Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Η ομάδα δημιουργικού φωτισμού Beforelight φωτίζει μαγικά τις πόλεις
Urban Culture

Η ομάδα δημιουργικού φωτισμού Beforelight φωτίζει μαγικά τις πόλεις

Μια συζήτηση με τους ανθρώπους που άλλαξαν με τη δράση τους τη Στοά Eμπόρων και την οδό Πιττάκη

Οι δημιουργίες τους στην Αθήνα είναι μερικά από τα πιο πολυ-φωτογραφημένα σημεία της πόλης: η οδός Πιττάκη στου Ψυρρή με τα δεκάδες κρεμασμένα φωτιστικά και η Στοά Eμπόρων στη Βουλής με τις παλιές εμπορικές πινακίδες νέον, που έχουν γίνει τοπόσημα για τις γειτονιές τους. Μας εξηγούν πώς ξεκίνησαν, τι είναι το φως γι' αυτούς, με τι κριτήρια αναλαμβάνουν τα πρότζεκτ τους και πολλά άλλα.

 

-Καταρχάς, ας συστηθούμε. Τι είναι η Βeforelight;

Μια δημιουργική ομάδα ανθρώπων που ασχολούνται με τον εικαστικό φωτισμό. Το όνομά μας έχει συνδεθεί κυρίως με τις επεμβάσεις δημιουργικού φωτισμού (creative lighting) στον δημόσιο χώρο της πόλης, αλλά η δραστηριότητά μας έχει μεγαλύτερο εύρος. Μας απασχολεί ο δημιουργικός φωτισμός και η light art σε όλες τους τις εκφάνσεις, ως αντικείμενο, ως κατάσταση μέσα στην πόλη, ως τρόπος αντίληψης του χώρου, ως μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης, ως θεωρία. Κάποιες φορές η δουλειά μας συνδέεται με έναν τόπο τον οποίο προσπαθούμε να εμπλουτίσουμε ή να βελτιώσουμε. Κάποιες άλλες εμπνεόμαστε από αυτόν και προσπαθούμε να τον αναδείξουμε στο σύνολό του ή επιλέγοντας επιμέρους στοιχεία του. Έχουμε πάντα στο μυαλό μας, όμως, τον τελικό αποδέκτη της εγκατάστασής μας, τον επισκέπτη, και τον τρόπο με τον οποίο θα του κινήσουμε το ενδιαφέρον, θα τον προβληματίσουμε, θα τον εκπλήξουμε ή θα τον προσελκύσουμε να συμμετάσχει και ο ίδιος, ως μέρος του έργου, στη διαδικασία παραγωγής ή στο τελικό αποτέλεσμα.

Η ερμηνεία του φωτός ήταν ανέκαθεν μια πρόκληση: Το φως έχει μια διάσταση σχεδόν φιλοσοφική, γιατί είναι στο μέσο της επιστήμης και της μεταφυσικής. Είναι υλικό και άυλο, έχει εμπνεύσει θρησκείες και καλλιτέχνες και είχε πολλές σημασίες σε διάφορους πολιτισμούς. Είναι ένα σημαίνον με πολλαπλά σημαινόμενα.


Η ομάδα μας είναι πολυπληθής και πολυσυλλεκτική. Έχει εννέα μέλη τα οποία προέρχονται από τον χώρο του θεάτρου, της αρχιτεκτονικής και του κινηματογράφου. Συστάθηκε στην πόλη της Θεσσαλονίκης όσο ήμασταν ακόμα φοιτητές. Το όνομα «Beforelight» προέκυψε χωρίς πολλή σκέψη, από ένα λογοπαίγνιο με βασικό στοιχείο του το φως/light. Βefore-light γιατί ξεκινάμε να δημιουργούμε πριν από το φως, κάνουμε δηλαδή όλη τη σκέψη και διαδικασία που απαιτείται για να «ανάψει» μια εγκατάσταση, να «φωτιστεί» ένας χώρος, μια παράσταση, ένα έκθεμα, μια συναυλία. Βe-for-light γιατί «είμαστε για το φως», κοινώς... το φως μάς κινητοποιεί, είναι η ζωή μας, όσο ρομαντικό ή βαρύγδουπο κι αν ακούγεται αυτό. Από τη στιγμή της δημιουργίας της ομάδας δεν έχουμε σταματήσει να πειραματιζόμαστε με το φως. Είναι ταυτόχρονα έμπνευση και υλικό για τη δουλειά μας. Έχουμε εξελιχθεί μαθαίνοντας να δουλεύουμε μαζί του και αυτό το συνειδητοποιούμε παρατηρώντας τα μικρά ή μεγάλα βήματα που κάναμε από έργο σε έργο σ' αυτή την πορεία των 9 χρόνων. Μέσω της ενασχόλησής μας με το φως αναπτύξαμε επίσης μια κοινή γλώσσα για να μπορούμε να συνεννοηθούμε. Η επικοινωνία στην ομάδα μας, όπως και σε κάθε δημιουργική ομάδα, είναι πολύ βασικός παράγοντας για τη διατήρηση μια πολύχρονης συνεργασίας. Εννιά χρόνια μετά το όνομα αυτό εξακολουθεί να εκφράζει τον καθένα από εμάς, αφού παρευρίσκεται στα επαγγέλματα όλων μας. Λίγο πριν ανέβει μια θεατρική παράσταση, λίγο πριν χτιστεί ένα σπίτι, λίγο πριν γυριστεί μια ταινία, λίγο πριν ανακαινιστεί ένας χώρος, το φως είναι εκεί κι εμείς μαζί του, πριν από την όποια διαδικασία!

 

 

Η ομάδα Beforelight. Φωτογραφία: Κατερίνα καμπίτη
Η ομάδα Beforelight. Φωτογραφία: Κατερίνα καμπίτη


-Πότε ξεκινήσατε, ποιο είναι το background σας;

Ξεκινήσαμε το 2007. Γνωριστήκαμε σε ένα μάθημα θεατρικού φωτισμού της Ελευθερίας Ντεκώ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και αυτό ήταν μεγάλο σχολείο. Φοιτητές τότε θεατρολογίας, σκηνοθεσίας, σκηνογραφίας και αρχιτεκτονικής, ανακαλύψαμε το φως μέσα από την πρακτική του σχεδιασμού φωτισμών, στον σκηνικό χώρο αρχικά. Εκεί ο χώρος είναι περιορισμένος, αλλά οι δυνατότητες για πειραματισμό και δοκιμές απεριόριστες. Όλα γίνονται στο θέατρο. Περνώντας μερόνυχτα στησίματος στο θέατρο Κλειώ του Τμήματος Θεάτρου δεν αργήσαμε να «δεθούμε» ως ομάδα. Έχοντας διαφορετικό background ο καθένας, αλλά την ίδια δημιουργική ανησυχία, καταφέραμε πολύ γρήγορα να ολοκληρώνουμε tasks, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλον. Στη συνέχεια είδαμε ότι μια αρχική ιδέα μπορούσε πολύ εύκολα να εξελιχθεί από μια ομάδα ανθρώπων που βλέπουν τα πράγματα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Όλοι έχουν να προσθέσουν κάτι και το τελικό σύνολο είναι κάτι που εκφράζει όλους μας και ταυτόχρονα αυτό που μας συνδέει. Είναι βασικό, πάντως, να πούμε πως οι κατευθύνσεις όλων μας στις σπουδές και στη μετέπειτα επαγγελματική μας πορεία έχουν να κάνουν, λίγο-πολύ, με τη μελέτη του χώρου και της συμπεριφοράς του ανθρώπου, είτε στην αρχιτεκτονική είτε στο θέατρο και στο σινεμά. Και είναι συναρπαστικό που το φως έχει ισχυρή παρουσία και στους τρεις αυτούς χώρους.


Η καλή συνεργασία μας από την πρώτη στιγμή και η ανάγκη μας να πειραματιστούμε με το μέσο του φωτός μάς κράτησε κοντά ως και σήμερα, αν και τα μέλη μας έχουν διασπαρεί σε διαφορετικές πόλεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ποτέ, από τη στιγμή της σύστασης της ομάδας, πλην των διαδικτυακών ραντεβού μας και των ετήσιων ενδο-ομαδικών εργαστηρίων που διοργανώνουμε, δεν συνυπήρξαμε και οι εννιά στην ίδια πόλη. Ανέκαθεν συνδεόμασταν από διαφορετικά μέρη του κόσμου, με μέλη της ομάδας να έχουν ζήσει για μεγάλα διαστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ρότερνταμ, Βαρκελώνη, Σαν Φρανσίσκο, Λονδίνο κ.α. Οι συστηματικές online συναντήσεις μπήκαν στο εβδομαδιαίο πρόγραμμά μας και όταν βρισκόμαστε πλειοψηφικά σε έναν κοινό φυσικό τόπο, αυτό γίνεται με αφορμή το στήσιμο μιας εγκατάστασης και εμπεριέχει τόσο τη λαχτάρα της συνδημιουργίας όσο και τη χαρά της συνάντησης. Όσον αφορά το είδος των έργων μας, η αλήθεια είναι ότι γίναμε πιο εξωστρεφείς με τα χρόνια. Ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούμε και δουλεύουμε προφανώς έχει επηρεάσει τον χαρακτήρα των έργων μας και μας έχει οδηγήσει προς αυτή την κατεύθυνση. Από τον θεατρικό φωτισμό και τις εγκαταστάσεις σε εκθεσιακούς χώρους βγήκαμε στον αστικό χώρο, πολλές φορές αναζητώντας την ενεργή συμμετοχή των συμπολιτών μας μέσω των διαθέσιμων διαδικτυακών μέσων.

 

Το φωτιστικό σου αλλιώς. Συν - οικία Πετράκη. Αθήνα , 2012. Φωτογραφία Νίκος Λιμπερτάς
Το φωτιστικό σου αλλιώς. Συν - οικία Πετράκη. Αθήνα , 2012. Φωτογραφία Νίκος Λιμπερτάς
Oh my CAD. Θεσσαλονίκη, 2013. Φωτογραφία: Cre8ive Studios
Oh my CAD. Θεσσαλονίκη, 2013. Φωτογραφία: Cre8ive Studios

 

-Μιλάμε για πλήρη απασχόληση;

Πλήρης απασχόληση δεν είναι σε καμία περίπτωση. Είναι μια δημιουργική απασχόληση για όλους μας, παράλληλα με τη βασική μας εργασία. Καθώς ανήκουμε όλοι στον χώρο του design και των τεχνών, με βάση τις γνώσεις και τις εμπειρίες μας προσθέτουμε ένα μικρό κομμάτι στο παζλ της ομάδας. Νιώθουμε άνετα με την πολυσυλλεκτικότητά μας καθώς και με το γεγονός της πολυκεντρικότητάς μας. Αν και με τα χρόνια έχουμε μάθει τα προτερήματα και τις «ευκολίες» του κάθε μέλους της ομάδας, συνειδητά, στα στάδια παραγωγής και υλοποίησης ενός έργου δεν υπάρχει ιεραρχία. Προσπαθούμε να εμπλεκόμαστε όλοι σε όλα τα πρότζεκτ και σε όλα τα στάδια, εφόσον κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Η διαθεσιμότητα του κάθε μέλους στη διαδικασία προετοιμασίας και παραγωγής μια εγκατάστασης σε έναν δεδομένο χώρο και χρόνο δεν είναι πάντα εξασφαλισμένη και έχει να κάνει με τις επαγγελματικές υποχρεώσεις και τις δεσμεύσεις του καθενός μας. Επομένως, υπάρχουν περίοδοι που είμαστε λιγότερο ή και καθόλου ενεργοί, περιπτώσεις που μια υποομάδα δύο ή τριών ατόμων «τρέχει» ένα πρότζεκτ μόνη της. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να είμαστε όλοι παντού και πάντα διαθέσιμοι.


Ξεχωρίζουμε προτάσεις που μας γίνονται με βάση τη δημιουργική πρόκληση, αψηφώντας συχνά τις πρακτικές δυσκολίες που θέτει μια οποιαδήποτε φωτιστική επέμβαση. Έχουμε εκπαιδευτεί στο θέατρο, άλλωστε, εκεί όπου όλα είναι πιθανά. Ξεκινάμε με τις πιο τρελές ιδέες και προσπαθούμε να τις φέρουμε στα πρακτικά και οικονομικά μέτρα της κάθε περίπτωσης. Ευκαιρίες για να δημιουργήσουμε κάτι νέο υπάρχουν αρκετές. Οι κατάλληλες συνθήκες ώστε να μπορέσουμε να το υλοποιήσουμε λείπουν τις περισσότερες φορές. Σε άλλες χώρες ο δημιουργικός φωτισμός αποτελεί αποκλειστική απασχόληση καλλιτεχνών και ομάδων και, φυσικά, υπάρχουν και φορείς που χρηματοδοτούν τέτοιου είδους έργα. Χαρακτηριστικά είναι τα φεστιβάλ φωτισμού που διοργανώνονται σε ολοένα και περισσότερες πόλεις του κόσμου (Άμστερνταμ, Λυών, Βερολίνο, Λονδίνο, Σιγκαπούρη, Σίδνεϊ), με κάποια από αυτά να προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες. Στην Ελλάδα αυτό είναι ουτοπικό, λόγω της έλλειψης πόρων κυρίως. Και αυτό είναι απογοητευτικό, καθώς παρατηρούμε μια συνεχή αύξηση του ενδιαφέροντος γι' αυτό το αντικείμενο και τις αλλαγές που μπορεί να φέρει στο χτισμένο περιβάλλον.

 

Έχει μεγάλη αξία το φως, μπορεί να καταφέρει πολλά, αλλά δυστυχώς η τιμή του είναι αυτή που συνήθως απογοητεύει. Πολλοί φορείς ή και ιδιώτες μάς προσεγγίζουν με ελάχιστους οικονομικούς πόρους και με την προσδοκία μιας επέμβασης που θα αλλάξει έναν χώρο, έναν δρόμο, ένα κτίριο. Μακάρι να είχαμε τη δυνατότητα να το κάνουμε πάντα. Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες, με περηφάνια μπορούμε να πούμε ότι είμαστε η μοναδική light art ομάδα που υπάρχει σ' αυτήν τη χώρα!

 

Color ex Machina. Mάαστριχτ, Ιούλιος 2014. Φωτογραφία: Laura Zuallaert
Color ex Machina. Mάαστριχτ, Ιούλιος 2014. Φωτογραφία: Laura Zuallaert
 

 

-Τι εναι το φως για εσάς;

Μάλλον μπορούμε να βρούμε εννιά διαφορετικές απαντήσεις γι' αυτή την ερώτηση! Η ερμηνεία του φωτός ήταν ανέκαθεν μια πρόκληση: Το φως έχει μια διάσταση σχεδόν φιλοσοφική, γιατί είναι στο μέσο της επιστήμης και της μεταφυσικής. Είναι υλικό και άυλο, έχει εμπνεύσει θρησκείες και καλλιτέχνες και είχε πολλές σημασίες σε διάφορους πολιτισμούς. Είναι ένα σημαίνον με πολλαπλά σημαινόμενα. Πέρα από αυτά τα θεωρητικά, είναι, πάνω απ' όλα, εμπειρία.


Το φως είναι, καταρχάς, η βασική μας σύνδεση με αυτό τον κόσμο. Οτιδήποτε αντιλαμβανόμαστε με τα μάτια μας στο περιβάλλον που μας περικλείει είναι φως. Στη βρεφική μας ηλικία πρώτα βλέπουμε και μετά καταλαβαίνουμε τον κόσμο μέσω της όρασής μας. Έπειτα, εκπαιδευόμαστε εμπειρικά να ξεχωρίζουμε υλικά, να υπολογίζουμε αποστάσεις, να τοποθετούμε το σώμα μας στον χώρο, να αποφεύγουμε επικίνδυνα αντικείμενα, να ζούμε. Η σχέση μας μαζί του είναι ακόμη πιο βαθιά, καθώς έχει καθορίσει την πορεία του ανθρώπινου είδους πάνω στον πλανήτη. Πάντα θα μας συναρπάζει και θα μας ελκύει, όπως εκείνη η πρώτη φλόγα που κατά λάθος άναψε και αντίκρισε ένας πρόγονός μας. Από τότε μας εξελίσσει και το εξελίσσουμε. Μετά από τόσα επιτεύγματα σε τεχνολογικό επίπεδο συνεχίζει να μας συναρπάζει, να δημιουργεί ατμόσφαιρες και να επηρεάζει τις διαθέσεις μας, όπως εκείνη η πρώτη φλόγα. Χάριν του τεχνητού φωτός, οι δραστηριότητες του ανθρώπου επεκτάθηκαν στις νυχτερινές ώρες. Αποτελεί βασικό συστατικό της νυχτερινής ταυτότητας του περιβάλλοντος που μας περικλείει και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο που το βιώνουμε. Επίσης, το φως μεταφέρει μηνύματα, κάτι που τόσο στον χώρο των visual arts όσο και της διαφήμισης εκτιμάται πολύ − στις ελληνικές πόλεις ένα μεγάλο μέρος του νυχτερινού φωτισμού προέρχεται από φωτεινές επιγραφές, για παράδειγμα. Τώρα, πια, είναι ξεκάθαρο πως το φως είναι ένα ισχυρό εργαλείο για τη διαμόρφωση των νυχτερινών τοπίων των πόλεων, μέσο επικοινωνίας και έκφρασης.


Όσο περισσότερο δουλεύουμε με το φως, τόσο καταλαβαίνουμε τη σπουδαιότητα και τον αντίκτυπό του στη διάθεση και στην ενέργειά μας ως πολιτών, χρηστών ενός χώρου, θεατών. Είναι μεγάλη έκπληξη και για μας το πώς κάθε φορά οι επισκέπτες αντιδρούν σε ένα φωτιστικό περιβάλλον που έχουμε δημιουργήσει. Κι εκεί βλέπουμε τη δυνατότητά του να μας επηρεάζει και να μας φέρνει κοντά. Εμάς το φως μάς έφερε κοντά ως ομάδα, αρχικά «παίζοντας» μαζί του. Πλέον, καταλήγει να μας φέρνει κοντά και με άλλους ανθρώπους, δημιουργούς, σχεδιαστές, τελικούς αποδέκτες της δουλειάς μας, ενεργούς πολίτες. Ας πούμε, είναι η μεγάλη φωτιά στην παραλία γύρω από την οποία απλώς καθόμαστε με φίλους και αισθανόμαστε ασφαλείς, ζεστοί και χαρούμενοι.

 

Lines and Squares. Λευκωσία, 2015. Φωτογραφία: Beforelight
Lines and Squares. Λευκωσία, 2015. Φωτογραφία: Beforelight

 

-Τι σας εξιτάρει, με τι κριτήρια αναλαμβάνετε ένα πρότζεκτ;

Συνήθως τα πρότζεκτ γεννιούνται τόσο μέσα από κάποια πρόσκληση όσο και μέσα από μια δική μας πρωτοβουλία. Η απάντησή μας είναι ότι συχνά λειτουργούμε με το ένστικτο και τον ενθουσιασμό. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, ο τόπος στον οποίο καλούμαστε να επέμβουμε, η προέλευση της πρόσκλησης (αν προέρχεται από μία άλλη δημιουργική ομάδα με τον ίδιο ενθουσιασμό με εμάς) και οι συνθήκες στις οποίες καλούμαστε να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε τη δουλειά μας παίζουν σημαντικό ρόλο. Το μέγεθος μιας εγκατάστασης δεν είναι από μόνο του κριτήριο και η απόφαση για το αν θα προχωρήσουμε με ένα πρότζεκτ εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Μας εξιτάρουν ιδιαίτερα, τα τελευταία χρόνια, προτάσεις που αφορούν την αναβάθμιση μιας γειτονιάς και την εμπλοκή του κόσμου κατά τη διαδικασία παραγωγής του έργου. Δυστυχώς, δεν είναι συχνά αυτονόητο τι είναι δημιουργικός φωτισμός και ότι δεν κρεμάω απλώς δύο φώτα και τελείωσα. Επίσης, δεν υπολογίζεται πάντα το κόστος μιας εγκατάστασης πριν μας γίνει μια πρόταση. Το κόστος αυτό δεν είναι μικρό, ειδικά για την κλίμακα μιας επέμβασης στον αστικό χώρο.


Πριν από δύο χρόνια ξεκινήσαμε μόνοι μας ένα αρκετά φιλόδοξο πρότζεκτ, στο οποίο επενδύσαμε πολλή ενέργεια και χρόνο, αλλά θεωρούμε ότι μας δικαίωσε γιατί άνοιξε σε ένα ευρύτερο κοινό την ιδέα του φωτισμού της πόλης ως στοιχείου ταυτότητας. To Urban Lightscapes Ρroject ήταν ένα ευρωπαϊκό έργο για τον αστικό φωτισμό με τρεις επιμέρους δράσεις: ένα συμπόσιο στην Αθήνα, ένα εργαστήριο στη Βαρκελώνη και δύο φωτιστικές εγκαταστάσεις στην πόλη του Μάαστριχτ, στην Ολλανδία. Για εμάς, το ενδιαφέρον στοιχείο του «Mosaic» και του «Color ex Machina», των δύο τελικών εγκαταστάσεων του πρότζεκτ, ήταν η συμμετοχή του κόσμου, και πιο συγκεκριμένα των κατοίκων των δύο γειτονιών στις οποίες δουλέψαμε. Στο τέλος, οι δύο εγκαταστάσεις δεν παραδόθηκαν απλώς ως κάτι τελείως ξένο που μια ομάδα Ελλήνων έφερε στη γειτονιά τους. Οι ίδιοι οι κάτοικοι συνδέθηκαν με τα δύο έργα, αναγνωρίζοντας σ' αυτά τη δική τους συνεισφορά.


Μέσω του Urban Lightscapes μας δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα πανευρωπαϊκό και πολυσυλλεκτικό δίκτυο συνεργασίας επαγγελματιών και καλλιτεχνών του φωτός αλλά και να μελετήσουμε τον φωτισμό ως ισχυρό εργαλείο διαμόρφωσης του δημόσιου χώρου. Η πρόκληση εδώ ήταν αρκετά μεγάλη, αλλά και το κίνητρο ισχυρό, γι' αυτό και βρήκαμε τις δυνάμεις και τον τρόπο να το προχωρήσουμε. Τώρα, πια, έχοντας την εμπειρία μιας τέτοιου μεγέθους διοργάνωσης και από τη στιγμή που τα αποτελέσματα ήταν θετικά, δεν θα διστάζαμε να αναλάβουμε και πάλι ένα αντίστοιχο πρότζεκτ που θα παίζει με τη σχέση δημιουργού - έργου - τελικού αποδέκτη, μπερδεύοντας λίγο τους ρόλους.

 

 

-Πείτε μας δυο λόγια για τα έργα που έχετε αναλάβει στην Αθήνα.

Στην Αθήνα βρίσκονται δύο αστικές εγκαταστάσεις οι οποίες έχουν ενσωματωθεί πλήρως στην εικόνα και στη ζωή της πόλης και αυτό μας χαροποιεί και μας συγκινεί ιδιαίτερα. Η πρώτη εγκατάσταση, το «Φωτιστικό σου Αλλιώς», βρίσκεται στην οδό Πιττάκη, κοντά στο Μοναστηράκι, και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της δράσης «Συνοικία Πιττάκη» της ομάδας ImagineTheCity. Πριν από τρία χρόνια, οι κάτοικοι της Αθήνας προσκλήθηκαν να δωρίσουν τα χαλασμένα φωτιστικά που είχαν στα σπίτια ή στις αποθήκες τους κι εμείς, έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία, τόσο τεχνική όσο και εικαστική, τα κρεμάσαμε με ιδιαίτερο τρόπο ψηλά, κατά μήκος του δρόμου. Η εγκατάσταση ξεκίνησε με την προοπτική να μείνει για τρεις μήνες και έχει παραμείνει για τρία ολόκληρα χρόνια, με ελάχιστες επεμβάσεις συντήρησης. Μάλιστα, η τελευταία παρέμβαση που πραγματοποιήσαμε με την αλλαγή των λαμπτήρων από αλογόνου σε LED είχε ως αποτέλεσμα το σύνολο των φωτιστικών του δρόμου να καταναλώνει περίπου 300 watt, δηλαδή περίπου όσο ένα-δύο φωτιστικά δρόμου του δήμου. Το επίτευγμα ήταν ότι ο δρόμος έγινε πέρασμα, όσοι μένουν εκεί νιώθουν πια πολύ περισσότερη ασφάλεια, ο κόσμος περνάει και κοιτάει ψηλά προς το φως, περαστικοί συνεχίζουν να φωτογραφίζονται με χαρούμενα πρόσωπα και αποτελεί σημείο έκπληξης για πολλούς τουρίστες. Για μας, ακόμα κι αν δεν συνδέεται με το όνομά μας, αυτή η αυθόρμητη αντίδραση του κόσμου αποτελεί τη μεγαλύτερη ανταπόδοση.


Η εγκατάσταση «Αθήνεον» βρίσκεται στην οδό Βουλής, κοντά στο Σύνταγμα, δημιουργήθηκε τον Ιούνιο του 2014 στο πλαίσιο της δράσης «Ίχνη Εμπορίου» και ταιριάζει περισσότερο με τον παραδοσιακά εμπορικό χαρακτήρα της περιοχής. Έπειτα από ένα πολυτάραχο καλοκαιρινό σαφάρι συλλογής και διαπραγμάτευσης παλαιών επιγραφών έξω από κλειστά μαγαζιά και μικροεπιχειρήσεις της πόλης (κάποιες είναι από τη δεκαετία του '60), τις αναρτήσαμε στην οροφή της Στοάς Εμπόρων. Κάθε πινακίδα αφηγείται τη δική της μικρή ιστορία μιας επιχείρισης που δεν υπάρχει πια ή μιας δραστηριότητας με την οποία ενδεχομένως αρκετοί συμπολίτες μας είχαν καταπιαστεί, αλλά έχει εκλείψει. Αυτό το παλίμψηστο από νέον γράμματα και φωτεινές επιγραφές σε εκπλήσσει όταν περνάς από την οδό Βουλής: στρέφοντας το βλέμμα προς τη στοά δεν το περιμένεις, σε προσκαλεί εντός του και σε συνδέει το τώρα με ένα πλούσιο εμπορικό παρελθόν.

 

 

ΑθήΝεον, Αθήνα, 2014. Φωτογραφία: Beforelight
ΑθήΝεον, Αθήνα, 2014. Φωτογραφία: Beforelight

 

-Τι άλλες δράσεις οργανώνετε;

Πέραν των φωτιστικών εγκαταστάσεων, που είναι η κύρια ενασχόλησή μας και εμπεριέχει σε μεγάλο βαθμό την καλλιτεχνική διαδικασία, οργανώνουμε και περαιτέρω δράσεις, οι οποίες, φυσικά, αφορούν τον φωτισμό. Για παράδειγμα, στο πλαίσιο του πρότζεκτ Urban Lightscapes διοργανώσαμε ένα συμπόσιο στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών τον Νοέμβριο του 2013 με προσκεκλημένους διεθνούς φήμης επιστήμονες, καλλιτέχνες και θεωρητικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Το συμπόσιο είχε μεγάλη απήχηση σε ένα ευρύ κοινό, το οποίο ήρθε σε επαφή με πολλές και διάφορες προσεγγίσεις όσον αφορά το φως, τον σχεδιασμό φωτισμού, τον εικαστικό φωτισμό και τον φωτισμό των πόλεων. Έναν μήνα αργότερα, ακολούθησε ένα τριήμερο πειραματικό εργαστήριο στο Ινστιτούτο Προηγμένης Αρχιτεκτονικής της Καταλονίας (IAAC) στη Βαρκελώνη, όπου οι συμμετέχοντες εφάρμοσαν νέα μέσα και προηγμένες τεχνολογίες με σκοπό την κατασκευή παραδειγματικών φωτιστικών μοντέλων για τον αστικό φωτισμό. Εκεί παρουσιάστηκαν εξαιρετικές ιδέες που αποδεικνύουν ότι ο φωτισμός των πόλεων θα μπορούσε να εμπεριέχει, πέρα από την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα, έννοιες όπως δημιουργικότητα, συμμετοχή, προσαρμοστικότητα, εξοικονόμηση ενέργειας, επικοινωνία. Τέλος, για πρώτη φορά αναλάβαμε την επιμέλεια και την έκδοση ενός καταλόγου-βιβλίου, το οποίο παραθέτει μια σειρά απόψεων και εμπειριών σχετικών με τον αστικό φωτισμό. Το «Urban Lightscapes, Creative lighting involving citizen's participation» εμπεριέχει σχεδόν όλα όσα μάθαμε από την εμπειρία της διοργάνωσης αυτού του πρότζεκτ και αποτελεί χρήσιμο εργαλείο για όποιον θέλει να μελετήσει το θέμα του φωτισμού των πόλεων


Επιπρόσθετα, έχουμε προβάλει ντοκιμαντέρ σε σχέση με τον νυχτερινό φωτισμό, έχουμε οργανώσει εργαστήρια φωτισμού για παιδιά και έχουμε προσκαλέσει σχεδιαστές και καλλιτέχνες του φωτός να μας μιλήσουν για τη δουλειά τους, ενώ κι εμείς έχουμε παρουσιάσει τη δική μας. Θεωρούμε την ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων με άλλες ομάδες, παρεμφερείς με τη δική μας, πολύ σημαντική. Η συνεχής συζήτηση γύρω από θέματα αισθητικής, συμμετοχής πολιτών, έκφρασης στον δημόσιο χώρο, επικοινωνίας κ.λπ. μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει στην εικόνα των πόλεων και στον τρόπο που τη βιώνουμε. Όταν στη συζήτηση όλα αυτά σχετίζονται και με τον αστικό φωτισμό, τότε δεν μπορεί παρά να βελτιωθεί και η νυχτερινή τους εικόνα. Παρ' όλα αυτά, προτιμάμε να δίνουμε έμφαση στο δημιουργικό κομμάτι, στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση των εγκαταστάσεών μας. Απολαμβάνουμε το χειρωνακτικό κομμάτι μιας φωτιστικής εγκατάστασης, το πολύωρο (ή πολυήμερο) brainstorming, τους πειραματισμούς με τα υλικά, τον σχεδιασμό μέχρι τελικής πτώσεως!


Beforelight μέλη είναι οι: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Δήμητρα Αλουτζανίδου, Χριστίνα Αμπατζίδου, Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, Κέλλυ Εφραιμίδου, Δημήτρης Θεοχαρούδης, Μαρία Λαζαρίδου, Βασίλειος Ντόβρος, Ειρήνη Στείρου.

 

www.beforelight.gr
www.urbanlightscapes.net
facebook.com/beforelight-159552673059/?fref=ts

 

Τελείωσε το Πολιτικό της Νομικής και συνέχισε τις σπουδές του στη Νέα Υόρκη. Συνεργάζεται με την LIFO από το 2010

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Red Bull BC One World Final 2019: Ο παλμός του παγκόσμιου breaking χτύπησε στη Βομβάη
Η LiFO ήταν το μοναδικό ελληνικό μέσο που βρέθηκε στην Ινδία για να παρακολουθήσει από κοντά τις σαρωτικές εμφανίσεις των τριών Ελλήνων και των δεκάδων διεθνών breakers που συμμετείχαν στη μεγάλη γιορτή της χορευτικής χιπ-χοπ κουλτούρας.
Δείτε live από τη Βομβάη τον παγκόσμιο τελικό του Red Bull BC One 2019
Ο παλμός του breaking χτυπά σήμερα στη Βομβάη, στον παγκόσμιο τελικό της διοργάνωσης Red Bull BC One 2019, όπου θα διαγωνιστεί και ο Έλληνας B-boy Onel
20 νέα πρόσωπα της Θεσσαλονίκης μάς συστήνονται
Είκοσι νέα πρόσωπα που ζουν και δραστηριοποιούνται στην πόλη περιγράφουν τα στοιχεία που την κάνουν ξεχωριστή και μας λένε τι θα άλλαζαν σε αυτήν.
Η τέχνη του Taxis: Αληθινές ιστορίες σε κτίρια όλου του κόσμου
Ένας από τους πιο δυνατούς Έλληνες εικαστικούς τη νέας γενιάς αλλάζει παλέτα και ταξιδεύει παντού με την τέχνη του.
Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα
Με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Push» στο φετινό CineDoc εξετάζουμε το φαινόμενο της στεγαστικής κρίσης που πλήττει πολλές περιοχές της Αθήνας, καθώς και το πώς έχουν αλλάξει σημαντικά οι ισορροπίες στην αγορά κατοικίας.
Η αγορά του τατουάζ στην Ελλάδα: ο τζίρος, τα μαγαζιά, οι τάσεις
Ο τζίρος, τα μαγαζιά και οι τάσεις στην εγχώρια αγορά του τατουάζ
Διαφήμιση για πώληση κόκας μέσω ίνσταγκραμ στο κέντρο της Αθήνας;
Mια αφίσα κολημμένη σε τοίχους πέριξ της πλατείας Συντάγματος διαφημίζει στους Αθηναίους να προμηθευτούν «κολομβιανή κόκα υψηλής ποιότητας» μέσω ενός λογιαριασμού στο ίνσταγκραμ. Τα πράγματα όμως δεν είναι έτσι.
Η εικονογραφημένη ιστορία του τατουάζ, από την αρχαιότητα ως σήμερα
Οι εθνογραφικές του ρίζες, η μαγική του δύναμη, η σύγχρονη μανία
Μία street artist δημιουργεί τα πιο μελαγχολικά πλάσματα με ελπιδοφόρα μηνύματα
Η Hayley Welsh αφηγείται τις δικές της ιστορίες σε τοίχους όλου του κόσμου.
50 χρόνια Scooby-Doo: Η περίεργη σύνδεση του θρυλικού καρτούν με τη δολοφονία του Ρόμπερτ Κένεντι
Η γέννηση της παγκοσμίως δημοφιλούς – ως τις μέρες μας – σειράς κινουμένων σχεδίων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απόηχο της δολοφονίας του υποψηφίου Προέδρου των ΗΠΑ την προηγούμενη χρονιά.
 Γιατί ολοένα και περισσότεροι Αθηναίοι στέλνουν dick pics σε κορίτσια;
Πώς ένας άνδρας παίρνει το θάρρος να στείλει φωτογραφίες με τo πουλί του στα κορίτσια και πώς εκείνα αντιδρούν;
Πώς το Παρίσι έγινε ένα ανοιχτό "μουσείο" street art
Το 13ο διαμέρισμα της πόλης του φωτός φιλοξενεί κορυφαία έργα street art
Βαδίζω και παραμιλώ: Πώς τα κινητά αλλάζουν τον τρόπο που κινούμαστε στην πόλη
Από την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου χώρου ως τα τροχαία ατυχήματα
Η μαγική ώρα της Θεσσαλονίκης
Ένα φωτορεπορτάζ από την πιο όμορφη στιγμή της μέρας στην πόλη του Θερμαϊκού.
Εξερευνώντας το Μπρόνξ
Ο φωτογράφος Edwin J. Torres ανακαλύπτει την απίστευτη, κρυφή γοητεία της παλιάς γειτονιάς του
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή