τον ξεπεράσουμε.2.Η πρώτη μισή ώρα δωρεάν χρήσης κάθε φορά που παίρνεις ένα κοινόχρηστο ποδήλατο δεν είναι «βλακεία», αντιθέτως θα έλεγα ότι είναι μεγάλη «εξυπνάδα» όπως το είδαμε να λειτουργεί σε συστήματα αντιστοίχων μεγάλων πόλεων (Παρίσι, Λονδίνο, κλπ) και αυτό διότι σε 30 λεπτά κάνεις 4-8 χιλιόμετρα με μέτρια ταχύτητα ενώ οι μεγαλύτερες αποστάσεις στην περιοχή του κέντρου που θα καλύπτεται από το σύστημα δεν θα ξεπερνούν τα 4-5 χιλιόμετρα. Έτσι οι χρήστες θα ενθαρρύνονται να επιστρέφουν τα ποδήλατα εγκαίρως για να μπορούν να τα χρησιμοποιούν και άλλοι συμπολίτες, όσο το δυνατόν περισσότεροι. Αν πάλι πρέπει να το χρησιμοποιήσεις για περισσότερα από 30 λεπτά, ενδιαμέσως το αφήνεις σε κάποιο σταθμό και το ξαναπαίρνεις αμέσως ή παίρνεις ένα άλλο κοινόχρηστο ποδήλατο και ο δωρεάν χρόνος ισχύει πάλι για τα πρώτα 30 λεπτά της κάθε κούρσας. Τέλος μη ξεχνάμε ότι είναι δίκαιο και ο επιχειρηματίας που θα εγκαταστήσει, θα λειτουργεί και θα συντηρεί το σύστημα να έχει κάποιο έσοδο που θα επιτρέπει στο σύστημα κοινοχρήστων ποδηλάτων να επιβιώνει οικονομικά και αυτό δεν πρέπει να μας φαίνεται λάθος.3.Κι εγώ ελπίζω και εύχομαι να βρουν χορηγούς οι εταιρείες που εγκαθιστούν και λειτουργούν κοινόχρηστα ποδήλατα στην Ελλάδα, διότι χωρίς αυτούς είναι κάπως δύσκολο να αποκτήσει η Αθήνα κοινόχρηστα ποδήλατα.4.Έλα τώρα…, δεν χρειάζεται να με αποκαλείς αφελή…, αφού είναι φανερό και το καταλαβαίνεις ότι αυτό που ήθελα να πω με μεταφορικό τρόπο είναι πως η σήμανση των ποδηλατολωρίδων δεν συγκρίνεται από πλευράς κόστους με την κατασκευή ΜΕΤΡΟ ή Αυτοκινητοδρόμων. Μια απόφαση είναι για λίγο χρώμα και πινακίδες, που θα συνοδεύεται όμως από διάλογο και επικοινωνία ώστε να καλλιεργηθεί ο αμοιβαίος σεβασμός μεταξύ των συν-πολιτών. Το τελευταίο είναι το δύσκολο που δεν έχουμε συνηθίσει να κάνουμε, με το χρώμα θα τα βρούμε. Ναι, όντως, θέλει αρετή και τόλμη η «ποδηλασία»!5.Τέλος, ας ευχηθούμε, στις ιδιαίτερα δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν στη χώρα και στις ιδιαίτερες συνθήκες της πόλης της Αθήνας, να βρεθούν οι τολμηροί επιχειρηματίες που θα ανταποκριθούν και μαζί με τους συν-πολίτες θα αναλάβουν να αναμετρηθούν με τις προκλήσεις και θα κερδίσουν το στοίχημα των κοινοχρήστων ποδηλάτων. Καλή επιτυχία και μακάρι κάτι ν’ αλλάζει!Καλό βράδυ, από τον «κ. Βαβάκο» (λέγε με Βασίλη).Δες κι αυτό: https://www.dropbox.com/s/gwmd0x14bvkmftl/Athens%20Bike%20Sharing%20---%20Diavoulefsi%20April%202013.pdf
Χαίρομαι για την απάντηση Βασίλη, ελπίζω οι συνθήκες στην ΑΘήνα να είναι ωρίμες πλέον. Το αφελές το παίρνω πίσω ;)(και τιμωρήθηκα με ασυγχώρητο -αν και εκ παραδρομής- ορθογραφικό λάθος)