Ενώ ο μικρός αδελφός Άφλεκ, ο Κέισι, οδεύει στα Όσκαρ ως φαβορί στην πεντάδα του πρώτου ανδρικού ρόλου για το Manchester by the sea, ο γνωστός Μπεν, δις κάτοχος του βραβείου της Ακαδημίας, ως παραγωγός στο Argo και σεναριογράφος στον Ξεχωριστό Γουίλ Χάντινγκ, τα βρήκε σκούρα στις κύριες εργασίες του τη χρονιά που πέρασε: ως Batman μπορεί να βλέπει τις επιδόσεις στα ύψη (850.000.000 δολάρια σε εισπράξεις διεθνώς), αλλά η μονομαχία του με τον Superman δεν ικανοποίησε ούτε τους ουδέτερους παρατηρητές ούτε τους φανατικούς, που τον πολέμησαν από την αρχή, χωρίς λόγο, μόνο και μόνο επειδή δεν ενέκριναν τη «φάτσα» του. Επενδύοντας έγκαιρα στη σκηνοθεσία, ο Άφλεκ έδειξε την επάρκειά του στην αφήγηση ιστοριών με σασπένς και γούστο. Ο Νόμος της νύχτας είναι μια άνιση και αρκετά παράξενη περίπτωση ταινίας. Η τέταρτη σκηνοθετική του απόπειρα βασίζεται σε πρωτότυπο υλικό του Ντένις Λαχέιν και στήνεται ως σκληροτράχηλο νουάρ της κλασικής περιόδου του Χόλιγουντ, αλλά με σύγχρονες, εμβόλιμες απόψεις – έναν κυμαινόμενο ηθικό άξονα που εκφέρεται από τον κεντρικό χαρακτήρα, τον Τζο Κάφλιν, γιο επιθεωρητή της αστυνομίας της Βοστώνης τη δεκαετία του '20, που θέλγεται από την παρανομία και γίνεται γκάνγκστερ, δουλεύοντας για κακοποιούς και ντροπιάζοντας την οικογένειά του. Ο έρωτάς του για τη λάθος γυναίκα τον οδηγεί ακόμη μακρύτερα, στην αγκαλιά της ιταλικής Μαφίας, με απόσπαση στην Τάμπα της Φλόριντα, όπου εποπτεύει τις βρόμικες δουλειές του αρχηγού Τιζανφράκο Τερίν επί ποτοαπαγόρευσης.

 

Αποκτώντας σταδιακά, με την τριβή και τις εμπειρίες, τη συνείδηση που έλειπε από την κρίση του, ο σκληρός ξεδιπλώνει τη ρομαντική του πλευρά και ο Άφλεκ δοκιμάζει να εκφράσει τις απόψεις του για τον άνθρωπο και την κοινωνία, με δραματικούς αναχρονισμούς. Εδώ βρίσκεται το παράδοξο του Νόμου της νύχτας, ότι δηλαδή μιλάει με τον νόμο του είδους που πραγματεύεται, αλλά εννοεί κάτι πιο σύγχρονο από τη μονή διάσταση εκείνης της εποχής για τις διαφυλετικές σχέσεις, τον ρόλο της οικογένειας, την ανάκτηση μιας σταθερής προσωπικής ραχοκοκαλιάς μέσα από τα εμπόδια. Κι ενώ το ύφος του φιλμ γενικεύει την ατμόσφαιρα, η πλοκή πληθαίνει τους χαρακτήρες και το σασπένς καταλήγει σε φορεμένες λύσεις, χωρίς έμπνευση, ο δημιουργός παλεύει με τον εκτελεστή και στη μονομαχία των δύο Άφλεκ το αποτέλεσμα είναι ισόπαλο, χωρίς να είναι εντελώς απογοητευτικό. Συμβαίνει, ενίοτε, να ικανοποιήσεις την ψυχή σου και το στούντιο ταυτόχρονα, αλλά όχι στον Νόμο της νύχτας, που υπακούει στους κανόνες του genre και χάνει ένα κομμάτι της ψυχής του στη διαδρομή.