Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής

Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής Facebook Twitter
1
Τραμπ, ο μεγάλος αυνανιστής: πώς ο σημαντικός φωτογραφος Joel-Peter Witkin εξευτελίζει τον πρόεδρο της Αμερικής Facebook Twitter
Joel-Peter Witkin (American, 1939-) 'The Great Masturbator And The Country He Rode In On, New Mexico' 2017Tirage argentique35 x 32 cmCourtesy Baudoin Lebon and William Mora Galleries© Joel-Peter Witkin

Η αισθητική του Joel-Peter Witkin αντανακλά τόσο την ατμόσφαιρα όσο και το συναίσθημα ενός βικτοριανού memento mori σε νταγκεροτυπία. Η προσεκτική τοποθέτηση συμβολικών αντικειμένων και κομμένων τμημάτων του ανθρώπινου σώματος, η σκοτεινή θεματική του, ο θάνατος και το προσωρινό της ζωής, ακόμα και μια άλλου είδους γκροτέσκα περιθωριοποίηση κυριαρχούν τακτικά στο έργο του σπουδαίου φωτογράφου.

Στο πιο πρόσφατο έργο του, το «γκροτέσκο» συνδυάζεται με την ανωμαλία της μεγαλομανίας. Ο τίτλος του έργου είναι «Ο μεγάλος αυνανιστής και η χώρα που καβάλησε». Απεικονίζει τον Ντόναλντ Τραμπ, γυμνό (εκτός από έναν μάλλον άχρηστο κορσέ σαν κι αυτούς που φορούσαν οι πόρνες στα σαλούν), να κάθεται με τα παχύσαρκα μπούτια του πάνω σε μια αμερικανική σημαία, απλωμένη στην πλάτη ενός τεράστιου πέους που μοιάζει με άλογο.

Το αριστερό χέρι του Τραμπ εκτείνεται, αποκαλύπτοντας τη φράση «Η μόνη κατάκτηση που απομένει είναι η Ιβάνκα» γραμμένη στο δέρμα του. «Στο δεξί του χέρι, φοράει περιβραχιόνιο με το σύμβολο του κομμουνισμού, την μυστική ατζέντα που προωθεί η Ρωσία σήμερα, κάτω από το όνομα του Πούτιν» εξηγεί ο καλλιτέχνης στο σημείωμα που έστειλε μαζί με τη φωτογραφία σκάνδαλο. Η τοποθέτηση του κομμουνιστικού συμβόλου μπορεί επίσης να αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο ο Χίτλερ φορούσε μια σβάστικα τυλιγμένη γύρω από το μπράτσο του. Αναλυτικά ο Witkin γράφει στο σημείωμά του...

«Ο Τραμπ είναι ένα παιδί που ζει μέσα σε έναν ναρκισιστή κενό άνθρωπο – έχει τη δύναμη να καταστρέψει τον κόσμο...

Ο Τραμπ δεν έχει τα προσόντα να είναι Πρόεδρος. Η εκλογή του σε αυτό το αξίωμα αντιπροσωπεύει την άγνοια του αμερικανικού εκλογικού σώματος και τη διαφθορά των πολιτικών εκπροσώπων μας. Η δική μας, δεν είναι μια πνευματική κουλτούρα στην οποία η σκέψη και ο λόγος εκπροσωπούνται ανιδιοτελώς. Είναι μια «λαϊκή κουλτούρα» υλιστικής απόδρασης, η οποία έχει εκλέξει ένα αυταρχικό, απειλητικό ανδρείκελο, διεφθαρμένο επιχειρηματία, που έκανε τη χώρα περίγελο του κόσμου.

«Ο Μεγάλος Αυνανιστής και η Χώρα που Καβάλησε» είναι ένα έργο που πήρε αρκετούς μήνες για να ολοκληρωθεί. Το μοντέλο που παίζει τον Τραμπ ήταν πρόθυμο να ποζάρει γυμνό. Το δεξί του χέρι είναι έτοιμο να πατήσει το πυρηνικό κουμπί. Φοράει πάνω του το σύμβολο του κομμουνισμού. Για κάποιους άγνωστους λόγους, όλοι περιμένουμε να μάθουμε γιατί ο Τραμπ είναι η μαριονέτα του Πούτιν. Στο αριστερό του γράφει για την Ιβάνκα.

Δημιούργησα αυτή τη φωτογραφία επειδή ασχολούμαι με την ανθρωπότητα. Ως πολίτης αυτής της τυπικά μεγάλης χώρας και ως καλλιτέχνης, έκανα αυτή τη φωτογραφία για να βοηθήσω να ηττηθεί το Ρεπουμπλικανικό κόμμα στις εκλογές του 2018 αφού η δειλία τους και το κομματικό συμφέρον, υπερίσχυσαν από την αγάπη τους για τη χώρα. Που είναι οι εκλεγμένοι ηγέτες μας, οι Λινκολν και οι Κέννεντι του σήμερα; Που είναι οι πολίτες ήρωες, ο Σέζαρ Τσάβες, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ και η Ρόζα Πάρκς του σήμερα;

Τι απέγιναν η ηθική, το θάρρος και η ακεραιότητα;»

Έτσι κλείνει το συνοδευτικό κείμενο που υπογράφει ο Joel-Peter Witkin για το νέο του συγκλονιστικό έργο. Όμως δεν έχουν χαθεί όλα. Ας θυμηθούμε κάποια παλιότερα λόγια του σπουδαίου φωτογράφου. «Για να βρούμε την ομορφιά στο σκοτάδι, θα πρέπει να αφαιρέσουμε το υποκειμενικό στοιχείο από την ματιά μας, την καρδιά, το μυαλό και την ψυχή. Τότε θα βρούμε σκοπό και ομορφιά βαθιά μέσα μας».

Φωτογραφία
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Φωτογραφία / Ο Νίκος Φλώρος είναι ο τελευταίος φωτορεπόρτερ μιας άλλης Αθήνας

Μέσα σε μια ξεχασμένη στοά της Πανεπιστημίου, ένα από τα παλαιότερα φωτογραφεία της Αθήνας φυλά φιλμ και αρνητικά που κρύβουν μισό αιώνα ζωής της πόλης – από πολιτικές πορείες και εγκλήματα μέχρι καθημερινές στιγμές που έχουν χαθεί για πάντα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ