Η μυστική ιστορία της Monopoly

Η μυστική ιστορία της Monopoly Facebook Twitter
Κάθε παίκτης ξεκινά με τα ίδια χρήματα και με τις ίδιες ευκαιρίες παρότι στην πραγματική ζωή, η φυλή, η τάξη, το φύλο και μια σειρά άλλων παραγόντων επηρεάζουν καθοριστικά τις πιθανότητες επιτυχίας.
0



ΣΤΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ 
απομνημονεύματά του, ο ηθοποιός Μάθιου Πέρι (πιο γνωστός ως ο Τσάντλερ από τα «Φιλαράκια»), αποκαλύπτει ότι οι γονείς του περνούσαν τις ώρες πριν από τη γέννησή του παίζοντας το κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι Monopoly. Ήταν ένας δυστυχισμένος γάμος, γράφει ο Πέρι, και χώρισαν όταν εκείνος ήταν ακόμα  βρέφος. Δεν πρέπει να ήταν υπεύθυνη η Monopoly, αλλά δεν μπορεί και να βοήθησε. Οι περισσότεροι συμφωνούν ότι η Monopoly μπορεί να μην είναι απαραίτητα ένα κακό παιχνίδι, σίγουρα όμως είναι κατασκευασμένη να δημιουργεί πικρίες και έριδες στους παίκτες της.

Τα περισσότερα παιχνίδια έχουν έναν ανταγωνιστικό χαρακτήρα, λίγα όμως προκαλούν τέτοιο ολοκληρωτικό εξευτελισμό όσο η (ή το) Monopoly [που, βεβαίως, σημαίνει μονοπώλιο]. Στο νέο ντοκιμαντέρ όμως που έχει τίτλο "Ruthless: Monopoly's Secret History" [«Αμείλικτη: Η μυστική ιστορία της Monopoly] μαθαίνουμε ότι δεν ίσχυε πάντα αυτό. Το παιχνίδι σχεδιάστηκε αρχικά το 1903 από τη Lizzie Magie, μια χαρισματική φεμινίστρια, ηθοποιό και ποιήτρια. Εκείνη την εποχή, τα περισσότερα επιτραπέζια παιχνίδια, όπως και τα περισσότερα μυθιστορήματα για παιδιά, λειτουργούσαν ως δοχεία ηθικής καθοδήγησης. Η Magie ονόμασε το δημιούργημά της The Landlord's Game [Το παιχνίδι του ιδιοκτήτη ή του γαιοκτήμονα], βασιζόμενη στις θεωρίες του Henry George, ενός επιδραστικού οικονομολόγου της εποχής ο οποίος υποστήριζε ότι η γη θα έπρεπε να διαμοιράζεται στους πολλούς και όχι να γίνεται αντικείμενο στυγνής εκμετάλλευσης από τους λίγους (ιδιοκτήτες). Το παιχνίδι διαδόθηκε σαν λαϊκό παραμύθι και υιοθετήθηκε από κοινότητες που τροποποίησαν τους κανόνες ανάλογα με τα γούστα και τις συνθήκες τους.

Η μυστική ιστορία της Monopoly Facebook Twitter
Μια έκδοση του 1939 του The Landlord’s Game, η οποία κατοχυρώθηκε για πρώτη φορά με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας δεκαετίες νωρίτερα.

Η Monopoly, η οποία ξεκίνησε ως κριτική της ιδιοκτησίας, κατέληξε να προωθεί το αμείλικτο κυνήγι του πλούτου και της κερδοσκοπίας.

Μια τέτοια παραλλαγή προέκυψε στην περιοχή του Ατλάντικ Σίτι όταν ένας τεχνίτης ο οποίος ονομαζόταν Charles Darrow, αποφάσισε να αλλάξει τους κανόνες και προσέλαβε έναν καλλιτέχνη να σχεδιάσει μια νέα εκδοχή του παιχνιδιού, υιοθετώντας τις γραμμές και τα χρώματα που χαρακτηρίζουν το παιχνίδι μέχρι σήμερα. Ακολούθως, ξεκίνησε να κατασκευάζει και να διανέμει μόνος του το παιχνίδι, το οποίο ονόμασε Monopoly, στο τοπικό πολυκατάστημα. Η επιτυχία ήταν άμεση.  

Όταν το 1935 ο Darrow πούλησε την εκδοχή του στην εταιρεία παραγωγής παιχνιδιών Parker Brothers, τους διαβεβαίωσε γραπτώς ότι το παιχνίδι ήταν εξ ολοκλήρου δική του εφεύρεση. Στελέχη της εταιρείας όμως ανακάλυψαν ότι το παιχνίδι προϋπήρχε και  προσέφυγαν στη δικαιοσύνη. Το Γραφείο Διπλωμάτων Ευρεσιτεχνίας των ΗΠΑ χορήγησε τελικά στον Darrow πατέντα για την δική του εκδοχή του παιχνιδιού, ενώ η Parker Brothers, προκειμένου να εξευμενίσει τη Magie και να εξασφαλίσει τα δικαιώματα του αυθεντικού Landlord's Game, υποσχέθηκε να εκδώσει δύο άλλα πρωτότυπα σχέδιά της. Η Lizzie Magie πέθανε το 1948 και η πιο θλιβερή αποκάλυψη του ντοκιμαντέρ είναι ότι κατά την τελευταία  απογραφή πριν πεθάνει, είχε καταγραφεί ως «κατασκευαστής παιχνιδιών» με ετήσιο εισόδημα «μηδέν δολάρια».  

Η ιστορία του παιχνιδιού παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό άγνωστη μέχρι τη δεκαετία του '70, όταν ο Ralph Anspach, καθηγητής οικονομικών που είχε διαφύγει από τη ναζιστική Ευρώπη, ενεπλάκη σε μια δικαστική διαμάχη με την General Mills, στην οποία ανήκε η Parker Brothers. Ο Anspach είχε δημιουργήσει μια δική του εκδοχή του παιχνιδιού με τίτλο Anti-Monopoly, η οποία επέκρινε τα καρτέλ του πετρελαίου και άλλα καπιταλιστικά μονοπώλια. Το παιχνίδι έγινε δημοφιλές στο Σαν Φρανσίσκο, όπου ζούσε ο Anspach, σύντομα όμως ο ίδιος έλαβε ένταλμα το οποίο απαιτούσε να σταματήσει την παραγωγή. Με τη σειρά του, ξεκίνησε να δημοσιεύει καταχωρήσεις σε εφημερίδες ανά την επικράτεια της χώρας, ελπίζοντας να αποδείξει ότι ο αυθεντικός σχεδιασμός της Monopoly προϋπήρχε της ερμηνείας του Darrow.

s

 Το παιχνίδι σχεδιάστηκε αρχικά το 1903 από τη Lizzie Magie, μια χαρισματική φεμινίστρια, ηθοποιό και ποιήτρια. Αρχικά ονομαζόταν The Landlord’s Game

Η εκστρατεία του Anspach τον έφερε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας: έβαλε τρεις υποθήκες στο σπίτι του για να πληρώσει τα δικαστικά έξοδα και απέρριψε έναν διακανονισμό άνω του μισού εκατομμυρίου δολαρίων από την Parker Brothers. Όμως, το 1983, το Ανώτατο Δικαστήριο έβγαλε απόφαση υπέρ του, απαγορεύοντας στην εταιρεία την αποκλειστική χρήση του εμπορικού σήματος του παιχνιδιού. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, το 1998, κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο "The Billion Dollar Monopoly Swindle" [Η απάτη δισεκατομμυρίων της Monopoly] στο οποίο ο Anspach κατέγραφε την εμπειρία του, και ένας από τους αναγνώστες του ήταν ο Stephen Ives, ένας ντοκιμαντερίστας με έδρα τη Νέα Υόρκη. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Ives προσκάλεσε τον Anspach για μια συνέντευξη, η οποία δεν είχε προβληθεί ποτέ μέχρι που χρησιμοποιήθηκε σ’ αυτό το  ντοκιμαντέρ (Ο Anspach πέθανε πέρυσι, σε ηλικία ενενήντα έξι ετών, και δεν είδε ποτέ το τελικό μοντάζ).

Υπολογίζεται ότι έχουν κυκλοφορήσει περισσότερες από χίλιες διαφορετικές εκδόσεις της Monopoly. Το μήνυμα, ωστόσο, παραμένει το ίδιο. Τα παιχνίδια είναι συστήματα και, όπως είχε αντιληφθεί η Magie, ένας έξυπνος σχεδιαστής μπορεί να κατευθύνει τους παίκτες προς μια συγκεκριμένη άποψη μέσω της εμπειρίας τους από το σύστημα αυτό. Η Monopoly, η οποία ξεκίνησε ως κριτική της ιδιοκτησίας, κατέληξε να προωθεί το αμείλικτο κυνήγι του πλούτου και της κερδοσκοπίας.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο αμερικανικός καπιταλισμός υπονόμευσε την αρχική ιδέα της Magie και κατέστρεψε την κληρονομιά της. Το "Ruthless" είναι μια ζεστή, προσεγμένη ταινία που λειτουργεί και ως φόρος τιμής στη γυναίκα που ευθύνεται για τη δημιουργία ενός από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στον κόσμο. Δεν ήταν απαραίτητο όμως ένα ντοκιμαντέρ για να αποτυπωθούν οι ειρωνείες της Monopoly. Οι πολιτικές του παιχνιδιού είναι διαφανείς: Κάθε παίκτης ξεκινά με τα ίδια χρήματα και με τις ίδιες ευκαιρίες παρότι στην πραγματική ζωή, η φυλή, η τάξη, το φύλο και μια σειρά άλλων παραγόντων επηρεάζουν καθοριστικά τις πιθανότητες επιτυχίας. Το παιχνίδι μεταμφιέζει την τύχη σε επιδεξιότητα, παραποιεί το αμερικανικό όνειρο και υπόσχεται πλούτο και δύναμη εις βάρος των άλλων. Μόνο στις τελευταίες στιγμές του βλέπουμε την πιο διαχρονική ανταμοιβή του νικητή: την απομόνωση.

Με στοιχεία από το The New Yorker

Θέματα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η εντομοφαγία μπαίνει σταδιακά στη διατροφή μας»

Άκου την επιστήμη / «Η εντομοφαγία μπαίνει σταδιακά στη διατροφή μας»

Είναι σωστό να σκοτώνουμε τις αράχνες που έχουμε σπίτι μας; Γιατί έχουμε κουνούπια όλο τον χρόνο; Και πώς «συνομιλούν» τα έντομα με τα φυτά; Η καθηγήτρια Εντομολογίας και Ακαρεολογίας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Μαρία Παππά, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Όσοι λένε σε θύματα κακοποίησης “εγώ θα έφευγα”, μακάρι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση αυτή»

Lifo Videos / «Όσοι λένε σε θύματα κακοποίησης “εγώ θα έφευγα”, μακάρι να μη βρεθούν ποτέ στη θέση αυτή»

Η Λίλα Μπακλέση μιλά για τις επιλογές που καθόρισαν τη διαδρομή της, το θέατρο ως χώρο ουσιαστικής επικοινωνίας και τη σημασία του να σπας τη σιωπή γύρω από την κακοποίηση.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Zero Waste Horeca: Λιγότερα απορρίμματα, περισσότερα οφέλη

Radio Lifo / Zero Waste Horeca: Λιγότερα απορρίμματα, περισσότερα οφέλη

Ο πρόεδρος της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης, Φίλιππος Κυρκίτσος, εξηγεί πώς το πρόγραμμα Zero Waste HORECA αλλάζει τη νοοτροπία των επιχειρήσεων, αποδεικνύοντας ότι η μείωση απορριμμάτων και η εξοικονόμηση πόρων μπορούν να γίνουν σύμμαχος της καθημερινής λειτουργίας και της ανταγωνιστικότητάς τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Delivery

Θέματα / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Κάθε Πέμπτη / Καθημερινή παράνοια και απαγωγές γατιών

Μια πρόωρη ηχογράφηση γίνεται η αφορμή να ξεδιπλωθούν ιστορίες καθημερινής τρέλας: απρόσμενες συναντήσεις, κοινωνικά άβολες στιγμές και υποθέσεις… γατο-απαγωγής. «Άλλο ένα podcast 3.0», δηλαδή, με τον Θωμά Ζάμπρα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Ζούμε, ρε! / Γερνώντας με αναπηρία: Όλα όσα δεν συζητάμε

Γιατί δεν γνωρίζουμε αρκετά πράγματα για τις αναπηρίες σε μεγαλύτερες ηλικίες; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος αναζητούν απαντήσεις παρέα με την ψυχολόγο και εκπαιδευόμενη συστημική θεραπεύτρια Μαρία Φώτεινα Χατζή.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Αληθινά εγκλήματα / Έγκλημα στο Κολωνάκι: Ποιος σκότωσε την 68χρονη πωλήτρια στη Βουκουρεστίου;

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται τη δολοφονία μιας 68χρονης πωλήτριας που αναστάτωσε, το καλοκαίρι του 1978, τους καταστηματάρχες στο κέντρο της Αθήνας.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Χώρα, Γρόττα, Μητρόπολη: Πώς ένα λιμάνι έγραψε την ιστορία της Νάξου

Ιστορία μιας πόλης / Η Νάξος ήταν πάντα εκεί, από την αρχή της Ιστορίας

Τι αποκαλύπτουν τα εργαστήρια κεραμικής, τα αρχαία λιμάνια, οι τόποι λατρείας και οι ταφές για μια κοινότητα που εξελισσόταν καθώς έβλεπε τον κόσμο να ανοίγεται γύρω της; Η αρχαιολόγος Ξένια Χαραλαμπίδου «διαβάζει» τα υλικά ίχνη που εξηγούν πώς διαμορφώθηκε η ταυτότητα της αρχαίας Νάξου μέσα από πίθους, αγγεία, χώρους συμποσίων και ταφές, ξεδιπλώνοντας την πορεία μιας κοινότητας μέσα από τη λατρεία, την καθημερινότητα και τις σχέσεις της με τον υπόλοιπο κόσμο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Ζούμε, ρε! / Η νοηματική γλώσσα μπαίνει στην εξυπηρέτηση των πολιτών

Μια νέα δυνατότητα στο 1555.gov.gr επιτρέπει σε κωφούς και βαρήκοους πολίτες να εξυπηρετούνται μέσω βιντεοκλήσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα — κάνοντας την επικοινωνία με τις δημόσιες υπηρεσίες πιο ανθρώπινη και πιο προσβάσιμη.
ΧΡΥΣΕΛΛΑ ΛΑΓΑΡΙΑ - ΘΟΔΩΡΗΣ ΤΣΑΤΣΟΣ
Θάλεια Ματίκα: «Η τηλεόραση έχει αλλάξει πολύ προς το χειρότερο σήμερα»

ΟΙ ΑΛΛΟΙ / Θάλεια Ματίκα: «Παίζω σχεδόν πάντα μια δυναμική γυναίκα που αγαπά έναν άντρα ολοκληρωτικά»

Η Θάλεια Ματίκα μιλά για τη διαδρομή της σε θέατρο και τηλεόραση, την εξέλιξη του χώρου, τις δυσκολίες, το #MeToo, τη συνεργασία με τον σύζυγό της Τάσο Ιορδανίδη και το άγχος του επόμενου βήματος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Άκου την επιστήμη / Μπορεί το ΑΙ να αναστήσει τους νεκρούς μας;

Υπάρχει, τελικά, δικαίωμα σε έναν αξιοπρεπή θάνατο; Μπορούμε να δημιουργήσουμε «ψηφιακούς κλώνους» ανθρώπων που δεν βρίσκονται πια στη ζωή; Και πόσο έτοιμη είναι η κοινωνία να διαχειριστεί τις τεράστιες τεχνολογικές και ηθικές προκλήσεις που ανοίγονται μπροστά μας; Ο καθηγητής Εφαρμοσμένης Ηθικής και Βιοηθικής στο ΕΚΠΑ, Ευάγγελος Πρωτοπαπαδάκης, δίνει τις απαντήσεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ