Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Άποψη του Δημοτικού Θεάτρου, λίγο πριν την κατεδάφισή του.
1

Νέα Αθήνα - Πρωτεύουσα του Ελληνισμού τιτλοφορείται η σημαντική έκδοση από την Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, η οποία παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στο Εθνικό και Ιστορικό Μουσείο και εμπεριέχει σημειώσεις μιας ζωής ενός σπουδαίου μελετητή της Αθήνας, του πολεοδόμου Κώστα Μπίρη.

Στο πολυσέλιδο τόμο περιλαμβάνονται συγκεντρωμένες πληροφορίες από τη γνωστή έκδοση Αι Αθήνα: Aπό τον 19ον εις τον 20όν αιώνα (1966), άλλες μελέτες του συγγραφέα αλλά και πλήθος πληροφοριών, ανέκδοτων μέχρι σήμερα, που διασώθηκαν από τον ομότιμο καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Μάνο Μπίρη, ανιψιό του σπουδαίου αθηναιολάτρη πολεοδόμου.

Παρόλο που από την ηλικία των 29 ετών ήταν καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι εξαιτίας της παράλυσης των κάτω άκρων από την επιδημία δάγκειου πυρετού στην Αθήνα το 1928 στα προσφυγικά παραπήγματα του Πολυγώνου, δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται για την πολεοδομική εξέλιξη της πόλης και αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην πόλη των Αθηνών. 


Ο Κώστας Μπίρης (1899-1980), από τη θέση του στις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων (1925-1965), υπήρξε πρωτοπόρος μελετητής της αρχιτεκτονικής, της πολεοδομίας και της ιστορίας της πόλης.

Είναι γεγονός ότι σήμερα οι μελέτες του αποτελούν πρωταρχικές επιστημονικές πηγές και η παρούσα έκδοση έρχεται να συμπληρώσει το έργο του ως μια μεγάλη προσθήκη που ο ίδιος είχε σχεδιάσει, αλλά ποτέ δεν κατόρθωσε να δημοσιεύσει.


Όπως λέει στη LiFO o αρχιτέκτων-πολεοδόμος και επιμελητής της έκδοσης Αλέξανδρος Παπαγεωργίου-Βενετάς, «πρόκειται για ένα αδημοσίευτο συγγραφικό πόνημα κι ένα έργο ζωής του Κώστα Μπίρη, το οποίο έρχεται στην επιφάνεια πολλά χρόνια μετά τη συγγραφή του.

Αναμφίβολα, είναι ένα πολυεπίπεδο επιστημονικό κατόρθωμα με κύριο χαρακτηριστικό τη λεπτομερή τεκμηρίωση και διαβάζεται συγχρόνως είτε ως ιστορικό αφήγημα, είτε ως πολεοδομική έρευνα, είτε ως κοινωνικό χρονικό του τρόπου διαβίωσης της κοινότητας».


Ο Κώστας Μπίρης ήταν από τους πιο έμπειρους γνώστες της πολεοδομικής πρακτικής, γι' αυτό και στις σελίδες της συγκεκριμένης έκδοσης ο αναγνώστης θα σταθεί ενδελεχώς σε άρθρα και σχόλια του Τύπου, αποφάσεις και λόγους πολιτικών, κείμενα βασιλικών διαταγμάτων, προσδίδοντάς τους την αξία ιστορικών πηγών.

Επίσης, υπάρχουν σχόλια του επιμελητή της έκδοσης που στοχεύουν στην επεξήγηση, στην προσθήκη πληροφοριών και στην καλύτερη κατανόηση του κειμένου.

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Άποψη, από τον Άγνωστο Στρατιώτη, του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετανία. Διατηρείται ακόμη (φωτ. 1955) το αυθεντικό αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα του Θεόφιλου Χάνσεν (1842). Προσθήκες νέων κτηριακών όγκων (όπως στην εικόνα) αποτελούσαν πλήγμα κατά της αισθητικής του μνημείου αυτού (αλλά και του συγκεκριμένου αστικού χώρου), το οποίο φυσικά στην συνέχεια κατεδαφίστηκε ολοκληρωτικά, για να ανοικοδομηθεί «μεταλλαγμένο» κατά το ύψος, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Κ. Βουτσινά.


«Η σχέση του Κώστα Μπίρη με το αντικείμενο της μελέτης συνδέεται με βαθύτερους και υπαρξιακούς δεσμούς με την πόλη της Αθήνας. Περιγράφει την ατμόσφαιρα της αστικής καθημερινότητας με μια ενθουσιώδη γλαφυρότητα αλλά και ως προσωπικό βίωμα, από τη θέση του παρατηρητή που συμπάσχει και κρίνει» υποστηρίζει ο κ. Παπαγεωργίου-Βενετάς.

Παρόλο που από την ηλικία των 29 ετών ήταν καθηλωμένος σε αναπηρικό καροτσάκι εξαιτίας της παράλυσης των κάτω άκρων από την επιδημία δάγκειου πυρετού στην Αθήνα το 1928 στα προσφυγικά παραπήγματα του Πολυγώνου, δεν σταμάτησε ποτέ να αγωνίζεται για την πολεοδομική εξέλιξη της πόλης και αφιέρωσε όλη του τη ζωή στην πόλη των Αθηνών.


Γεννημένος στο Κάιρο, έλκει την καταγωγή του από μια παλιά οικογένεια τεχνουργών της Άνδρου, αλλά μεγάλωσε στην Κάρυστο και στη Χαλκίδα.

Η αγάπη του για την αρχιτεκτονική συνέπεσε με την ίδρυση της Σχολής Αρχιτεκτόνων στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και ανήκει στους δώδεκα πρώτους αποφοίτους της, ενώ ο άνθρωπος που τον επηρέασε βαθύτατα ήταν ο Γάλλος πολεοδόμος Ernest Hébrard.

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Η εικόνα της Ομονοίας, όπως για πρώτη φορά την αντίκρυσε ο Κ. Μπίρης το 1912, στην ηλικία των 13 ετών. Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Μπενάκη.

Ξεκινώντας από την εποχή της Μικρασιατικής Καταστροφής και φτάνοντας έως το 1966, εστίασε το ενδιαφέρον του στη μεταπολεμική ανασυγκρότηση.

Μία από τις σημαντικότερες μελέτες του ήταν η βασική αρτηρία που θα ένωνε την Κηφισίας με τα νότια προάστια της Αθήνας, το Φάληρο και τον Πειραιά και συγκαταλέγεται στα θεμελιώδη έργα υποδομής της πρωτεύουσας.

Παράλληλα, προβάλλοντας σθεναρή αντίσταση, κατάφερε να διασώσει τμήματα της πόλης, όπως το Πάρκο Ελευθερίας δίπλα στο Μέγαρο Μουσικής, αλλά και να προστατεύσει τη συνοικία του ιστορικού κέντρου, την Πλάκα.

Το 1939, γράφοντας το έργο Αι Αθήναι του κλασικισμού, δημιούργησε ένα μοναδικό λεύκωμα που αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για την ιστορία των αστικών κτιρίων της Αθήνας, με ολοσέλιδες φωτογραφίες ιδιωτικών μεγάρων που κατεδαφίστηκαν περί τα μέσα του 20ού αιώνα, μεταξύ των οποίων και το μνημειακό Δημοτικό Θέατρο του Τσίλερ έναντι του δημαρχείου.


«Ότι αι Αθήναι είναι σήμερα μία πόλις χωρίς χαρακτήρα πολεοδομικόν και αισθητικόν αποτελεί διαπίστωσιν την οποίαν διακηρύττουν ακόμη και όσοι μόνον το κέντρο της εγνώρισαν και μόνον τας συγκοινωνιακάς αρτηρίας της διασχίζουν.

Πολύ θλιβερωτέρας εντυπώσεις αποκομίζει κανείς περί της καταστάσεώς της, αν εκτρέψη τα βήματά του από μίαν αρτηρίαν, διά να αναζητήση εις τας συνοικίας πολεοδομίαν, αισθητικήν, πράσινον, στρωμένους δρόμους και, γενικά, οργάνωσιν και εμφάνισιν πόλεως» αναφέρεται στον πρόλογο μιας παλιότερης έκδοσης του Κώστα Μπίρη με τίτλο Για τη σύγχρονη Αθήνα - Μελέτες και Αγώνες (Μέρος πρώτο: Δημοσιεύματα).

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Σπίτι της εποχής του Όθωνα, κτισμένο πάνω στις γραμμές του νέου σχεδίου: Οδός Γ' Σεπτεμβρίου αρ. 29 (κατεδαφισμένο). Φωτογραφία του 1940.


Μέσα του παρέμενε η εικόνα που είχε για την Αθήνα ως «ζωντανή μεσογειακή πόλη, στεφανωμένη με τους λόφους και τον διαυγή αττικό ουρανό».

Εξού και διατύπωνε εντονότατες αντιδράσεις σχετικά με τις συστηματικές παραβιάσεις των πολεοδομικών κανόνων π.χ. στον Λυκαβηττό, όπου τα ψηλά νεόκτιστα κτίρια άρχισαν να περιορίζουν τον φυσικό του πλούτο. Πρόκειται για μια περίοδο κατά την οποία αρθρογραφεί μιλώντας για κρούσματα «διαπλοκής» και κυκλώματα στον χώρο της πολεοδομίας.


Να υπενθυμίσουμε ότι ο Κώστας Μπίρης είχε δημοσιεύσει από το 1950 μια μακρόπνοη μελέτη υπόγειας σιδηροδρομικής γραμμής με τίτλο «Το μετρό των Αθηνών», κάτι που τελικά δεν έγινε, αφού προτιμήθηκε η υπέργεια λύση μέσω της λεωφόρου Ν. Ιωνίας και της διχοτόμησης της συνοικίας των Πατησίων και των προαστίων.


Μερικά από τα ενδιαφέροντα έργα που έχει συγγράψει είναι τα εξής: Η ιστορία του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, Ο Καραγκιόζης - Ελληνικό λαϊκό θέατρο, Οι Τσιγγάνοι (Ρωμ και Γύφτοι) - Εθνογραφία και Ιστορία, Αρβανίτες - Οι Δωριείς του νεωτέρου ελληνισμού.

Συνεπώς, η ογκωδέστατη έκδοση αποτελεί σημείο αναφοράς και σημαντική συνεισφορά στην πολεοδομική ιστορία της νέας Αθήνας.

Όπως παρατηρεί ο κ. Παπαγεωργίου-Βενετάς, η έκδοση της Νέας Αθήνας από την Ιστορική Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος «ως μια συναρπαστική περιήγηση της νεώτερης Αθήνας, έρχεται να συμβάλει με τον πλούτο των πληροφοριών και των κρίσεων στην γνώση της ιστορίας της πρωτεύουσας».

Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Η τραγική μεταμόρφωση της Αθήνας κατά τον χειμώνα του 1942: Ένας νέος κείτεται νεκρός - θύμα της πείνας- ανάμεσα σε σχεδόν αδιάφορους από την κακουχία διαβάτες. Εικόνα, ακριβώς απέναντι από το παράθυρο της οικίας της οδού Ηπείρου 15.
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Στην ταράτσα του παλαιού Ορφανοτροφείου της οδού Πειραιώς: Αποσκελετωμένα παιδιά της Κατοχής βρίσκουν θαλπωρή στο φως της χειμωνιάτικης λιακάδας.
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Από τις πρώτες έγχρωμες διαφάνειες πάνω σε αθηναϊκά θέματα, με την φωτογραφική μηχανή του Κ. Μπίρη, περί το 1955: Βίλλα Μαργαρίτα, στη συνάντηση των οδών Κηφισίας και Αλεξάνδρας (κατεδαφισμένη).
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Πολυκατοικία της Διονυσίου Αρεοπαγίτου λίγο πριν την κατεδάφισή της το 1955.
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Κτήριο Κωνσταντίνου Νικολούδη στην πλατεία Συντάγματος και Μητροπόλεως.
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Μέγαρον Φινόπουλου στη λεωφόρο Αλεξάνδρας, σε μεταγενέστερη δημόσια χρήση (φωτο 1955).
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Η τεθλασμένη λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου, όπως όφειλε να την σχεδιάσει ο Κ. Μπίρης, κατά την πρόταση του Υπουργείου Διοικήσεως Πρωτευούσης (Κ. Κοτζιάς, Κ. Δοξιάδης, κ.α.). Εις τον τίτλο, ως «λύσις Α».
Η Αθήνα μέσα από τα μάτια ενός σπουδαίου μελετητή και αθηναιολάτρη Facebook Twitter
Η ευθεία λεωφόρος Βασιλέως Κωνσταντίνου, όπως τελικά επικράτησε και εφαρμόστηκε κατόπιν της εισηγήσεως Κ. Μπίρη και Α. Δημητρακοπούλου, επισημασμένη ως «λύσις Β».

Οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο «Κωστας Η. Μπίρης Βίος αφιερωμένος στην πόλη των Αθηνών» εκδ. Μέλισσα του Μάνου Μπίρη.

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Αρχαιολογία & Ιστορία
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Επίσκεψη στον αρχέγονο κόσμο της Σαμοθράκης με σύμμαχο την τεχνολογία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαμοθράκη: Βλέπουμε την ιστορία του νησιού ξανά με σύμμαχο την τεχνολογία

Η Σαμοθράκη του Νίκης, του Ομήρου, των Καβείρων, των φιλοσόφων, των χαρτογράφων της Αναγέννησης, των αρχαιολόγων, των αρχιτεκτόνων και των φωτογράφων του 20ού αιώνα αλλά και των σύγχρονων μοντελιστών σε μια εμπεριστατωμένη έκθεση της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ