Πόπη Διαμαντάκου

Πόπη Διαμαντάκου Facebook Twitter
0

Η Αθήνα είναι κούκλα όταν λείπουν οι κάτοικοί της. Όχι όλοι. Τότε είναι πένθιμη.

Το Παγκράτι είναι η καλύτερη γειτονιά της.Είσαι στο κέντρο χωρίς να είσαι μέσα στο βρασμό και τη φωτιά. Μπορείς να πας με τα πόδια στο Σύνταγμα, στο Κολωνάκι, στη δουλειά... Το μαγικό σε μια μεγαλούπολη είναι να μπορείς να πηγαίνεις στη δουλειά με τα πόδια.

Τα περισσότερα ελληνικά σίριαλ είναι απροσδιόριστα σε σχέση με την πόλη.Καταλάβαινες ότι ήταν γυρισμένο στην Αθήνα, αλλά δεν την ένιωθες πουθενά. Mε αφορμή το «Sex And The City» άρχισαν και τα ελληνικά σίριαλ να κάνουν το ίδιο. Παρουσιάζοντας την Αθήνα αρκετά ωραιοποιημένη. Μας δείχνουν τη συνοικία μας σχεδόν σαν το Παρίσι. Όμορφα σπίτια, ωραίες γειτονιές και ατμοσφαιρικά λοφτ, που δεν είναι όμως η Αθήνα. Καθόλου καθημερινότητα. Τους σοκάρει και αγνοούν πως και το άσχημο μέσα από το φακό παίρνει άλλη διάσταση.

Μου άρεσε πάντα το θέαμα. Θα έλεγα ότι ήταν πρώτη μου προτίμηση η τηλεόραση γιατί μ' ελκύει η παρακολούθηση του θεάματος μαζί με άλλους. Η αίσθηση του κοινού που δεν θα γνωρίσεις. Αυτό ίσως προσπαθώ να ανακαλύψω με τη δουλειά που κάνω: Το κοινό που δεν υπάρχει δίπλα μου όταν βλέπω τηλεόραση. Αλλά το θέαμα πρέπει να σ' αρέσει κιόλας. Έχεις μια ματιά για τον κόσμο και μέσα σου το όνειρό σου είναι να τον φτιάξεις. Γι' αυτό και η κριτική έχει μια μεγάλη δόση αυταρχισμού. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.

Κριτική στο μέσο γίνεται όταν γνωρίζεις πολύ καλά τη λειτουργία του, τη γραμματική, το συντακτικό του και την αγορά. Ένας ρόλος της, λοιπόν, είναι να προσφέρει στον τηλεθεατή το επιχείρημα όταν κάτι δεν μας αρέσει.

Ο κινηματογράφος το θέατρο, η ζωγραφική, ο χορός προϋποθέτουν ότι ο «αγοραστής» του προϊόντος θα σηκωθεί από τον καναπέ του, θα ντυθεί και θα εκτεθεί δημόσια, πληρώνοντας ένα σχετικά ακριβό αντίτιμο. Όταν, πολύ πιο συχνά, βρίσκεται με τις πιτζάμες στον καναπέ του και χωρίς να εκτεθεί δημόσια για την επιλογή του μπορεί να δει όλα αυτά τα πράγματα που αλλιώς δεν θα επέλεγε. Έχουμε ένα τοπίο που είναι τηλεοπτικό, ατακτοποίητο, ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και το trash είναι φθηνό και προσφέρεται αφειδώς. Το κουτσομπολιό επίσης είναι φθηνό, εύκολο, λαϊκό και απευθύνεται στην ανθρώπινη φύση, στην περιέργεια. Δεν είμαι καθόλου σίγουρη αν ο Λαζόπουλος θα έκανε την ίδια επιτυχία με το «Al Tsantiri News» στο θέατρο.

Υπάρχουν συνάδελφοί μου που έχουν κάνει τηλεόραση ενώ κάνουν και κριτική τηλεόρασης. Δεν πιστεύω, παρ' όλο που έχω εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους, ότι αυτό κρατάει τη ματιά τους εντελώς καθαρή απέναντι στο αντικείμενό τους. Διαφωνώ κάθετα με τη διαπλοκή των ρόλων. Στους περισσότερους απ' αυτούς έχω πει τη γνώμη μου, γιατί μου τη ζητήσανε. Όταν κάνεις δημόσιες σχέσεις σε έναν τομέα στον οποίο ασκείς τη δημοσιογραφία σου (άρα τον ελέγχεις), θα πρέπει να είσαι υπεράνθρωπος για να είναι η ματιά σου καθαρή.

Οι δημοσιογράφοι που τελειώνουν τις ελληνικές πανεπιστημιακές σχολές είναι λίγο μακριά από αυτό που πραγματικά συμβαίνει στην αγορά όταν πάνε να δουλέψουν. Η δημοσιογραφία σαν βάση για τη δουλειά της έχει τη δεοντολογία της. Δηλαδή η δεοντολογία της δημοσιογραφίας είναι η θεωρία της. Ο τρόπος να ασκείς αυτήν τη δουλειά. Για μένα λοιπόν ένας δημοσιογράφος με πανεπιστημιακή μόρφωση αυτό που φέρνει στην αγορά, το ήθος δηλαδή που πρέπει να φέρνει στην αγορά από τη στιγμή που ιδρύθηκαν πανεπιστημιακές σχολές, είναι το ήθος της δεοντολογίας. Εδώ πάσχουμε και το ξέρουμε.

Πολύς κόσμος πιστεύει πως πρέπει να πάρει τηλέφωνο στην τηλεόραση για να κλείσει ραντεβού με το ΙΚΑ ή να βγει ο υπουργός και να του λύσει το πρόβλημά του. Αυτό νομίζει ότι είναι δημοσιογραφική δουλειά ή να πάνε στο δημοσιογράφο και να καταγγέλλουν το γείτονα ή τον υπουργό ή δεν ξέρω ποιον. Αυτό πρέπει να προσφέρουν οι δημοσιογραφικές πανεπιστημιακές σπουδές. Έτσι κι αλλιώς τη δημοσιογραφία τη μαθαίνεις όταν πια βγεις στην αγορά. Όμως, χωρίς εφόδια και γνώσεις είναι πολύ επικίνδυνο, και για το δημοσιογράφο που θα καταλήξει να γίνει εργαλείο στα χέρια της εξουσίας, αλλά και για τη δημοκρατία.

Η ελληνική τηλεόραση ζει από εκπομπές που αλληλοτροφοδοτούνται. Θα μπορούσαμε να το πούμε και κανιβαλισμό. Αυτό όμως είναι σημάδι της φτώχειας της ελληνικής τηλεόρασης, και κυριολεκτώ. Είναι πολύ μικρή η αγορά για ένα τόσο ακριβό μέσο.

Τα πρόσωπα της tv σου είναι τόσο οικεία όσο οι συγγενείς σου. Εξού και το πολύ κοντινό πλάνο. Στην Ελλάδα αυτό το φτάσαμε στην υπερβολή του. Είναι άλλο μια σαπουνόπερα και άλλο να παρακολουθείς επί 10 χρόνια τις ιστορίες τεσσάρων πέντε οικογενειών που τους ανέδειξε η κουτσομπολίστικη τηλεόραση. Αυτά τα 4-5 πρόσωπα παντρεύονται, χωρίζουν και με αυτό τον τρόπο τροφοδοτούν μια κοινωνία. Αυτό είναι αυτισμός. Είναι ο απόλυτος επαρχιωτισμός και παλαιού τύπου μάλιστα. Αναπαράγει φοβίες, όπως ο συντηρητισμός και ο πουριτανισμός, που επικρατούν στις κλειστές κοινωνίες. Ποια είναι η κυρίαρχη κουλτούρα στον τόπο που καλλιέργησαν οι κάθε τύπου εξουσίες; Το αυθαίρετο, αυθαίρετα είναι όλα τα κανάλια, το κουτσομπολιό, το κιτς, το «Πατρίς, Θρησκεία, Οικογένεια». Αυτές οι αρχές εξέθρεψαν τη γενιά που είναι τώρα στα πράγματα.

Η τηλεόραση είναι παραμορφωτικός καθρέφτης της κοινωνίας. Δεν λέει ψέματα η τηλεόραση, απλώς δείχνει ένα μέρος της αλήθειας, που στο τέλος μοιάζει σαν ψέμα αφού σου αποκρύπτει ολόκληρη την αλήθεια.

Δεν τη θεωρώ παγίδα για τη σκέψη την τηλεόραση.Θεωρώ παγίδα την ακινησία.

Είναι πολύ μεγάλος αγώνας, όταν βλέπεις ότι κάτι δεν αλλάζει, στο τέλος να μείνεις έξω από αυτό. Η πρώτη αντίδραση είναι να σου φαίνεται φυσιολογικό. Χάνεις το μέτρο. Μπερδεύομαι πολύ με το φτηνό κομμάτι. Σαν η ζωή να μου φεύγει μέσα από τα χέρια. Είναι, όμως, η δουλειά μου και έχω μάθει να κρατάω ισορροπίες.

Ζηλεύω πολύ τους συναδέλφους που ζουν σε μικρές πόλεις. Ο δημοσιογράφος της Αθήνας εγκλωβίζεται συνέχεια ανάμεσα στις πηγές του. Ξαφνικά ο κόσμος του μικραίνει πάρα πολύ. Ένα κέντρο μέσα στο κέντρο. Ζουν στους δικούς τους γυάλινους κόσμους. Στην εποχή μας πια ο δημοσιογράφος που θα κάνει τη διαφορά είναι αυτός που θα πάρει αντίστροφα τη ροή του δρόμου.

Απολαμβάνω τη γραφή. Όχι κάθε μέρα. Πολλές φορές μέσα στο χρόνο απολαμβάνω να γράφω για μένα. Δεν περιμένω ότι θα δω κάποια αλλαγή. Εγώ συμμάχους ψάχνω. Η τηλεόραση είναι επενδύσεις χρημάτων και είναι αμελητέα η τηλεκριτική. Σημασία έχει ο διαφημιστής. Μερικές φορές, όμως, ακούω στον κόσμο, και αυτή είναι η χαρά μου, ότι θυμούνται κάτι που έχω γράψει. Ότι συμφωνούν σε κάποια πράγματα μαζί μου. Το κέρδος είναι όταν πεις μια ιδέα να βρεις συμμάχους. Οι αλλαγές έρχονται από τις συμμαχίες. Τα υπόγεια ρεύματα που δημιουργούνται αρκετές φορές είναι αυτά που είναι τα σημαντικότερα. Οι υπόγειες συμμαχίες είναι οι σημαντικές στις εποχές και στις πόλεις που ζούμε. Να αισθάνεσαι οικειότητα μέσα στην παραξενιά σου.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ