Tο ποδήλατο είναι μια αληθινή δημοκρατική μηχανή

Tο ποδήλατο είναι μια αληθινή δημοκρατική μηχανή Facebook Twitter
Φωτο: λόκαλ
0
Το πρώτο ποδήλατο που κατασκευάστηκε ποτέ, το περίφημο Draisine, εφευρέθηκε από τον Καρλ Ντράις το 1817, μερικούς μήνες μετά την έκρηξη του ηφαιστείου Ταμπόρα, τη μεγαλύτερη στη σύγχρονη καταγεγραμμένη ιστορία, που προκάλεσε έναν από τους χειρότερους λοιμούς του 19ου αιώνα. Υπάρχει κάποιος νόμος της φύσης που γεννά όμορφα πράγματα αμέσως μετά τις μεγάλες καταστροφές;

Ναι, νομίζω πως υπάρχει. Η τεχνολογία πίσω από το Draisine υπήρχε από το 1700 π.Χ. Γιατί τότε το ποδήλατο έκανε τόσα χρόνια να εφευρεθεί; Ίσως η ανθρωπότητα χρειάζεται την ώθηση που της δίνουν γεγονότα που δεν μπορεί να ελέγξει, όπως η έκρηξη ενός ηφαιστείου στην Ινδονησία.


Υπάρχει όντως μια μικρή ιστορία πίσω από κάθε κομμάτι του ποδηλάτου, όπως περιγράφετε στο βιβλίο σας;

Οδηγώ ποδήλατα όλη μου τη ζωή, αλλά μόνο όταν άρχισα την έρευνα για το βιβλίο μου συνειδητοποίησα πόσο πλούσιες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από τις πανέμορφες αυτές μηχανές. Από τις μεταλλικές σωληνώσεις και τις ακτινωτές ρόδες μέχρι τα ρουλεμάν και τις αλυσίδες, οι ιστορίες δεν είναι μόνο ενδιαφέρουσες αλλά αποτελούν και αναπόσπαστο κομμάτι τόσο της ιστορίας του 20ού αιώνα όσο και του σύγχρονου τρόπου ζωής.


Τι σας ώθησε να γράψετε αυτό το βιβλίο; Τι θέλατε να εκφράσετε μέσα από αυτό;

Η ιστορία του ποδηλάτου και ο ρόλος που έχει παίξει στον σύγχρονο κόσμο δεν έχει τύχει ανάλογης συγγραφικής αποδοχής. Είναι περίεργο. Γρηγορότερα κι εντυπωσιακότερα μέσα μεταφοράς, όπως τα αεροπλάνα, τα αυτοκίνητα και οι μηχανές, πήραν τη θέση που κατείχε το ποδήλατο στην ανθρώπινη φαντασία, παρόλο που αυτό εφευρέθηκε πρώτο. Σήμερα είναι το πιο δημοφιλές μέσο μεταφοράς στον πλανήτη. Και υπάρχει περισσότερο από έναν αιώνα.

Ποιο είναι το πιο σημαντικό κομμάτι του ποδηλάτου; Παρομοιάζεις τους κατασκευαστές ποδηλάτων με τους τεχνίτες που φτιάχνουν τα ρολόγια PatekPhilippe. Γιατί το κάνεις αυτό;

Το πιο σημαντικό κομμάτι του ποδηλάτου είναι ο σκελετός. Είναι ο πυρήνας, η ψυχή της μηχανής. Οι άνθρωποι που κατασκευάζουν χειροποίητους σκελετούς ποδηλάτων είναι πραγματικοί τεχνίτες, όμοιοι με τους ταλαντούχους δημιουργούς των ρολογιών Patek Philippe. Παλιότερα, τα περισσότερα από τα αντικείμενα που είχαμε στην κατοχή μας ήταν άρρηκτα συνδεδεμένα με την ικανότητα, ακόμη και τον ιδεαλισμό, των ανθρώπων που τα δημιουργούσαν., όπως ο σιδηρουργός, που σφυρηλατούσε τα εργαλεία μας, ο μπαλωματής, ο τορναδόρος, ο ταπητουργός, ο τροχοποιός, ο ναυπηγός και ο ράφτης, που έραβε τα ρούχα που φορούσαμε. Έχουμε στην κατοχή μας πράγματα καλοφτιαγμένα, που με την πάροδο του χρόνου αποκτούν για εμάς συναισθηματική αξία κι εμπλουτίζουν τις ζωές μας τη στιγμή που αποφασίζουμε να τα χρησιμοποιήσουμε. Οι παππούδες μας το γνώριζαν αυτό. Το ίδιο και οι γονείς μας. Εμείς το ξεχάσαμε πολύ γρήγορα.


Αυτή η αίσθηση ελευθερίας που νιώθει κανείς όταν κατηφορίζει με το ποδήλατό του έναν λόφο μπορεί να συγκριθεί με κάποιο άλλο συναίσθημα;

Nομίζω πως αποτελεί μια μοναδική ανθρώπινη εμπειρία. Επίσης, είναι κάτι που μοιραζόμαστε με την πλειονότητα των ανθρώπων που ζουν στον πλανήτη σήμερα. Εάν έχεις κάποια στιγμή βιώσει μια τέτοια εμπειρία δέους κι ελευθερίας πάνω σε ένα ποδήλατο, εάν έχεις ταξιδέψει ποτέ από τη θλίψη στον ρυθμό δύο κινούμενων τροχών ή έχεις νιώσει την αναζωπύρωση της ελπίδας, κάνοντας πετάλι προς την κορυφή ενός λόφου με τη δροσιά του ιδρώτα στο μέτωπό σου, εάν έχεις αναρωτηθεί, κατηφορίζοντας έναν ψηλό λόφο και κάνοντας σαν πουλί, αν ο κόσμος σταμάτησε να κινείται για μία μόνο στιγμή, εάν έχεις κάτσει ποτέ στη σέλα ενός ποδηλάτου σιγοτραγουδώντας μέσα από την καρδιά σου και νιώθοντας όπως ένας συνηθισμένος άνθρωπος που αγγίζει τους θεούς, τότε έχουμε μοιραστεί κάτι βασικό και θεμελιώδες. Ξέρουμε ότι «όλα είναι για το ποδήλατο».


1890: Το ποδήλατο έχει γίνει το πιο χρηστικό μέσο μεταφοράς στην πόλη. 2012: Το ποδήλατο είναι το πιο χρηστικό μέσο μεταφοράς στην πόλη. Πώς το εξηγείτε αυτό;

Αυτήν τη στιγμή τα ποδήλατα είναι της μόδας - αυτό μπορεί να μην κρατήσει για πάντα, αλλά είναι ενδεικτικό του πώς ζητήματα υγείας, μετακίνησης, περιβάλλοντος και οι τιμές των καυσίμων θέτουν το ποδήλατο και πάλι στο επίκεντρο της συνείδησης του κοινού. Το πρώτο ποδηλατικό περιοδικό, το «Velocipede Illustre», έγραφε στο editorial του το 1869: «Το μεταλλικό άλογο συμπληρώνει ένα κενό της μοντέρνας ζωής, είναι μία απάντηση όχι μόνο στις ανάγκες της αλλά και στις προσδοκίες της. Είναι σχεδόν σίγουρο πως ήρθε για να μείνει». Το ίδιο πράγμα μπορεί να ειπωθεί και σήμερα. Ο Άγγλος συγγραφέας της βικτωριανής εποχής Χ.Τζ. Γουέλς είπε κάποτε: «Όταν βλέπω έναν ενήλικο πάνω σ’ ένα ποδήλατο, παύω ν’ απελπίζομαι για το μέλλον της ανθρώπινης φυλής». Σήμερα θα ήταν γεμάτος ελπίδα.


Η Σούζαν Μπ. Άντονι δήλωσε το 1896 πως το ποδήλατο βοήθησε περισσότερο απ’ οτιδήποτε στη χειραφέτηση των γυναικών. Σήμερα συνιστά πολιτική κίνηση το να χρησιμοποιεί κανείς το ποδήλατο;

Φυσικά. Tο ποδήλατο είναι μια αληθινή δημοκρατική μηχανή. Πολλές φορές, μόνο και μόνο το να καβαλάς ένα ποδήλατο είναι μία πολιτική κίνηση.


Γιατί αξίζει να τα δώσει όλα κανείς για το ποδήλατο;     

O Zαν-Πωλ Σαρτρ έγραψε κάποτε: «Για ν’ αποκτήσω ένα ποδήλατο χρειάζεται να δώσω μόνο ένα χαρτονόμισμα, αλλά χρειάζομαι μία ολόκληρη ζωή για να συνειδητοποιήσω την κατοχή του».

Ενημερώσου για το ποδήλατο στα:

www.podilates.gr

www.zoi-podilato.com

www.athensfixedgear.com

www.localathens.blogspot.com

www.filoi-podilatou.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Εικαστικά / Αφροδίτη Παναγιωτάκου: «Στα Γιάννενα λειτουργήσαμε ριζωματικά, δεν πρέπει να προσγειώνεσαι πουθενά»

Η διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση επιστρέφει στη γενέτειρά της με τη διπλή ιδιότητα της καλλιτεχνικής διευθύντριας της νέας μεγάλης έκθεσης ψηφιακής τέχνης «Plásmata II: Ioannina» και της συνδημιουργού ενός από τα πιο εντυπωσιακά έργα της.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Οι Αθηναίοι / Σεμίνα Διγενή: «Στα χρόνια της τηλεόρασης η ζωή περνούσε δίπλα μου κι εγώ την αγνοούσα»

Η δημοσιογράφος, συγγραφέας, και βουλευτής ΚΚΕ μιλάει για όλα τα μεγάλα κεφάλαια της ζωής της - από τα περιοδικά μέχρι την τηλεόραση, και από τα βιβλία μέχρι την πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

The Upfront Initiative / Δήμητρα Δασκαλάκη: «Δεν είναι δυνατόν να αποτελείς κύτταρο της κοινωνίας και να μη στηρίζεις τις γυναίκες και τη μητρότητα»

Η Γενική Διευθύντρια Οργανωσιακής Ανάπτυξης και Επικοινωνίας της METRO ΑΕΒΕ μιλά στη LIFO για την ισότητα στην πράξη και για τα μέτρα στήριξης και ενδυνάμωσης των γυναικών εργαζομένων στην εταιρεία, αλλά και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ