Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
0

Ο Μπρους Λι είναι ένα θρυλικό όνομα, ένα μυθικό όνομα. Ελάχιστοι «ήρωες» και «ηρωίδες» του λαϊκού κινηματογράφου, όπως και του ποπ/ροκ τραγουδιού, που είχαν τον τρόπο και τη δύναμη να ταρακουνούν τα πλήθη, θα μπορούσαν να συγκριθούν μαζί του.

Δεν είναι θέμα ενός καθαρά οικονομικού brand name (που ακόμη κι έτσι να το δεις, δύσκολα θα βρισκόταν κάποιο άλλο ικανό να σταθεί στο ίδιο ύψος, κι ας αφορούσε τον Τζέιμς Ντιν, τη Μέριλιν Μονρόε, τον Μόρισον, τον Χέντριξ ή την Τζόπλιν), είναι κυρίως η ταύτιση, η έκσταση και η λύτρωση που πρόσφεραν οι ταινίες του στα παιδιά των seventies –εννοώ τις λιγοστές «καράτε» που γύρισε μέχρι τον πρόωρο θάνατό του, το 1973– και βεβαίως η ίδια η προσωπικότητά του, έτσι όπως εκείνη ξεχείλιζε από το φιλμ και κατακυρίευε το πανί.

Φαντάζομαι, δε, πως κάτι από την αλήθεια του, κάτι από την αλήθεια των ταινιών του Μπρους Λι θα πρέπει να κουβαλούν και πλείστα όσα σημερινά games που βασίζονται στην τέχνη και τον χαρακτήρα του και εξακολουθούν να συναρπάζουν, μ’ έναν μοναχικό πια τρόπο, τα παιδιά της εποχής μας.

Ο Μπρους Λι είχε πάντα έναν τρόπο να σε κατακτά. Πάντα τον ίδιο, αλλά και πάντοτε διαφορετικό, καθότι τα επιφωνήματα, τα ξεφωνητά και οι ατάκες των θεατών πήγαιναν ανάλογα με τις απίστευτες σε σύλληψη κινήσεις του που ήταν «άλλες» κάθε φορά, αδύνατον εν πολλοίς να τις αποτυπώσει η κάμερα στην πληρότητά τους.

Γιατί αυτή είναι μια διαφορά που αξίζει να επισημανθεί: η ιεροτελεστία της παρακολούθησης τη δεκαετία του ’70 και νωρίς στα eighties –πριν από τον ερχομό της βιντεοταινίας, δηλαδή, και της απόλαυσης στο σπίτι– μιας ταινίας με τον Μπρους Λι, μαζί με άλλους, σε μια γεμάτη αίθουσα. Συχνά μετά από μια τσόντα (το γνωστό δίδυμο «τσόντα-καράτε») ή ένα καουμπόικο. Η τσόντα ή το καουμπόικο μπορεί να ήταν βαρετά, φυσικά, αλλά μια ταινία με τον Μπρους Λι δεν υπήρχε περίπτωση – και γι’ αυτόν το λόγο έπεφτε, συνήθως, δεύτερη. Μια βαθιά σιωπή και μετά η απόλυτη έκρηξη…

Αν κι έχουν περάσει πολλά χρόνια από τότε που έβλεπα «καράτε» στο σινεμά –έτσι λέγαμε όλες τις ταινίες πολεμικών τεχνών, ασχέτως πολεμικής τέχνης–, εξακολουθώ να θυμάμαι το πανηγύρι που στηνόταν στην αίθουσα ή στο… χωράφι του θερινού, μπροστά στο οποίο ωχριούσε ακόμη κι εκείνο που συνέβαινε με τις ταινίες του Γκουσγκούνη.

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter

Ο Μπρους Λι είχε πάντα έναν τρόπο να σε κατακτά. Πάντα τον ίδιο, αλλά και πάντοτε διαφορετικό, καθότι τα επιφωνήματα, τα ξεφωνητά και οι ατάκες των θεατών (η αίθουσα σε κατάσταση μέθης ή απλώς στα ουράνια!) πήγαιναν ανάλογα με τις απίστευτες σε σύλληψη κινήσεις του που ήταν «άλλες» κάθε φορά, αδύνατον εν πολλοίς να τις αποτυπώσει η κάμερα στην πληρότητά τους.

Δεν είναι ότι ένιωθες σαν να στριφογυρνάς και να εκρήγνυσαι εσύ ο ίδιος (μια σωματική εκτόνωση… αυνανιστικής ανακούφισης), είναι ότι αντιλαμβανόσουν πως εκείνο που έβλεπες δεν ήταν απλώς μια συγκλονιστική χορογραφία, ήταν κι ένας τρόπος επιβίωσης απέναντι στην καθημερινή βία που ασκούσαν πάνω σου, μαζεμένοι και χέρι-χέρι, όλοι οι θεσμοί της κοινωνίας: σχολείο, εκκλησία, στρατός κ.λπ. Και καθώς όλοι σ’ έκοβαν και σ’ έραβαν καταπώς νομίζανε ή γουστάρανε, είχες έναν Μπρους Λι κάθε φορά δίπλα σου, για να τους στέλνει όλους στην κόλαση…

Ο Μπρους Λι μπήκε νωρίς στο σινεμά. Αν και γεννημένος στην Τσάιναταουν του Σαν Φρανσίσκο το 1940, λίγα χρόνια αργότερα θα βρεθεί με την οικογένειά του στο Χονγκ-Κονγκ, όπου και θα αρχίσει να εμφανίζεται από πολύ μικρός σε λαϊκές ταινίες της τοπικής βιομηχανίας. Έτσι, μέχρι τα είκοσί του, το 1959-1960, είχε εμφανιστεί σε ουκ ολίγα τέτοια φιλμ, πριν βρεθεί και πάλι στη Δυτική Ακτή (για σπουδές), στην αρχή στο Σαν Φρανσίσκο και εν συνεχεία στο Σιάτλ.

Εν τω μεταξύ, από παιδί είχε ξεκινήσει την ενασχόλησή του με τις πολεμικές τέχνες, με αποτέλεσμα, ήδη από τα πρώτα χρόνια του ’60, να προβάρει ένα δικό του στυλ που θα τελειοποιούσε στην πορεία, το Jeet Kune Do. Μπορεί ο Λι να είχε ξεκινήσει από το Κουνγκ Φου, στην πράξη όμως δημιούργησε μια πολεμική τέχνη εντελώς δική του, βασισμένη στις δικές του ζεν φιλοσοφικές αντιλήψεις, στοχαστικά δεμένη με τον τύπο του σώματός του.

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Ο Μπρους Λι ξεκίνησε να προπονείται στα 16 του με τον Yip Man, έναν από τους θρυλικότερους δασκάλους κουνγκ φου.

Ήταν μια τέχνη με πολλά στοιχεία αυθορμητισμού, τα οποία όμως είχαν προέλθει έπειτα από πολύχρονη μελέτη, διάβασμα δηλαδή των φιλοσοφιών της Ανατολής, όπως και εφαρμογή τους πάνω στο δικό του σώμα. Η φιλοσοφία του Jeet Kune Do χοντρικά έμοιαζε να βασίζεται στο τρίπτυχο «απλά, γρήγορα, αποτελεσματικά», κάτι που θα απολαμβάναμε κατά κόρον στις αμίμητες ταινίες του.

Πριν τον (ξανα)ανακαλύψει, για τα καλά πια, ο κινηματογράφος του Χονγκ-Κονγκ, ο Λι είχε ένα πέρασμα από την τηλεοπτική και κινηματογραφική Αμερική (μικροί ρόλοι σε δυο-τρεις ταινίες), χάνοντας την ευκαιρία να γίνει πλατύτερα γνωστός ως πρωταγωνιστής στο τηλεοπτικό «Kung Fu», που ετοιμαζόταν εκεί στις αρχές του ’70 (το είδαμε, εγκαίρως, και στη δική μας τηλεόραση). Οι παραγωγοί δεν είχαν πιστέψει στον Ασιάτη, δίνοντας τον πρώτο ρόλο στον David Carradine. Όμως, ο Μπρους Λι δεν είχε πει ακόμη την τελευταία του λέξη…

Βλέποντας τα ζόρια που τραβούσε στην προσπάθειά του να καθιερωθεί στην Αμερική, ο Μπρους Λι αποφασίζει να επιστρέψει στο Χονγκ-Κονγκ και να συνδεθεί ξανά με την ακμάζουσα κινηματογραφία της πόλης. Δεν επέστρεψε, όμως, ως κομπάρσος αλλά ως… κατακτητής, καθώς με την πρώτη κιόλας ταινία του, το «Big Boss» (ελληνικό τίτλος «Ο μεγάλος αρχηγός, ο αήττητος του καράτε»), τον Οκτώβριο του 1971, λυγίζει τα ταμεία, γυρίζοντας σελίδα σε μια σινε-θεματολογία που τον κατέστησε μεμιάς είδωλο στην πόλη, ιδίως στη φτωχή και αποκλεισμένη από τις ευκαιρίες νεολαία της.

Το γεγονός του απρόσμενου θανάτου του Μπρους Λι οι κινηματογραφικές και εκδοτικές επιχειρήσεις δεν το άφησαν να περάσει έτσι στήνοντας μια καλά οργανωμένη βιομηχανία, με άκρες σε κάθε μεριά του κόσμου, εκμεταλλευόμενη στον απόλυτο βαθμό το ήδη τελειωμένο (με την έννοια της τελειότητας) είδωλο.

Την επιτυχία του «Big Boss» ακολουθεί την επόμενη χρονιά (1972) το «Fist of Fury» που προβλήθηκε και στην Ελλάδα, εννοείται, με τον φοβερό τίτλο… «Οι ματωμένες γροθιές του καράτε». Το στόρι, όπως το διαβάζουμε από το βιβλίο του Δημήτρη Κολιοδήμου «Μπρους Λι» (Αιγόκερως, 1992), έχει ως εξής:

«Η υπόθεση τοποθετείται στη Σαγκάη, το 1938, όπου ο Τσαν Τσεν (Μπρους Λι), ένας εξέχων μαθητής του Κουνγκ Φου, επιστρέφει για την κηδεία του δασκάλου του, που πέθανε κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Η βίαιη συμπεριφορά του απέναντι στα μέλη της αντίπαλης ιαπωνικής σχολής Κουνγκ Φου προκαλεί την επέμβαση της Αστυνομίας (που υπηρετεί τους Ιάπωνες κατακτητές) και, για να αποφύγει τη σύλληψη, κρύβεται. Ανακαλύπτει ότι ο δάσκαλός του δολοφονήθηκε από δύο προδότες (όργανα των Ιαπώνων) και αποφασίζει να πάρει εκδίκηση. Το τίμημα της απόφασής του αυτής είναι ακριβό: εξοντώνονται όλοι οι μαθητές της κινέζικης σχολής και ο ίδιος παραδίδεται, κατόπιν επίσημης απαίτησης των ιαπωνικών αρχών, στην Αστυνομία, για να “εκτελεστεί” από τον ιαπωνικό στρατό».

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Ο Μπρους Λι στο Big Boss

Οι απίθανες στυλιζαρισμένες σκηνές μάχης που αποπνέουν ανεπανάληπτη ψυχική και σωματική ισορροπία, με το nunchaku (τα δύο μικρά ραβδιά που ενώνονται με μια μικρή επίσης αλυσίδα)να μετατρέπεται στα χέρια του  σε κινηματογραφικό φετίχ, και βεβαίως οι σαφείς νύξεις του ρόλου του Ιάπωνα κατακτητή στην πρόσφατη ιστορία της πόλης μετατρέπουν το «Fist of Fury» σε μια ταινία-σταθμό για τον κινέζικο κινηματογράφο του Χονγκ-Κονγκ.

Η επόμενη ταινία του Μπρους Λι βγαίνει στις αίθουσες στο τέλος του 1972 και έχει τίτλο «The way of the dragon» (ελληνικός τίτλος «Ο κίτρινος πράκτωρ εναντίον της Μαφίας» – χαζή η απόδοση, αλλά πάντα τραβηχτική για το ελληνικό κοινό που γούσταρε τα… πρακτοριλίκια). Πρόκειται για μια ταινία-άλμα για το σινεμά του Χονγκ-Κονγκ, με γυρίσματα στη Ρώμη και με σκηνές πολεμικής τέχνης από τις αρτιότερες που τραβήχτηκαν ποτέ σε φιλμ.

Bruce Lee tribute

Ο Μπρους Λι έχει αυτοματοποιήσει την τεχνική του, κινούμενος σ’ έναν δικό του υπερβατικό κόσμο, μέσα στον οποίο όλα φαίνονται μοιραία. Η σκηνή προς το τέλος, με τη μονομαχία Μπρους Λι - Τσακ Νόρις με φόντο το Κολοσσαίο, είναι, όπως λέμε, για ανθολογία.

Ουσιαστικά, το «Enter Dragon» (ελληνικός τίτλος «Ο κίτρινος πράκτωρ του Χονγκ-Κονγκ») αποτελεί την τελευταία ολοκληρωμένη κινηματογραφική κατάθεση του Μπρους Λι. Η ταινία κυκλοφόρησε στο Χονγκ-Κονγκ την 26η Ιουλίου 1973, ενώ ο μεγάλος πρωταγωνιστής έφυγε απρόσμενα από τη ζωή έξι μέρες νωρίτερα, την 20ή Ιουλίου, μόλις στα 33 του.

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Ο Μπρους Λι στο Enter the Dragon

Για πολλούς, το «Enter the Dragon», αυτή η συμπαραγωγή της Concord Production (της εταιρείας του Μπρους Λι) και της Warner Bros (σκηνοθεσία ο Robert Clouse) αποτελεί τη σημαντικότερη ταινία στην οποία πρωταγωνίστησε ο Μπρους Λι και τούτο επειδή ήταν η πιο ολοκληρωμένη, τεχνικά και καλλιτεχνικά. Μπορεί να υστερούσε βεβαίως στο πνευματικό επίπεδο, σε αυθεντικότητα δηλαδή, περιείχε όμως αξέχαστες στιγμές ασιατικής πάλης σπάνιας πλαστικότητας, υψηλές χορογραφίες και τολμηρές σκηνές εντυπωσιακού σωματικού αυτοελέγχου.

Αν εξαιρέσει κανείς το στόρι, που είναι περισσότερο αμερικανικό από ποτέ (κάπως σαν τζεϊμσμποντική καρικατούρα), και μείνει στις σκηνές καθαυτές των μονομαχιών, τότε δεν μπορεί παρά να συμφωνήσει μ’ εκείνο που γράφτηκε σε μια κριτική. Πως… «ο χορός τους Μπρους Λι κατά τη διάρκεια της πάλης με τους αντιπάλους του ήταν τέτοιας εκπληκτικής ομορφιάς, που θα έκανε κι αυτόν ακόμη τον Ρούντολφ Νουρέγιεφ να μοιάζει μπροστά του με οδηγό νταλίκας».

Χαρακτηριστικά είναι ακόμη τα λόγια του μέγιστου φολκ τραγουδοποιού Phil Ochs στο καναδικό περιοδικό «Take One» (Vol.4, #3, 5/1974) σ’ ένα πολύ ωραίο κείμενό του που είχε τίτλο «Requiem for a dragon departed». Έγραφε ο πάντα σε κοινωνική εγρήγορση Phil Ochs:

«Δεν πρόκειται για τις ιδιοφυείς συσκευές του Τζέιμς Μποντ που βοηθούσαν στις διασώσεις, ούτε για τις μπουνιές του Τζον Γουέιν, που ογκώδης και πάνοπλος πέταγε τους αντιπάλους του απ’ τα παράθυρα των σαλούν με τα ψεύτικα σαν χαρτί τζάμια – εδώ πρόκειται για την επιστήμη του σώματος στην ανώτατη μορφή της. Και η βία, όσο κι αν ήταν ακραία, ήταν πάντοτε παράξενα εξαγνιστική. Όσο σημαντική ήταν η δράση, άλλο τόσο σημαντικά ήταν το σώμα και το πνεύμα του Μπρους Λι. Οι εκφράσεις του, καθώς ψυχογραφούσε τους αντιπάλους του, ήταν πέραν πάσης περιγραφής. Κάποιες στιγμές έμοιαζε σαν χαμένος σε έκσταση, σχεδόν σεξουαλική, και όταν χτυπούσε, η δύναμη του χτυπήματος συνεχιζόταν από τη σκέψη του. Η όψη της αυτοσυγκέντρωσης και της ικανοποίησής του ήταν ισοπεδωτική…».

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Στα γυρίσματα της ταινίας Big Boss

Να γυρίσουμε και πάλι, όμως, στο «Enter the Dragon» –μια αλησμόνητη ταινία που είδα για πρώτη φορά παιδί, στα τέλη των seventies, σε θερινό σινεμά, και την αγόρασα πριν από καμιά δεκαριά χρόνια σε DVD stereo digital 5.1 για μεγαλύτερη απόλαυση–, σημειώνοντας την εντυπωσιακή τζαζ με blaxploitation στοιχεία μουσική, πασπαλισμένη με ποικίλα κινέζικα ηχοχρώματα του φημισμένου Αργεντινού συνθέτη και μαέστρου Lalo Schifrin (η οποία ακούγεται απολύτως εναρμονισμένη με το στόρι και τη γενικότερη ατμόσφαιρα). Πρόκειται για έξοχο σάουντρακ, θέλω να πω, που αξίζει να το ανακαλύψουν όσοι δεν το γνωρίζουν.

Το γεγονός του απρόσμενου θανάτου του Μπρους Λι ταρακούνησε τους απανταχού λάτρεις των ταινιών του – κάτι που οι κινηματογραφικές και εκδοτικές επιχειρήσεις δεν άφησαν να περάσει έτσι. Εννοώ πως στήθηκε μια καλά οργανωμένη βιομηχανία, με άκρες σε κάθε μεριά του κόσμου, εκμεταλλευόμενη στον απόλυτο βαθμό το ήδη τελειωμένο (με την έννοια της τελειότητας) είδωλο.

Και δεν αναφέρομαι, σώνει και καλά, στην ταινία «Game of Death», που άφησε ανολοκλήρωτη ο Μπρους Λι, για να την τελειώσει στην πορεία (το 1978) ο Robert Clouse, ο σκηνοθέτης του «Enter the Dragon» (εξάλλου εδώ υπάρχει και η μονομαχία με τον άσο του μπάσκετ Kareem Abdul-Jabbar!), αλλά στα πάμπολλα φιλμ που επιχείρησαν να φουσκώσουν τον θρύλο του μεγάλου πρωταγωνιστή, εμφανίζοντας στο πανί τους διάφορους… κλώνους του.

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter

Ίσως η πιο χαρακτηριστική ταινία τούτης της ατελείωτης σειράς να είναι αυτή ακριβώς, το «The clones of Bruce Lee» του 1979, στην οποίαν εμφανίζονταν οι… Bruce Le, Bruce Lai και Bruce Lei. Αφήνουμε, δε, κατά μέρος τις ταινίες με τους... Bruce Li, Bruce Lie, Bruce Liang, Brute Lee, Lee Bruce, Bruce K.L. Lea, Bruce Tha, και πάει λέγοντας.

Στην Ελλάδα οι ταινίες και αργότερα οι βιντεοταινίες με τον Μπρους Λι γνώρισαν, εννοείται, μεγάλη εμπορική επιτυχία. Αλλά και εκδοτικά το θέμα δεν πήγε πίσω, καθώς κυκλοφόρησαν πάμπολλες τσάτρα-πάτρα βιογραφίες του, ποικίλα περιοδικά με τ’ όνομά του στο εξώφυλλο και με αναλύσεις, υποτίθεται, της τέχνης και της τεχνικής του στο… καράτε, ενώ και τα κλασικά αγορίστικα έντυπα εκείνων των χρόνων, το «(Δυναμικό) Αγόρι» ή ο «Μπλεκ», συχνά-πυκνά μοίραζαν αφίσες του, αυτοκόλλητα ή σκάρωναν/αναπαρήγαγαν κόμικ ιστορίες του. Στο κέντρο της Αθήνας, και γύρω από την Ομόνοια, θυμάμαι περίπτερα γεμάτα με άπειρο «Μπρους Λι» κρεμασμένο με μανταλάκια… Πάντως, υπήρξαν και σωστές εκδόσεις, όπως, φέρ’ ειπείν, εκείνες του «οξ υ» (Αιχμηρές Σκέψεις, Το Ταό του Κουνγκ Φου, Jeet Kune Do).

Κι ένα τελευταίο, που δείχνει, αν θέλετε, πόσο βαθιά είχε φτάσει η φήμη του Κινεζο-αμερικανού ήρωα στη χώρα μας. Το 1982 ο Γιάννης Μαρκόπουλος είχε κυκλοφορήσει τον δίσκο του «Βαριά Λαϊκά» (EMI/ Columbia). Εκεί υπήρχε ένα απτάλικο ζεϊμπέκικο, διανθισμένο με samples φωνητικών εφέ από ταινίες του Μπρους Λι (!), που είχε τίτλο… «Μπρους Λι». Ο στιχουργός Μιχάλης Φακίνος είχε στήσει την τελευταία μάχη του Θρύλου κόντρα στον Χάρο κάπου στην οδό Αιόλου (μάλλον έξω απ’ το σινεμά Αβέρωφ…), με τον άξιο ερμηνευτή Ηλία Κλωναρίδη να τραγουδάει στεντόρεια:

Ήταν Τρίτη, ημέρα μαύρη, και ο Χάρος τον νικά
Απ’ τα πόδια τονε σέρνει και για τα βουνά τραβά
Κι όλοι εμείς εδώ παρέα μείναμε χωρίς Μπρους Λι
τώρα ποιος θα πολεμάει που είμαστε όλοι μας δειλοί;

Δειλοί, φίλε μου, δειλοί…

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter
Στο κέντρο της Αθήνας, και γύρω από την Ομόνοια, θυμάμαι περίπτερα γεμάτα με άπειρο «Μπρους Λι» κρεμασμένο με μανταλάκια…
Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter

Enter The Dragon OST, music Lalo Schifrin

Μπρους Λι: Μικρή ωδή στις ικανότερες γροθιές του Κουνγκ Φου Facebook Twitter

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 23.9.2016

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πόσο θα τα έσπαγε/γαμάτη θα ήταν μια θρησκεία με θεό τον Νίκολας Κέιτζ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ / «Αν μοιραστώ μαζί σου την ταινία που αγαπάω, μόνο αγάπη έχω να σου δώσω»

Μυθολογίες / «Φαντάζεστε μια θρησκεία με θεό τον Κέιτζ;»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Ναταλίας Σουίφτ

Από το After Hours του Σκορσέζε, που την απελευθέρωσε, μέχρι τη Γλυκιά Συμμορία του Νικολαΐδη, που τη σημάδεψε με τη μουσική της, η ηθοποιός μοιράζεται μια ετερόκλητη κινηματογραφική λίστα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / Η νέα ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το ακαταμάχητο ντεμπούτο της Λουίζ Κουρβουαζιέ που σάρωσε εισπρακτικά στη Γαλλία και η επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το περσινό Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ξεχωρίζουν αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα.
THE LIFO TEAM
Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οθόνες / Πότε ανοίγουν οι θερινοί κινηματογράφοι της Αθήνας;

Οι Αθηναίοι σινεφίλ δεν θα χρειαστεί να περιμένουν πολύ για να εξασκήσουν την αγαπημένη τους καλοκαιρινή συνήθεια. Συγκεντρώσαμε όλες τις ημερομηνίες που έχουν γίνει γνωστές για την έναρξη λειτουργίας των θερινών σινεμά της πρωτεύουσας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Στα εννιά μου προσπαθούσα να καταλάβω τι σχέση είχε το λεωφορείο με την Μπλανς Ντιμπουά» / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Μυθολογίες / «Το Λεωφορείο ο πόθος ήταν η πρώτη μου ακατάλληλη ταινία»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Ξανθούλη

Η κινηματογραφική λίστα του Έλληνα συγγραφέα είναι συγκινησιακά φορτισμένη και γεμάτη παιδικές αναμνήσεις όπως και τα βιβλία του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«I love Lucy»: Οργή, αλκοόλ, χρήμα, ξύλο και απιστίες πίσω από το πιο διάσημο οικογενειακό σόου του κόσμου

Σαν σήμερα / Λουσίλ Μπολ: Η πιο αξιολάτρευτη νοικοκυρά της Αμερικής ήταν μια απάτη

Σαν σήμερα το 1989 πεθαίνει η Αμερικανίδα ηθοποιός Λουσίλ Μπολ, πρωταγωνίστρια της διάσημης τηλεοπτικής σειράς «I love Lucy». Αν και λατρεύτηκε από εκατομμύρια τηλεθεατές, η πραγματικότητα πίσω από το «Καλύτερο τηλεοπτικό σόου όλων των εποχών» ήταν γεμάτη βία, αλκοόλ και απιστίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Μυθολογίες / «Μου αρέσουν οι ιστορίες εκδίκησης στο σινεμά»: Οι 10+1 αγαπημένες ταινίες του Σπύρου Στάβερη

Από το φιλιππινέζικο σινεμά και τον Ζακ Τατί, μέχρι μια ταινία με μαχητές kung-fu που εξεγείρονται ενάντια στη γραφειοκρατία -και μία που τον ώθησε να ζητήσει από τη Marthe Keller να τον κάνει φίλο στο Facebook- η λίστα του φωτογράφου είναι γεμάτη εκπλήξεις.
ΣΠΥΡΟΣ ΣΤΑΒΕΡΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM