Με τις τιμές των καυσίμων να έχουν φτάσει στα ύψη, ο στόχος της χαμηλότερης μέσης κατανάλωσης για κάθε οδηγό είναι κάτι παραπάνω από επιβεβλημένος. Παρακάτω ακολουθούν οι 10 πιο σημαντικές συμβουλές για οικονομική οδήγηση, το λεγόμενο «Eco Driving», το οποίο παράλληλα με την τσέπη του οδηγού προστατεύει και το περιβάλλον, καθώς με αυτόν τον τρόπο εκπέμπονται λιγότερα καυσαέρια (CO2) στην ατμόσφαιρα.

 

1.

Να διατηρείς τη λειτουργία του κινητήρα στις κατάλληλες στροφές

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να γνωρίζουμε σε ποιες στροφές αποδίδεται η ροπή του κινητήρα, έτσι ώστε, όταν επιταχύνουμε, να μη βρισκόμαστε άσκοπα στις υψηλές στροφές λειτουργίας του. Κατά προσέγγιση, λοιπόν, στα ατμοσφαιρικά μηχανικά σύνολα βενζίνης οι ιδανικές στροφές λειτουργίας του μοτέρ είναι από 2.500 έως 3.000 στροφές ανά λεπτό (σ.α.λ.), ενώ για τα turbo και τα diesel κυμαίνεται από 2.000 έως 2.500 σ.α.λ.


2.

Να διατηρείς μια σταθερή μέση ταχύτητα κίνησης

Όταν κινούμαστε σε εθνικό οδικό δίκτυο, μπορούμε να επιτύχουμε εξαιρετική οικονομία καυσίμου με μια ταχύτητα της τάξης των 100-120 χλμ./ώρα, έχοντας επιλέξει αντίστοιχα την υψηλότερη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτό συμβαίνει καθώς στις πολύ υψηλές ταχύτητες κίνησης αυξάνεται κατακόρυφα η μέση κατανάλωση. Να σημειωθεί, επίσης, ότι αντίστοιχη αύξηση πραγματοποιείται και με τις χαμηλές ταχύτητες, όταν συνδυαστούν με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο, καθώς με αυτό τον τρόπο ο κινητήρας δυσκολεύεται να κινήσει το όχημα και απαιτείται μεγαλύτερη καύση.


3.

Να επιλέγεις τη σωστή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων

Σε κατηφορικά οδικά δίκτυα επιλέγουμε πάντα τη μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο και όχι τη νεκρά, καθώς με αυτήν ο κινητήρας δουλεύει στο ρελαντί, άρα χρησιμοποιεί ενέργεια, σε αντίθεση με την υψηλότερη επιλεγμένη ταχύτητα, όπου σταματάει η παροχή καυσίμου. Επίσης, όταν πλησιάζουμε σε φανάρι το οποίο αλλάζει σε κόκκινο και πάλι δεν επιλέγουμε τη νεκρά, αλλά διατηρούμε την επιλεγμένη σχέση ή κατεβάζουμε σταδιακά σχέσεις στο κιβώτιο, για να επιβραδύνει ομαλά το αυτοκίνητο.


4.

Να ελέγχεις τακτικά την πίεση των ελαστικών

Ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες, καλό θα ήταν να ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών όσο πιο συχνά αυτό είναι εφικτό. Μία φορά τον μήνα ή ακόμα και συχνότερα είναι ιδανικά, καθώς οι αυξομειώσεις της θερμοκρασίας, σε συνδυασμό με ατυχή περάσματα του αυτοκινήτου από λακκούβες ή κακής ποιότητας οδοστρώματα, επηρεάζουν σημαντικά την πίεση του αέρα.

 

Κάθε φορά που πιέζουμε το πεντάλ του γκαζιού παραπάνω απ' όσο η κατάσταση επιβάλλει, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου.
Κάθε φορά που πιέζουμε το πεντάλ του γκαζιού παραπάνω απ' όσο η κατάσταση επιβάλλει, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου.

 

5.

Μην αμελείς την τακτική συντήρηση του αυτοκινήτου σου

Τηρούμε ευλαβικά τα προγραμματισμένα διαστήματα service, καθώς η μη έγκαιρη αλλαγή λαδιών ή αντικατάσταση μπουζί, φίλτρων κ.λπ. μπορεί να επιφέρει, εκτός από κάποια βλάβη, επιβάρυνση της απόδοσης του κινητήρα, άρα και αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.

 

6.

Μην πιέζεις παραπάνω το γκάζι χωρίς συγκεκριμένο λόγο

Κάθε φορά που πιέζουμε το πεντάλ του γκαζιού παραπάνω απ' όσο η κατάσταση επιβάλλει, αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου. Το ίδιο ισχύει και σε περιπτώσεις κατά τις οποίες είμαστε σταματημένοι σε φανάρι και «παίζουμε» με το γκάζι, δημιουργώντας φθορές τόσο στο μοτέρ όσο και στην τσέπη μας.

 

7.

Μην ενεργοποιείς το A/C με τα παράθυρα ανοιχτά

Εφόσον έχουμε επιλέξει το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου μας για να μας δροσίσει ή να μας ζεστάνει, δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν ανοιχτά τα παράθυρα, καθώς, πρώτον, χάνεται η ιδανική θερμοκρασία που προέρχεται από το A/C και, δεύτερον, με τα παράθυρα ανοιχτά αυξάνεται η αεροδυναμική αντίσταση, άρα και η κατανάλωση καυσίμου.


8.

Μην αφήνεις περιττά αντικείμενα εντός και εκτός του αυτοκινήτου

Είτε μετά από ταξίδι είτε σε καθημερινές μετακινήσεις, δεν υπάρχει λόγος να μεταφέρουμε περιττά (σχάρες οροφής κ.λπ.) ή ξεχασμένα αντικείμενα τα οποία προσθέτουν βάρος, προκαλούν ενοχλητικούς θορύβους και δημιουργούν σημαντικές αεροδυναμικές αντιστάσεις, άρα αυξάνουν τη μέση κατανάλωση καυσίμου.

 

9.

Μην επιταχύνεις και μην επιβραδύνεις άσκοπα

Άλλος ένας παράγοντας που επιβαρύνει την οικονομία καυσίμου σε ένα αυτοκίνητο είναι και οι αχρείαστες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις. Εκκινούμε πάντα ομαλά, χωρίς απότομες αλλαγές ταχυτήτων, έτσι ώστε να μη φθείρεται και ο δίσκος/συμπλέκτης, ενώ φρενάρουμε εξίσου σταδιακά, χωρίς πανικό και περιττές κινήσεις.


10.

Να επιλέγεις το κατάλληλο καύσιμο, το φθηνό δεν είναι πάντα οικονομικό

Μπορεί να θεωρούμε ότι με το φθηνότερο καύσιμο θα βγούμε κερδισμένοι, όμως αυτό δεν ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις, καθώς ένα ενισχυμένο (και ακριβότερο) καύσιμο με περισσότερα οκτάνια ή κετάνια μπορεί, λόγω καλύτερης καύσης, να αυξήσει την αυτονομία του αυτοκινήτου, άρα να βγούμε κερδισμένοι, και παράλληλα να βοηθήσει στην καλύτερη συντήρηση του κινητήρα.