Η μυστική ιστορία της Monopoly

Η μυστική ιστορία της Monopoly Facebook Twitter
Κάθε παίκτης ξεκινά με τα ίδια χρήματα και με τις ίδιες ευκαιρίες παρότι στην πραγματική ζωή, η φυλή, η τάξη, το φύλο και μια σειρά άλλων παραγόντων επηρεάζουν καθοριστικά τις πιθανότητες επιτυχίας.
0



ΣΤΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ 
απομνημονεύματά του, ο ηθοποιός Μάθιου Πέρι (πιο γνωστός ως ο Τσάντλερ από τα «Φιλαράκια»), αποκαλύπτει ότι οι γονείς του περνούσαν τις ώρες πριν από τη γέννησή του παίζοντας το κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι Monopoly. Ήταν ένας δυστυχισμένος γάμος, γράφει ο Πέρι, και χώρισαν όταν εκείνος ήταν ακόμα  βρέφος. Δεν πρέπει να ήταν υπεύθυνη η Monopoly, αλλά δεν μπορεί και να βοήθησε. Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η Monopoly μπορεί να μην είναι απαραίτητα ένα κακό παιχνίδι, σίγουρα όμως είναι κατασκευασμένη να δημιουργεί πικρίες και έριδες στους παίκτες της.

Τα περισσότερα παιχνίδια έχουν έναν ανταγωνιστικό χαρακτήρα, λίγα όμως προκαλούν τέτοιο ολοκληρωτικό εξευτελισμό όσο η (ή το) Monopoly [που, βεβαίως, σημαίνει μονοπώλιο]. Στο νέο ντοκιμαντέρ όμως που έχει τίτλο "Ruthless: Monopoly's Secret History" [«Αμείλικτη: Η μυστική ιστορία της Monopoly] μαθαίνουμε ότι δεν ίσχυε πάντα αυτό. Το παιχνίδι σχεδιάστηκε αρχικά το 1903 από τη Lizzie Magie, μια χαρισματική φεμινίστρια, ηθοποιό και ποιήτρια. Εκείνη την εποχή, τα περισσότερα επιτραπέζια παιχνίδια, όπως και τα περισσότερα μυθιστορήματα για παιδιά, λειτουργούσαν ως δοχεία ηθικής καθοδήγησης. Η Magie ονόμασε το δημιούργημά της The Landlord's Game [Το παιχνίδι του ιδιοκτήτη ή του γαιοκτήμονα], βασιζόμενη στις θεωρίες του Henry George, ενός επιδραστικού οικονομολόγου της εποχής ο οποίος υποστήριζε ότι η γη θα έπρεπε να διαμοιράζεται στους πολλούς και όχι να γίνεται αντικείμενο στυγνής εκμετάλλευσης από τους λίγους (ιδιοκτήτες). Το παιχνίδι διαδόθηκε σαν λαϊκό παραμύθι και υιοθετήθηκε από κοινότητες που τροποποίησαν τους κανόνες ανάλογα με τα γούστα και τις συνθήκες τους.

Η μυστική ιστορία της Monopoly Facebook Twitter
Μια έκδοση του 1939 του The Landlord’s Game, η οποία κατοχυρώθηκε για πρώτη φορά με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεκαετίες νωρίτερα.

Η Monopoly, η οποία ξεκίνησε ως κριτική της ιδιοκτησίας, κατέληξε να προωθεί το αμείλικτο κυνήγι του πλούτου και της κερδοσκοπίας.

Μια τέτοια παραλλαγή προέκυψε στην περιοχή του Ατλάντικ Σίτι όταν ένας τεχνίτης ο οποίος ονομαζόταν Charles Darrow, αποφάσισε να αλλάξει τους κανόνες και προσέλαβε έναν καλλιτέχνη να σχεδιάσει μια νέα εκδοχή του παιχνιδιού, υιοθετώντας τις γραμμές και τα χρώματα που χαρακτηρίζουν το παιχνίδι μέχρι σήμερα. Ακολούθως, ξεκίνησε να κατασκευάζει και να διανέμει μόνος του το παιχνίδι, το οποίο ονόμασε Monopoly, στο τοπικό πολυκατάστημα. Η επιτυχία ήταν άμεση.  

Όταν το 1935 ο Darrow πούλησε την εκδοχή του στην εταιρεία παραγωγής παιχνιδιών Parker Brothers, τους διαβεβαίωσε γραπτώς ότι το παιχνίδι ήταν εξ ολοκλήρου δική του εφεύρεση. Στελέχη της εταιρείας όμως ανακάλυψαν ότι το παιχνίδι προϋπήρχε και  προσέφυγαν στη δικαιοσύνη. Το Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ χορήγησε τελικά στον Darrow πατέντα για την δική του εκδοχή του παιχνιδιού, ενώ η Parker Brothers, προκειμένου να εξευμενίσει τη Magie και να εξασφαλίσει τα δικαιώματα του αυθεντικού Landlord's Game, υποσχέθηκε να εκδώσει δύο άλλα πρωτότυπα σχέδιά της. Η Lizzie Magie πέθανε το 1948 και η πιο θλιβερή αποκάλυψη του ντοκιμαντέρ είναι ότι κατά την τελευταία  απογραφή πριν πεθάνει, είχε καταγραφεί ως «κατασκευαστής παιχνιδιών» με ετήσιο εισόδημα «μηδέν δολάρια».  

Η ιστορία του παιχνιδιού παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό άγνωστη μέχρι τη δεκαετία του '70, όταν ο Ralph Anspach, καθηγητής οικονομικών που είχε διαφύγει από τη ναζιστική Ευρώπη, ενεπλάκη σε μια δικαστική διαμάχη με την General Mills, στην οποία ανήκε η Parker Brothers. Ο Anspach είχε δημιουργήσει μια δική του εκδοχή του παιχνιδιού με τίτλο Anti-Monopoly, η οποία επέκρινε τα καρτέλ του πετρελαίου και άλλα καπιταλιστικά μονοπώλια. Το παιχνίδι έγινε δημοφιλές στο Σαν Φρανσίσκο, όπου ζούσε ο Anspach, σύντομα όμως ο ίδιος έλαβε ένταλμα το οποίο απαιτούσε να σταματήσει την παραγωγή. Με τη σειρά του, ξεκίνησε να δημοσιεύει καταχωρήσεις σε εφημερίδες ανά την επικράτεια της χώρας, ελπίζοντας να αποδείξει ότι ο αυθεντικός σχεδιασμός της Monopoly προϋπήρχε της ερμηνείας του Darrow.

s

 Το παιχνίδι σχεδιάστηκε αρχικά το 1903 από τη Lizzie Magie, μια χαρισματική φεμινίστρια, ηθοποιό και ποιήτρια. Αρχικά ονομαζόταν The Landlord’s Game

Η εκστρατεία του Anspach τον έφερε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας: έβαλε τρεις υποθήκες στο σπίτι του για να πληρώσει τα δικαστικά έξοδα και απέρριψε έναν διακανονισμό άνω του μισού εκατομμυρίου δολαρίων από την Parker Brothers. Όμως, το 1983, το Ανώτατο Δικαστήριο έβγαλε απόφαση υπέρ του, απαγορεύοντας στην εταιρεία την αποκλειστική χρήση του εμπορικού σήματος του παιχνιδιού. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, το 1998, κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο "The Billion Dollar Monopoly Swindle" [Η απάτη δισεκατομμυρίων της Monopoly] στο οποίο ο Anspach κατέγραφε την εμπειρία του, και ένας από τους αναγνώστες του ήταν ο Stephen Ives, ένας ντοκιμαντερίστας με έδρα τη Νέα Υόρκη. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Ives προσκάλεσε τον Anspach για μια συνέντευξη, η οποία δεν είχε προβληθεί ποτέ μέχρι που χρησιμοποιήθηκε σ’ αυτό το  ντοκιμαντέρ (Ο Anspach πέθανε πέρυσι, σε ηλικία ενενήντα έξι ετών, και δεν είδε ποτέ το τελικό μοντάζ).

Υπολογίζεται ότι έχουν κυκλοφορήσει περισσότερες από χίλιες διαφορετικές εκδόσεις της Monopoly. Το μήνυμα, ωστόσο, παραμένει το ίδιο. Τα παιχνίδια είναι συστήματα και, όπως είχε αντιληφθεί η Magie, ένας έξυπνος σχεδιαστής μπορεί να κατευθύνει τους παίκτες προς μια συγκεκριμένη άποψη μέσω της εμπειρίας τους από το σύστημα αυτό. Η Monopoly, η οποία ξεκίνησε ως κριτική της ιδιοκτησίας, κατέληξε να προωθεί το αμείλικτο κυνήγι του πλούτου και της κερδοσκοπίας.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αμερικανικός καπιταλισμός υπονόμευσε την αρχική ιδέα της Magie και κατέστρεψε την κληρονομιά της. Το "Ruthless" είναι μια ζεστή, προσεγμένη ταινία που λειτουργεί και ως φόρος τιμής στη γυναίκα που ευθύνεται για τη δημιουργία ενός από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στον κόσμο. Δεν ήταν απαραίτητο όμως ένα ντοκιμαντέρ για να αποτυπωθούν οι ειρωνείες της Monopoly. Οι πολιτικές του παιχνιδιού είναι διαφανείς: Κάθε παίκτης ξεκινά με τα ίδια χρήματα και με τις ίδιες ευκαιρίες παρότι στην πραγματική ζωή, η φυλή, η τάξη, το φύλο και μια σειρά άλλων παραγόντων επηρεάζουν καθοριστικά τις πιθανότητες επιτυχίας. Το παιχνίδι μεταμφιέζει την τύχη σε επιδεξιότητα, παραποιεί το αμερικανικό όνειρο και υπόσχεται πλούτο και δύναμη εις βάρος των άλλων. Μόνο στις τελευταίες στιγμές του βλέπουμε την πιο διαχρονική ανταμοιβή του νικητή: την απομόνωση.

Με στοιχεία από το The New Yorker

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αυγερόπουλος: Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

Γιώργος Αυγερόπουλος / «Στη Γάζα είδα ανθρώπους που έχουν συμφιλιωθεί με τον θάνατο»

O βραβευμένος πολεμικός ανταποκριτής περιγράφει στον Γιάννη Πανταζόπουλο τις πιο σκληρές μνήμες του από τη Γάζα και εξηγεί γιατί η παρούσα κρίση δεν έχει καμία σχέση με τις προηγούμενες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Ψυχή & Σώμα / Παιδικά πάρτι, αυτή η μάστιγα!

Πώς θα βγουν αλώβητοι οι γονείς από τον «οδοστρωτήρα» που λέγεται παιδικά πάρτι; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με τον εικαστικό Αλέξανδρο Γεωργίου, μπαμπά του οκτάχρονου Παναγιώτη, και τη Νινέττα Γιακιντζή, μαμά του εφτάχρονου Ιάσονα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Pan Pan: «Πάντα αναζητάω να βλέπω την πόλη από ψηλά»

Lifo Videos / Pan Pan: «Μ' αρέσει πάντα να βλέπω την πόλη από ψηλά»

O Pan Pan δεν είναι μόνο μουσικός ή κομίστας· ό,τι δημιουργεί μοιάζει συχνά με μια προσωπική ξενάγηση στην Αθήνα των ’90s και των ΄00s, μέσα από το βλέμμα ενός παιδιού που μεγάλωσε στην «κρυμμένη» γειτονιά του Πολυγώνου.
Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Άκου την επιστήμη / Είναι η μακροζωία μια νέα μορφή θρησκείας;

Μπορούμε να νικήσουμε τον χρόνο και τη φθορά; Είναι εφικτό να «χακάρουμε» το βιολογικό μας ρολόι ώστε να ζήσουμε περισσότερο χωρίς να γεράσουμε νωρίτερα; Ο Καθηγητής Βιολογίας και Γενετικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Αριστείδης Ηλιόπουλος, μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Lifo Videos / «Η λαχτάρα μου ήταν να είμαι αληθινός»

Σχεδόν 100 χρόνια ζωής δεν θόλωσαν ούτε στιγμή το βλέμμα του Γιάννη Βογιατζή πάνω στην τέχνη και την αλήθεια της. Με αφοπλιστική διαύγεια και χιούμορ, ο θρυλικός ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου μιλά για τη Ρένα Βλαχοπούλου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τον Φίνο και για την ευτυχία που του χάρισε η υποκριτική.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Ψυχή & Σώμα / Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: Μπορεί να προστατεύσει από τη σεξουαλική κακοποίηση;

Πώς και πότε μιλάμε στα παιδιά μας για το σεξ; Πώς βοηθά το μάθημα της σεξουαλικής αγωγής στην πρόληψη της σεξουαλικής κακοποίησης; Ποια σημάδια πρέπει να προσέξουν οι γονείς; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοθεραπεύτρια Σοφιάνα Μηλιωρίτσα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Newsroom / Ξένια Κουναλάκη: «Το Ισραήλ διαπράττει εγκλήματα πολέμου στη Γάζα»

Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση του Γιάννη Πανταζόπουλου με την Ξένια Κουνελάκη για τη σφαγή στη Γάζα και την πολιτική του Ισραήλ, τις κατηγορίες περί αντισημιτισμού, αλλά και την ανησυχητική επιστροφή ενός νέου «μακαρθισμού» στη δημόσια σφαίρα των ΗΠΑ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Αληθινά εγκλήματα / Ήταν ο «επίγειος θεός» της: Το μοιραίο πάθος της Κάτιας για τον αρχιμανδρίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ιστορία της Κάτιας, μιας γυναίκας της διπλανής πόρτας, και του αρχιμανδρίτη Άνθιμου, που τάραξε τα νερά της επικαιρότητας το καλοκαίρι του 1997 και έγινε επεισόδιο στον «Κόκκινο Κύκλο».
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χαρισματικά παιδιά: Κάθε γονιός ονειρεύεται να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Ψυχή & Σώμα / Χαρισματικά παιδιά: Ονειρεύεται κάθε γονιός να μεγαλώσει έναν μικρό Αϊνστάιν;

Πόσο διαφορετικό είναι ένα χαρισματικό παιδί; Υπάρχει κοινωνική εμμονή με την ευφυΐα; Κρύβει, άραγε, παγίδες η χαρισματικότητα; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την ψυχοπαιδαγωγό Δανάη Δεληγεώργη για την έννοια της χαρισματικότητας και αν, τελικά, αποτελεί προτέρημα ή πρόκληση.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
«Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Radio Lifo / «Συζητάμε όλοι πού θα φάμε και όχι ποιος μας ταΐζει και πώς»

Μπορεί ο πρωτογενής τομέας να αποτελέσει βασικό πυλώνα για την ανάπτυξη της χώρας; Πώς μπορεί η Ελλάδα να επενδύσει στον φυσικό θησαυρό της; Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Νίκο Κουτσιανά, ιδρυτή της Apivita και δημιουργό της Symbeeosis, για τις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν από ένα παραγωγικό μοντέλο που δεν θα στηρίζεται αποκλειστικά στον τουρισμό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Αληθινά εγκλήματα / Η «Μήδεια της Ηλείας»: Ένα έγκλημα τιμής που θυμίζει άλλες, σκοτεινότερες εποχές

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την τραγική ιστορία του θανάτου της 21χρονης Κωστούλας, σε ένα χωριό της Ηλείας, το 1997. Ήταν αυτοκτονία, όπως αρχικά θεωρήθηκε, ή μια ανατριχιαστική υπόθεση παιδοκτονίας για λόγους κοινωνικής κατακραυγής;
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Πόσο φιλική είναι η γειτονιά της Κυψέλης για τα άτομα με αναπηρία;

Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τη σκηνοθέτιδα και σεναριογράφο Νάνσυ Σπετσιώτη, κάτοικο της περιοχής, η οποία καταγράφει την προσβασιμότητα της Φωκίωνος Νέγρη και άλλων γειτονικών δρόμων για τα άτομα με αναπηρία.
THE LIFO TEAM
Σκληρές Αλήθειες

Άρης Δημοκίδης / 10 Σκληρές Αλήθειες που σοκάρουν μέχρι σήμερα

Αδυσώπητοι εγκληματίες και αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, δολοφόνοι που παρίσταναν τους αθώους, παράξενες εξαφανίσεις και σοκαριστικές αποκαλύψεις σε 10 ηχητικά ντοκιμαντέρ του Άρη Δημοκίδη που φωτίζουν ξανά πολύκροτες υποθέσεις.
THE LIFO TEAM
O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Αληθινά εγκλήματα / O παιδοκτόνος της Αιτωλοακαρνανίας: Η άγνωστη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την ξεχασμένη ιστορία του προτελευταίου θανατοποινίτη στην Ελλάδα, που στήθηκε στο εκτελεστικό απόσπασμα δύο μήνες πριν από τον Βασίλη Λυμπέρη, το 1972.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ