Kλινικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι το multitasking – όχι με τη σημασία της ελληνικής «πολυπραγμοσύνης», αλλά με την έννοια της ασταμάτητης τρεχάλας – αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης, της ορμόνης του άγχους, όπως την αποκαλούν οι γιατροί.
Kλινικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι το multitasking – όχι με τη σημασία της ελληνικής «πολυπραγμοσύνης», αλλά με την έννοια της ασταμάτητης τρεχάλας – αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης, της ορμόνης του άγχους, όπως την αποκαλούν οι γιατροί.

 

Αντίθετα με τα όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα, ο εγκέφαλος μας δεν σχεδιάστηκε για να κάνει πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Η τουλάχιστον, η επιστημονική κοινότητα μίλησε για το multitasking και δεν μας είχε και πολύ ευχάριστα νέα.

 

Σύμφωνα με έρευνα του ΜΙΤ, ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι φτιαγμένος για να εστιάζει σε ένα πράγμα κάθε φορά και όταν τον βομβαρδίζουμε με πολλές πληροφορίες (και καθήκοντα) ταυτόχρονα, το μόνο που κάνουμε είναι να καθυστερούμε τη λειτουργία του.

 

Ο νευρολόγος Earl Miller, ο οποίος συμμετείχε στη συγκεκριμένη έρευνα του ΜΙΤ, αναφέρει ότι είναι απλώς θέμα... καλωδίωσης των νευρώνων του εγκεφάλου που δεν αποκρίνονται πολύ καλά στο multitasking.

 

«Οι άνθρωποι νομίζουν ότι κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Εκείνο που πραγματικά κάνουν είναι να "πηδάνε" από τη μία υποχρέωση που πρέπει να φέρουν εις πέρας στην άλλη πολύ γρήγορα και φυσικά αυτό έχει ένα τρομερό κόστος για τον εγκέφαλο», λέει ο Miller και εξηγεί ότι αυτό το "on-off" του εγκεφάλου από δουλειά σε δουλειά δημιουργεί μικρές, αλλά υπολογίσιμες εγκεφαλικές βλάβες.

 

«Όταν ολοκληρώνουμε μία μικρή δουλειά – να στείλουμε ένα mail, να απαντήσουμε σ' ένα sms ή να ποστάρουμε κάτι στα social media – το σώμα μας βομβαρδίζεται από μία επίσης μικρή δόση ντοπαμίνης. Ο εγκέφαλος μας λατρεύει αυτή την ορμόνη και έτσι παίρνουμε θάρρος και κόβουμε βόλτες από το ένα θέμα στο άλλο, από τη μία εκκρεμότητα στην άλλη, για να μη χάσουμε αυτό το συναίσθημα. Αυτό δημιουργεί ένα κακό προηγούμενο, μία ψευδαίσθηση ότι έχουμε δουλέψει πολύ μέσα στην ημέρα, ενώ στην πραγματικότητα δεν έχουμε κάνει πολλά, κυρίως δεν έχουμε κάνει τίποτα που να απαιτεί πραγματική κριτική σκέψη», εξηγεί ο επιστήμονας, σχολιάζοντας μάλιστα ότι δεν είναι ακριβώς δουλειά να απαντάς ακατάπαυστα στα social media.

 

Βάσει των αποτελεσμάτων της ίδιας έρευνας το multitasking αποδυναμώνει τόσο την ποιότητα όσο και την αποτελεσματικότητα της εγκεφαλικής μας δραστηριότητας. Μας εμποδίζει από το να οργανώνουμε και να φιλτράρουμε τις σκέψεις μας, να «πετάμε» τις άσχετες ή άχρηστες πληροφορίες της ημέρας και να επιτυγχάνουμε ποιοτικά αποτελέσματα σε ό,τι κάνουμε.

 

Όλα αυτά τη στιγμή που κατά το παρελθόν κλινικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι το multitasking – όχι με τη σημασία της ελληνικής «πολυπραγμοσύνης», αλλά με την έννοια της ασταμάτητης τρεχάλας – αυξάνει την παραγωγή κορτιζόλης, της ορμόνης του άγχους, όπως την αποκαλούν οι γιατροί.

 

Και τι ακριβώς θεωρούν οι επιστήμονες ως... «σφηκοφωλιά» του multitasking; Τα inbox του mail και γενικώς των social media.
Σύμφωνα με πολλές μελέτες, με πιο πρόσφατη αυτή του McKinsey Global Institute οι εργαζόμενοι ξοδεύουν 28% της εβδομάδας τους στη δουλειά, μόνο και μόνο για να τσεκάρουν τα e-mail τους.

 

Η υποχρέωση να τα δουν, να απαντήσουν, να κοντραριστούν μέσω αυτών των μηνυμάτων είναι ένα είδος σκληρού multitasking που ζημιώνει – λένε – ακόμη και το υψηλότερο I.Q.

 

Ναι, αλλά και τι να κάνεις; Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν αναρωτιέται, είναι σίγουρος ότι δεν μπορεί να ζήσει χωρίς να κάνει πολλά πράγματα ταυτόχρονα.

 

Εδώ, οι επιστήμονες απαντούν κατηγορηματικά ότι οι βλάβες από αυτή τη δραστηριότητα μπορούν να είναι μόνιμες και επιμένουν ότι το multitasking πρέπει να «χωράει» μόνο σε ένα μικρό διάστημα της μέρας μας.