Οι εορτασμοί για τα 100 χρόνια από την ίδρυση της Mazda (1920) έχουν ήδη ξεκινήσει και όχι άδικα, καθώς πρόκειται για μια από τις πιο ιστορικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η οποία ακολουθεί τον δικό της διαφορετικό δρόμο.


Οι εκδηλώσεις θα συνεχιστούν και θα κορυφωθούν στο φετινό Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, κατά τη διάρκεια του οποίου η ιαπωνική φίρμα θα υπεν-θυμίσει το παρελθόν ατενίζοντας το μέλλον της.


Ας ξεκινήσουμε όμως από την αρχή. Η Mazda ιδρύθηκε το 1920 με «όπλα» της την τόλμη, την αμφισβήτηση της κοινής πρακτικής και την αναζήτηση νέων δρόμων στους τομείς της μηχανολογίας και της σχεδίασης, φέρνοντας αποτελέσματα τα οποία θεωρούνταν ανέφικτα.

 

Πριν 100 χρόνια η Mazda αρχικά ξεκίνησε ως κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα, μέχρι να καταλήξει κατασκευαστής αυτοκινήτων χάρη στον Jujiro Matsuda.


Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η Mazda κατέγραψε σημαντικές διακρίσεις:


• Ήταν η πρώτη ασιατική μάρκα που κέρδισε το Le Mans (1991) με το Mazda 787B, ένα αγωνιστικό με 4 ρότορες, το οποίο είναι το μοναδικό αυτοκίνητο με κινητήρα χωρίς πιστόνια, που έχει κερδίσει ποτέ το συγκεκριμένο αγώνα.


• Παρουσίασε το εμβληματικό Cosmo Sport 110S, τον περιστροφικό κινητήρα σε μοντέλο μαζικής παραγωγής.


• Δημιούργησε ένα παγκόσμιο best-seller, το γνωστό και μη εξαιρετέο διθέσιο roadster Mazda MX-5, με πάνω από 1 εκατομμύριο πωλήσεις από το λανσάρισμά του το 1989.


• Είναι η μάρκα που παρουσίασε τον πρώτο βενζινοκινητήρα στον κόσμο που συνδυάζει τις τεχνολογίες αυτανάφλεξης με συμπίεση, και ανάφλεξη με σπινθήρα, τον κινητήρα Skyactiv-X.


Ποιος θα μπορούσε να τα φανταστεί όλα αυτά, όταν 100 χρόνια πριν η Mazda ξεκίνησε ως κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα, μέχρι τη στιγμή που ένας βιομήχανος, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της «Toyo Cork Kogyo Co. Ltd» και το 1921 την μετέτρεψε πρώτα σε κατασκευαστή εργαλειομηχανών και στη συνέχεια σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.

 

Η Mazda γιορτάζει 100 χρόνια ζωής με τον δικό της τρόπο, τιμώντας το παρελθόν της και δείχνοντας το δρόμο του μέλλοντος.
Η Mazda γιορτάζει 100 χρόνια ζωής με τον δικό της τρόπο, τιμώντας το παρελθόν της και δείχνοντας το δρόμο του μέλλοντος.


Η κορυφαία απόδειξη αντισυμβατικότητας της Mazda έλαβε χώρα το 1961, όταν υπέγραψε συμφωνία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία NSU, αποκτώντας τα αποκλειστικά δικαιώματα εξέλιξης και παραγωγής του νέου μικρού και ελαφρού περιστροφικού κινητήρα Wankel. Ναι, οι Ιάπωνες μηχανικοί κατόρθωσαν αυτό που όλοι οι υπόλοιποι θεωρούσαν ακατόρθωτο.


Το 1967, το φουτουριστικό Mazda Cosmo Sport 110S έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού «success story», καθώς για πολλά χρόνια η εταιρεία παρουσίασε μεγάλο αριθμό μοντέλων, όπως το Mazda RX-7, καταγράφοντας πωλήσεις σχεδόν δύο εκατομμυρίων αυτοκινήτων εφοδιασμένων με περιστροφικό κινητήρα.


Επίσης με το εξαιρετικό Mazda RX-8, ο Wankel κινητήρας τιμήθηκε δεόντως (ειδικά στη χώρα μας), χάρη στο εντυπωσιακό εμφανισιακά 4θυρο κουπέ, απόδοσης 231 ίππων, με πίσω κίνηση και κινητήρα 1.308 κυβικών εκατοστών, άρα με αντίστοιχη φορολογική αντιμετώπιση στην Ελλάδα.


Ο περιστροφικός κινητήρας της Mazda αποτέλεσε και την έμπνευση για τους πρωτοποριακούς κινητήρες τεχνολογίας Skyactiv, τα κιβώτια μετάδοσης, τις πλατφόρμες και τα αμαξώματα που εξελίχθηκαν με στόχο τη μέγιστη αποδοτικότητα, ενσαρκώνοντας τη φιλοσοφία «Jinba Ittai», η οποία δηλώνει τη σχέση οδηγού-αυτοκινήτου σε όλα τα μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας.


Σήμερα, η Mazda διαθέτει μία γκάμα μοντέλων, σχεδιασμένων με γνώμονα τη φιλοσοφία του «Kodo – Soul of Motion» (ψυχή εν κινήσει), τα οποία κατακτούν βραβεία σχεδίασης σε όλο τον κόσμο, ενώ η μάρκα εξακολουθεί να αμφισβητεί το κατεστημένο. Απόδειξη αυτής της αμφισβήτησης αποτελεί και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας, Mazda ΜΧ-30.

 

Πρόκειται για ένα μοντέλο του μέλλοντος, που σέβεται όμως και το παρελθόν της Mazda. Χαρακτηριστικό στοιχείο αποτελεί τo εσωτερικό του, το οποίο είναι φιλικό προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει στοιχεία από φελλό, επιστρέφοντας στις ρίζες της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

 

Οι φήμες για ένα νέο μοντέλο με κινητήρα Wankel φουντώνουν διαρκώς, ωστόσο δεν υπάρχει κάτι επίσημο προς το παρόν.
Οι φήμες για ένα νέο μοντέλο με κινητήρα Wankel φουντώνουν διαρκώς, ωστόσο δεν υπάρχει κάτι επίσημο προς το παρόν.