ADVERTORIAL

 

 

Tags, bombs, σπρέι και ένα φυλλάδιο με τον τίτλο "Χιπ Χοπ Κίνημα". Το 1993 είναι η εποχή που το graffiti είναι άγνωστο στην Ελλάδα (και παράνομο φυσικά), ενώ πολλοί το βλέπουν σαν καταστροφή περιουσίας. Κάποιοι όμως το βλέπουν με θαυμασμό και ανακαλύπτουν ένα καινούριο τρόπο έκφρασης, βγάζοντας ουσιαστικά την Τέχνη στους δρόμους.  Λίγα χρόνια αργότερα το street art γίνεται tattoo και μπαίνει για τα καλά στη ζωή μας. Η ιστορία του Sake (ναι, καλά κατάλαβες, από το Sake Tattoo Crew) είναι τόσο inspirational που άνετα θα μπορούσε να γίνει ταινία.

 

 

 

— Ξεκίνησες σαν graffiti artist, την ίδια στιγμή που άρχισε να κάνει την εμφάνισή της η hip hop σκηνή στην Ελλάδα. Τι θυμάσαι από εκείνη την εποχή;

Όλα ήταν πιο αγνά τότε και πιο underground. Όλοι γνωριζόμασταν μέσα από τους τοίχους, από τις συναυλίες των TXC στο An, από τα τρένα το βράδυ...

 

— Πόσο αποδεκτό ήταν το graffiti τότε;

Ήταν πολύ νωρίς, άρα ήταν πολύ άγνωστο. Υπήρχαν αυτοί που το έβλεπαν με θαυμασμό, όμως υπήρχαν και πολλοί που το θεωρούσαν βανδαλισμό της ξένης περιουσίας.

 

 

 

— Πότε κατάλαβες πως ίσως το graffiti ήταν η ευκαιρία σου να κάνεις κάτι σε επαγγελματικό επίπεδο;

Από πολύ νωρίς ασχολήθηκα με τα characters αλλά και με πιο ρεαλιστικά σχέδια στους τοίχους, κάτι το οποίο ήταν πολύ εύκολο να "διαβαστεί" από ένα απαίδευτο μάτι. Κάπως έτσι ξεκίνησαν να έρχονται προτάσεις για μικρές διαφημιστικές δουλειές στην αρχή ή και προτάσεις για διακόσμηση καταστημάτων. Βέβαια ό,τι χρήματα έβγαζα τα ξόδευα για να αγοράσω σπρέι. Όπως ήταν φυσικό, το μοναδικό πράγμα που με ενδιέφερε εκείνη την εποχή ήταν να βάφω και μάλιστα κάθε μέρα.

 

 

 

— Πώς ήρθες σε επαφή με το tattoo για πρώτη φορά;

Όταν πια είχα αποκτήσει ένα καλό όνομα στη σκηνή του graffiti και είχα πια χαρακτηριστεί ως πιο "ζωγραφικός" καλλιτέχνης, έπιασα δουλειά ως designer σχεδίων που προορίζονταν για tattoo στο "Barcode" του Ανδρέα Μαρνέζου.  Την εποχή εκείνη ήταν το μεγαλύτερο tattoo studio της Αθήνας.

 

— Πόσο εύκολο ήταν να είσαι tattoo artist στην Ελλάδα του millennium;

Η αλήθεια είναι πως δεν ήταν και το πιο εύκολο πράγμα. Όσο πάλευες να εξελίξεις την τέχνη σου και την τεχνική σου, άλλο τόσο πάλευες να γίνεις αποδεκτός όχι μόνο σαν καλλιτέχνης αλλά και σαν επαγγελματίας. Επίσης μην ξεχνάμε πως μιλάμε για μια εποχή που το Internet σέρνονταν, άρα ήταν σαν να μην υπήρχε, και τα social media δεν είχαν κάνει ακόμα την εμφάνισή τους. 

 

 

 

— Κάποια στιγμή άρχισες να βάζεις την τεχνοτροπία του graffiti σε αυτή του  tattoo. Πόσο ανατρεπτικό ήταν αυτό;

Ήταν το turning point της καριέρας μου! Μέχρι τότε τα πάντα βασίζονταν στα κλασικά στυλ του tattoo. Εγώ απλά χρησιμοποίησα όλα όσα ήξερα για το tattoo και τα πάντρεψα με τα graffiti elements, κάτι που μου έβγαινε τελείως αυθόρμητα και υποσυνείδητα.

 

— Πως ξεκίνησε το Sake Tattoo Crew;

Το Sake Tattoo Crew ξεκίνησε το 2005 από μένα και τον Orge, τον πρώτο μου μαθητή. Στην αρχή ήταν ένα πολύ μικρό studio στο Χαλάνδρι. Ουσιαστικά ήταν μια προσπάθεια να δημιουργήσουμε ένα χώρο καθαρά βασισμένο τόσο στο καλλιτεχνικό όσο και στο ζωγραφικό tattoo. Όπως φαίνεται μέσα από την πορεία μας όλο αυτόν τον καιρό, το πείραμα πέτυχε. Μετά από 12 χρόνια σκληρής δουλειάς είμαστε το μεγαλύτερο studio της Ευρώπης.

 

 

 

 

— Εκτός από το studio, έχεις δημιουργήσει μαζί με τον Γιώργο Καλοδήμα (aka Orge) τον πρώτο ελληνικό εκδοτικό tattooοίκο. Μίλησέ μας λίγο γι αυτό.

Στον Orge πάντα άρεσαν τα βιβλία! Αυτός είναι και ο λόγος που μέχρι τώρα έχουμε εκδώσει πάνω από δέκα sketchbooks, αλλά και ένα hardcover table book, το οποίο έγινε sold out μόλις σε οκτώ μήνες! Το να εκδίδουμε βιβλία σχετικά με το tattoo είναι για μας άλλος ένας τρόπος έκφρασης.

 

 

 

— Το tattoo είναι μια μορφή τέχνης που συνεχώς εξελίσσεται. Πώς καταφέρνεις να συμβαδίζεις;

Απλά δεν σταματάω ποτέ τη μελέτη πάνω σε όλα τα είδη τέχνης. Είτε αυτό είναι η ζωγραφική, είτε είναι η μουσική, είτε ακόμα και η αρχιτεκτονική. Επίσης πιστεύω πως πρέπει να δείχνουμε σεβασμό στους παλαιότερους, αλλά πάντα να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά στους νέους και στις όποιες καινοτομίες μπορεί να φέρουν.

 

— Τα τελευταία χρόνια η τέχνη και η κουλτούρα του τατουάζ έχουν ανέβει πολύ στην Ελλάδα. Ποιο βλέπεις να είναι το μέλλον του;

Αρχικά να πω πως για μένα δεν υπάρχουν πια σύνορα στο tattoo. Η Ελλάδα έχει καταπληκτικούς artists, αναγνωρισμένους παγκοσμίως. Πλέον βλέπεις μεγάλα ονόματα από χώρες όπως η Ουκρανία και η Ταϊβάν μέχρι η Αργεντινή και το Νεπάλ. Παλιότερα υπήρχε η άποψη πως καλό tattoo έβρισκες μόνο στη Νέα Υόρκη ή στο Λονδίνο. Αυτό όμως δεν ισχύει πια.

 

 

 

— Στις 12-14 Μαΐου ήταν το Athens Tattoo Convention 2017. Τι είδαμε από το Sake Tattoo Crew;

Για άλλη μια φορά είχαμε μια πολύ δυναμική παρουσία με 9 artists που για τρεις ολόκληρες μέρες έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους. Το Athens Tattoo Convention είναι για μας μια μεγάλη γιορτή και μια πολύ καλή ευκαιρία να βρεθούμε πάλι με φίλους. Για μια ακόμα χρονιά περάσαμε τέλεια.