«Παίζεις, κερδίζεις, παίζεις, χάνεις. Παίζεις»

Facebook Twitter
0

Την αρχική ιδέα για τη συγγραφή του Όλα στο μηδέν μου την πρόσφερε ο ίδιος ο χώρος των καζίνο -η αρένα της Τύχης-, χώρος που διαθέτει κάτι το θεατρικό, καθώς το ανθρώπινο δράμα εμφανίζεται καθημερινά σε πλήθος εναλλασσόμενων παραλλαγών που ξεπερνούν κάθε φαντασία. Οι παίχτες μπαίνοντας στο καζίνο απεκδύονται την ταυτότητά τους, ανεβαίνουν στη «σκηνή» και υποδύονται όποιο ρόλο αυτοί επιλέξουν, ανταλλάσσοντας το αληθινό χρήμα με πλαστικές μάρκες. Συμβολικά αυτή είναι και μια μετάβαση από την πραγματικότητα στη φαντασίωση. Στο καζίνο όλα τα πάθη εμφανίζονται στην ακραία τους μορφή, ενώ ταυτόχρονα οι παίχτες έχουν απεριόριστες ευκαιρίες να βιώσουν τα πλέον αντιφατικά συναισθήματα: αγωνία, τρόμο, απληστία, ρίσκο, προσδοκία και προδοσία, ακραία ευδαιμονία και παραλυτική ήττα καθώς και την επιβεβαίωση της προσωπικής τους σχέσης με τη Μοίρα.

Τα καζίνο με τους τυχοδιώκτες, τις μοιραίες γυναίκες και τους ριψοκίνδυνους περαστικούς ήταν το σκηνικό σε κάποια από τα μυθιστορήματα που είχα διαβάσει παιδί. Ψάχνοντας παλιά μου βιβλία ανακάλυψα σημειώσεις στον Παίχτη του Ντοστογιέφσκι και στο Ο Χαμένος τα παίρνει όλα του Γκράχαμ Γκριν. Ανάμεσα στις σελίδες του Είκοσι τέσσερις ώρες από τη ζωή μιας γυναίκας του Στέφαν Τσβάιχ βρήκα ένα πρόχειρο σχεδίασμα για διήγημα. Σε ηλικία μόλις δεκατριών είχα συλλάβει την πρώτη ιδέα αυτού που έμελλε να εξελιχτεί σε μυθιστόρημα.

Αργότερα, ως ενήλικας, είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ πολλά καζίνο. Έμαθα τη γλώσσα και τις προκαταλήψεις των παιχτών από μια μεγαλύτερη φίλη μου παίχτρια, η οποία βιοποριζόταν από τη ρουλέτα. Πήγαινα συχνά μαζί της σε ένα μικρό καζίνο στο Λονδίνο και είχα την ευκαιρία να διεισδύσω στην ψυχολογία των τζογαδόρων, να μάθω τους κώδικες και τα συστήματα.

Πέρασαν χρόνια μέχρι να γίνει ο χώρος του καζίνο ο χώρος της μυθοπλασίας μου, το φόντο στο οποίο θα κινηθούν οι ήρωές μου - όλοι τους παίχτες. Άνθρωποι παθιασμένοι, παρά τις απώλειες, παραμένουν στο παιχνίδι και ποντάρουν τα πάντα στον επόμενο γύρο.

Ρισκάρουν τα πάντα σ' ένα στοίχημα και τα παίρνουν όλα ή χάνουν περισσότερα απ' όσα πίστευαν πως μπορούσαν να χαθούν...

Ένα παιχνίδι καθ' ομοίωση της ίδιας της ζωής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ