Δεν την είχα δει τη συγκεκριμένη διαφήμιση. Σε μια παρέα άκουσα για το πόσο πειστικός είναι και πόσο γέλιο βγάζει αυτός που κάνει τον άνδρα (από άνδρα το άκουσα). Η κοπέλα που κάνει τη γυναίκα, απλώς υπομένει στις διαθέσεις του συζύγου που δεν αντέχει τις μπάμιες. Η συγκεκριμένη διαφήμιση όμως έχει δημιουργήσει μεγάλη "αντάρα" και αντιδράσεις από τις γυναικείες οργανώσεις σε τέτοιο σημείο που η Γενική Γραμματεία Ισότητας των φύλων προσέφυγε στο ΕΣΡ , ζητώντας να την απαγορεύσει ως σεξιστική. Είναι η τηλεοπτική διαφήμιση εταιρίας κινητής τηλεφωνίας που πλασάρει πακέτο χρόνου. Σίγουρα είναι μια επιτυχημένη διαφήμιση αφού κατάφερε να ξεσηκώσει συζητήσεις και να φτάσει μέχρι το ΕΣΡ.

"Κανείς δε ρωτάει "είδες τη διαφήμιση του τάδε?" γράφει η Μαριάννα Τζιαντζή στην Καθημερινή στη στήλη της που ειδικά για την περίπτωση έχει τον τίλτο "Αντιρρησίας...μπάμιας", "αλλά όλοι λένε "είδες τη διαφήμιση με τις μπάμιες?"

"Ζούμε στην εποχή του story telling,-γράφει η δημοσιογράφος- της αφήγησης ιστοριών και η συγκεκριμένη διαφήμιση, διάρκειας 50 δευτερολέπτων, αφηγείται μια ιστορία: την επιστροφή όχι ενός κινητού, αλλά μιας συζύγου ή συντρόφου στη μαμά της. Ενας κύριος, αγανακτισμένος επειδή η καλή του τού μαγειρεύει ξανά μπάμιες, της βάζει τις φωνές και την οδηγεί ή μάλλον τη σέρνει στο πατρικό της σπίτι.

«Την κορούλα σου τη βλέπεις;», λέει στην εμβρόντητη πεθερά του. «Λοιπόν, στην επιστρέφω όπως την πήρα: απείραχτη, αφόρετη και στη συσκευασία της». Υστερα εκείνος απαριθμεί τις δαπάνες που έχει κάνει για το προϊόν: τόσα γεύματα, τόσοι καφέδες, τόσα δώρα, τόσα σινεμά. Και η κορούλα, με ύφος δαρμένης γάτας, μένει αμίλητη.

Ο αντιρρησίας μπάμιας επιστρέφει στην πραγματικότητα. Ο,τι είδαμε ήταν μια φαντασίωση. Οπως όμως λέει μια φωνή εκτός πλάνου, «τώρα με τη νέα υπηρεσία επιστροφής χρημάτων (στον πελάτη), θα σας μπουν ιδέες...»


Στη συνέχεια η Μαριάννα Τζιαντζή τονίζει ότι όσα έχουν γραφτεί για το σεξιστικό χαρακτήρα αυτής της διαφήμισης θα γέμιζαν ολόκληρο τόμο. "Μέχρι που η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων προσέφυγε στο ΕΣΡ ζητώντας να αποσυρθεί άμεσα αυτό το σποτ επειδή «απογυμνώνει τη γυναίκα από την ανθρώπινη αξία της, εξισώνοντάς τη με αντικείμενο και εμπόρευμα...» Σύμφωνα με την ίδια έγγραφη καταγγελία, οι απόψεις που προβάλλονται «αναπαράγουν σεξιστικές στερεότυπες αντιλήψεις ως προς τους ρόλους, την αξία και τις ικανότητες γυναικών και ανδρών».

Έχει αξία η άποψη της δημοσιογράφου αλλά και το συμπέρασμα της για την προσφυγή της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των φύλων στο ΕΣΡ:

"Τα στερεότυπα αυτά υπάρχουν και στην κοινωνία, αλλά σήμερα δεν είναι τόσο ισχυρά όσο στις προηγούμενες γενιές. Αλλα στερεότυπα, ίσως πολύ πιο τοξικά, τα έχουν διαδεχθεί. Συχνά, στα σίριαλ και στις συνεντεύξεις «επωνύμων», οι ανθρώπινες σχέσεις εμφανίζονται σαν μια μορφή επένδυσης συναισθηματικού ή και υλικού χαρακτήρα: «έχω επενδύσει πολλά σ' αυτή τη σχέση» ή «σ' αυτό το παιδί». Υπάρχουν γονείς που γίνονται θυσία για το λατρεμένο τους τέκνο και, ταυτόχρονα, υπολογίζουν πόσο τους έχει στοιχίσει: από πάνες-βρακάκια μέχρι το μεταπτυχιακό - και αλίμονο στο παιδί που θα αποδειχτεί ατυχής επένδυση.

Στη δικτατορία υπήρχαν απαγορευμένα τραγούδια και βιβλία. Θα ήταν γελοίο σήμερα να αποκτήσουμε απαγορευμένες διαφημίσεις. Καθώς η άγρια ανεργία θέτει σε δοκιμασία όλες τις ανθρώπινες σχέσεις, ερωτικές και μη, το να ζητάει μια κυβερνητική υπηρεσία την απόσυρση μιας διαφήμισης είναι προσβλητικό όχι για τον άνδρα ή τη γυναίκα αφηρημένα, αλλά για τους εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους, άνδρες και γυναίκες, που δεν μπορούν να κεράσουν έναν καφέ ή ένα σινεμά την/τον σύντροφό τους".

 

 

Ακολουθήστε το LiFO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

 

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο LiFO.gr