(φωτό από το flickr του Fixed Gear Athens)

Οι podilates.gr είχαν πει μερικούς μήνες πριν στη lifo αυτά τα δέκα πράγματα

 

1. Να θεσπιστεί η είσοδος ποδηλάτου στους λεωφορειοδρόμους (ήδη κυκλοφορεί εκεί το ποδήλατο, αλλά χωρίς κάποια νομική κατοχύρωση). Επίσης, ειδική σήμανση για αύξηση ασφάλειας και προσοχή από οδηγούς.

2. Θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων στην Αθήνα, σε κεντρικά σημεία της πόλης, εταιρείες, στάσεις μετεπιβίβασης. Με σωστές προδιαγραφές, όπως αναφέρουμε αναλυτικά στο www.podilates.gr.

3. Διάφορες καμπάνιες, όπως οι «Με ποδήλατο στη δουλειά» και «Car Free Sunday». Μια απλή προπαγάνδα υπέρ του ποδηλάτου δεν θα βλάψει.

4. Ποδήλατο στη δουλειά: Νέα δράση από ποδηλάτες για προώθηση του ποδηλάτου ως μέσου μετακίνησης προς και από την εργασία.

5. Εντατικοποίηση του ελέγχου της αντικοινωνικής στάθμευσης μηχανοκίνητων οχημάτων. Το είχε εξαγγείλει και ξεκινήσει ο Δήμος Αθηναίων, δεν θα πρέπει να αποδυναμωθούν η προσπάθεια και ο έλεγχος.

6. Σήμανση διαδρομών εντός και εκτός πόλης με πολιτιστικό, περιβαλλοντικό ενδιαφέρον, ή απλώς για βόλτα – ένα είδος ποδηλατικού τουρισμού.

7. Είσοδος στο μετρό στις 24/7 και διάδοση του μέτρου από τους φορείς. Υποστήριξη, δηλαδή, από εκείνους που το υιοθετούν με απλή επικοινωνία εντός (αφίσες, displays). Π.χ. «Με το ποδήλατο στο μετρό».

8. Ενημέρωση κοινού-ομάδων για τα οφέλη του ποδηλάτου σε κοινωνικό επίπεδο (τοπικό και ευρύτερο) από άποψη περιβάλλοντος, οικονομίας, υγείας, συνθηκών ζωής, ζωής στην πόλη.

9. Επικοινωνία, επικοινωνία, επικοινωνία, υποστήριξη του μηνύματος από φορείς, όπως το υπουργείο Μεταφορών, ο ΟΑΣΑ, τα τρένα, το μετρό, το υπουργείο Περιβάλλοντος, ο Δήμος Αθηναίων, για το ποδήλατο και τα οφέλη του. Χωρίς ιδιαίτερο κόστος, μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα και να μεταδοθεί σταδιακά στον κόσμο. Να παραμεριστούν οι λίγες αρνητικές φωνές, που και αυτές στις περισσότερες περιπτώσεις δεν γνωρίζουν τα οφέλη και απλώς στρέφονται κατά.

10. Ποδηλατική εκπαίδευση στη συντήρηση και κυκλοφοριακή αγωγή για όλες τις ηλικίες (με προτεραιότητα στα παιδιά).

Πολλά από αυτά δεν έχουν γίνει! Σχεδόν τίποτα από αυτά δεν έχει γίνει!

 

 

Σε πρώτο πρόσωπο: Ο Τάκης Τσονόπουλος από το Podilato μιλά για τη σχέση των Αθηναίων με το πετάλι.

 

Το ποδήλατο είναι όχημα. Εμείς στην Ελλάδα το αντιμετωπίζουμε ακόμη σαν παιχνίδι.

 

Νομίζω ότι η αγορά ποδηλάτου είναι πολιτική δήλωση. Έχει να κάνει με την οικονομική κρίση οι άνθρωποι που κάνουν ποδηλασία είναι αυτοί οι άνθρωποι που θέλουν κάτι ν’ αλλάξει.

 

Αν συνεχίσει η ποδηλασία στην Ελλάδα να θεωρείται ακτιβισμός θα σκάσει σαν φούσκα. Εγώ θα ήμουν ήσυχος αν έβλεπα πως το 30-40% των ανθρώπων που αγοράζουν ποδήλατα είναι ποδηλάτες που το χρησιμοποιούν για καθημερινή χρήση. Όμως αυτό το ποσοστό είναι ακόμη στο 10-15%.

 

Οι Αθηναίοι προτιμούν τα trekking ποδήλατα. Στις ώριμες ποδηλατικές αγορές της Ευρώπης προτιμώνται τα ποδήλατα city. Τo trekking είναι ένα πολύ καλό ποδήλατο αλλά δεν είναι καθημερινής χρήσης. Δύο ποδήλατα είναι ιδανικά για την Αθήνα. Το ποδήλατο πόλης, το city και το σπαστό. Ειδικά το σπαστό είναι ένας τέλειος τρόπος μεταφοράς που συνδυάζει το ποδήλατο με τα μέσα μεταφοράς.

 

Ναι, η κρίση έχει επηρεάσει την αγορά ποδηλάτων. Τα ποδήλατα έχουν ακριβύνει γιατί έχουν ακριβύνει οι πρώτες ύλες. Οι πρώτες ύλες έχουν ακριβύνει γιατί έχει αυξηθεί το κόστος του αλουμινίου αλλά και γιατί η Simano, ο βασικός προμηθευτής ανταλλακτικών ποδηλάτων σε όλο τον κόσμο έπαθε μεγάλη ζημιά από το σεισμό και το τσουνάμι στην Ιαπωνία.

 

Το ένα θέμα είναι ότι έχουν ακριβύνει τα ποδήλατα και από την άλλη ότι λόγω κρίσης ο κόσμος έχει αδυνατίσει οικονομικά αλλά θέλει να πάρει ποδήλατο. Ο μ.ο πώλησης ποδηλάτων είναι μεγαλύτερος από άλλες χρονιές. Ενώ πέρυσι πουλάγαμε ποδήλατα με 450 ευρώ, φέτος έχει μειωθεί στα 350 ευρώ. Οπότε βλέπεις να πωλούνται περισσότερα ποδήλατα αλλά ο τζίρος μειώνεται.

 

Οι Αθηναίοι δεν είναι εξειδικευμένοι στα αξεσουάρ. Κράνη παίρνουν με μεγάλο κόπο και προσπάθεια. Η κλειδαριά είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό γκάτζετ. Πρέπει να είναι πάρα πολύ καλή.

 

Οι ποδηλατόδρομοι είναι μία ηθική προκάλυψη για να μην κάνουμε ποδήλατο. Είναι σημαντικοί αλλά μέχρι τώρα έχουν χρησιμοποιηθεί και από τις δύο πλευρές, και από τις δημοτικές αρχές και από τους αναβάτες σαν ηθική προκάλυψη. Ο μεν αναβάτης λέει εγώ δεν κάνω ποδήλατο γιατί δεν έχει ποδηλατοδρόμους ενώ οι δημοτικές αρχές τις χρησιμοποιούν για να κάνουν κάτι απίστευτα κοστολογικά έργα όταν ο ποδηλατόδρομος είναι πολύ απλός σαν κατασκευή.

 

Το μέγιστο πρόβλημα του κέντρου είναι η έλλειψη χώρων στάθμευσης ποδηλάτων. Επίσης χρειάζεται ξεκαθάρισμα για το τι γίνεται στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Να υπάρχει μία ξεκάθαρη νόρμα για το τι επιτρέπεται και τι όχι.

Info: http://www.podilato.com.gr/el/

 

 

Αγορά: Οι καταστηματάρχες προτείνουν.

 

 Ο Απόστολος Τσιμογιάννης της Tern Bicycles Ελλάδας προτείνει το ΤernJoeC21, ένα ποδήλατο φτιαγμένο κυριολεκτικά για όλες τις δουλειές. Διαθέτει αναδιπλώμενο σκελετό αλουμινίου που διπλώνει και εξασφαλίζει άνετη μεταφορά. Τα περιφερειακά του ποδηλάτου είναι υψηλότατης ποιότητας αφού φέρουν τη σφραγίδα κορυφαίων κατασκευαστών όπως η shimano και η schwalbe.

Για την κυρία Ειρήνη Ματζουράνη από τα καταστήματα Cyclist.gr τα ποδήλατα της σειράς JamisCommuter αποτελούν μία άκρως αξιόπιστη και οικονομική λύση.

Το Jamis Commuter 1 που βγαίνει σε δύο εκδόσεις για γυναίκες και άντρες  είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο 6061 με κατεργασία ΤΙG , κατάλληλα σχεδιασμένο για να παρέχει άνετη μετακίνηση μέσα στην πόλη. Η τιμή και των δύο εκδόσεων είναι στα €270. Από την ίδια σειρά προτείνεται επίσης το Jamis Commuter 4.0, ένα άρτιο σχεδιαστικά ποδήλατο που διαφέρει από τα υπόλοιπα της σειράς λόγω του εσωτερικού συστήματος ταχυτήτων Alfine 8- speed που διαθέτει. Κόστος αγοράς €350. Για τους λάτρεις της ορεινής ποδηλασίας προτείνονται το trek 3900 Disc ‘12 ένα πλήρες ποδήλατο βουνού που δεν χρειάζεται αναβάθμιση. Τιμή μοντέλου, €480. Από τον ίδιο κατασκευαστή έρχεται ένα ακόμη μοντέλο, ικανό να συνδυάσει και τα δύο. Το dualsport Τrek 8.2, που εξελίχθηκε πολύ περισσότερο από τον προκάτοχο του, φέρει την υπογραφή του Gary Fischer και είναι ένα ποδήλατο κατάλληλο για χρήση εντός και εκτός πόλης. Οι 21 ταχύτητες και η εμπρόσθια ανάρτηση με δυνατότητα κλειδώματος και τα νέα H5 λάστιχα προσφέρουν την απόλυτη μεταφορά δύναμης από τον αναβάτη στο οδόστρωμα αλλά και την αυξημένη άνεση που απαιτείται για την απορρόφηση των ανωμαλιών του εδάφους. Κοστίζει €520.

 

Ενδεδειγμένη επιλογή για όσους επιθυμούν ένα ποδήλατο με περισσότερο αγωνιστικό στυλ για τις μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη είναι το ObreaCarpe H 50.

 

Βασισμένο στην γεωμετρία και την φιλοσοφία του ανθρακονήματος Diem παρέχει στον ποδηλάτη όλη την άνεση και την ταχύτητα που που μπορεί να δώσει ένα τέτοιο πλαίσιο στο δρόμο. Η τιμή του ανέρχεται στα €570. Η νέα μόδα των «σπαστών» ποδηλάτων δεν θα μπορούσε να αφήσει απ’ έξω την επιλογή ενός τέτοιου μοντέλου. Το cyclist.gr προτείνει το αναδιπλούμενο Orbea Folding A-10 ’12, ένα νέο ποδήλατο με επανασχεδιασμένο σκελετό, χαμηλότερο βάρος και ακόμη καλύτερη αίσθηση οδήγησης.

Στα αξεσουάρ που συμπληρώνουν και ολοκληρώνουν την ποδηλατική εμπειρία η κ. Ματζουράνη προτείνει το αξιόπιστο και οικονομικό κοντεράκι Blackline Ciclosport CM 108 που κοστίζει €12 και είναι ιδανικό για αρχάριους και προχωρημένους αναβάτες που επιθυμούν να μην αποσπώνται κατά την ποδηλατική τους εμπειρία. Το κράνος catlike neko διατηρεί την ιδανική σχέση ποιότητας-τιμής προσφέροντας ασφάλεια και αυξημένη αντοχή σε χτυπήματα. Κόστος €60.

 

Ο Ιωάννης Σακκάς από την DND sports στα gadgets ποδηλάτου προτείνει τον σάκο πλάτης Velocity 15 στα €152 και την σειρά Metron 14-15-17 στα €76, €86 και €94 αντίστοιχα.

 

 Το 48Χ17 και τέσσερα ποδήλατα για πιο extreme γούστα!

 

 Tokyo Fixed - Wide Open

 

To Wide Open της Tokyo Fixed είναι ένα ποδήλατο δρόμου που πάει παντού. Φτιαγμένο από Columbus Thron αποροφάει τους κραδασμούς με ευκολία και έχει αναμονές για σχάρες και λασπωτήρες. Συγχρόνως μπορείς να το "δέσεις" ως αθλητικό ποδήλατο για τις βόλτες, εκδρομές ή προπονήσεις του Σαββατοκύριακου. 650 ευρώ πλαίσιο

http://www.tokyofixedbikes.com/

 Dolan - Pre Cursa

Το φθηνότερο custom fixed gear ποδήλατο της Ελληνικής αγοράς. O Τερρυ Ντόλαν σχεδιάζει ποδήλατα για αθλητές Ολυμπιακών μεταλλίων και το PreCursa κρατάει όλη την γεωμετρία και σχεδιασμό με οικονομικότερο αλουμίνιο και "ελαφρύ" φινίρισμα. 298 ευρώ πλαίσιο.

 Milani - Via Tortona

Aπό την στιγμή που η Colnago μετακόμισε στο Ταιβάν ένας είναι ο οίκος που κρατάει πιστά το πνέυμα και την ιστορία των Ιταλών κλασσικών κατασκευαστών της δεκαετίας του 90, ο Celeste Milani. Κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου στο χέρι στο εργαστήριο του εξώ από το Μιλάνο τα πλαίσιο του είναι όμορφα, λειτουργικά ποδήλατα χρομολένια, αλουμινένια ή κάρμπον. Το μοντέλο  Via Tortona είναι ένα από τα οικονομικότερα χειροποίητα πλαίσια στα 650 ευρώ πλαίσιο.

http://www.milanicycles.com/

 All City - Drop Out

Η αμερικάνικη ανεξάρτητη εταιρία με μερικούς από τους καλύτερους freestyle αναβάτες της fixed gear σκηνής προτείνει ένα all around πλαίσιο για single speed, fixed gear ή απλά ένα καθημερινό beater για την πόλη. Πήδα σκαλιά, όρμα σε κατηφόρες το Drop Out θα σε κουβαλήσει σε οτιδήποτε του πεις να κάνει. Turn on, tune in, drop out! 550 ευρώ πλαίσιο.

http://allcitycycles.com/

 

Info

www.cyclist.gr

 Καταστήμα Βάρης: Λεωφόρος Βάρης Κορωπίου & Μακεδονίας 2, 210 9612520

Κατάστημα Χολαργού: Λεωφόρος Μεσογείων 298, 210 6545022

 Tern Bicycles Greece: Αγίου Κωνσταντίνου 40, Μαρούσι, 210 6109759

 DND sports http://www.boblbee.gr: Παπαδιαμάντης 12, 153 54, Γλυκά Νερά, Αττική, Τηλ 210 6657017 

48x17, Βεϊκου 2, Μακρυγιάννη, http://48x17.com/

 

 

 

City Vibe: H Boba και ο Επι τόπου: Ο πρώτος ελληνικός fixed gear σκελετός και ο από μηχανής Θεός για τα σκασμένα λάστιχα.

 

 (η "Μπόμπα") 

Τα fixed gear ποδήλατα είναι αυτά που μοιάζουν με αγωνιστικά, έχουν μια ταχύτητα, δεν έχουν πολύ καλά φρένα και με δυο λέξεις, “έχουν πλάκα”. Τέσσερις οντότητες, το Fixed Gear Athens, o Γιώργος Βογιατζής, το εργοστάσιο κατασκευής σκελετών Fidusa στη Ρόδο (το μοναδικό στην Ελλάδα) και το κατάστημα 48 Χ17 στο Μακρυγιάννη, δημιούργησαν τη Boba: τον πρώτο ελληνικό fixed gear σκελετό. Θυμίζει αρκετά σκελετό πίστας των αρχών της δεκαετίας του '90 και κατασκευάζεται παραγγελία ανάλογα με τις προτιμήσεις και τις ορέξεις του ποδηλάτη.

 

Ο Επί Τόπου (δεν ήθελε να αναφέρουμε το όνομα του) είναι ο Αθηναίος από μηχανής Θεός για τα σκασμένα λάστιχα. Όπου και όποτε σας συμβεί το μοιραίο, τον καλείται στο 6906092746. “Ασχολούμαι με το ποδήλατο και είμαι ενεργός ποδηλάτης εδώ και χρόνια. Είχα δει ότι υπάρχει ένα τέτοιο κενό. Κουβαλούσα μαζί μου πάντα τα απαραίτητα σύνεργα για την επισκευή των ελαστικών αλλά είχα δει ότι φίλοι και γνωστοί δεν ήταν το ίδιο προετοιμασμένο και ήταν κάτι που εγώ μπορούσα να το κάνω.”, θα μας πει. Βέβαια ακόμα δεν έχει γίνει περιζήτητος: “Είναι καινούργια η υπηρεσία και δεν έχει διαδοθεί ιδιαίτερα ή ίσως δεν χαλάνε τα ελαστικά των ποδηλάτων τόσο εύκολα.”

 

Ενημερώσου για το ποδήλατο στα:

 

http://www.podilates.gr/: Εξαιρετικά ενημερωμένο site για όλες τις βόλτες της πόλης, τα ακτιβιστικά θέματα του ποδηλάτου, πλούσιο φωτογραφικό υλικό και ενδιαφέροντες χάρτες.

 

 

http://www.zoi-podilato.com: Διαδρομές, μοντέλα και άφθονο vintage υλικό από όλες τις ποδηλατικές αναφορές που συναντάμε στο σινεμά, στη μουσική και τη λογοτεχνία.

 

www.athensfixedgear.com: τα πάντα για τα μονοτάχυτα ποδήλατα: μοντέλα, βόλτες και η Boba, ο πρώτος fixedgear σκελετός που κατασκευάζεται στην Ελλάδα.

 

www.localathens.blogspot.com: το πετάλι και η επανάκτηση του δημόσιου χώρου μέσα από πολλές ενδιαφέρουσες δράσεις.

 

http://www.filoi-podilatou.gr/: διαδρομές σε όλη την Ελλάδα και πως πρέπει να διαμορφώσεις το ποδήλατο για ταξίδια εκτός πόλης.

 

Διαβάστε εδώ την ενδιαφέρουσα συνέντευξη του Ρόμπερτ Πεν για το βιβλίο του "Όλα για το Ποδήλατο".